Jag kan känna igen mig i att inte alltid ha orken att laga mat och hur tråkigt det är att bara laga mat till sig själv, så jag brukar också köra storkok på helgen och fixa matlådor som jag sen äter både på jobbet/skolan/hemma under veckan.
Lasagne, lätt att göra mycket av, kanske inte skitkul att ta med sig till jobbet om man varken kan kyla eller värma, men definitivt funkis att äta hemma när man inte orkar laga mat efter jobbet.
Pastasallad med kyckling (eller vad man nu vill ha), går snabbt att göra mycket, håller ett par dagar i kylen och funkar att ta med till jobbet även om man inte har kylmöjlighet.
Piroger (en av mina favoriter), jag brukar göra 20-30 piroger åt gången, hälften med köttfärs i och hälften med feta och spenat (går förvisso att ha i princip vad som helst i). Släng in i frysen och lägg så många du tänker äta dagen efter i kylen innan du går och lägger dig. Funkar att äta både värmda, kalla och rumstempererade och tar ingen plats. Bara skicka ner i en fryspåse eller motsvarande. Har ofta en påse piroger i bilen när jag vet att jag ska sitta bakom ratten en heldag för att det är så smidigt att äta medan man kör.
Frukt och grönsaker som äpplen, apelsiner, morötter, rädisor, gurka, tomat och liknande är också smidigt att pula ner i en låda eller liten påse och är perfekt att ha som snacks, mellanmål eller tillbehör till lådan
När det kommer till frukost så var det någon i en annan tråd som tipsade om små pajer med havregryn, Kesella och bär som jag gjort ett par ggr. Jag gjorde i små folieformar, smidiga både att äta direkt på morgonen eller ta med sig till jobbet för att äta under dagen.
Sen skulle jag se över prioriteringsordningen på vad som ska med till jobbet eller ner i väskorna. Jag jobbar 11-13h pass och vill därför ha MINST två matlådor med mig och nu när jag pluggar och inte har en fast arbetsplats så måste jag även ta med all utrustning fram och tillbaka (uniform, skyddsväst, utrustningsbälte, extra kläder/kängor och mat). Det får jag ner i en ryggsäck och sadelväskan med en väl avvägd kombination av våld, svordomar och välvilja. Hade jag inte fått med allt jag behövde hade jag antingen fått byta väska eller fimpa något jag inte behöver ta med mig