Det här har jag inte tänkt på faktiskt, att folk kan bli hungriga om man umgås ett tag, jag fick en tankeställare nu. I år ska vi åka på en resa med hela familjen plus min brors sambo. Mamma och pappa bjuder oss och då kommer vi ju umgås hela tiden i någon vecka eller så och då blir det ju naturligt och nödvändigt att äta som en social sak och för att orka med att ha roligt, jag får dessutom inte följa med om jag inte kan hantera maten säger mamma, då får vi skjuta upp hela resan tills jag mår bättre. Som det är nu så tycker dom att jag är för sjuk.
Jag är rädd för själva resan för att den inkluderar mat. Och jag vet ju inte heller var vi ska och matkulturen där. För många människor kanske maten är en del av resan? Kan dom flesta släppa lite på kontrollen när dom reser även om dom bantar eller tycker dom syndar om dom äter eller måste kommentera andra när dom är hemma? Och att dom liksom ursäktar sig. Tycker så många verkar säga att dom efter en resa måste ta tag i maten igen och att dom gått upp i vikt som måste bort. Att man alltid går upp i vikt när man är på semester. Har ni hört den inställningen till mat också?
Mina föräldrar har en bra syn på mat och har inga problem med mat. Min bror har en udda syn på mat, han är en så kallad "tränings narkoman" och tränar 5-6 dagar i veckan minst 2 timmar i sträck och är väldigt noga med träningen och vad han äter och inte äter. Allt som räknas som "onyttigt" säger han nej till och håller en strikt kontroll över maten. I perioder slappnar han av lite mer men 350 av årets 365 dagar skulle jag säga att han går på diet. Mat äter han men har stor koll på det efter alla år. Var tvungen att fråga hans sambo hur hon upplevde honom och om han har problem med maten för han hade en period då han nästan bara åt knäckebröd för att han då visste hur många kalorier dom innehåller. Så är han inte nu.
Det var jag och min bror som upptäckte kalorier tillsammans, vi räknade och lärde oss och sen var vi fast. Nu för tiden räknar han inte kalorier, han säger att det inte går att räkna på mat så och att mat inte är farligt och att han alltid är orolig för mig och tycker att jag har ett för strängt och sjukt förhållande till mat. Att det jag gör är farligt, jag säger att han gör samma sak men han säger att de är en annan sak, han väljer inte bort vanlig mat, han äter, han är frisk, han vill få ut det mesta av sin träning. Han älskar dock att laga mat så han står för det hemma och bjuder in folk och så, så ja han äter men det är ändå inte som andra på något sätt. Att inte fika är ju inget mega problem men visst kan det upplevas träligt när vi båda är på fika hos någon och vi inte vill ha något mer än kaffe och te och kanske lite vatten.