Sv: Dop

Jovisst, och alla har rätt till en åsikt, och alla får göra som de vill dop eller inte. Men man måste faktiskt ha acceptans och respektera, även de som gör annorlunda än en själv även om man inte håller med eller tycker samma. Även då de som döper sina barn i kyrkan utan "eftertanke"

:)

Du har rätt till dina åsikter absolut.

Det som gör mig smått irriterad är att jag ska behöva stå till svars över på vilket sätt jag är troende eller vad min skäl till att i sådantfall döpa mitt barn i kyrkan.

Att man inte respekterar de kristna om man väljer att döpa sitt barn, eller att man skulle vara dåligt påläst för att man väljer dop även om man inte är troende på ett visst sätt.

Detta i en tråd där TS efterfrågar om hur man ordnat kring dopet/namngivningen.

Varför känner man ett behov av att "dumförklara" andra val i en sådan tråd ?

Tack för alla svar!

Vi har valt dop för att jag och pappan är döpta, dock inte troende. Dop ser jag som ett fint välkomnande till världen för barnet som alla i vår släkt varit med om trots att vi inte är troende. Så jag ser det som en självklarhet att även våra barn ska döpas. Nog om det!

Vad kan man ha för kläder på dopet? Ska det vara enfärgat? Vitt? Svart? Kan det vara blommigt? Kikar redan på klänning, men vad "får" man ha?

Glömde också en fråga; vad fick era barn för doppresenter? Eller ni som haft namngivningsfest, vad fick era barn för presenter? Vad för present var mest uppskattat?

Varför? För jag undrar varför! För man vill? Jag vill ha flera miljoner men inte rånar jag banker för det. Dopet är ju en religös ritual och man gör det för man har en samhörighet till Gud, inte för att namge sitt barn. Gnist, man behöver inte vara kristen ut i fingerspetsarna och gå i kyrkan 24/7 för att ha en samhörighet till Gud.

Såhär går en dopgudstjänst till

Ur bibeln:
Är ni döpta in i Kristus, har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

Och det avslutas:
Kära kristna. Genom dopet har era barn blivit upptagna i Kristi kyrka. Det är nu er uppgift som föräldrar (och faddrar) att vara förebilder och förebedjare för dem och tillsammans med församlingen leda dem på trons väg genom livet.

Man lovar faktiskt en massa kristna saker under ett dop. Och jag tycker det är jätte tråkigt och faktiskt respektlöst mot de troende att som icketroende döpa sitt barn.

Glömde också en fråga; vad fick era barn för doppresenter? Eller ni som haft namngivningsfest, vad fick era barn för presenter? Vad för present var mest uppskattat?

phpnborzo.jpg

Han fick söta prydnadssaker, silverask man kan lägga 1a tanden och 1 hårlocken. Böcker, silverfotoram (med bild 1 mån, 3 mån, 6 mån, 9 mån och 1 år), sparbössa, fondsparkonto, presentkort, leksaker, fint sett med tallrik, mugg och bestik.

Men du tar ju för givet att de som svarat i tråden INTE är troende!

Du frågar inte, enligt mig, du dumförklarar!

Jag tycker du är otroligt respektlös som inte kan respektera att andra inte tänker som dig i frågan och detta i en tråd där TS vill ha en diskussion kring anordning av dop/namngivning.

Det kanske är hela din attityd när du skriver som gör att jag blir irriterad, för det känns både hånande, dömmande och respektlöst.

Som att ditt sätt är det rätta, som att du behöver läxa upp och lära folk om dop.

Jag har ingen som helst vilja till att förklara något för en sådan person faktiskt.

Till Weed:

Ursäkta för att vi klampar in i tråden och styr in den på något som du inte tänkt från början.

Acceptans, för all del. Jag vet faktiskt inte om man måste respektera okunskap. Jag har faktiskt väldigt svårt för val som folk gör utan att veta vad de egentligen väljer. Sen kanske inte alla uppfattar just dopet på samma vis som jag, fair enough, bara man har tänkt. Jag tycker inte att jag har dumförklarat någon, jag har bara talat om varför jag/vi gjorde på ett visst sätt.

TS är pragmatisk och frågar efter hur namngivning/dop är ordnat - och flera stycken däribland jag själv har svarat.

Vad kan man ha för kläder på dopet? Ska det vara enfärgat? Vitt? Svart? Kan det vara blommigt? Kikar redan på klänning, men vad "får" man ha?

man får ha exakt vad man vill för kläder på båe barn och "vuxentillbehören" att någon skulle lägga sig i det vore skamligt tycker jag - oavsett om det är i kyrkan eller inte

Alla mina har fått bosparande - det är MYCKET uppskattat idag. Övrigt som är uppskattat är sådant som räcker litet längre än de yngsta åren om det nu skall vara ett sorts minne, tex smycken

Lycka till med det hela

Acceptans, för all del. Jag vet faktiskt inte om man måste respektera okunskap. Jag har faktiskt väldigt svårt för val som folk gör utan att veta vad de egentligen väljer. Sen kanske inte alla uppfattar just dopet på samma vis som jag, fair enough, bara man har tänkt. Jag tycker inte att jag har dumförklarat någon, jag har bara talat om varför jag/vi gjorde på ett visst sätt.

TS är pragmatisk och frågar efter hur namngivning/dop är ordnat - och flera stycken däribland jag själv har svarat.

Fast det som ses som okunskap av dig, kanske inte är det för den personen det gäller? :) Man kan ju faktiskt ha gjort ett aktivt val ändå?

Tycker inte heller du dumförklarat någon, det svaret var inte till dig :)

Det beror till stor del på hur man för diskussionen tycker jag.
Nu i sista inlägget så förklarar du din åsikt, du skriver även att uppfattning av dop är olika, du håller ändå en "god ton" utan att "se ner" på oliktänkande.

Sen kanske inte alla uppfattar just dopet på samma vis som jag, fair enough, bara man har tänkt.

Här visar du klart och tydligt att du inte dumförklarar någon alls och återigen, jag respekterar dina åsikter kring ämnet.

Jag frågade om de som är icke troende ville svara på varför det valt att döpa sitt/sina barn. Är du troende så ställs inte ens den frågan till dig (eller calazirya) så varför bli upprörd? Jag undrar inte över folks olika tro till Gud, utan varför man som icke troende värver sitt barn till svenska kyrkan genom en religös ritual. Vill man ha en namngivning/välkomstfest går det att ordna på en massa andra sätt.. (exempel. en länk på sidan 1 i tråden)

Och jag "dumförklarar" icke troende som döper sina barn. Det är respektlöst mot de troende och som ciruks skrev, okunskap. I princip lika korkat som om en vegan äter ägg från höns i bur eller en som är emot främlingsfientlighet röstar på SD.

Senast ändrad:

Fast det som ses som okunskap av dig, kanske inte är det för den personen det gäller? Man kan ju faktiskt ha gjort ett aktivt val ändå?
Nej, det kan ju jag inte veta. Alltså att döpa sina barn är inte ett bevis på okunskap, om man VET vad dopet innebär, men jag är inte säker på att alla vet det, många tror att det är då barnet får sitt namn och inte har någon annan innebörd. Då blir det ett val på för mig felaktiga grunder som dessutom förföljer barnet hela livet. Jag önskar att jag var odöpt, men det kan jag aldrig bli, däremot så är jag fortsatt med i svenska kyrkan för de förvaltar ett viktigt kulturarv och gör väldigt mycket bra i sin diakoniverksamhet och krishantering som jag absolut vill vara med och stöda.

Till TS - en annan uppskattad grej är sånt som stöd till välgörenhetsorganisationer. Även om inte bebin uppskattar det så tror jag att den skiter lika fullständigt i annat bjäfs som man kan få.

Men nu blir jag faktiskt lite irriterad!
Acceptera andras val att döpa eller ha namngivning om dom vill det. Alla gör sina egna val och det är bara att acceptera.

Undrar du varför folk döper trots att dom inte är troende, gör en ny tråd om det?

Vill ha svar på mina frågor istället, inget dumförklarande eller annat! Hur orkar man hålla på att lägga sig i hur andra resonerat liksom? *suck*

Det handlar om respekt för människors VAL! Oavsett om man är icke troende och väljer att döpa sitt barn i kyrkan, eller om man väljer något annat, eller inget alls. Det är mycket man kan tycka är korkat som folk gör eller tycker, men man får respektera att man ÄR olika!

:)

Till TS, ursäkta tråpkap!

Ur bibeln:
Är ni döpta in i Kristus, har ni också iklätt er Kristus. Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

Och det avslutas:
Kära kristna. Genom dopet har era barn blivit upptagna i Kristi kyrka. Det är nu er uppgift som föräldrar (och faddrar) att vara förebilder och förebedjare för dem och tillsammans med församlingen leda dem på trons väg genom livet.

Inget av dessa citat sades på våra barns dop.

Nej, det kan ju jag inte veta. Alltså att döpa sina barn är inte ett bevis på okunskap, om man VET vad dopet innebär, men jag är inte säker på att alla vet det, många tror att det är då barnet får sitt namn och inte har någon annan innebörd. Då blir det ett val på för mig felaktiga grunder som dessutom förföljer barnet hela livet. Jag önskar att jag var odöpt, men det kan jag aldrig bli, däremot så är jag fortsatt med i svenska kyrkan för de förvaltar ett viktigt kulturarv och gör väldigt mycket bra i sin diakoniverksamhet och krishantering som jag absolut vill vara med och stöda.

.

Men man kanske vet vad dopet innebär, men gör ett aktivt val ändå, av tradition kanske? Tycker inte de valen kan var "fel" om de betyder något för de som gör valen :)

Dop ser jag som ett fint välkomnande till världen

Förlåt om jag maler på - men jag ser dopet exakt tvärt om ! Ett FULT välkomnande till världen, född i arvsynd...hujedamej - men det är som sagt MIN åsikt och ser man det som ett fint välkomnande så förstår jag varför man vill döpa.

För att fortsätta att svara på frågor, så tror jag en viktig fråga att ställa sig själv äör hur stort spektakel man själv orkar att hålla i. Litet och intimt så kanske man fixar att ordna förtäring och sånt, men om man vill ha många gäster så kan ju ett församlingshem eller så i närheten av kyrkan vara ett bra alternativ, det borde ju gå att ha catering även på sånt som passar på ett dop.

Jag är så nöjd över våra barns dop. Det kändes som att det blev perfekt!

Vi döpte barnet i ett litet, halvrunt kapell. Ena flickan hade min sambos familjs släktdopklänning där svärmor broderat in deras namn (ENGLA Ingrid Cecilia och SAGA Ann Caroline) tillsammans med de andras och vår andra flicka fick låna min kusins dopklänning.

Vi bor ju i en gammal prästgård och bad den gamle prästen som tidigare bott där att förrätta dopet. Vi fick sedan tag i en pensionerad kantor som spelade.

Barnens faster hade som överraskning broderat dopservetter till varje barn som användes att torka av dem.
Jag läste en dikt (med darrande stämma :p) om vår glädje över våra barn och kantorn spelade vår älsklingssång Ave Maria (Schubert tror jag).
Vi valde "tryggare kan", "jag lyfter ögat mot himmelen" och en till jag inte minns namnet på som psalmer.

För mig var hela dopet ett enda stort välkomnande av barnen och det kändes både stort och fint. Vi hade två faddrar som fick komma fram och hålla barnen.

Vi bjöd våra allra närmaste kompisar och närmaste släkten, jag tror vi var ca 25 st.

Efteråt fikade vi (smörgåstårta och te, ananaspaj, glass och kaffe) i landsförsamlingen. Vi hade smyckat borden med dukar i två rosa nyanser och svärmor hade plockat ängsblommor att ha på borden.

Lycka till på ert dop, det blir säkert hur lyckat som helst!

VET man innebörden och väljer så är det väl helt okej.

Tradition är väldigt konstigt egentligen. Det är en massa märkliga saker vi gör av tradition. Tar in en gran och klär med kulor och annat bjäfs, eller tar in kvistar till påsk och sätter i fjädrar. Men för mig är de av underordnad betydelse, eftersom det inte spelar någon som helst roll egentligen. Medan ett dop har för mig litet vidare betydelse än bara tradition.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Bison
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 622
Senast: SiZo
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 606
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar