Sv: Dop
Jag är så nöjd över våra barns dop. Det kändes som att det blev perfekt!
Vi döpte barnet i ett litet, halvrunt kapell. Ena flickan hade min sambos familjs släktdopklänning där svärmor broderat in deras namn (ENGLA Ingrid Cecilia och SAGA Ann Caroline) tillsammans med de andras och vår andra flicka fick låna min kusins dopklänning.
Vi bor ju i en gammal prästgård och bad den gamle prästen som tidigare bott där att förrätta dopet. Vi fick sedan tag i en pensionerad kantor som spelade.
Barnens faster hade som överraskning broderat dopservetter till varje barn som användes att torka av dem.
Jag läste en dikt (med darrande stämma
) om vår glädje över våra barn och kantorn spelade vår älsklingssång Ave Maria (Schubert tror jag).
Vi valde "tryggare kan", "jag lyfter ögat mot himmelen" och en till jag inte minns namnet på som psalmer.
För mig var hela dopet ett enda stort välkomnande av barnen och det kändes både stort och fint. Vi hade två faddrar som fick komma fram och hålla barnen.
Vi bjöd våra allra närmaste kompisar och närmaste släkten, jag tror vi var ca 25 st.
Efteråt fikade vi (smörgåstårta och te, ananaspaj, glass och kaffe) i landsförsamlingen. Vi hade smyckat borden med dukar i två rosa nyanser och svärmor hade plockat ängsblommor att ha på borden.
Lycka till på ert dop, det blir säkert hur lyckat som helst!