Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var är moderatorn som kan rensa upp lite här?
Kan ni hålla er till TS frågor?
Face it, ni tycker inte lika!
Nej, lika lite som ett namngivningskalas utan kristna förtecken är respektlöst mot dopet så anser jag att julfirande utan kristna förtecken är det. Eller för att ta bröllop som exempel: att gifta sig borgerligt är ju inte respektlöst mot kristendomens äktenskapslöften.Men det torde ju vara lika respektlöst mot kristna att fira kristna högtider trots att du inte är kristen ?
En sak som återkommer några ggr i tråden, att man ( som icke kristen? ) anser att det är respektlöst mot dom kristna att icke troende döper sina barn .
...och jag hade inte läst innan jag svarade :-)Det övriga har jag redan kommenterat i inlägget ovan
Men firar inte du jul eller påsk? Eller skippar du och din familj det för ni inte är troende? För det är ju också kristna traditioner.
Egentligen kan ju ingen göra det. Däremot är det för mig helt obegripligt att man döper sina barn om man inte själv anser sig ha en tro. Du säger att det handlar om din "barntro" - nåväl, då säger du ju att du har en tro i någon slags form.Orsaken till dopet (i vårt fall kanske främst min barntro men även tradition) tycker inte jag att andra ska lägga sig i. " Av respekt för de troende" smakar illa i min mun, VEM utifrån ska sitta och bedöma en tro?!
En av de fina sakerna med kyrkan (det finns även saker jag ogillar) är det faktum att ALLA är VÄLKOMNA!
ALLA ÄR VÄLKOMNA
Egentligen kan ju ingen göra det. Däremot är det för mig helt obegripligt att man döper sina barn om man inte själv anser sig ha en tro. Du säger att det handlar om din "barntro" - nåväl, då säger du ju att du har en tro i någon slags form.
Den som är uttalat icke-troende och ändå döper; ja, den får välja som den vill. Men i alla dessa diskussioner på nätet där liksom hela vitsen är att stöta-blöta- tycka och säga vad man tycker; då får man kanske leva med att det finns såna som fortsätter att inte förstå varför man gör det valet. OCH att de kan tycka det är respektlöst mot andra som anser sig ha en tro.
Tja, vissa är ju lite mer välkomna än andra. Inte så att någon stoppar mig i kyrkgången, men jag har åtminstone vid två olika barndop hört prästen tala om att "nu, alla barn så kan ni välkomna den här lilla personen också till Guds församling som ni också är med i eftersom ni är döpta" (fritt citerat). Alla är välkomna in i kyrkan, men det finns ju liksom en religiös vits med själva dopet. Som handlar just om att man är upptagen i församlingen. Vilket jag alltså inte är och valt att inte bli. Så jag köper det 100%! Det är väl helt rätt och riktigt.
För all del, eller sanning med modifikation.
Vi fick faktiskt frågan om vi inte borde döpa våran son då han gick på kyrkis. Dvs dagmamman hade de äldre barnen på kyrkans barntimmar - inget problem för oss - men uppenbarligen för kyrkan.
Och än en gång - vi betalar gärna kyrkoskatt ty vi anser att kyrka ngör en massa bra saker, bla barnverksamhet, men döper inte.
Ja, jag har ju varit en av dem som tog upp just detta tidigare i tråden. Jag håller med om att det är trist. Jag skulle aldrig själv ha startat en sådan diskussion utifrån TS första inlägg i denna tråd. Men när jag kom in i tråden var redan diskussionen i full gång och ... tja, då har den ju redan utvecklats åt det hållet så då kände jag mig väl inte så "skyldig" kanske. Eftersom jag har åsikter i ämnet så går jag in och skriver nu när tråden ändå har börjat handla om dopet på ett mer generellt plan så att säga...Klart att man får tycka och säga vad man vill, även om jag kan tycka att det är respektlöst att föra in en diskussion ang. om man tror (och till vilken grad)eller ej i en tråd när någon frågar om hur tidigare dop sett ut.
Fast... konstruerat? Jag som person skulle känna mig respektlös mot kyrkan, Gud och "dem som tror" om jag döpte mitt barn. Jag skulle känna mig "falsk" både mot kyrkan som helhet och mot mig själv på något sätt. Det är väl därifrån jag tycker som jag gör. Min egna åsikt/känsla kan väl ändå inte sägas vara "konstruerad"? Även om alla troende i hela svenska kyrkan skulle tycka det är okej för dem att/om jag gjorde det så skulle jag ändå känna mig "falsk".Jag, som då har en barnatro, känner inte att det på något sett är respektlöst av folk som inte är troende att döpa. Jag kan ju inte svara på hur de med ännu "starkare" tro reagerar men jag har hittills ALDRIG träffat på någon troende som haft något emot att icke-troende döper sina barn.
Så för mig känns det konstruerat att anse att "traditionsdöpare" skulle vara respektlösa mot troende.
Ja, välkommen in i lokalen kyrkan. Men, som sagt, det finns ändå vissa saker som sägs/görs som handlar om just tillhörigheten till Gud och kyrkan. Och där inbegrips ju (förstås!) inte vi som valt bort det. Med all rätt.Det handlar nog mycket om den egna känslan. Jag har heller aldrig varit med om att någon stoppats i kyrkgången så välkommen kan man nog vara rätt säker på att vara.
Kanske de trodde att ni var på G att blir troende och därför fick ni frågan?
Som tur är så är det ju ett fritt val att döpa eller ej och personligen tycker jag att det hedrar att ändå vara med och betala kyrkoskatten.