Sv: Dop

Var är moderatorn som kan rensa upp lite här? :devil:

Kan ni hålla er till TS frågor?

Face it, ni tycker inte lika!

Oj ursäkta mig.

Jag har faktiskt påpekat redan det du tog upp, men kände ändå att jag behövde få svara på cirkus inlägg.

Jag har inga problem alls med att respektera oliktänkande inom detta ämne, vilket jag redan skrivit. Det som retar mig är att man inte ska kunna ha en tråd att handla om hur man arrangerar dop bara för att människor bara MÅSTE påpeka hur fel och respektlöst det är att döpa sitt barn när man inte är fullt troende.

Att bli dumförklarad och skriven på näsan gör att iaf jag tappar humöret.

Men det torde ju vara lika respektlöst mot kristna att fira kristna högtider trots att du inte är kristen ?

En sak som återkommer några ggr i tråden, att man ( som icke kristen? ) anser att det är respektlöst mot dom kristna att icke troende döper sina barn .
Nej, lika lite som ett namngivningskalas utan kristna förtecken är respektlöst mot dopet så anser jag att julfirande utan kristna förtecken är det. Eller för att ta bröllop som exempel: att gifta sig borgerligt är ju inte respektlöst mot kristendomens äktenskapslöften.

Jag firar jul. Det är tradition för mig (till skillnad från dopet). Vi har dock aldrig haft några kristna inslag i vårt julfirande. Gran, jultomte, mat, Kalle Anka, umgänge. Inga psalmer, ingen julotta, ingen Bibel. Med andra ord: ett borgerligt julfirande!

(En annans sak: Att vi alla är mycket färgade av kristna värderingar i detta land är något som jag finner fullständigt naturligt. Det har en historisk förklaring. Därför är även jag och min familj, så icke-troende vi är ändå förstås färgade av detta vi med.)

Ah så kan man ju iof se det :)

För att förtydliga så tycker inte jag att det är respektlöst, jag anser fortfarande att var och en gör som den vill rörande dessa frågor.

Det var bara en fundering som kom upp i mitt huvud..

Har jag skrivit att jag inte är kristen ?
Jag gillar inte vissa delar i kristendom, varav arvsynden och dopet är det jag riktigt ogillar.

För övrigt så kan man ju fira jul utan kristna inslag ungefär analogt med att namnge utan dop.

Lamborgini - jag tror att du förstår vad jag menar med att man aldrig kan bli odöpt.

Nej och jag har inte skrivit att du inte skulle vara det, jag vet ju inte hur din tro ser ut därav skrev jag ( inte kristen ? ) som en fråga.

Det övriga har jag redan kommenterat i inlägget ovan :)

KL

Och jag tänkte bara smita in med en liten fråga ang ålder på barn som ska döpas. Jag ska ju ha i början på maj och skulle vilja ha mitt dopkalas hemma på verandan. Och det går ju inte mitt i vintern.

Så i vilken ålder är det mest vanligt att döpa sin bebis?

Man kan ju göra det i vilken ålder som helst men har man tänkt ha dopklänning så måste ju barnet passa i den och det blir tungt att stå och hålla ett äldre barn. Jag skulle tro att allt från 0-6 mån är vanligt.

Vi har döpt vårt barn.

Vi hade ceremonin i kyrkan, fikat hemma. Vi bjöd släkten ca 40 personer. Vi bjöd på smörgåstårta, tårta, kaffe och vatten/läsk. H*n hade vår gamla dop klänning.

Jag kan förklara varför vi döpte vårt barn trots att vi inte är "troende". Av den enkla anledningen att jag inte vill att h*n ska behöva döpas när h*n är 14 år, inför alla jämnåriga då många tyckt det varit jobbigt, i det fall h*n vill konfirmeras. Vill man sedan inte vara med i Svenska kyrkan kan man gå ur. Svårare än så var det inte för mig att ta beslutet om dop eller ej.

Men firar inte du jul eller påsk? Eller skippar du och din familj det för ni inte är troende? För det är ju också kristna traditioner.

Jag firar jul och påsk med respekt åt de troende.

Vi går inte på någon julotta och inget i vårat hem symboliserar något kristet, som t.ex. betlehems stjärna. Vi har heller aldrig haft någon jultomte på besök, varför måste man ha det?

Påsken firas med god mat utan att äta 3586 st ägg som tecken på att fastan är över (vi fastar inte heller) Påskris har vi inte heller hemma även fast jag tycker det är fint, katterna äter upp fjädrarna och för mig är det ingen skillnad att ha lite påskris i en vas eller en bukett tulpaner. Påskriset hör mer ihop med påskkärringarna och de är inte kristna.

På samma sätt så gifte jag mig med respekt för de kristna, jag gifte mig borgerligt och inte i någon kyrka.

Jag arbetade tillsammans med en teolgstuderande och vi kom väldigt bra överens och jag vet mkt väl var jag står och vad Gud skulle tycka om mig.

Jag kan hålla med dig där.
Vi döper våra barn trots att vi är marginellt troende, d.v.s. jag, mamman i familjen, har en "barnatro" (som knappast tål närmare granskning men som yttrat sig i en positiv attityd mot kyrkan, psalmer och kyrkan som lokal).
Medan pappan i familjen är i det närmaste total ateist men gillar kyrkan som lokal.

Vi har resonerat som så att vi gärna har våra barn döpta (vilket känns bra främst för mig men även för pappan, det var liksom ingen diskussion om dopets vara eller ej) och sedan får de själv ta valet att gå ur om det inte passar dem.

Jag måste säga att vårt dop var fantastiskt trevligt på alla sätt, även från kyrkan/prästens sida så var det en ren tacksägelse över att det blivit barn och de var så välkomna, från alla håll!:love:

Jag har all respekt för de som inte döper sina barn men jag kräver även samma respekt tillbaka!
Orsaken till dopet (i vårt fall kanske främst min barntro men även tradition) tycker inte jag att andra ska lägga sig i. " Av respekt för de troende" smakar illa i min mun, VEM utifrån ska sitta och bedöma en tro?!

En av de fina sakerna med kyrkan (det finns även saker jag ogillar) är det faktum att ALLA är VÄLKOMNA!

Orsaken till dopet (i vårt fall kanske främst min barntro men även tradition) tycker inte jag att andra ska lägga sig i. " Av respekt för de troende" smakar illa i min mun, VEM utifrån ska sitta och bedöma en tro?!
Egentligen kan ju ingen göra det. Däremot är det för mig helt obegripligt att man döper sina barn om man inte själv anser sig ha en tro. Du säger att det handlar om din "barntro" - nåväl, då säger du ju att du har en tro i någon slags form.

Den som är uttalat icke-troende och ändå döper; ja, den får välja som den vill. Men i alla dessa diskussioner på nätet där liksom hela vitsen är att stöta-blöta- tycka och säga vad man tycker; då får man kanske leva med att det finns såna som fortsätter att inte förstå varför man gör det valet. OCH att de kan tycka det är respektlöst mot andra som anser sig ha en tro. Och jag har haft diskussioner med människor som säger sig vara icke-troende och ändå döper sitt barn. Det kan till och med hända att de uttrycker att de tycker det är "trist i kyrkan" eller att de vill att prästen "inte ska prata så mycket om Gud". Då fattar jag verkligen ingenting! Om man nu inte vill höra om just Gud så förstår jag ännu mindre.

Däremot så skulle jag tycka det vore verkligt illa om jag så fort jag fick en inbjudan till ett barndop skulle ringa upp och kräva att få veta i vilken grad de är troende, om de verkligen är det osv. Det vore ju både oförskämt och socialt inkompetent. Så gör jag naturligtvis inte.
En av de fina sakerna med kyrkan (det finns även saker jag ogillar) är det faktum att ALLA är VÄLKOMNA!

Tja, vissa är ju lite mer välkomna än andra. Inte så att någon stoppar mig i kyrkgången, men jag har åtminstone vid två olika barndop hört prästen tala om att "nu, alla barn så kan ni välkomna den här lilla personen också till Guds församling som ni också är med i eftersom ni är döpta" (fritt citerat). Alla är välkomna in i kyrkan, men det finns ju liksom en religiös vits med själva dopet. Som handlar just om att man är upptagen i församlingen. Vilket jag alltså inte är och valt att inte bli. Så jag köper det 100%! Det är väl helt rätt och riktigt.

ALLA ÄR VÄLKOMNA

För all del, eller sanning med modifikation.

Vi fick faktiskt frågan om vi inte borde döpa våran son då han gick på kyrkis. Dvs dagmamman hade de äldre barnen på kyrkans barntimmar - inget problem för oss - men uppenbarligen för kyrkan.

Och än en gång - vi betalar gärna kyrkoskatt ty vi anser att kyrka ngör en massa bra saker, bla barnverksamhet, men döper inte.

Vilka bjöd ni?

Vi bjöd närmsta släkten (de vi brukar umgås med) och kompisar där vi varit på dop samt någon när kompis till, blev ca 40 pers.

Vad bjöd ni på efteråt? Kaffe/kaka? Mat? Tårta? Berätta!

Vi bjöd på kakor och tårta. Dopet var kl 14 så det passade bra tidsmässigt med kaffe och kakor. Hade dopet varit kl 11 (som det ofta är om det är i samband med högmässa) så hade vi bjudit på mat.

Hur dukade ni? På något speciellt vis?
Svärmor gjorde blomsterarrangemang till borden, ljusstakar med rosa band, annars inget.

Vad hade ni för dopklänning? Ny eller släktklänning?
Släktklänning - min mamma, jag, min syster, min kusin och två kusinbarn är döpt i den.

Hur var ni klädda?
Jag hade kjol och blus, maken mörk kostym och vit skjorta med slips.

Evelina (som dottern döptes till) skrek hela dopet i kyrkan, men var snäll sedan. Vi var i en gammal prästgård som ligger precis bredvid kyrkan.

Egentligen kan ju ingen göra det. Däremot är det för mig helt obegripligt att man döper sina barn om man inte själv anser sig ha en tro. Du säger att det handlar om din "barntro" - nåväl, då säger du ju att du har en tro i någon slags form.

Visst har jag en tro. Annars hade det nog även för oss inte alls känts lika självklart att döpa.

Den som är uttalat icke-troende och ändå döper; ja, den får välja som den vill. Men i alla dessa diskussioner på nätet där liksom hela vitsen är att stöta-blöta- tycka och säga vad man tycker; då får man kanske leva med att det finns såna som fortsätter att inte förstå varför man gör det valet. OCH att de kan tycka det är respektlöst mot andra som anser sig ha en tro.

Klart att man får tycka och säga vad man vill, även om jag kan tycka att det är respektlöst att föra in en diskussion ang. om man tror (och till vilken grad)eller ej i en tråd när någon frågar om hur tidigare dop sett ut.
Jag, som då har en barnatro, känner inte att det på något sett är respektlöst av folk som inte är troende att döpa. Jag kan ju inte svara på hur de med ännu "starkare" tro reagerar men jag har hittills ALDRIG träffat på någon troende som haft något emot att icke-troende döper sina barn.
Så för mig känns det konstruerat att anse att "traditionsdöpare" skulle vara respektlösa mot troende.

Tja, vissa är ju lite mer välkomna än andra. Inte så att någon stoppar mig i kyrkgången, men jag har åtminstone vid två olika barndop hört prästen tala om att "nu, alla barn så kan ni välkomna den här lilla personen också till Guds församling som ni också är med i eftersom ni är döpta" (fritt citerat). Alla är välkomna in i kyrkan, men det finns ju liksom en religiös vits med själva dopet. Som handlar just om att man är upptagen i församlingen. Vilket jag alltså inte är och valt att inte bli. Så jag köper det 100%! Det är väl helt rätt och riktigt.

Det handlar nog mycket om den egna känslan. Jag har heller aldrig varit med om att någon stoppats i kyrkgången så välkommen kan man nog vara rätt säker på att vara.

Kanske de trodde att ni var på G att blir troende och därför fick ni frågan?
Som tur är så är det ju ett fritt val att döpa eller ej och personligen tycker jag att det hedrar att ändå vara med och betala kyrkoskatten.:bow:

För all del, eller sanning med modifikation.

Vi fick faktiskt frågan om vi inte borde döpa våran son då han gick på kyrkis. Dvs dagmamman hade de äldre barnen på kyrkans barntimmar - inget problem för oss - men uppenbarligen för kyrkan.

Och än en gång - vi betalar gärna kyrkoskatt ty vi anser att kyrka ngör en massa bra saker, bla barnverksamhet, men döper inte.

Klart att man får tycka och säga vad man vill, även om jag kan tycka att det är respektlöst att föra in en diskussion ang. om man tror (och till vilken grad)eller ej i en tråd när någon frågar om hur tidigare dop sett ut.
Ja, jag har ju varit en av dem som tog upp just detta tidigare i tråden. Jag håller med om att det är trist. Jag skulle aldrig själv ha startat en sådan diskussion utifrån TS första inlägg i denna tråd. Men när jag kom in i tråden var redan diskussionen i full gång och ... tja, då har den ju redan utvecklats åt det hållet så då kände jag mig väl inte så "skyldig" kanske. Eftersom jag har åsikter i ämnet så går jag in och skriver nu när tråden ändå har börjat handla om dopet på ett mer generellt plan så att säga...
Jag, som då har en barnatro, känner inte att det på något sett är respektlöst av folk som inte är troende att döpa. Jag kan ju inte svara på hur de med ännu "starkare" tro reagerar men jag har hittills ALDRIG träffat på någon troende som haft något emot att icke-troende döper sina barn.
Så för mig känns det konstruerat att anse att "traditionsdöpare" skulle vara respektlösa mot troende.
Fast... konstruerat? :confused: Jag som person skulle känna mig respektlös mot kyrkan, Gud och "dem som tror" om jag döpte mitt barn. Jag skulle känna mig "falsk" både mot kyrkan som helhet och mot mig själv på något sätt. Det är väl därifrån jag tycker som jag gör. Min egna åsikt/känsla kan väl ändå inte sägas vara "konstruerad"? Även om alla troende i hela svenska kyrkan skulle tycka det är okej för dem att/om jag gjorde det så skulle jag ändå känna mig "falsk".

För att ta ytterligare ett exempel så skulle jag t ex aldrig ta nattvarden. Det skulle också kännas respektlöst, eftersom jag vare sig har en tro (inte på samma sätt som kyrkan i alla fall), är medlem i kyrkan eller är döpt och konfirmerad (visst måste man traditionellt sett ha konfirmerats för att få ta nattvard?). Jag inser naturligtvis att ingen skulle veta om att jag inte är just detta (såvitt jag är där i ett sällskap där ingen känner till detta). Det görs ju ingen "kontroll" av sådant innan man går fram. Och jag skulle ju få mig en klunk vin och en trist oblat... Men jag skulle känna mig "hycklande".

På något sätt handlar det väl för mig om att stå för det jag är och det jag tycker så att säga.

Det handlar nog mycket om den egna känslan. Jag har heller aldrig varit med om att någon stoppats i kyrkgången så välkommen kan man nog vara rätt säker på att vara.
Ja, välkommen in i lokalen kyrkan. Men, som sagt, det finns ändå vissa saker som sägs/görs som handlar om just tillhörigheten till Gud och kyrkan. Och där inbegrips ju (förstås!) inte vi som valt bort det. Med all rätt.

Kanske de trodde att ni var på G att blir troende och därför fick ni frågan?
Som tur är så är det ju ett fritt val att döpa eller ej och personligen tycker jag att det hedrar att ändå vara med och betala kyrkoskatten.:bow:

Fast nu blir jag lite illa berörd!
Det är förstås din åsikt som medlem i kyrkan att det är "hedrande" att betala kyrkoskatten. Jag tycker för det första att det är självklart att man nog inte bör/ska nyttja kyrkans verksamheter om man inte betalar kyrkoskatten (jag gör inte det). Men jag undrar verkligen varför jag i är mindre "hedervärd" för att jag inte väljer att bli medlem i kyrkan (=betalar skatt dit)?

"Alla är välkomna" - jo, tjena. :crazy: ;)
Inte lika hedervärda i alla fall....

Svenska kyrkan är faktiskt en organisation som man kan välja att vara med i. Det är varken mer eller mindre hedervärt att betala till dem än att vara med i t ex en politisk organisation, idrottsklubb, hästförening eller vad som helst.
(Jo, jag vet att kyrkan "gör mycket bra" - det finns en del som jag också tycker är "bra". Men det finns det ju massor av andra föreningar och organisationer också som gör. Fast, okej, det kanske är hedrande att betala till dem också?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 622
Senast: SiZo
·
Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
18 606
Senast: Lingon
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025