Sorry @Fruentimber att jag svarar åt dig. Men varför i hela friden skulle personen i ts inte förstå hur mycket tid och engagemang en dobermann eller rottis kräver?
Personen är enligt uppgift i TS uppvuxen med hundar. Av allt att döma i ts tar hon sig an projektet ”köpa hund” på helt rätt sätt. Varför skulle hon inte klara av någon av dessa hundar? Jag tror väldigt få personer med hundintresse som vuxit upp med hundar anser sig vara nybörjare den dagen de ska köpa sin första egna som vuxen.
Personen som beskrivs i TS skulle ha kunnat vara jag. Jag är också ”uppvuxen med hund” men hade inte haft egen hund i vuxen ålder. Jag hade tagit det som ett mindre hån om folk hade beskrivit mig som förstagångshundägare som måste köpa en icke krävande ras innan jag ”får” köpa den hunden jag vill ha för att pyssla med de hundsporter jag vill pyssla med.
Men tänk då på hur det känns nästa gång ni ger era råd till de som skriver och är förstagångsägare eller nybörjare. För det e i princip alltid grupp 9 som hänvisas till då.