Ja ibland är det oerhört höga krav på vem som behöver en brukshund och ibland går det hur bra som helst med lite sånt som annars brukar rekommenderas sällskapshund och absolut inte mer än så till.
Skillnaden upplever jag är, förut det som andra redan tagit upp, att om man har intresse för vissa raser och hur de är så är man mer kunnig inför dom än "vill köra lydnad och drag på hubbynivå vilken ras passar mig?" Man KAN ju välja raser som är mer lättsamma som fortfarande passar in i vad man vill göra, om man inte fastnat för någon ras.
Drag på hobbynivå kan ju fortfarande vara 3 mil ute i skogen och att träna lydnad/trick i en massa olika miljöer som utmanar hunden.
Vet många som inte tränar något annat än drag med sina brukshundar(ja t.o.m. Malle) under rätt säsong och hundarna är nöjda. Det är mental aktivering att dra med.
Upplever faktiskt samma. Min blir ofta mer nöjd av att dra ur sig i draget än att köra lydnad tex. Kan vara för att i lydnaden så dras ju hundarna (ofta iaf) upp i en intensitet under hela arbetspasset medans i draget så drar dom ur sig adrenalinet? Min egna teori