Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag har också tränat lydnad klass 1 sen ruttnade jag totalt på den grenen, har ts kompis tränat tidigare och vet att den kommer sikta på elit så visst annars förstår jag inte vad man ska ha en elithund till:)
Jag har en "extra allt" hund (dvs dobbis ur rena brukslinjer) för att träna med för att jag tycker det är kul bara 🤷‍♀️
Skulle ruttna direkt om jag skulle träna med en mindre driven hund.

Jag har en "extra allt" hund (dvs dobbis ur rena brukslinjer) för att träna med för att jag tycker det är kul bara 🤷‍♀️
Skulle ruttna direkt om jag skulle träna med en mindre driven hund.
Ja jag tänkte mer på ts kompis det är ofta man har storslagna planer när man ger sig in i något nytt projekt.

Jag har en siberian husky och kan tala om att jag skulle önska att han vore en dobermann, många många många gånger.

Han bara:
"Öh, nä, känner inte för det" och vänder sig om och går.
Tränade faktiskt agility med en tjej som hade en Husky i vintras 😂 den tog några hinder här och där när den själv ville och fort gick det inte 😂

Skulle vilja se en dobermann i den miljön som agilitytävlingar innebär inte direkt som agilityfolk håller avstånd 😂
Fast man får lov att träna på det även om man inte tävlar? Man kan köra drag som det står? Och även om hunden inte är bra på agility så är det väl ändå något man kan delta i?

Nu tror jag inte på dobermann och agilitymästare, men ändå. Kanske är bättre än en husky.....

Fast man får lov att träna på det även om man inte tävlar? Man kan köra drag som det står? Och även om hunden inte är bra på agility så är det väl ändå något man kan delta i?

Nu tror jag inte på dobermann och agilitymästare, men ändå. Kanske är bättre än en husky.....

Ja självklart kan man träna utan att tävla men överlag är stämningen ganska stissig på agilitytävlingar :)
Jo, så är det absolut men det vet ju bara TS kompis. Om det ens är hens kompis med tanke på tråden på andra forumet.
Ja sant :)

Precis vad jag menade beroende på vem som svarar är svaren helt olika 😅

Fast nej jag tycker verkligen inte en brukshund är enklare att aktivera än en sällskapshund det går inte ens att jämföra och jag har haft båda!
Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.

Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"

Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.

Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?

Senast ändrad:
Ja självklart kan man träna utan att tävla men överlag är stämningen ganska stissig på agilitytävlingar :)

Ja sant :)
Vilket gör att stissig agilitytävling är en slags miljöträning det med. Jag tror dock inte de gör sig bra där utan de funkar bättre på andra ställen, men inget är omöjligt om det är vad man vill, om det inte är en förklädd husky förstås. Grejen är ju bara att man aktiverar sin hund med något man själv och framför allt hunden trivs med. Trivs hunden med agility så varför inte.

En dobermann är allsidig, de trivs med det mesta, de är rätt lätta att göra till viljes upplever jag.

Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter.

Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"

Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.

Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?
Jag tror inte brukshunden är nöjd alls med att söka en tennisboll bara dom behöver timtals med uppstyrd träning flera gånger i veckan.

Tycker verkligen inte brukshunden är lättare att aktivera på något vis alls.

En sällskapshund är däremot nöjd med att söka efter en boll eller lite köttbullar och träna någon kvart här och där.

Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter.

Dessutom behöver en brukshund blåsa ur sig precis som en sällskapshund skillnaden är att sällskapshunden kan göra det på en timmes skogspromenad medans brukshunden behöver c antal timmar i högre tempo.

Dessutom behöver en brukshund blåsa ur sig precis som en sällskapshund skillnaden är att sällskapshunden kan göra det på en timmes skogspromenad medans brukshunden behöver c antal timmar i högre tempo.
En timmes riktig motion räcker så bra, och sen lite nosarbete eller lydnad på det. På helgerna blir det mer, men majoriteten av dagarna räcker det för nöjda hundar.

Jag tror inte brukshunden är nöjd alls med att söka en tennisboll bara dom behöver timtals med uppstyrd träning flera gånger i veckan.

En sällskapshund är däremot nöjd med att söka efter en boll eller lite köttbullar och träna någon kvart här och där.
Mina hundar har varit nöjda och har bruksmeriterna för att bevisa det. En sällskapshund med jakt i, blir bara riktigt nöjd när den drivit vilt. Brukshunden blir nöjd och belåten med pseudojakt som knepiga spår och sökträning. Dessutom svarade du inte på min fråga.

Va?
Det beror ju helt på hur skogspromenaden ser ut? Koppelpromenad får man gå i timmar för att min ska vara nöjd. Att gå 1 timme lös gör honom nöjd däremot. Han är inte trött, men nöjd liksom. Han behöver få sträcka ut ordentligt och röra på sig, timmarna i sig är inte så intressant.

Jag skrev väl inte inte "bara" leta boll. Det var bara ett exemprl. Har aldrig tränat någon av brukshundarna längre än en kvart på appellplan eller 20 minuter i sökskogen. Längsta spårsession har varit en halvtimma. För bruksträningen behövs ju förstås att föraren lägger betydligt mer tid än hunden.

Va?
Det beror ju helt på hur skogspromenaden ser ut? Koppelpromenad får man gå i timmar för att min ska vara nöjd. Att gå 1 timme lös gör honom nöjd däremot. Han är inte trött, men nöjd liksom. Han behöver få sträcka ut ordentligt och röra på sig, timmarna i sig är inte så intressant.
Jag syftar på ren fysisk motion nu och aldrig varit med om att en brukshund blir trött av en timmes promenad.
Mina cyklade jag med eller gick promenader i timmar förutom några timmars träning på klubben flera gånger i veckan.

Att jämföra det med en sällskapshund tycker jag bara är befängt, en sällskapshund är inte i närheten av så krävande.

Jag skrev väl inte inte "bara" leta boll. Har aldrig tränat någon av brukshundarna längre än en kvart på appellplan eller 20 minuter i sökskogen. Längsta spårsession har varit en halvtimma. För bruksträningen behövs ju förstås att föraren lägger betydligt mer tid än hunden.
Och hur lång tid lägger du på att lägga spår och vänta på spår och trampa rutor.
Tycker bara det här börjar bli löjligt nu.

En sällskapshund behöver inte uppstyrd träning på det viset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 638
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar