Läs om sista meningen i mitt inlägg.Och hur lång tid lägger du på att lägga spår och vänta på spår och trampa rutor.
Tycker bara det här börjar bli löjligt nu.
En sällskapshund behöver inte uppstyrd träning på det viset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Läs om sista meningen i mitt inlägg.Och hur lång tid lägger du på att lägga spår och vänta på spår och trampa rutor.
Tycker bara det här börjar bli löjligt nu.
En sällskapshund behöver inte uppstyrd träning på det viset.
Nej jag tycker hela diskussionen är löjlig bara en sällskapshund köper man inte ens i samma syfte som en brukshund så att kalla det för att en brukshund är lättare att aktivera för den har mer uthållighet är ju bara larv.Läs om sista meningen i mitt inlägg.
Jag sa ju att han inte blir trött? Men att han blir NÖJD, vilket ju oftast är ribban man får lägga. Min blir ju inte ens slut efter ett par h på klubben, han är bara nöjd liksom. Att köra slut på honom är i princip omöjligt nu i vuxen ålder.Jag syftar på ren fysisk motion nu och aldrig varit med om att en brukshund blir trött av en timmes promenad.
Mina cyklade jag med eller gick promenader i timmar förutom några timmars träning på klubben flera gånger i veckan.
Att jämföra det med en sällskapshund tycker jag bara är befängt, en sällskapshund är inte i närheten av så krävande.
Det finns gott om sällskapshundar som vill arbeta och är mycket lätta att motivera skillnaden är att dom kräver det inte på långa vägar som en brukshund.Jag sa ju att han inte blir trött? Men att han blir NÖJD, vilket ju oftast är ribban man får lägga. Min blir ju inte ens slut efter ett par h på klubben, han är bara nöjd liksom. Att köra slut på honom är i princip omöjligt nu i vuxen ålder.
Nej, de behöver givetvis betydligt mer än en ren sällskapshund men jag kan till viss del hålla med @Lattematte att de kan vara enklare att stimulera än en sällskapshund av den enkla anledningen att de vill arbeta. Eftersom jag inte behöver lägga energi på att motivera så blir ju all form av träning "enkel" att styra upp.
Du glömde att nämna brukshundens koncentrationsförmåga, vilja och glädje i att samarbeta med föraren och arbetskapacitet. Har haft pinscher, schnauzer och dalmatiner före brukshundarna, allihopa var guldklimpar på sitt sätt. Det är mycket enklare att göra brukshundarna nöjda. Alla hundarna kräver ordentlig motion med spring, men brukshundarna går det att göra trötta snabbt just för att de VILL arbeta och gör det seriöst.Nej jag tycker hela diskussionen är löjlig bara en sällskapshund köper man inte ens i samma syfte som en brukshund så att kalla det för att en brukshund är lättare att aktivera för den har mer uthållighet är ju bara larv.
Den kräver så otroligt mycket mer både i vardagen och av sin förare och i träning och motion.
Vilka raser då till exempel?Det finns gott om sällskapshundar som vill arbeta och är mycket lätta att motivera skillnaden är att dom kräver det inte på långa vägar som en brukshund.
Pudel,pappillon,kromis med mera..Vilka raser då till exempel?
Det är ju du som jämförde inte jag jag skrev redan i mitt första svar att det inte går att jämföraDe finns väl ingen blivande hundägare som väljer mellan en papillon, dvärgpudel eller kromis å ena sidan och en rottweiler, schäfer eller riesenschnauzer, just därför att raserna inte är jämförbara med avseende på arbetskapaciteten. Dessutom är raserna du nämner mycket osäkrare kort om man vill tävla med sin hund.
Två av raserna och varianterna av den tredje rasen har inte storleken för att vara draghundar eller sökhundar på högre nivå. Har aldrig sett någon storpudel som gillar att dra, och dessutom verkar de komplicerade om än begåvade i lydnadslydnaden, 10,10,0,0,0,10 lite efter pudelns humör för dagen. Vet att det finns enstaka storpudlar på lydnads-sm, respekt till föraren!
Du får allt hitta bättre exempel.
Men jodå det finns storpudlar som älskar drag och älskar söka efter tennisbollar medDe finns väl ingen blivande hundägare som väljer mellan en papillon, dvärgpudel eller kromis å ena sidan och en rottweiler, schäfer eller riesenschnauzer, just därför att raserna inte är jämförbara med avseende på arbetskapaciteten. Dessutom är raserna du nämner mycket osäkrare kort om man vill tävla med sin hund.
Två av raserna och varianterna av den tredje rasen har inte storleken för att vara draghundar eller sökhundar på högre nivå. Har aldrig sett någon storpudel som gillar att dra, och dessutom verkar de komplicerade om än begåvade i lydnadslydnaden, 10,10,0,0,0,10 lite efter pudelns humör för dagen. Vet att det finns enstaka storpudlar på lydnads-sm, respekt till föraren!
Du får allt hitta bättre exempel.
Grundfrågan är ju varför du tycker att de tre raserna enligt dig är mer passande alternativ till en arbetande hund än en brukshund, när de är fysikt helt underlägsna? De flesta som svarat dig tycker ju inte att brukshundar KRÄVER så enormt mycket mer ansträngning än en välaktiverad sällskapshund, och att det dessutom är vansinnigt mycket roligare att aktivera en hund som är avlad för att jobba och samarbeta.Det är ju du som jämförde inte jag jag skrev redan i mitt första svar att det inte går att jämföra
Jag håller som sagt inte med jag tycker en brukshund kräver enormt mycket mer av ägaren än en sällskapshund i alla aspekter.Grundfrågan är ju varför du tycker att de tre raserna enligt dig är mer passande alternativ till en arbetande hund än en brukshund, när de är fysikt helt underlägsna? De flesta som svarat dig tycker ju inte att brukshundar KRÄVER så enormt mycket mer ansträngning än en välaktiverad sällskapshund, och att det dessutom är vansinnigt mycket roligare att aktivera en hund som är avlad för att jobba och samarbeta.
Var brukshunden du hade verkligen en trevlig hund med hyfsade nerver, eller ett stressat, rastlöst måndagsexemplar som inte kunde hålla ihop? Avel på "sporthundar" ställer till med en del elände.
Ok, då kan vi vara oense om det. Jag tycker att allt hundägande kräver en avsevärd tid och ansträngning av hundägaren. Har man brukshund får man igen så mycket mer av den tiden och ansträngningen., men själva tidsåtgången och ansträngningen är densamma som med vilken annan ras som helst.Jag håller som sagt inte med jag tycker en brukshund kräver enormt mycket mer av ägaren än en sällskapshund i alla aspekter.
Ja det är vi verkligen jag anser att det går åt mångdubbelt med tid och engagemang åt en brukshund jämfört med en sällskapshundOk, då kan vi vara oense om det. Jag tycker att allt hundägande kräver en avsevärd tid och ansträngning av hundägaren. Har man brukshund får man igen så mycket mer av den tiden och ansträngningen., men själva tidsåtgången och ansträngningen är densamma som med vilken annan ras som helst.
Ja ibland är det oerhört höga krav på vem som behöver en brukshund och ibland går det hur bra som helst med lite sånt som annars brukar rekommenderas sällskapshund och absolut inte mer än så till.
Alltså ledsen för smileyn (och OT!), men din beskrivningHar erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.
Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"
Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.
Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?
Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.
Sällskapshunden återvänder antingen efter 22 sekunder och säger "Tennisbollen är försvunnen för alltid, ge mig belöningen!" eller "Jag glömde bort vad jag håller på med, kan du påminna mig? Skulle jag leta, efter vad?"
Lite hårddraget, för jag har sett flera duktiga hundar av sällskapsras med god koncentrationsförmåga, men sådan är min erfarenhet.
Vilken av de två typerna av hundar tror du känner sig mest aktiverad, stimulerad och nöjd av den för föraren så enkla åtgärden att gömma en halv tennisboll i en stor trädgård?
I TS skrev jag bara att hon har nämnt intresse för lydnad o utställning & agility på HOBBYNIVÅ samt kanske ev drag...Men inget är ju hugget i sten..hon kan ju anpassa sig efter hunden, men om hon ska tävla är iaf inget hon planerar .Förutom mindre utställningar då! Eftersom hon aldrig haft hund förut så vet hon inte om hon vill tävla ens..(förutom en hund som barn)Hur tolkar du "lydnad"? Det är ju tävlingsgrenen som avses, inte sitt och ligg hemma i vardagsrummet.
Det där känner jag igen...Belgare ger inte upp och man kan be dom att söka efter vad man vill...Har erfarenhet av tre hundar av sällskapsras och tre brukshundar av samma (utmärkta!) ras. Om du gömmer ett föremål och ber brukshunden att hitta det tänker den "Det är oerhört viktigt att den här halva gamla tennisbollen återfinns! Jag är rätt hund för uppdraget, finns ingen halv tennisboll som går att gömma för mig.", och sen jobbar den oavbrutet tills den hittar den, även om det tar upp till tio minuter. Eller också säger man bara åt hunden att leta utan att den vet efter vad, funkar på bruksraserna.
I TS skrev jag bara att hon har nämnt intresse för lydnad o utställning & agility på HOBBYNIVÅ samt kanske ev drag...Men inget är ju hugget i sten..hon kan ju anpassa sig efter hunden, men om hon ska tävla är iaf inget hon planerar .Förutom mindre utställningar då! Eftersom hon aldrig haft hund förut så vet hon inte om hon vill tävla ens..(förutom en hund som barn)