Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja för jag skrev aldrig att dobbisen var : En Soffpotatis - gjorde jag det - nej och jag skrev aldrig att det VAR en pensionärshund.... Men förstår du inte ironi ? Om någon skriver något och sen skriver - IRONI - så menar man inte att tex dobbisen bara behöver lydnad..
.Jag menade tvärtom att JAG TROR att dobbisen behöver MER än lydnad för att må bra som tex också någon nosaktivitet och någon extra motion utöver promenader tex Drag..
Det är vad JAG personligen tycker man ska ge alla bruks/hundar mer eller mindre utefter individen vad den behöver
Fast det är ju det som är poängen, INGEN har skrivit att dobermann nöjer sig med "lite aktivitet". Det är du som tolkar inlägg som att bara för att man tycker att vissa personer visst kan ha en dobermann som förstagångshund så är det ok att inte erbjuda den ok med aktivering mentalt och fysiskt.

Jag ser ingen här som skrivit något inlägg där man som ägare inte ska aktivera sin hund ordentligt? Så varför skriva ironiskt om inlägg som inte ens finns i tråden?

Hmm, jag har nog aldrig upplevt samma uppdelning av hund”folk” som du verkar ha gjort. Även om många för all del blir saliga i sin ras så är min erfarenhet av hundgemenskapen tack och lov att man stöttar och lär av varandra, och helt enkelt gillar hund.

Jag har heller inte alls märkt av de problembeteenden med rottweiler (och dobermann?) i bostadsområden som du beskriver. För mig hör den beskrivningen mer till den (van)bild av raserna som man mötte på 90-talet.

Igen, som flera har nämnt, så är det inte valet av aktivering (lydnad, drag, agility…) som avgör. Det finns många fler faktorer som spelar in, när det handlar om harmoniska och nöjda hundar och hundförare. Och vad som är rätt ras för en person är inte alls rätt för en annan.
Ja jag har ju tränat med dom som har andra raser också, men jag har inte tränat med alla raser( som tex dobberman) för att det inte var alla raser som tränade på dom klubbar jag tränade på då...Sen var jag tvungen att sluta med just bruks när min malle skadade sig...Han mådde ju bättre efter rehab, men vetten rek att vi skulle träna lugnare så det blev lugn träning ..Tills jag skaffade min blandis och började med annat och jag la bruks åt sidan..
Ja mina grannars hundar är ju inte representativ för dessa raser - det förstår jag..

Ja helt klart så är det ju inte valet av vilka aktiviteter man gör som avgör hur hunden mår .Det är ju så mycket annat som avgör hur en hund blir, mår osv...En viktig sak är ju att man skapar ett bra band till valpen/hunden...tror jag är EN viktig del iaf..

Fast det är ju det som är poängen, INGEN har skrivit att dobermann nöjer sig med "lite aktivitet". Det är du som tolkar inlägg som att bara för att man tycker att vissa personer visst kan ha en dobermann som förstagångshund så är det ok att inte erbjuda den ok med aktivering mentalt och fysiskt.

Jag ser ingen här som skrivit något inlägg där man som ägare inte ska aktivera sin hund ordentligt? Så varför skriva ironiskt om inlägg som inte ens finns i tråden?
På första sidan står det att lydnad räcker som jag quotade innan...men spelar roll?? Jag har ju skrivit att jag tror dom behöver mer träning än så beroende på individ..

Vet många som inte tränar något annat än drag med sina brukshundar(ja t.o.m. Malle) under rätt säsong och hundarna är nöjda. Det är mental aktivering att dra med.
Ja drag är jättebra aktivering och konditions träning...men vad menar du med rätt säsong...Det finns ju cykeldrag som jag kör lite med Mallen som ska ta det lugnare pga gammal tränings skada och med min bruksblandis..
Sen finns det väl drag man kör på vintern på snön....men vi har nästan aldrig någon riktig snö...Det är oftast blask el is här..

HÄR står det
Att någon skriver att lydnad räcker betyder ju dock inte att det räcker att hemma i vardagsrummet köra några små lydnadsliknande "sitt, ligg, stå" någon gång i veckan. Men, så länge hunden är motiverad så är det ju inget fel i att enbart träna en gren med sin hund. Man måste ju absolut inte hålla på med en miljard olika hundsporter. Får hunden mental utmaning, får klura för att lära sig mer och på så sätt får jobba sig trött så bryr den sig nog inte om ifall det bara är genom lydnad eller om det är genom lydnad en dag och en annan hundsport nästa dag. M.a.o. räcker det gott med lydnadsträning, om den träningen sker på rätt sätt.

Ja drag är jättebra aktivering och konditions träning...men vad menar du med rätt säsong...Det finns ju cykeldrag som jag kör lite med Mallen som ska ta det lugnare pga gammal tränings skada och med min bruksblandis..
Sen finns det väl drag man kör på vintern på snön....men vi har nästan aldrig någon riktig snö...Det är oftast blask el is här..
Sommaren är oftast för varm för att köra riktigt ordentligt. Såvida man inte orkar köra på sena kvällen-natt-tidig morgon.

Ja ibland är det oerhört höga krav på vem som behöver en brukshund och ibland går det hur bra som helst med lite sånt som annars brukar rekommenderas sällskapshund och absolut inte mer än så till.
Det beror på vem som rekommenderar. Själv svarar jag aldrig i sådana trådar, eftersom jag inte har någon input att komma med.

Men här är det en hundsugen person som levt med hund, och redan vet vilka två raser som lockar. Idén om att man först bör skaffa en "övningshund" och leva ett hundliv med den innan man köper sin önskeras är absurd, särskilt med tanke på att den första hunden kanske inte ger någon övning alls i det som kan bli svårt med nästa hund. Brukshundar har fördelen att de är dresserbara, alltså formbarare än många sällskapsraser.

Dessutom gillar och behöver ALLA hundar aktivering och stimulans, och brukshundar är faktiskt enklare på den fronten eftersom de är lätta att engagera och de tycker om att jobba.

Men här är det en hundsugen person som levt med hund, och redan vet vilka två raser som lockar. Idén om att man först bör skaffa en "övningshund" och leva ett hundliv med den innan man köper sin önskeras är absurd, särskilt med tanke på att den första hunden kanske inte ger någon övning alls i det som kan bli svårt med nästa hund. Brukshundar har fördelen att de är dresserbara, alltså formbarare än många sällskapsraser.
Jag hör samma absurda tankesätt kring många raser, även kring min ras (saluki) då och då. Jag tror inte man behöver ha varit hundägare innan för att förstå att alla hundar behöver mat och motion, kloklipp och inte vara hemma ensamma för mycket... Och precis som du säger, att träna på en "enkel" ras för att sedan skaffa sig något mycket mer krävande...

Det jag upplever är att många som gör så snarare blir mer överraskade av den krävande hunden än de som börjar direkt med dem, för de har då gått och vant sig vid "långsammare" raser och hänger inte med när allt plötsligt går snabbt. De som börjar med de mer krävande raserna lär ju sig direkt att det är så hundar är.

Men såklart, man bör ju läsa på innan och välja en ras som passar ens livsstil och våga/vilja ta hjälp på de områden man inte har kunskap om. Men även det gäller ju oavsett ras.

Eftersom jag inte vet nåt om TS kompis mer än att denne inte haft hund innan. Visserligen uppväxt med hund men det säger inte så mycket. Jag är också uppväxt med hund och var väldigt aktiv i hunderiet och vi hade väldigt olika hundar både ras och temperament så jag skulle säga att jag ändå fick med mig mycket från uppväxten med hund även om jag sen lärt om en del gammalt tänk och lärt mig mycket. Skaffade en dobbiskorsning som första egna hund mest för att den nästan puttades på mig. Han kastrerades för att ta udden av skärpan och för att han inte skulle avlas på. Fungerade bra i övrigt men mycket hund, fantastiskt träningsvillig. De andra jag kände till i kullen vart alla avlivade före två års ålder pga okunniga ägare som inte insåg hur krävande de var. Handen på hjärtat var det inte direkt nåt jag reflekterat jättemycket över vid typ 18 års ålder, de hundar vi haft hade vi ju fått hyfsad ordning på oavsett grundegenskaper (min mamma fick en del omplaceringar i knät som annars kanske fått en sista spruta istället).

Min bekant är också uppväxt med hund, en hund som bara var där genom hens uppväxt som hen inte reflekterat så mycket alls över. Har inte lyckats uppfatta hundens grundläggande behov trots detta (alltså basic saker som regelbunden rastning, kloklippning, utfodring). Ville ha en hund enbart baserat på utseende och förstod inte att olika hundar är avlade för olika ändamål vilket innebär att vissa raser generellt är "lättare" eller passar en bättre än andra.

En halvettig dobbis uppfödare skulle antagligen inte sälja valp varken till mitt 18 åriga jag eller till min bekant..

Att folk säger att de vill träna ditten och datten INNAN de skaffar hund säger mig noll för min verklighet är att merparten sen inte kommer igång med detta ändå för saker kommer emellan och dom då har en förslappad zombie till hund hemma eller en frustrerad utåtagerande hund. Om de inte råkat köpa en hund som nöjer sig med kel och promenerader.

Det är min erfarenhet och därför skulle jag inte rekommendera en hund med skärpa, reservation och dådkraft till nån om jag inte är verkligen säker på att denne kommer träna hund på riktigt och att det inte bara tomt prat och sätta sig in i hunderiet för i slutändan är det hunden som kommer I kläm när det blir fel.

Det beror på vem som rekommenderar. Själv svarar jag aldrig i sådana trådar, eftersom jag inte har någon input att komma med.

Dessutom gillar och behöver ALLA hundar aktivering och stimulans, och brukshundar är faktiskt enklare på den fronten eftersom de är lätta att engagera och de tycker om att jobba.
Precis vad jag menade beroende på vem som svarar är svaren helt olika 😅

Fast nej jag tycker verkligen inte en brukshund är enklare att aktivera än en sällskapshund det går inte ens att jämföra och jag har haft båda!

Ja jag skrev helt fel vikt O_o sorry! och vet att en Dobbis tik (kanske även en hane?) kan väga ca 35 kg och en större malle kan väga ca 33 kg = inte SÅ stor skillnad.... Jag menade INTE att dom var tjocka utan jag skrev/ tänkte fel - jag tror Rottis kan väga däromkring 45+ och blandade ihop antal kg...

Ja du har rätt att Belgare kan vara lika farliga dom om man inte vet hur man ska träna dom med deras kombopsyke-det är det som många tycker är svårt... Jag älskar deras kombopsyke...och tycker dom passar mig perfekt...Dom är busiga och det gillar jag att dom är långt upp i åldern - 10 år - dom är ff busiga, lojala, lättlärda och följsamma...

Alla har sina favorit raser eller favorit rasgrupper och jag gillar rasgrupp nr 1 och tro det eller ej nr 8 - fågelhundar som jag faktiskt gillar, speciellt Tollare..

Busiga? Mallen är ju känd för sitt allvar. Chansen att hitta en "busig" dobbis eller rottis som har mycket humor är mycket större jämfört med mallen. Och en malle kan vara betydligt farligare. Träffat på understimulerad individer av de tre raserna och mallarna har utan tvekan varit de som känts farligast. Har heller aldrig hört om att någon dibbis eller rottis som tex. Anfallit dumpen vid MH medan jag vet ett flertal mallar som gjort det.

Vi läser med helt olika glasögon tydligen. När jag läser inläggen inklusive det tolkar jag inte det som BARA lite lydnad, utan som del i annat också, och dessutom ordentlig lydnadsträning/tävling. Inte hobbylydnad.
Det står ju dock bara lydnad så att ni tolkar åt varsitt håll är ju Inge konstigt;

Det står ju dock bara lydnad så att ni tolkar åt varsitt håll är ju Inge konstigt;
Det tycker jag. I tidigare inlägg av samma person stod det ju mer än lydnad, eller minns jag fel? Då blir det inlägget lite taget ur sitt sammanhang och feltolkat.

Det tycker jag. I tidigare inlägg av samma person stod det ju mer än lydnad, eller minns jag fel? Då blir det inlägget lite taget ur sitt sammanhang och feltolkat.
Det stod lydnad agility och dragträning.
Jag kan inte utläsa vilken nivå av lydnad där heller.

Nej, men man får ju uppfattningen av att det är tävlingsgrenen som avses iaf.
Ja jag har också tränat lydnad klass 1 sen ruttnade jag totalt på den grenen, har ts kompis tränat tidigare och vet att den kommer sikta på elit så visst annars förstår jag inte vad man ska ha en elithund till:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 627
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 372
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 764
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar