Nej jag har inte mycket kunskap om den rasen DET VAR BLA DÄRFÖR JAG FRÅGADE HÄR annat än VAD JAG HAR SETT och varit med om och det är agressiva hundar av dom raserna...Vi hade tex en granne i våras som hade en sån aggressiv rottis så han fick bara springa på tomten..Jag har sett flera vara på tomter med riktigt högt staket (än normal höjd som även Belgare KAN hoppa över, MEN dom gör inte det.) .Men dessa hundar hoppar över normal höga staket så deras är högre många ggr+ att det är trästaket OCH vanligt staket innanför och ned i backen?? Som om dom gör allt för att rymma ?
Dom allra flesta jag träffat på ute har gjort utfall eller liknande..och jag har bott lite överallt typ mitt i city till landet.
Så jag kan ju inte ha helt fel att dessa raser är svårare att träna än Vall/vakthundar för dom är egensinnigare - kan vara bra/roligt om man gillar det och det är även Belgare (beror på individen) men dom är inte lika farliga/tunga/starka...får man problem med en rottis som mina grannar tog hand om, men dom fick dom avliva hunden..
Trevliga Dobbisar HAR jag sett och vet väl att det finns trevliga rottisar också....men när inte ens grannen som jobbar med att ta emot aggressiva hundar klarade av hunden....hur ska en nybörjare klara av 50 kg arg hund.
Mallen som ett ex väger ca 25-33 kg så jag tänker också på hundens vikt, men det kan gå bra om man dessutom är bra med djur...och jag var nyfiken vad ni tyckte om en nybörjare som ville ha en brukshund.
FÖR i andra rastrådar så av råder många av er att tex inte skaffa en bruksras - fast man t.o.m haft flertalet brukshundar som man vill göra massor med andra aktiviteter med - man kanske har tröttnat på bruks och vill träna och prova och tävla i alla möjliga sporter som passar hunden- nej DÅ kn man inte ha Malle eller den lilla Kelpien som jag nu väntar på
Det känns inte som att din erfarenhet av raserna är särskilt representativ.
Både dobermann och rottweiler anses rätt allmänt som intelligenta och läraktiga raser, tex här nedan i Illustrerad Vetenskap. Man kan såklart problematisera den sammanställningen, men att hävda att de generellt är ”svårtränade” stämmer helt enkelt inte.
https://illvet.se/manniskan/hjarnan/intelligens/har-ar-de-smartaste-hundarna-och-de-dummaste