Djurskyddsmyndigheten.

Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Det som är väldigt spännande med buke är att när det kommer upp en sån här tråd så har plötsligt massor av människor sina hundar hemma ensamma 10 timmar när de är på jobbet, men i andra trådar där kan "ingen" förstå att folk lämnar hunden hemma 2x4 timmar sammanlagt under dagen... och "alla" har med sig sina hundar hela dagen... etc. etc. etc... Ambivalens...
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Det som är väldigt spännande med buke är att när det kommer upp en sån här tråd så har plötsligt massor av människor sina hundar hemma ensamma 10 timmar när de är på jobbet, men i andra trådar där kan "ingen" förstå att folk lämnar hunden hemma 2x4 timmar sammanlagt under dagen... och "alla" har med sig sina hundar hela dagen... etc. etc. etc... Ambivalens...

Det kallas att var PK :angel:

Jag måste bara tillägga att jag inte tycker att det är ett ideal att hunden lämnas ensam i enormt många timmar. MEN att jag kan förstå att det händer och att vissa väljer att ha det så.

Det JAG motsätter mig är att det ska LAGSTIFTAS om någon som de ALDRIG kommer att kunna hålla koll på.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Poängen med en lagstifting är att man kan ta till den när den behövs.
Jag är övertygad om att de kommer ha överseende om man en enstaka gång råkar lämna hunden ensam hemma förlänge.
Men det är väldigt praktistkt att ha regler att peka på när man behöver göra ett ingripande.
Det gör att det är lättare att komma åt de som inte sköter sina djur.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Poängen med en lagstifting är att man kan ta till den när den behövs.
Jag är övertygad om att de kommer ha överseende om man en enstaka gång råkar lämna hunden ensam hemma förlänge.
Men det är väldigt praktistkt att ha regler att peka på när man behöver göra ett ingripande.
Det gör att det är lättare att komma åt de som inte sköter sina djur.


Ja visst är det enkelt att luta sig mot lagar. MEN tyvärr så är det ju många som inte följer dessa :crazy: och då har man sett både i tv och tidningar att det kan gå enormt lång tid innan något händer och då snackar vi om grov vanvård.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Det klagas väldigt när myndigheterna inte ingriper mot folk som inte sköter sig men när det föreslås nya regler som ger möjlighet att komma åt dessa blir det genast protester!
PL
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Hon (taxen) är väldigt aktiv i skogen och under jakt. Men inomhus betyder vila för henne, och även våra andra hundar (settrar och jämte).
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Jag har aldrig sagt att det är lämpligt att rasta hunden var 10:e timme, men det är fysikst möjligt för en hund att hålla sig så länge.

Vill bara poängtera att jag inte tycker att det är okej att regelbundet lämna hunden ensam 10h/dag. Men jag tycker att det borde vara sunt förnuft att rasta sina hund så ofta som den behöver, var och en vet ju själv hur ofta ens hund behöver kissa (hundarna brukar ju vara rätt bra på att säga till när de vill ut). Fast som flera redan sagt är det väl för att underlätta vid anmälningar när djur vanvårdas. Sen är det konstigt att det här jämställts med att lämna hunden ensam i över sex timmar. Rastningslagen gäller ju oavsett om man är hemma eller ej.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

kl
Folk har kommenterat att "min hund kissar inte på x h", men det är skillnad. Är man hemma kan hunden säga till om den är kissnödig och på natten sover den tillsammans med er.

Men lagen gör ju inte skillnad på om man är hemma eller ej. Vi är alltså olagliga om vi låter taxen hålla sig till kl 12 innan vi handgripligen måste lyfta ut henne för mogonpink om det är dåligt väder (får hon välja går hon inte ut alls när det är skitväder :D )?

Sen vet jag inte vem du syftar på, men jag har då inte hittat nån i den här tråden som tycker det är okej att regelbundet lämna sin hund ensam 8-10h /dag?
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Sett på text- tv.
Djurskyddsmyndigheten vill ha en ny lag som säger att hundar MÅSTE rastas var sjätte timme och katter SKALL ha tillsyn två gånger om dagen.
Även rastgårdar skall ändras. De skall byggas efter hundens storlek och inte efter hundens vikt.

Tanken är nog god men rastning var sjätte timme? Först och främst, vad är rastning? Är det en kissrunda? Hundar som huvudsakligen bor i hundgård, behöver de verkligen en kissrunda var sjätte timme? Det anser inte jag iaf. Att rastgårdar bör byggas efter storlek och inte vikt tycker jag är en självklarhet så det är väl bra om den regeln ändras.

Tillsyn av katt två gånger om dagen är dock ett högst välkommet förslag! Det är alldeles för vanligt med folk som ställer fram mat och vatten till katten och sedan sticker de iväg en vecka eller två och lämnar katten helt utan tillsyn! Även om katten klarar sig så kan de ju bli sjuk eller skada sig och att då bli liggandes några dagar... då utsätter man katten för onödigt lidande.

Har man en utekatt som inte bemödar sig komma hem kan man ju inte göra så mycket åt saken men min erfarenhet är att även utekatter brukar kika in för mat och gos minst 2 ggr/dag så i praktiken bör det inte vara särskilt svårt att efterleva en regel om tillsyn två gånger om dagen.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Om jag inte minns helt fel så gäller det rastning av hund var 6:e timme dagtid.
Så jag tror nog att alla hundägare lugnt kan sova vidare på natten. ;)

Vi som jobbar natt då? Vi sover ju på dagarna...:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp