Djurskyddsmyndigheten.

Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Visst handlar det om vana. Det gör det ju med allt här i livet.
Men jag tycker inte att de ska behöva vänja sig vid att inte få gå på toaletten på 10 tim.
Att ha djur är ingen rättighet. Kan man inte sköta djuret på ett bra sätt så bör man inget ha.

Hur vet man att hundar lider mindre av att inte få kissa/bajsa på 10 tim än vi människor gör?
Kan man mäta det, kan hunden berätta om det eller vad?

Jag tror att man tror att man tyvärr kan misstolka brist på problembetende hos djur som att de mår tiptop av olika behandlingar. Ett djur har ju inte samma förmåga att förmedla missnöje och gnälla över saker som vi har.

Jobbade jag heltid skulle jag se till att skaffa en dagmatte eller liknande, någon som kunde rasta hunden en gång mitt under min arbetstid.
Min mamma vill hemskt gärna ha hund. Men hon jobbar heltid. Och har ingen hundvakt. Alltså skaffar hon ingen hund. Så hoppas jag de flesta tänker. Annars blir jag fasen mörkrädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

30 minuter anser jag inte ens vara en lång runda :o Det går jag innan jobbet när jag börjar tidigt och då är vi ute kanske redan 5 på morgonen, så jag orkar verkligen inte vara ute längre.

Inte ens vuxna friska hundar skulle jag lämna 10 h ensamma. Strax över 8 är absolut max i nödfall och det är inte med rent samvete, då grinar jag nästan på hemvägen. Men det får inte vara 8 h 5 dagar i veckan... Men något undantag då och då kan man ju råka ut för. Missat tåg eller annat elände som kan hända...
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Jag jobbar heltid, går ut med hundarna ca ½ timme klockan sex på morgonen. Halvtolv kommer jag på rast, går ut med dem ca 10 min. (bor nära jobbet) sen går jag ut med dem direkt jag kommer hem från jobbet. Mina blir rastade med ca 4 h mellanrum, + - någon timme.

Tio timmar tycker jag är alldeles för lång tid, även om hunden kan hålla sig.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

30 minuter anser jag inte ens vara en lång runda :o Det går jag innan jobbet när jag börjar tidigt och då är vi ute kanske redan 5 på morgonen, så jag orkar verkligen inte vara ute längre.

Inte ens vuxna friska hundar skulle jag lämna 10 h ensamma. Strax över 8 är absolut max i nödfall och det är inte med rent samvete, då grinar jag nästan på hemvägen. Men det får inte vara 8 h 5 dagar i veckan... Men något undantag då och då kan man ju råka ut för. Missat tåg eller annat elände som kan hända...

Här kan jag bara hålla med. Jag har två småhundar och en vanligt promenad för dem tar 25- 30 min, är vi ute ordentligt blir det betydligt längre. De är mycket sällan ensamma men om det blir så att vi måste lämna dem mer än åtta timmar är det extrem fall och hela familjen har världens ångest på hemvägen.

Sen handlar det inte bar aom att hålla sig i tio timmar , utan också om hunden behov att få vara med sin flock och slippa vara ensam. Då hunden ju faktiskt är ett flockdjur. ( Inte riktat til dig nu brandgul utan jag fyller bara på)
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Att ha djur är ingen rättighet. Kan man inte sköta djuret på ett bra sätt så bör man inget ha.
:bow: :bow: :bow:

Hur vet man att hundar lider mindre av att inte få kissa/bajsa på 10 tim än vi människor gör?
Kan man mäta det, kan hunden berätta om det eller vad?
Det skulle jag också vilja veta?

Min mamma vill hemskt gärna ha hund. Men hon jobbar heltid. Och har ingen hundvakt. Alltså skaffar hon ingen hund. Så hoppas jag de flesta tänker. Annars blir jag fasen mörkrädd

Samma här, vore trevligt om folk tog av sig skygglapparna och såg djuren för vad de är.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Själv känner jag att det är rastningen som kniper faktiskt... Det finns ju hundar som bor "hundhus" och aldrig bor inne med familjen. De hundar jag träffat har varit glada och tillgivna, de har då bott flera hundar tillsammans. Visst kan jag känna att det kniper lite så också... Men framför allt faktiskt att få komma ut och KISSA!! (sen tillsyn om det händer något... i 3:e hand sällskap)
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

jag tycker ändå att det är skillnad att hunden sover 8 timmar med sällskap på natten. Än att vara ensam 10 timmar på dagen då den ska vara aktiv och sova.

Ja, det tycker jag också. Jag tycker inte att hundar ska sitta ensamma hela dagarna. Det jag motsatte mig var att rasta hunden var 6e timme dygnet runt.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Tja du en ordentlig kisserunda är när hunden har möjlighet att kissa flera gånger och även bajsa :cool:

Hundar och männsikor är inte samma sak. Hundar klara av att hålla sig i ex antal timmar utan att de mår dåligt.

Varför skulle hunden vara överaktiv närman kommer hem OM man rastar den ordentligt?????

Eller ni påstår att alla som jobbar normala arbetstider är djurplågare???

För mig handlar det inte om hur länge mina hundar kan hålla sig. De kan hålla sig 15 timmar om det så vore. Utan det handlar om att man köper inte en hund för att sen låta den ligga själv hela dagarna för man ska jobba, då får man helt enkelt vara utan hund, eller skaffa hundvakt. Jag tycker inte ens det är ok att man går hem och rastar hunden, för det är tiden som den är själv som jag tycker är fel.
Att den någongång blir själv en hel dag, det är ok, men inte varje dag, vecka ut och vecka in.
Usch vad egoistisk man måste vara då som tycker att hunden har det bra.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

En vuxen hund klarar att vara ensam upp till 10 timmar OM den får en ordentlig kisserunda innan man åker och direkt efter att man kommer hem. De ligger och sover den mesta delen av tiden.
Jag känner hur många som helst som klarar av att ha hund och hunder är lycklig med sin matte/husse fast de får vara ensamma under dagen.
Fy f-n vad dåligt samvete jag skulle ha om jag lämnade mina hundar ensamma så länge! Har inte dina bekanta något samvete?
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Jo, Sverige har ingen djurskyddsmyndighet längre.

Vi har det fram till 1/7 2007, sedan har vi även i fortsättningen ett DJURSKYDD, men det är tillbaka där det var innan DSM skapades.

Att säga att vi inte har ngt alls, är inte riktigt sant...
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Ja, det tycker jag också. Jag tycker inte att hundar ska sitta ensamma hela dagarna. Det jag motsatte mig var att rasta hunden var 6e timme dygnet runt.

Jag håller med och jag är ganska så säker på att Birk oxå håller med... När husse under sommaren går upp tidigt och åker och jobbar lyfter Birk möjligtvis på svanstipp bara för att visa att han har sett husse, att följa med ut finns inte i hans värld... Då pratar vi runt 6 tiden på morgonen. Sen brukar jag släppa ut honom vid sju när vi andra i familjen har börjat komma igång, men han har även sovit fram till nio ibland om ingen annan har klivit upp... Och då brukar sista kissturen vara runt 22... Så han skulle nog protestera vilt mot att bli väckt för att gå ut på promenad... :D
Sen är han aldrig själv inne, utan ute i hundgården om vi är borta, men det blir ytterst sällan mer än ett par timmar. Han klarar inte av att vara inne själv men ute är han hur lugn som helst.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Fy f-n vad dåligt samvete jag skulle ha om jag lämnade mina hundar ensamma så länge! Har inte dina bekanta något samvete?


Jovisst har de samvete men jag precis som dom tycker INTE att hunden mår dåligt av detta. De är dessutom mycket aktiva inom brukshundsklubben så jag lovar dig att deras hundar får tillräckligt med aktivitet.


Men enligt er så kan ingen som jobbar normalt ha hund. Alla kan ju inte åka hem på middagen och gå ut med hunden eller har möjlighet att någon annan kommer hem och går ut med den. Det finns även hundar som vantrivs att vara hela dagarna hos någon annan utan trivs bäst hemma.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Nä alla kan inte ha hund. So what? Alla har inte råd med bil eller hus heller. Man kan inte få allt.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Man ser det man vill se och skapar ursäkter för att döva sitt dåliga samvete eller så vet man helt enkelt inte bättre. Oavsett vilket så bör man inte ha hund.

Jag arbetar för övrigt normala tider och är ofta borta tio timmar i sträck. Dock låter jag för den skull inte min hund tillbringa tio timmar skild från flocken. Jag har helt enkelt fått lämna henne hos min särbo . Ingen idealisk lösning för mig, men hunden mår toppen. Detta gör jag därför att ingen modern sällskapshund ska behöva vara skild från mänskligt sällskap i större omfattning. Vi har valt att avla många raser så att de söker och behöver vår närvaro. Då ska vi inte heller förvägra dem detta.

Alltför många hundar sover bort sin tillvaro och nej, de är inte lyckliga....de har resignerat.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Nej man kan inte ha allt men om hunden inte mår dåligt så varför kan man då inte ha hund????

Av samma anledning som att man inte håller en ensam häst. I grund och botten mår de inte bra av bristen på sällskap även om det kanske inte syns tydligt utanpå. Hunden är ett flockdjur. Låt den då vara med sin flock så långt det går.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Man ser det man vill se och skapar ursäkter för att döva sitt dåliga samvete eller så vet man helt enkelt inte bättre. Oavsett vilket så bör man inte ha hund.

Jag arbetar för övrigt normala tider och är ofta borta tio timmar i sträck. Dock låter jag för den skull inte min hund tillbringa tio timmar skild från flocken. Jag har helt enkelt fått lämna henne hos min särbo . Ingen idealisk lösning för mig, men hunden mår toppen. Detta gör jag därför att ingen modern sällskapshund ska behöva vara skild från mänskligt sällskap i större omfattning. Vi har valt att avla många raser så att de söker och behöver vår närvaro. Då ska vi inte heller förvägra dem detta.

Alltför många hundar sover bort sin tillvaro och nej, de är inte lyckliga....de har resignerat.



Jag ska ärligt säga att jag tycker att hundar som bor dygnet runt i hundbur med rastgård har det sämre än mina bekantas hundar.

Många av dom har fler än en hund och de håller varandra sällskap. Och om man möts av en pigg och levnadsglad hund när man hälsar på dom så kan jag inte se att hunden skulle fara illa av att vara ensam under dagarna.

Är det kanske så att vi människor uppfattar hundens liv annorlunda än den själv gör och överför männskliga känslor på hunden?
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Av samma anledning som att man inte håller en ensam häst. I grund och botten mår de inte bra av bristen på sällskap även om det kanske inte syns tydligt utanpå. Hunden är ett flockdjur. Låt den då vara med sin flock så långt det går.

En hund trivs utmärk om den har sällskap av en hund till precis som en häst trivs om den har en till i stallet. Det behöver inte vara en människa för att få sällskap.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

30 minuter anser jag inte ens vara en lång runda :o Det går jag innan jobbet när jag börjar tidigt och då är vi ute kanske redan 5 på morgonen, så jag orkar verkligen inte vara ute längre.

Inte ens vuxna friska hundar skulle jag lämna 10 h ensamma. Strax över 8 är absolut max i nödfall och det är inte med rent samvete, då grinar jag nästan på hemvägen. Men det får inte vara 8 h 5 dagar i veckan... Men något undantag då och då kan man ju råka ut för. Missat tåg eller annat elände som kan hända...

amen :bow:

jag trodde det var allmänt känt att man inte lämnar hundar ensamma mer än 4-6 timmar? när jag fått nya kollegor får jag ofta frågan var mina hundar är när jag jobbar/vem det är som passar dem. det är liksom något som "alla" vet, även de som är helt ointresserade av hundar.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Våra hundar vilar lätt 20h om dygnet. Nästan all tid inomhus tillbringas i säng eller soffa :smirk:

Tycker det låter idiotiskt att lagstifta att hundar ska rastas var sjätte timme. Klarar de en hel natt utan att kissa på sig borde de väl rimligtvis klara en lika lång tid fast under dagtid? Var och en måste väl kunna avgöra hur ofta sin egen hund måste rastas? Vissa hundar har ju stålblåsa, pappas tax är ett bra exempel. Får hon välja blir det inget morgon-pink för henne före kl 12, vilket innebär 15 timmar sedan kvälls-pinket.

Nä.. det här känns som ännu ett infall av överförmynderi, något som Sverige är proffs på...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp