Djurskyddsmyndigheten.

Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Fast jag tycker att det är rätt stor skillnad på om man har två eller flera hundar. Då är de ju fortfarande i sin flock fastän matte/husse är borta.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

jag med, jag brkar rasta vovven sista kvällspromenaden, brukar bli vid 23-00 och då gör han både ettan och tvåan.. när farsan kommer hem från jobbet vi 07:00 pilar hunden upp och lägger sig mitt under min dubbelsäng trots ropande om promenad och raasel med koppel.. oh ja hädanefter ska vi välta upp min dubbelsäng och släpa ut hundstackarn på en långprommis.. va populära vi kommer bli hos hunden..

man bör skilja det efter rasen om man ska ha så petiga regler.. en mindre sällskapshund KRÄVER inte 4 timmars springtur 3 ggr i veckan precis som en rottweiler.. olika hundraser har olika aktiveringsnivåer.. det bör de flesta hålla med om..
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

En ras som inte är anpassad för liv i hundflock och hundgård mår precis lika illa som sällskapshunden som lämnas ensam hela dagen. Jag är inte för att ha sällskapshund boende i hundgård för jämnan.

Sällskap av en annan hudn fungerar bara om det är en ras där man avlat på stark flockkänsla med artfränder. Husky brukar fixa det bra och även många herdehundar. Det gör däremot inte de raser där man inriktat aveln på att interagera med människan istället för andra hundar. De hundarna behöver en mänsklig flockledare, ibland för att övriga hundar inte är dugligt ledarmaterial och ibland för att bara en människa är gott nog. Att vara utan någon form ledare är mycket stressande och inte blir det bättre om den hund som tar på sig rollen är dålig på det. Hundar kan alltså hålla varandra sällskap, men då måste vissa villkor vara uppfyllda. Det är inte bara att sätta ihop två eller fler hundar och tro att allt är frid och fröjd. Det har inget med mänsklga värderingar att göra utan med kunskap om hunden och artens beteende och behov. Mänskliga värderingar är snarare att tro att det går bara att lämna dem ensamma hela dagen. Jag vill också tro det så jag kan få hem min hund, men i det här fallet segrar inte tron över förnuftet och kunskapen.

Alla hundar visar som sagt inte problembetenden bara för att de blir lämnade ensamma för länge. Hundar är tåliga djur och månag väljer att resignera istället för att agera utåt. De möter en med viftande svans därför att det är så man hälsar sin ledare eller främmande. Det ena ändrar inte alltid det andra. Man ska dock inte luras att tro att det är bra för hunden att vara ensam så länge. Jag säger inte alltid aj när jag slår mig men det gör ont ändå.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Våra hundar vilar lätt 20h om dygnet. Nästan all tid inomhus tillbringas i säng eller soffa :smirk:

Tycker det låter idiotiskt att lagstifta att hundar ska rastas var sjätte timme. Klarar de en hel natt utan att kissa på sig borde de väl rimligtvis klara en lika lång tid fast under dagtid? Var och en måste väl kunna avgöra hur ofta sin egen hund måste rastas? Vissa hundar har ju stålblåsa, pappas tax är ett bra exempel. Får hon välja blir det inget morgon-pink för henne före kl 12, vilket innebär 15 timmar sedan kvälls-pinket.

Nä.. det här känns som ännu ett infall av överförmynderi, något som Sverige är proffs på...

somsagt, jag ser ändå skillnad på att hunden sover si och så många timmar på natten ,att dessutom behöva sova lika mycket på dagen. Hundar är anpassningsbara djur och alla börjar inte agera utåt. Möjligtvis har du raser som inte behöver stimuleras lika mycket. Men jag vet att taxar är hundar som ska vara aktiva.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Lånar..
Jag tror inte de menar att man ska gå ut med hunden mitt i natten för följa 6 timmarsregeln. Och på sätt och vis tycker jag denna regel är bra, för då kanske de som inte går ut ofta med sina hundar får tänka till eller sluta med hund. Även de som lämnar sina hundar hela dagarna för de jobbar.

En av mina hundar har en dunderblåsa, men för det är det inte bra att hålla sig länge. Hon är med husse på kvällarna när han sköter gården/djur och kommer in vid 20-tiden, sen går hon inte ut mer. Är det dåligt väder dagen efter kan hon gå ut kl 14 om det vore så (har hänt flera ggr). Men då tvingar jag ut henne för hålla sig länge är inte bra, även om man kan.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Tänk vad många hundar det skulle ligga själva hela dagarna om alla tänkte som du.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Sett på text- tv.
Djurskyddsmyndigheten vill ha en ny lag som säger att hundar MÅSTE rastas var sjätte timme

Då får man börja sova i skift då...
Vad sur min hund kommer bli när jag väcker honom 4 på morgonen... :angel:
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

*kl*

Tycker ju att det mest låter som att de vill ha en lag med lite mer tänder i de fall där vanvård uppenbarligen förekommer.

Har svårt att se hur de avdelar resurser för att någon ska ligga i en buske utanför mig och kolla att jag och hunden är ute var 6:e timme.

Därtemot kanske det kan underlätta vid misstanke om vanvård.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Om jag inte minns helt fel så gäller det rastning av hund var 6:e timme dagtid.
Så jag tror nog att alla hundägare lugnt kan sova vidare på natten. ;)
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

vad är dagtid? när börjar dagen? 07:00? och slutar 22:00? lagstadgat att man måste sova mellan 22:00 och 07:00 och hunden ska ut 07:00 sen var sjätte timme och sista rasten 22:00?

kan dom inte hitta på lite nyttigare lagförslag eller? te.x vanvårdat/misshandlat djur ska omhändertas från ägaren direkt vid första veterinärbesöket?
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Men det är väl det de är ute efter vad jag förstår?
Det här sätter ju bara upp ramar man kan följa i händelse av misstanke eller liknande...
Lagen är ju inte ute efter att sätta dit de som sköter sig.
Sen akn det bli fel, men man får hoppas att det är avsikten.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Klarar de en hel natt utan att kissa på sig borde de väl rimligtvis klara en lika lång tid fast under dagtid?

Om du går ut 21 på kvällen och morgonrastar 7 så har hunden hållt sig 10 h. Så får hunden frukost och du åker du iväg till jobbet och är borta 10 h för så länge kan ju hunden hålla sig. Då har den alltså kissat 2 ggr på 20 h...

Tja inte vet jag...
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Jag förstår inte ens vad det är att uppröras över, för mig är det en självklarhet att hundarna rastas minst var 6:e timme under dagen och trodde faktiskt inte att någon seriös hundägare skulle uppröras över det, för jag ser inte problemet?
Samma sak att katter ska ses till 2 gånger om dagen tycker jag är jättebra. Jag tycker synd om alla stackars innekatter som lämnas ensamma hemma i flera dagar när ägaren åker bort. På sin höjd fixar de någon som kan kolla till katten nån gång under tiden de är borta.

Vad gäller jobb så jobbar både jag och sambon heltid men vi lämnar hundarna hos mina föräldrar när vi är på jobbet så att de ska slippa vara ensamma.
Nu är mina föräldrar bortresta över helgen och jag har dåligt samvete redan över att behöva lämna dom ensamma så länge (8 h). Detta trots att min vän kommer att gå över och hålla dem sällskap och att vi åker hem på lunchen och rastar dom.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Undrar om man kan få dispens.....

Tre gånger under en fyraveckorsperiod är vår hund ensam hemma i 9-10 timmar på dagtid. De andra tjugofem dagarna är någon av oss hemma hos henne hela dagen.

Immer
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Både ock, tycker jag. Jättebra så att man kan komma åt de som sköter sina djur illa. Jobbigt för den som har en välvårdad katt som gärna är borta ett dygn i stöten eller så på sommaren. Till exempel en av våra som i princip går aldrig ut, MEN när han gör det, gör han det på sommaren, och är borta i tre dagar. Därefter kommer han nöjt hem. Fatta hur oroliga vi var de första gångerna. Bor på landet, ska tilläggas.

Vad det gäller hundar kan de väl knappast mena att man måste gå upp mitt i natten och gå ut när både hund och matte och husse sover gott. Inte ens vår 16 v valp vill gå ut på natten länger (fram till förra veckan ville hon ut vid fyra, nu sover hon som en stock). Däremot är det ju inte nyttigt för hundar att vara ensamma åtta., tio timmar om dagen (som någon i tråden tycker är helt OK). Dcok har vi ibland lämnat vår stora i upp till åtta timmar, och han funkar bra med det. Skulle sedan inte göra det varje dag på rutin, men någon gång när det behövs. Antar att de inte kommer att jaga folk med bevisligen välmående hundar bara för att man vid något tillfälle lämnar (den självfallet vuxna och väl ensamtränade) hunden i något mer än 6 h.

Vad säger djurskyddsmyndigheten, som snart läggs ner, om två hundar tillsammans, som har möjlighet att gå ut och gå på toa? Är det förmildrande, eller lika illa som ensam vovve i lägenhet utan möjlighet att kissa?
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Det är enligt mig inga problem. Jag tror att de allra flesta med hund någon gång råkar ut för att hunden får vara ensam hemma mer än vad man själv tycker att den borde. Bara som denna helgen när mina föräldrar åker bort och de blir ensamma i 8 h även om det blir med rastning mitt på dagen. Det är nog inte det dom vill komma åt med reglerna.
Men jag tycker det är bra att de kommer med riktlinjer hur hundar och katter ska skötas. :idea:
Jag tror inte heller att någon kommer att knacka på dörren för att katten varit ute i ett dygn utan tillsyn.
Men det kanske ger en tankeställare till alla dessa som åker bort i flera dagar och lämnar katten ensam hemma eller de som jobbar hela dagarna och låter hundarna ligga ensamma i 10 h i sträck. Visst att en hund klarar sig, en hund överlever utan problem under dom omständigheterna, men frågan är hur lycklig hunden är över att vara separerad från sin flock så stor del av dagen, dag efter dag.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

kl
Jag trodde inte att någon "rastningslag" behövdes, men efter att ha läst en del inlägg i denna tråd visar det sig ju tyvärr att jag hade fel.
Lämna hunden ensam i 10 h?? Regelbundet? Kommentaren att "hundar kan hålla sig längre än människor" var ju bland det mest skrämmande jag sett. Allt handlar om att anpassa sig till omständigheterna. Om du inte kunde få tag på en toalett på 10h skulle du kissa i byxorna då?
Den som inte rastar sin hund på 10h ska heller inte besöka toaletten själv på 10h! Ungefär så trevligt känns det för hunden.
Att det är ett trauma att få vara så mycket ensam för ett flockdjur är ju en annan diskussion.
Där kom då kommentaren "de är levnadsglada när man kommer hem". Tacka fan för att de blir glada när man kommer hem efter 10h??
Nej, alla kan inte ha hund, tex de som jobbar heltid utan möjlighet att ta hand om hunden på ngt sätt unden arbetsdagen. Jag trodde i min enfald att det var allmänt vedertaget?

Folk har kommenterat att "min hund kissar inte på x h", men det är skillnad. Är man hemma kan hunden säga till om den är kissnödig och på natten sover den tillsammans med er.

Snälla Djurskyddsmyndighet, förlåt att jag snackat en del skit om era andra förslag, men genomför detta om hundrastning! (nej, självfallet menar de inte på natten, duh!)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp