Det här med Dop eller inte.

_bed_of_roses_

Trådstartare
Nu är det nog dags att tänka på om jag skall döpa min tjej eller inte, jag själv är döpt och även en av mina syskon. Mina andra minsta syskon är inte döpta.

Varför döper man igentligen ett barn och vad handlar det om?

Om jag nu inte döper mitt barn har jag fått höra negativa meningar om att man skall döpa banret, men folk som inte är det har ju inte tagit "skada" av det som jag känner.

Vad anser ni om detta och hur har ni själva gjort?

Sv: Det här med Dop eller inte.

Dop kommer väl från religon? Man döper barnet för att det ska välsignas av gud?
Dessutom lovar man att uppfostra barnet enl kristentro, eller det har iaf sagts på dop jag varit på. Jag misstänker att dagens präster är öppna för vad som sägs.

Jag är inte döpt och inte troende, kommer nog inte döpa mitt barn. Skall dock ta det en runda hemma, vi har inte riktigt pratat om det. Jag tror dock att min sambo känner lika.
Sen är det väl många som gör det av tradition och för att släkten förväntar sig det? :grin:

man döper för att barnet ska upptas i svenska kyrkan och bli medlem där.

jag är döpt, gubben är döpt och matilda ska döpas. vill hn inte vara medlem i SK får hn själv gå ur när hon blir äldre.
är man inte döpt får man heller inte konfirmeras eller vigas (om inte någon i paret är medlem).

sen tycker jag att det är en jättefin tradition, där båda sidorna av släkten får träffas, det kommer tex bli enda gången min pappa träffar gubbens pappa eftersm vi antagligen aldrig kommer gifta oss.

sen är det ju allt det dr med välsignelse och det religiösa, jag är knappast troende, men tycker det är fint att barnet får motta församlingens välsignelse.

min syster och hennes man är inte medlemmar, de hade inget dop, utan ett namnkalas istället. båda släkterna träffades och åt mat och umgicks. gick lika bra det!

Man döper barnet för att välsigna det och på så sätt skydda det från satan.
Ett dop är jättereligiöst så jag tycker det känns fel att döpa barn om man inte är troende.

Jag och min man är döpta men har gått ur SK.
Vår dotter döpte vi inte, vill hon konfirmeras så blir hon döpt i samband med det. Men vi ville att det skulle vara hennes val. Det finns ju ingen åldersgräns på dop....

Vi hade ingen sk namngivningscermoni heller. Hon fick sitt namn när hon föddes och det fick "staten" reda på när vi skickade in papper.

Tillfällen att träffa släkten finns det massor ändå (på gott och ont :D )

Man döper, som många sagt, för att barnet ska tas upp i "Guds församling". Man blir medlem i svenska kyrkan och lovas att fostras i en kristen tro.

Jag jobbar just nu inom kyrkan (men är inte troende... säg det inte till chefen... ;) ) och vi har inte döpt vårt barn.
Man kan alltid döpa sig senare och då gå med i svenska kyrkan. Man kan gå ur svenska kyrkan men man kan inte göra sig odöpt. Därför får vårt barn (och kommande...) välja att själva döpa sig om de vill det när de själva kan bestämma vad de vill tro på.

Vi är båda döpta och konfimerade. Både jag och min sambo blev dock mer eller mindre tvingade att konfirmera oss bara för att man "ska" göra det...

Vi hade en namngivning i stället, fika och en cermoni. Varken jag eller maken är troende, så hur ska någon vi inte tror på kunna skydda vårt barn? På maken sida är dop en jätte tradition, därför hade vi namngivningen istället för de inte skulle bli griniga ;)
Dessutom tycker jag man själv ska få välja var man vill vara medlem. För oss är det lika ologiskt att betala medlemsavgift till svenska kyrkan som att betala till golfklubben här hemma, men vill vi börja spela golf kan man ju bli medlem.

Inget av mina tre barn är döpt och inget av dem har heller velat konfirmera sig, så det känns väldigt bra att de inte är döpta.

jag har jättesvårt för den religiösa tanken bakom dopet, att barnet är fött i synd och måste därför genom dopet skyddas av Gud och Jesus. Tycker att det är ett rätt stort hykleri att både döpa sina bar och gifta sig kyrkligt om man inte är troende.

Däremot så är jag med i kyrkan då jag tycker att de ägnar sig åt en massa bra annan verksamhet som jag gärna stöder, i form av diakoni och barnverksamhet tex.

Det stämmer inte riktigt. Jag är inte döpt med konfirmerad. I missionskyrkan får man konfirmeras odöpt :)

Dock gjorde jag det för presenterna och får att mina kompisar gjorde det o vi fick åka på läger i några dagar och då vara ledig från skolan :D

Senast ändrad av en moderator:

Men i svenska kyrkan, som väl var den som disskuterades, så måste man vara döpt för att konfirmeras.

Dottern är inte döpt utan vi hade namngivningskalas. För mig hade det kunnat kvitta men mormor och farmor ville gärna att vi skulle ha det. Eftersom varken jag eller sambon är troende så kändes det bara dumt av döpa henne, vill hon döpas senare får hon göra det.
Även bebisen i magen kommer få ett namngivningskalas.

Från början var det bara vuxna som döptes, eftersom dopet i sig innebär att man lovar att hedra och tjäna gud. Lite svårt för en spädis att göra... Idag döps väl många barn i kyrkan av ren tradition skulle jag gissa.

Min första pojk är odöpt, just pga att han skulle få välja själv den dagen han är stor nog att göra det. I samband med att alla hans kompisar konfirmerades valde han att låta bli både dop och konfirmation.

De två yngsta är odöpta, sambon ville döpa eftersom hans föräldrar ville ha dem döpta, men vi har kommit överens om att ha en namngivning i sommar istället. Jag är av den skarpa åsikten att om man nu nödvändigtvis ska döpa bebisar ska man inte göra det bara för att ens föräldrar vill det.....

Loke är ju inte döpt. För mig vore det ett enda stort hyckleri.
Tycker du ska döpa din dotter om du VILL, inte för att nån tycker.:)

Vi kommer inte döpa vårt barn. Min man är utpräglad ateist, och eftersom jag är troende känns det extremt fel att lova inför gud att barnet kommer att uppfostras i den kristna tron, när jag vet att det inte kommer bli så. Jag är väldigt noga med att inte lova sånt jag inte vet 100% att jag kan hålla i kyrkan. Om det gick att bara få barnet välsignat skulle jag gärna göra det, men så ser ju inte dopceremonin ut.

Vi kommer ta barnet till en kyrka, bara vi föräldrar, tända ett ljus och be en bön för det istället, det känns också ok.

jag har faktiskt varit på just en välsignelse och inte ett traditionellt dop.
där välsignade vi allihopa, tillsammans med prällen, barnet och gav det vår vägledning och skydd i livet.

inget om att barnet ska uppfostras enligt den eller den tron.

Min son som är 10 är döpt. Gick nog av bara farten då. För att man ska det typ... Den i magen är jag starkt emot att döpa. Skulle vilja ha namngivningskalas jag oxå. Är bara lite fundersam över upplägget. Men det kommer väl, bäsen är ju inte ute fören i maj (hoppas jag ;))

Vi har bollat det där med dop ett tag nu. Och bebben är inte ens född än.
Först skulle vi inte göra något alls. Sen kom en namngivelseceremoni på planerna.
Sen så dog sambons pappa nu i höstas, då blev genast sambon lite mer religiös. Nu blir det helt plötsligt ett dop.
Men när vi diskuterade begravningen med prästen så kom ämnet upp på tapeten. Och vi ska ha ett litet dop här hemma i trädgården med bara de närmaste. Det passar mig perfekt!

Jag och sambon ska inte döpa vår dotter eftersom ingen av oss är troende.
Kommer inte heller ha någon namngivningsceremoni och om någon vill att vi ska ha det så är de varmt välkomna hem till oss på fika närsomhelst och presenterna mottages tacksamt:D.

Vi är inte troende, och dottern är inte döpt. Vi är gifta borgligt också :). Men jag är faktiskt med i kyrkan, har inte gått ur än... tror att jag skall göra det.
Jag gillar inte att dopet 'tvättar bort barnets synd', från min dotter behöver inte tvättas bort något. Och så vill jag att hon skall gå med om/när hon bestämmer det, och slippa betala en massa pengar till kyrkan när hon börjar jobba om hon inte gjort något innan.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 018
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 779
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?