Det här med delamning?

feel

Trådstartare
Funderar mycket på det här med amning nu, är 5 veckor kvar tills bebis kommer och jag vet ju inte ens om jag kan amma, men vill ändå vara lite "påläst".

Jag känner en viss stress och panik över amningen, hör bara historier överallt om folk som ammar, och ammar, och ammar, och ammar lite till, dygnets alla timmar. Och jag får panik när jag hör detta, jag vill kunna gå ut med hunden, fara någon timme till hästen, kunna duscha, bajsa när jag vill och sådant... och sådant här verkar man ju inte kunna göra om man ammar?

Går det att delamma? Eller pumpa ur mjölk och flaskmata?

Sv: Det här med delamning?

Det är olika för alla. Allt man vet är att man aldrig vet hur det kommer bli.;) Jag är en av de som ammade och pumpade. E tog flaska och bröst och napp utan problem. Vi hade alltid mjölk i frysen och kylen så jag var inte tvungen att ta med mig E om jag ville iväg. Var jag trött och behövde sova kunde pappa mata. Han kunde mata ibland bara för att det var mysigt också.

Det som är viktigt är att förstå att det inte ligger någon prestige i hur man matar sitt barn. Det viktiga är att barnet får mat!

Försök ta det som det kommer. Du kommer upptäcka vad som funkar och inte. Behövs det kompletters med ersättning eller bara ges ersättning är det också bra.

Haha! Barnet har inte amningsmaraton varje dag får jag hoppas. De kmmer ibland men oftast då på kvällarna i mitt fall. Jag vet inte om det är sant men en del sa att mjölken var blaskigare på kvällen.
Om och när du fått igång prduktinen märker du hur just ditt barn är :) Och då känner du hur du vill ha det med :)
Om du vill hinna med hästarna så gör du det. Din kropp formar sig lite efter bäbis och kanske blir du bara nödig när du vet att någon annan kan passa. Annars så får väl liten följa med på toa ;)

Den första tiden tycker jag var enklast. Bäbis sover mycket och du får ganska snart koll på hur ofta ni behöver mata. JAg kunde inte pumpa ur i början men när det funkade så tog jag en liten slatt då&då och gav extra på kvällen när jag upplevde att min bäbis var hungrig ofta.
Senare i amningen -2mån- så gick det jättelätt av sig själv alltihop och jag hade lite bekymmer över att jag rent medicinskt inte fick amma mer.

Så om det fungerar för dig hade jag gett det en chans. En pump kan ju vara bra att investera i om du vill vara hemifrån flera timmar på kvällen. Tänk bara på att massera dina bröst lite då&då och ha dem riktigt varma så det inte stockar sig i kylan...

Detta att man inte skulle kunna duscha eller gå på toaletten med ett spädbarn är en myt. Finns inga spädbarn som ammar dygnet runt oavbrutet, alltså finns det i högsta grad stunder då man kan sköta sin hygien.

Det är framförallt de första veckorna som de vill amma massor, eftersom de då måste "suga igång" mjölkproduktionen. Som mest ammade jag kanske 8-9 timmar per dygn, men det var bara några veckor. Ju äldre de blir, ju fortare går det att amma. Jag tyckte inte jag blev så farligt bunden, den första tiden var jag ändå så inställd på att repa mig efter förlossningen och lära känna bebis, så jag upplevde det inte som ett problem. Smita iväg någon timme kunde jag göra redan efter någon vecka, kräver lite planering bara (se till att man ammar precis innan man går).

Prova att helamma, tycker du det är för jobbigt så kan du ju sluta. Men det går så mycket skräckhistorier om hur hemskt det är att amma - ta dem inte på för stort allvar, utan vänta och se vad du själv tycker först.

Det är omöjligt att sia om framtiden för just dig, du får helt enkelt ge dig till tåls och känna efter när bebisen är född.

För vissa fungerar det fint att delamma och för andra så fungerar det inte.

För mig fungerade det inte så länge ( ca 3-4 månader ) då jag inte kunde pumpa ur ( mina bröst kräver tydligen äkta vara i form av en bebis ). Vissa bebisar vägrar flaskan, vissa bebisar ratar bröstet efter en tid med flaska, vissa bebisar accepterar både bröst och flaska. Hur din bebis är återstår att se :-)

Äh!

En del kanske ammar mer eller mindre dygnet runt, men de allra flesta gör det säkerligen inte. I min bekantskapskrets så har ingen ammat "dygnet runt", men ändå helammat (och en del delammat, eller gett enbart ersättning, men flest helammat).

Jag själv har ett barn, och han ammade varje 2,5-3,5h dagtid, från det att han var alldeles ny tills han själv beslöt sig att sluta från en dag till en annan som 6-månaders. I början är varje amningsstund längre och därmed är det kortare tid mellan (2,5-3,5h var från start till nästa start så att säga). I vårat fall var varje amning ca 40min i början, för att sedan snabbt gå ner till 15-20 min, när han blev lite större och hade fått kläm på tekniken. Då hade jag utan problem ca 2,5h mellan varje amning som var "fri", så det var inga problem att få tid till att rida, eller något annat "eget".

Han ville inget ha däremellan.

Dock ville han inte heller ta flaska mer än ett fåtal gånger, så det var amning som gällde, men det var som sagt inga problem.

Gå in med öppet sinne och förbered dig på att det blir som det blir. Så kommer du att lösa situationen utifrån det sen, dvs från dina och bebisens behov. Oavsett hur! Alla sätt är ju bra, utom de dåliga, som det så lämpligt heter :)

I början ÄR det mycket amma. Och i perioder senare också; vid tillväxtfaser då barnet suger mycket på bröstet för att produktionen ska öka.

Det betyder dock inte att du aldrig kan duscha, bajsa eller gå ut en - ett par timmar då och då. Det tar dock några dagar till veckor innan du vet hur just DIN bebis fungerar; r det är läge att "nu kan jag åka iväg en sväng för nu klarar barnet sig en timme".

Annars är ju pumpning och flaska ett bra alternativ. Det är dock (enligt min erfarenhet) lite "meckigt" det också; man måste lära sig att pumpa ut; det kommer inte heller "per automatik". Man ska också vara medveten om att en del barn kan få svårare att ta bröstet om man introducerar flaska (speciellt om man gör det tidigt).

ta det lugnt är mitt tips! När barnet kommer ut; ge det en tid och känn efter hur DU mår och tycker. Är det så jobbigt som du fasar för så kan du ju prova pumpning eller komplettera med ersättning. Är det oöverstigligt jobbigt så går du över på ersättning helt enkelt. Det viktiga är att det funkar för ER!

Det gäller att inte planera alltför bestämt med amningen. Hälften av processen är liksom bebisen och de är så himla olika. Med min första gick det okej och jag slutade amma efter ett år, den andra sög och sög så det kluckade och amningen funkade mycket bättre men så fort han fick smak på mat så var bröstet inte intressant och vi slutade vid 6 månader. Även om det är läskigt, så invänta din bebis och se vad som funkar bäst för er. Personligen var jag aldrig så förtjust i att pumpa ur, jag tyckte att det var meckigt.

Som sagt är det sällan man ammar "dygnet runt" under lång period. Ofta när bebisen är runt 3 månader kan man behöva amma väldigt ofta ett par dagar för att öka produktionen. Men om man vill amma så får man nog ta det.
Man kanske kan "offra" några dagar av sitt liv till enbart amning.
Det handlar om en så kort period av ens liv.
Jag var ensam när jag fick barn nr 2. Han gick upp dåligt i vikt så jag fick amma varannan timme rätt länge. Ändå hann jag både duscha och ta hand om storebror.

Nu väntar jag nr 3, men är numera gift. Men jag räknar med att kunna helamma, ta hand om barnen och gå på promenader med hunden på dagarna när mannen jobbar.

Visst kan det vara mycket amning i början, men ganska snabbt stabiliserar det sig. Då äter de flesta bebisarna med 2-3 timmars mellanrum, vissa ännu längre.

För min egen del tycker jag det är otroligt mycket lättare att amma, speciellt om nätterna. Men även om man är iväg och så Oj blev barnet hungrigt så är det bara att hitta ett hörn att gömma sig i och hiva fram tutten. Sjukt bekvämt! Mina barn har aldrig kräkts heller så det enda jag har behövt ha med mig är en blöja eller två när jag skulle iväg.

Testa och se säger jag, men för att ge amningen en ordentlig chans får det ta ett par veckor. Jag tycker det tar ungefär 6 veckor att lära sig acceptera sitt nya liv och lära känna bebisen lite. Man lär sig bada dem, mata dem, byta blöja en massa gånger per dag, man lär sig åka till affären med bebisen och man lär sig att göra vanliga vardagssysslor med bebisen närvarande. Första veckan undrade jag allvarligt hur jag skulle kunna ta mig till affären någonsin igen. Efter 10 veckor bokade jag en flygresa med bebisen. Jag hade otroligt mycket problem med amningen i början men är väldigt glad att jag gav det en chans. Det visade sig att jag älskade det och ammade första barnet i 18 månader. Andra barnet är 13 månader och ammar fortfarande.

Lycka till!

Tror nog att det kan vara bra att vara förberedd på att ammning i början innebär en del jobb och att det inte "bara" är att lägga dem mot bröstet så fungerar allt som det ska. Men fullt så jobbigt som du beskriver det tror jag inte någon jag känner har haft det - visst vissa dagar verkar en del bebisar inte göra annat än att äta men det handlar om en dag eller två när de ökar produktionen. Det finns också de som har bebisar som äter jättefort typ fem minuter och vägrar äta mera sen då de är så effektiva.

Sen behöver man inte tycka att ammning är det roligaste och mysigaste som finns - jag gör det inte. Kommer defentivt inte amma mer än till 6 månader och från 4 månader kommer jag börja dryga ut med ersättning och smakportioner. Tycker faktiskt inte att det är så jobbigt med ersättning (Isak ammades tills han var ca 4 månader) visst lite mera disk men själva ätandet gick fortare och det var framförallt på natten jag först tog bort ammningen och bytte mot ersättning då det passade oss bättre. (kan ex inte sova och amma samtidigt som en del kan :-) )

Ge det en chans och prova de allra flesta verkar tycka att det är värt det!

Har du panik redan nu tycker jag du ska prata med din bm och få träffa någon från amningsmottagningen när ni kommit upp på bb.

Amningen upplever jag är otroligt mkt psykiskt också, du kan ha hur mkt mjölk som helst, en bebis med rätt teknik osv men mår du inte bra så släpper inte mjölken.

Finns massa bra filmer på you tube jag tycker du ska kolla på.

Jag har haft 2 helt olika barn, sonen hade klockrent grepp direkt och åt var 4e timme. Inga sår eller stockningar.
Dottern såg sönder båda bröstvårtorna så jag fick amma henne från den minst trasiga och pumpa ur den andra, och det gör JÄVLIGT ont :crazy: Hon låg vid bröstet typ jämt, åt varannan timme. Jobbigt såklart men jag slapp de ömma, överfulla och spända brösten som jag hade med sonen eftersom hon tömde lite hela tiden ;)

Jag tycker amning är jättemysigt, ammar fortfarande min 13 månaders på kvällen, natten och morgonen. Bara för det är så mysigt.

*kl*

Tack för alla svar!

Känner självklart att jag vill prova amma, det verkar på många sätt vara smidigt också. Men tycker man får lite dålig info om alternativ till amning.

Jag är en rastlös människa och det är det som gör att jag känner en viss panik inför att sitta med en bebis fast i bröstet hela dagarna, alltså självklart kan jag en kort period fixa det, men pågår det i flera veckor/månader så jag inte ens kan ta mig ut med hunden och få andas eller få åka till stallet och mocka och kamma hästen så är jag tveksam till att jag kommer fixa det hela. :confused:

Det är mkt amma i början men bebisen sover ju också mkt. Passa på att gå ut med bebisen i vagn när du rastar vovven och bebisen kan ju följa till stallet (då är babyvakten guld värd). Jag tog hästledigt en månad den här gången men sedan fungerade det väldigt bra att åka till stallet med bebin på en av hans längre sovpauser även om man får vara beredd att avbryta.
Har aldrig varit problem att duscha med ngn av nyfödingarna, jag har placerat dem utanför och de har gillat att kolla på.
Hade dock en period när tvillingarna var små då de blev jätteledsna när jag skulle gå på toaletten (även om såklart var med in) så då fick jag bajsa med båda i famnen, rätt intressant att hitta en bra metod för att torka sig då..:o:D

Det kan vara skönt med delamning då man inte behöver vara lika mkt till hands för matningen men det är rätt bökigt med sterilisering, flaskor och grejer, å andra sidan tycker jag att det varit fantastiskt bekvämt att helamma då jag haft en väldigt okomplicerad amning den här gången.

Oroa dig inte än utan ta dagen som den kommer och agera utifrån vad som verkar passa er bäst då.

Jag har inte hästledigt, men kommer ställa av hästen helt för att jag inte vill känna stressen över att han måste motioneras, hur länge det blir får jag se men är inställd på ca 2-3 månader. Så det är ju bara någon timme om dagen jag behöver dit den första tiden och när hästen sedan ska igång så är det förhoppningsvis bättre rutin på amning och ev flaskmatning och då tänkte jag fara å rida på kvällen när pappa är hemma.

Ska försöka att inte oroa mig, men det är svårt, det här har jag ju aldrig varit med om och vet absolut inte hur någonting kommer bli... det är lite skrämmande.

Har funderat på det där med flaskorna och steriliseringen också, alltså mitt bröst är ju inte sterilt när bebis ska amma?

Bröstmjölk blir inte gammal på ditt bröst. Det bildas inte bakterier på samma sätt. Fråga mig inte om fysiologiska fakta men du kan t ex ha bröstmjölk i kylen i tre dagar och så smakar den likadant. Om du har blandad ersättning i tre dagar luktar det inge vidare! Jag har hittat bortglömda flaskor med bröstmjölk som inte har möglat trots att de legat där i flera veckor.

Jag är inte så mycket för sterilisering ändå, tror gott och väl att det räcker att diska flaskorna. Men jag är inte så rädd för bakterier över lag.

Jag är en rastlös människa och det är det som gör att jag känner en viss panik inför att sitta med en bebis fast i bröstet hela dagarna, alltså självklart kan jag en kort period fixa det, men pågår det i flera veckor/månader så jag inte ens kan ta mig ut med hunden och få andas eller få åka till stallet och mocka och kamma hästen så är jag tveksam till att jag kommer fixa det hela. :confused:

Det blir ganska fullt upp med en bebis på fler sätt än med amning. Byta blöjor, gulla, prata, vagga osv. Knyta an, titta på sitt underbara mirakel och fascineras av minerna, när leendet kommer, när rörelserna och blicken blir mer fokuserade och viljestyrda. Att få uppleva det stillar till viss del rastlösheten om man försöker fokusera på just här och nu.

När vår son var någon vecka gammal så började jag gå ut och gå varje dag (mest för att han föddes på vintern och därför ville jag inte ut och gå i kylan för tidigt). Promenader för motion, frisk luft och för bebisen var det sova i vagnen som gällde. Nog kunde man gå både en och två timmar i sträck utan att bebisen vaknade.
De FLESTA bebisar sover enormt mycket i början; om än oregelbundet. Just under sovpass har du alla möjligheter att träna hund, kamma häst eller något annat.

Ta det lugnt och stressa inte upp dig; jag tror det kommer gå jättebra!!

Hallååå, du har missat det här med ammning. Det är för oss som är lata. Fungerar det så är det toppen,. bröstmjölk kan användas för/mot allt, röd stjärt, torsk, sår, nästäppa osv, smörj eller droppa med bröstmjölk så blir det bra. bäbis kan inte bli för fet med det fastän de kanske ut som små barbapappor...Har du mycket mjölk så pumpar du ut så kan någon annan ge mjölken om du ska iväg någonstans. (glöm inte pumpen så du kan pumpa ut brösten bara när de spänner)

men om du inte kan/vill amma så går det lika bra ändå...självklart måste man göra rent flaskor osv. men man är inte bättre eller sämre mamma för man ammar...

gllömde...självklart kan du ta 4 h paus med en bäbis även om du ammar! få in 4h rytm så är det inga problem alls. Jag hade tvillingar och en var jätteliten som jag var beordrad att amma var 3:e timme men brorsan var klockren var 4:e timme... funkar lika bra med flaska eller bröst. Välj/ta det som passar dig bäst!

Men ge dig tid att ligga på soffan och njuta av en sovande bäbis! Snart är de 14 och du får jaga dem på stan ;)

Jag tänker lite som så att de flesta får ju inte så många barn, de flesta bara ett eller två. Det vore väl attan om man nu inte kunde tänka sig att ägna ens en månad eller två åt de där barnen när de är nya, sen har man ju hela livet att träna hundar och hästar eller vad man nu vill göra. Självklart innebär inte det att man inte ska ha en minut för sig själv, för det behöver man ju såklart, men kanske att man faktiskt planerar in att den första månaden efter bebis är född så kanske jag inte gör så väldigt mycket mer än tar hand om bebisen. Det är ju en stor grej att få barn, räcker inte det?

Sen har jag lite svårt för att se barnet som underverk och mirakel och allt det där, det är väldigt stora ord, men bara detta ha fått ett barn är ju stort nog, det måste inte vara en prinsessa eller ett underverk, en alldeles vanlig liten människa räcker väldigt långt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 984
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info