Det här med antal barn..

Tycker det är så svårt. Vi har ett barn och har det så himla bra. Hon börjar bli stor (2 år) och är så rolig. Men jag vill nog ha ett barn till iaf, helst tvillingar så att jag får två på en gång. Min sambo säger att jag bestämmer. Vi har ju haft det väldigt enkelt med barn, aldrig sjuk, sover hela nätter och alltid gjort. Min kropp klarade en graviditet super och har inga ''men'' efter det alls, så ur det perspektivet kan jag tänka mig fler barn.

Vi kommer nog köra på ca 5 år mellan barn. Dvs ettan 2015, tvåan 2020 och kaaaanske en trea 2022. Vill absolut inte vara gravid efter 35 (är det 2025), tycker att jag (alltså jag, ingen annan) är för gammal då.

Sen vet jag att man inte kan beställa barn men har ju haft plättlätt att bli gravid hittills så har det säkert sen med, och skulle det inte vara så, ja då har vi ju redan världens coolaste unge.

Tycker det är så svårt. Vi har ett barn och har det så himla bra. Hon börjar bli stor (2 år) och är så rolig. Men jag vill nog ha ett barn till iaf, helst tvillingar så att jag får två på en gång. Min sambo säger att jag bestämmer. Vi har ju haft det väldigt enkelt med barn, aldrig sjuk, sover hela nätter och alltid gjort. Min kropp klarade en graviditet super och har inga ''men'' efter det alls, så ur det perspektivet kan jag tänka mig fler barn.

Vi kommer nog köra på ca 5 år mellan barn. Dvs ettan 2015, tvåan 2020 och kaaaanske en trea 2022. Vill absolut inte vara gravid efter 35 (är det 2025), tycker att jag (alltså jag, ingen annan) är för gammal då.

Sen vet jag att man inte kan beställa barn men har ju haft plättlätt att bli gravid hittills så har det säkert sen med, och skulle det inte vara så, ja då har vi ju redan världens coolaste unge.
Så har vi också haft det och det blev 5 år mellan våra två, och det kan jag rekommendera ;) Det var dock inte lika lätt att bli gravid med nr 2 men det där vet man ju aldrig.
Jag har också tänkt att jag inte vill vara äldre än 35, men nu när jag är 33 så tänker jag att det kanske inte spelar så stor roll ändå.
Vi står inför en ev 3:a och jag oroar mig för tvillingar, innan var det nåt jag också ville. Men 4 barn :nailbiting:

Jag har väll alltid tänkt mig typ 2-3 barn (och karln också) men nu har vi vår första lilla tjej och är väldigt tvekande till om vi kommer att vela gå igenom ytterligare en graviditet någon gång. 8 månader med HG är väldigt slitande för båda parter och när man redan har ett barn att ta hand om så vet jag inte hur det ska gå. Inte säkert att man mår lika dåligt andra gången men känns som att risken ändå är ganska stor och något man får räkna med. Kanske glömmer i med tiden och önskan om fler tar över, vem vet..

Sen att folk förutsätter att vi såklart ska ha en till och redan nu frågar är ytterst irriterande, första är liksom 1,5v gammal :banghead:
Har lust att smälla till de och önska de vinterkräksjuka i 8 månader :angel:

Så har vi också haft det och det blev 5 år mellan våra två, och det kan jag rekommendera ;) Det var dock inte lika lätt att bli gravid med nr 2 men det där vet man ju aldrig.
Jag har också tänkt att jag inte vill vara äldre än 35, men nu när jag är 33 så tänker jag att det kanske inte spelar så stor roll ändå.
Vi står inför en ev 3:a och jag oroar mig för tvillingar, innan var det nåt jag också ville. Men 4 barn :nailbiting:

Jaa det känns faktiskt lagom. Då får vår första vara liten ett tag till. Jag är inte så orolig för att det ska vara svårt att få nr 2, jag är trots allt bara 30 då. Egentligen skulle vi kunna skaffa barn 2 nästa år eller 2019, men jag vill fira min 30-årsdag på ishotellet (jag har redan mailat och sagt att jag vill boka en svit i februari 2020 haha) och det blir så bökigt att va borta från en 1-2 åring då i 2-3 dagar (jag ska fira rejält! Fre-sön!) lättare om vi bara har ett barn just då, för hon är ju fem då och kan va hos tex mormor, så det är mest därför haha + vi ska väl hinna gifta oss innan nästa barn också är tanken. Mycket som ska "avklaras".

Jag står nog fast vid min 35årsgräns. Min sambo är 6 år äldre och han ville inte vara 40+ när vi får något barn. Tvillingar vore smidigt tänker jag, får jag alla barn jag vill ha men behöver inte lägga 18 månader på graviditet ;)

Jag har gått igenom stadierna: "aldrig barn!", "gärna barn!", "jag vill ha två barn!", att ha ett barn och aldrig vilja ha fler, att vilja ha FEM barn. Nu är jag gravid med barn nummer två och känner att "Aldrig mer! Sista gången jag gör det här!".

Jag känner mig ganska säker på att det är där vi har landat nu. Två barn räcker. (Vi har det iofs jättetungt på flera olika sätt och jag känner att två barn förmodligen tangerar gränsen för vad vi klarar av med någon sorts förstånd i behåll. Och är inte förtjust i varken att vara gravid eller hela grejen med bebistiden och småbarnsåren.)

Jag har sedan unga år alltid tänkt att jag ska ha tre barn. Troligtvis baserade jag det på min egen syskonskara. Även mina föräldrar är uppvuxna med flera syskon.

Men så kom vårt första barn för snart fyra år sedan och näe... Jag hade ingen bebislängtan alls! Jag hade en fantastisk (ja, FANTASTISK!) graviditet, relativt okomplicerat planerat snitt och en sambo som tagit minst sin del av föräldraledighet, vab och hushåll. Ett relativt lättskött och nöjt barn dessutom som sovit, inte varit krävande (förutom nu runt tre års ålder) och amning som funkat smärtfritt. Men nix, ingen längtan.

Först på senare tid har tanken på en till börjat kännas bekväm, och då tänker jag mig även en tredje så småningom. Men om det blir ens ett barn till får framtiden utvisa. :D

Vi har ett och kommer inte få fler. Har flera sjukdomar och fick fler efter barnet. Gick genom en period då W var runt halvåret då jag sörjde över att jag inte skulle ha mer. Nu känns det helt okej.

Tyvärr får man höra en del. "Är du bara tjock eller ska W få syskon" "du är egoist som inte ger honom syskon" "du ändrar dig säääkert". Är varken tjock eller egoist i mitt tycke. Min kropp har sagt ifrån och klarar inte mer barn. Men såklart blir man lessen:(

Vi har ett och kommer inte få fler. Har flera sjukdomar och fick fler efter barnet. Gick genom en period då W var runt halvåret då jag sörjde över att jag inte skulle ha mer. Nu känns det helt okej.

Tyvärr får man höra en del. "Är du bara tjock eller ska W få syskon" "du är egoist som inte ger honom syskon" "du ändrar dig säääkert". Är varken tjock eller egoist i mitt tycke. Min kropp har sagt ifrån och klarar inte mer barn. Men såklart blir man lessen:(
Herregud vilka idioter det finns som säger såna saker! Jag blir så jävla arg när folk säger sånt att jag har kläckt ur mig mindre snälla saker tillbaka, vet inte om det är att rekommendera dock.

Blev bara ställd då men nu har jag blivit förbannad istället och tänkte vara ful tillbaka:devil:
Jag försöker nog ändå passa mig för att vara ful tillbaka för att jag vet att jag säger saker för att jag är så jävla arg ... Vill inte förstöra alla relationer till andra människor men det är viktigt för mig att markera att det inte är OK att lägga sig i mitt liv på det sättet. I ditt fall känns det tom. ännu värre eftersom du har medicinska skäl att inte vilja ha fler barn.

Jag blir lika förundrad varje gång detta ämne kommer upp. Jag är nog extremt skonad från idioter i min omgivning, men jag har aldrig hört någon fråga om syskon nånsin. Såklart inte till mig eftersom jag hade turen att få tvillingar direkt, men runt om bland mina vänner och bekanta jag har aldrig hört det eller hört att någon råkat ut för det.

Det är också så trist att folk ska behöva försvara sina val till hur familjen blev. Både de med flera eller de med få eller inga barn alls. Det blir tråkigt att andras val ska rackas ner på och det egna minsann ska missioneras som det enda rätta. Åt alla håll. Tvåbarnsnormen ska bespottas och enbarnsföräldrar får höra att deras barn minsann blir si eller så. Trist. trist

Jag stormtrivdes som gravid!
Hyfsad snabb förlossning.
Lättsam baby som nu efter 8 år fortfarande är en fröjd! Väntar liksom fortfarande på den första trotsåldern :D

Men ändå vill jag ej ha fler barn. Alltid sagt att ett barn räcker, både innan hon kom o nu efter.
Vår lilla trio känns så...komplett :love:
Äntligen (!) har folk slutat fråga om nr2, en fördel med att börja närma sig 40 hehe.

Vi har ett barn (16 mån) och just nu känns det som att ett barn räcker, tycker på något sätt att det skulle kännas jobbigt för mig att inte kunna ge henne all uppmärksamhet. Gillade att vara gravid och hade en rätt enkel förlossning och hon var rätt enkel som liten bebis (nu däremot är det verkligen en utmaning då hon har sin egen mycket bestämda vilja om hur saker ska vara). Men jag tycker också att det är nu det börjar bli riktigt roligt när hon börjar bli en egen liten människa med egna åsikter och som lär sig saker så sjukt snabbt så man blir imponerad varje dag!
Men jag har inte uteslutit fler barn men just nu känns det som att ett skulle räcka :) hatar också att hela tiden få pikar om när man ska ha nästa och att alla tar för givet att alla ska ha flera barn, det kommer väl när och om det kommer liksom :meh:

Jag har alltid sagt och vetat med mig att jag vill ha två barn. Varken mer, varken mindre. Och att jag absolut inte skulle träffa en man med barn sedan tidigare. Nu sitter jag här, gravid med mitt första och gift med en man med två söner sedan ett tidigare äktenskap (9 och 11 år gamla) som bara vill ha ett barn till. Till en början var det en jättesorg för mig men nu börjar jag känna att jag kanske är fine med att det bara blir ett barn, för familjen har ju ändå tre (i alla fall 50 % av tiden) och det är ju en del att rodda med barn. Men vi får se, vi har sagt att vi ska avvakta och se hur vi känner när bebis kommer ut och hur väl vi fungerar ihop när det är krävande tider. :angel:

Var och drog ut min spiral idag och då frågade bm om vi ville ha fler barn. Jag vill men inte sambon svarade jag (vår yngsta är nio månader). Vi väntar några år och ser vad vi tycker då. Bm sa att när man har en av varje (vilket vi har) så är folk mindre benägna att skaffa fler medan om man har två barn av samma kön är det mer vanligt att man skaffar fler. Så hon var nästan förvånad över att jag ville ha en till.

Tillägg: spiralen drogs ut pga jobbiga biverkningar kanske jag bör tillägga ;)

Var och drog ut min spiral idag och då frågade bm om vi ville ha fler barn. Jag vill men inte sambon svarade jag (vår yngsta är nio månader). Vi väntar några år och ser vad vi tycker då. Bm sa att när man har en av varje (vilket vi har) så är folk mindre benägna att skaffa fler medan om man har två barn av samma kön är det mer vanligt att man skaffar fler. Så hon var nästan förvånad över att jag ville ha en till.

Det fetade gör att jag nästan önskar att jag får ett barn med snopp om jag får ett till, så att jag skulle slippa idiotkommentarer om att en eventuell trea skulle vara ett försök att få en efterlängtad pöjk. :meh: (Har ett barn med snippa i dagsläget.)

Jag har aldrig tagit barn för givet men hoppats på två, kanske tre. Första graviditeten var bra, okomplicerad, men förlossningen var tuff och dottern hade stora magproblem så första halvåret var tufft. Hade inte en tanke på fler barn då. Sen tvärvände allt (när dottern fick mjölkfri kost) och det blev väldigt roligt att vara förälder. Och jag kände att nej, jag vill inte förstöra det här med att skaffa ett till barn. Jag njöt av varenda stund med dottern. Hon sov bra och var en lättsam solig tjej.

Men allt eftersom kände jag att jag nog ville ha ett till barn. Det var ett jättesvårt beslut att ta, jag velade så enormt mycket. Jag blev gravid igen och även långt in i graviditeten undrade jag om jag verkligen gjorde rätt. Men så kom han för knappt tre månader sedan och var bara helt perfekt, så självklar.

Nu säger mina hormoner att vi borde skaffa en trea också och jag stänger inte dörren definitivt men jag tror inte det blir så. Jag försöker istället njuta järnet av bebistiden med den här lille killen och skapa många fina minnen. Någon gång måste bli den sista och om det är den här så slutar jag på topp känner jag.

Det dumma med det uttalandet, förutom att det är dumt i sig :meh:, är ju att BM knappast kan veta hur många av de som har "två av samma" som hade stoppat om de istället fått "en av varje". Som hörande till den första kategorin har jag redan fått frågan om jag "hoppas på en liten tjej den här gången" - ehm, jag vill ha ett barn till, tackar som frågar...

Det dumma med det uttalandet, förutom att det är dumt i sig :meh:, är ju att BM knappast kan veta hur många av de som har "två av samma" som hade stoppat om de istället fått "en av varje". Som hörande till den första kategorin har jag redan fått frågan om jag "hoppas på en liten tjej den här gången" - ehm, jag vill ha ett barn till, tackar som frågar...
Fast det är en av alla undersökningar som har gjorts. Dvs de som har två barn av samma kön skaffar oftare ett tredje barn än de som har barn med olika kön.
Det är ju ren statistik man har tittat på.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 416
Senast: Tantan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 846
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 583
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31