Det fetade gör att jag nästan önskar att jag får ett barn med snopp om jag får ett till, så att jag skulle slippa idiotkommentarer om att en eventuell trea skulle vara ett försök att få en efterlängtad pöjk. (Har ett barn med snippa i dagsläget.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det fetade gör att jag nästan önskar att jag får ett barn med snopp om jag får ett till, så att jag skulle slippa idiotkommentarer om att en eventuell trea skulle vara ett försök att få en efterlängtad pöjk. (Har ett barn med snippa i dagsläget.)
Instämmer. Som föräldrar till ett ifrågasätts vi helt plötsligt för att vi inte alls pratar om att försöka avla en till avkomma. Mycket mer än vad vi någonsin ifrågasattes när vi inte hade barn alls. Så märkligt.Vi har en dotter på 1,5 år och det räcker bra för oss. Mycket liten sannolikhet att det blir fler barn. Jag tycker att hetsen kring att skaffa fler barn är helt sjuk, ärligt talat. VARFÖR underhålls den här starka tvåbarns/trebarnsnormen och varför ifrågasätts den så lite? Det är precis som att ett barn = nästan inget barn alls.
Haha. Jag hade inte kommit hem från BB när jag fick höra att barn är flockdjur och vi måste skaffa syskon. Äldre generationen som gjorde 5 ungar under sina år. Hade det varit nästa vem som helst annars hade det kunnat bli en rak höger men den personen har fått bli någon slags skämt i ställetHelt galet. Jag fick frågan första gången när dottern var en månad gammal.
Ja. På riktigt.
Det är ju lite konstigt i så fall.. Varför skulle man vilja få det så mycket svårare och jobbigare? Som om det vore ett självändamål liksom?Jag tycker att folk som fått sitt första barn ofta genast får höra "ja men du har bara ett.." eller "vänta tills du har två! Då bör det minsann mycket svårare!" Osv i all oändlighet.
Liksom, har man bara ett vet man inte vad man talar och och är bara nybörjare. Bara det tror jag gör att folk tänker på att skaffa fler.
Fast det är en av alla undersökningar som har gjorts. Dvs de som har två barn av samma kön skaffar oftare ett tredje barn än de som har barn med olika kön.
Det är ju ren statistik man har tittat på.
Nej, jag tex är en av dom. Har tre pojkar på raken och nr fyra är en flicka. Funderade starkt på ett tag att skaffa en femte bara för att folk inte skulle tro att vi skaffade så många barn bara för att vi ville ha en flickaJo, jag har hört det och vid en googling så verkar det som att det är statistik som tas fram ur födsloregistret av SCB. Jag hittar dock inte någon från SCB om hur stor överrepresentationen av tredjebarn hos två-av-samma-föräldrar är.
Det jag tycker är tråkigt är att den förklaringen (som jag inte heller vet hur de kommit fram till, födsloregistret innehåller definitivt inte den typen av information) verkar "smitta" så att alla som har två barn av samma kön och väljer att skaffa ett tredje antas göra det för att de önskar ett barn av motsatt kön. För så är knappast fallet!
Jag tycker att folk som fått sitt första barn ofta genast får höra "ja men du har bara ett.." eller "vänta tills du har två! Då bör det minsann mycket svårare!" Osv i all oändlighet.
Liksom, har man bara ett vet man inte vad man talar och och är bara nybörjare. Bara det tror jag gör att folk tänker på att skaffa fler.
Jag tycker att folk som fått sitt första barn ofta genast får höra "ja men du har bara ett.." eller "vänta tills du har två! Då bör det minsann mycket svårare!" Osv i all oändlighet.
Jag tror folk vill briljera. Om nån ojar sig över att barnet sover dåligt så kommer tvåbarnsmamman och menar att hon minsann klarar flera barn utan att gnälla. Och att efter andra barnet vet man så mycket (som om inte enbarnsföräldern skulle lära sig tids nog också med bara ett barn)Det är ju lite konstigt i så fall.. Varför skulle man vilja få det så mycket svårare och jobbigare? Som om det vore ett självändamål liksom?
Jag tror folk vill briljera. Om nån ojar sig över att barnet sover dåligt så kommer tvåbarnsmamman och menar att hon minsann klarar flera barn utan att gnälla. Och att efter andra barnet vet man så mycket (som om inte enbarnsföräldern skulle lära sig tids nog också med bara ett barn)
Nej. Men de som redan har två vill framstå som så mycket bättre än de med bara ett.Men....menar du att du tror att folk väljer att skaffa två barn för att kunna "briljera" inför de som har ett? Eller missförstår jag nu? (Förlåt isåfall, är väldigt väldigt trött.)