Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Vadå smidiga?
De är tyngre än vanliga halsband och skaver upp pälsen.

Vad hade du gjort om din hund olyckligt fastnat i något så hårt att den höll på att strypas av halsbandet, och du inte får loss hunden? Du kan inte direkt klippa av det...

Men går alla hundägare runt med kniv/sax när de är ute med hunden då? Har man inte kniv på sig (vilket man f.ö. inte får ha på offentliga platser) så spelar det ju ingen roll vilket material det är på halsbandet. Känner bara till en hund som strypt sig i ett halsband och det var med ett halvstryp.

Jag skulle gärna, som många andra, vilja ha en källa till dina påståenden.

Och du som utbildad instruktör, och även högt tävlande, skulle väl kunna upplysa dom okunniga du stöter på i kursverksamhet osv. om hur man använder kedjan korrekt? Istället för att sitta bakom datorskärmen och beklaga sej på ett forum menar jag.

Skulle nu hunden fastna när den har kedjan på går det väl att kapa kopplet?
Eller så låter man helt enkelt bli att binda hunden där det finns risk för att den fastnar. Det måste väl ändå vara det smartaste alternativet?

Kan du nämna ett annat alternativ, förutom att det är "snyggt och praktiskt" att använda helstryp?
Hunden som fastnade var inte i koppel.
Varför ens riskera?
En olycka händer så jä*** lätt...
Och när man minst anar det.

Kan du nämna ett annat alternativ, förutom att det är "snyggt och praktiskt" att använda helstryp?
Varför ens riskera?

Citerar:
Jag använder endast kedjestryp under dressyrträning och då av den enkla anledningen att den ger snabb eftergift vilket ger korrigering i precis rätt tidpunkt. T.ex. läderstryp ger inte efter lika bra/snabbt tycker jag och med en tjockt vanligt halsband utan stryp får jag inte den där skillnaden mellan korrigering/icke korrigering.

Varför ens riskera?

Man får helt enkelt göra som jag, att när hundarna är lösa så har de inga halsband på sig.

Tycker hela ditt resonemang haltar. Det är inte länken som gör skada utan den som håller i kopplet, och då kan man göra skada med vilket halsband som helst.
I ena stunden skriver du också en tunn kedja och i andra stunden skriver du att kedjorna är tunga. En tunn kedja väger inget och en vanlig kedja väger nog mindre än enn läderhalsband. Vad har det för betydelse..Jösses, du velar hit och dit :angel:
Har lite svårt att tro att du tävlar på hög nivå och att du är instruktör. Ditt resonemang känns inte som så mycket kunskap, bara att du tycker det verkar illa med ett stryphalsband.

Varför ens riskera?

En olycka kan hända även om det inte är strypkoppel inblandat. Hunden kan ju strypa sig med kopplet! :eek:

Som sagt, med en uppmärksam ägare i andra änden av kopplet kan jag inte se hur hunden skulle lyckas fastna och till råga på allt så illa att den hinner bli panikslagen innan matte/husse hunnit ingripa.

Under 21 år med hund har något sådant aldrig hänt. De olyckor som hundarna har råkat ut för har skett när de varit lösa, utan halsband.

Och du som utbildad instruktör, och även högt tävlande, skulle väl kunna upplysa dom okunniga du stöter på i kursverksamhet osv. om hur man använder kedjan korrekt? Istället för att sitta bakom datorskärmen och beklaga sej på ett forum menar jag.

I dagsläget finns många instruktörer som förbjuder stryphalsband på kurser (och flexi såklart, men av andra orsaker).
Det skall vara posetivt och kul med inlärning.
Jag brukar koppla om strypet så det inte blir ett stryp, och hjälpa föraren att träna på att inte dra.
Mycket uppskattat (och roligt för mej) brukar vara att ge kursdeltagarna ett tunt snöre/tråd och sätta på hunden, om hunden drar så går det ju av.
Jääääv...vad dom får jobba med kontakten då :rofl:

I dagsläget finns många instruktörer som förbjuder stryphalsband på kurser (och flexi såklart, men av andra orsaker).
Jag brukar koppla om strypet så det inte blir ett stryp, och hjälpa föraren att träna på att inte dra.
Mycket uppskattat (och roligt för mej) brukar vara att ge kursdeltagarna ett tunt snöre/tråd och sätta på hunden, om hunden drar så går det ju av.

vet inte men du hoppar mellan irriterad och glad-jävlig...:confused:

Man kan väl hjälpa föraren att inte dra fast de har stryp. Jag förstår faktiskt inte hur du menar.
Rycker bara föraren när de har stryp på sin hund?
Jag säger det igen och det andra har sagt. Spelar ingen roll vad man har för halsband, allt beror på föraren om hunden drar eller inte. Har inget med ett halsband att göra.

Här går man ut och tränar hund, när man sedan återkommer så får man en otroligt rolig kvällsläsning i form av denna tråd
:rofl:

Tack för att du gjorde min kväll lite roligare

/ C som tom har stryp på valpar :eek:

För att min hund blir stressad av att ha något som sitter åt kring halsen, ett stryp släpper efter om jag inte drar i kopplet.
Jag har testat med både vanligt och halvstryp och helstryp fungerar bäst.

Alternativet vore sele, vilket jag inte vill ha av säkerhetskäl och halti som knappast kan anses som ett milt redskap.

Hunar ska INTE ha halsband annat än när det är fastsatt i koppel (av säkerhetskäl) och allt annat än stryp på tillfällga hundar (tex hundpassning, pensionat,omplacering) är ansvarslöst. De kan inte backa ut ur eller kränga av sig ett stryp. Det är många naiva typer som sett sina hundar försvinna som en avlöning när de blivit skrämda.

Senast ändrad:

Tänk, jag har gått valpkurs där vi inte ens fick lov att ha halsband eller koppel på hundarna ALLS. Och ändå tycker jag stryp är ett utmärkt halsband i en del fall.

De kan inte backa ut ur eller kränga av sig ett stryp. Det är många naiva typer som sett sina hundar försvinna som en avlöning när de blivit skrämda.
Där kan jag bara hålla med!

Var med om en bussolycka (mindre allvarlig) & hade ena vovven med!
Bussen välte på sidan, vi satt längst bak, hon rasade ner till dörren som glipade när hon försökte ta sig därifrån:crazy:
Hon sköt i från med baktassarna å dörren öppnades så hennes bakben höll på att hamna utanför, vilket förmodligen hade betytt att hon brutit dem, om det blivit så:(
Försökte att dra upp henne till mig men hon for ur halsbandet (ett Björkis i täckmaterial). Hade jag haft ett stryp så hade jag faktiskt kunnat fiska upp henne rätt snabbt, nu fick jag klättra ner å försöka dra upp henne med mina armar under hennes framben.. Allt medan jag såg hur jä*la nära det var att det skulle gå åt skogen:crazy:

För att min hund blir stressad av att ha något som sitter åt kring halsen, ett stryp släpper efter om jag inte drar i kopplet.
Jag har testat med både vanligt och halvstryp och helstryp fungerar bäst.

Alternativet vore sele, vilket jag inte vill ha av säkerhetskäl och halti som knappast kan anses som ett milt redskap.

Exakt så är Zaga med.

Gud vilken lugn och harmonisk hund jag fick när jag vid 4 månader bytte halsband till ett stryp :)

Exakt så är Zaga med.

Gud vilken lugn och harmonisk hund jag fick när jag vid 4 månader bytte halsband till ett stryp :)

Men det är ju bara för du har satt på hunden ett tortyr redskap den blev lugn för den vet att du kan rycka till o få halskote pelaren sne. :rofl:

Alla ni som använder helt kedjestryp på era hundar - för guds skull byt halsband!!:(
Ni skadar ju era hundar.

Okej, jag brukar hålla mig i skymundan men nu blev jag riktigt &#¤%#¤%#. Nu kommer den typiska "jag vet bäst"-tråden igen.

Jag har kedjestryp, det av anledningen att det alltid glider tillbaka när man ryckt till i kopplet. Hade ett helstryp i läder förut, men bytte rätt så snabbt då jag upptäckte att det lätt fastnade kvar i strypläge. Så med denna bakgrund så kan jag alltså dra slutsatsen att jag borde ha behållt läderhalsbandet trots att det enligt mig gjorde mer skada än nytta! Detta för att Din kompis massören säger att det skadar hunden??????!!!!

Du verkar ha glömt att det handlar om den som håller i kopplet som skadar hunden vid fel korrigeringsmetod, inte kedjestrypkopplet!

Bredden på ett halsband är oväsentligt, OM hunden fastnar så kan den lika gärna strypa sig i ett 3 cm brett halsband som i ett kedjehalsband. (och även i ett halvstryp alt. icke-stryphalsband)

Kedjorna hakar sällan upp sig (iaf inte på de halsband med vridna länkar)

Mina hundars päls slits MINDRE av kedjorna än av nylon/läderhalsband (men det finns säkert hundar där det är precis tvärtom med)

Stryphalsband är väldigt snälla mot hunden, eftersom de hänger helt löst om halsen på hunden då den går som den ska.

Ser ingen rimlig anledning öht till att ha halsband på sin hund när den inte är kopplad, och utan halsband så finns ju inte risken att fastna alls

Det är samma sak med hundhalsband som med hästars bett, det är handen som håller i andra änden som avgör hur skarpt det blir.

Ahaa du menar på att Zaga är så in i helskotta smart att hon kan lista ut det trots att jag aldrig ryckt och slitit i kopplet ?

Ja vad ska man säga åt sådana här trådar Thomas ?

Jag sitter bara och ler :D

Ahaa du menar på att Zaga är så in i helskotta smart att hon kan lista ut det trots att jag aldrig ryckt och slitit i kopplet ?

Ja vad ska man säga åt sådana här trådar Thomas ?

Jag sitter bara och ler :D

Man får ju mer o mer förståelse för varför det finns så många tokiga hundar i vårt samhälle om de tänker lika snevridet som Dragonora o dresserar dom efter den filosofin... För man skakar ju bara i huvudet när man läser det hon skriver.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka