Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Kan du nämna ett annat alternativ, förutom att det är "snyggt och praktiskt" att använda helstryp?
Hunden som fastnade var inte i koppel.
Varför ens riskera?
En olycka händer så jä*** lätt...
Och när man minst anar det.

Tycker du fått gott om alternativ förutom dom två du nämnde själv.
Jag själv väljer att använda kedja för att det helt enkelt inte trasslar in sej i och sliter lika hårt på mina hundars pälsar (vilket nylon, tyg, läder/you name it gärna gör).

Förstår inte ens varför man har halsband kvar på hunden om den är okopplad. Tänk ett steg till och eliminera risken helt att den fastnar genom att ta av halsbandet i samma veva som du tar av kopplet!

I dagsläget finns många instruktörer som förbjuder stryphalsband på kurser (och flexi såklart, men av andra orsaker).
Det skall vara posetivt och kul med inlärning.
Jag brukar koppla om strypet så det inte blir ett stryp, och hjälpa föraren att träna på att inte dra.
Mycket uppskattat (och roligt för mej) brukar vara att ge kursdeltagarna ett tunt snöre/tråd och sätta på hunden, om hunden drar så går det ju av.
Jääääv...vad dom får jobba med kontakten då :rofl:

På vilket sätt skulle det inte kunna vara positivt och kul med träning och inlärning för att man väljer en viss typ av halsband?
All arbetsglädje du ser ute på tävlingsbanorna bland hundarna som är kopplade i helstryp vart kommer den ifrån om det nu är så hemskt att jobba i det?

Senast ändrad:

Alla ni som använder helt kedjestryp på era hundar - för guds skull byt halsband!!:(
Ni skadar ju era hundar.

okej nu blir jag nästan lite arg! hur kan man vara så dum och oförstående att man skriver så här!
Allt kan vara farligt om man använder det fel!
Nu är juh frågan vad tror du är bäst för hunden och människan?
Att gå i ett tjokt icke stryphalsband där hunden kan dra ägaren på skona eftersig mendans den samtidigt ger ett LÅÅÅNG varaktigt tryck på nackkotorna/musklerna som definitivt kommer att ge slitage med åren.
Eller att ägaren har en helstryps kedja på hunden så att ägaren med ett enda snabbt och kortvarit ryck kan tala om förhunden att det var så där du inte skulle göra!

Med ett vanligt halsband kan du rycka och dra sönder både dig´själv och hunden utan att få det minsta resultat och har man då en lite större hundras som lätt drar iväg med en kan detta bli väldigt väldigt farligt för både hundägaren och hunden!

Jag kan garantera att om hunden verkligen vill dra iväg så stannar den inte för att man säger men snälla fido stanna så får du en korvskiva!
Näh tacka vet jag för att ha en ordentlig nödbroms!

Jag vill hurra :bow: för er som använder sig av den utrustning ni värkligen behöver verken mer eller mindre(!) på både häst och hund.
Man ska inte ha för snälla grejor och inte för hårda grejor, lagom är bäst för alla.

I dagsläget finns många instruktörer som förbjuder stryphalsband på kurser (och flexi såklart, men av andra orsaker).
Det skall vara posetivt och kul med inlärning.
Jag brukar koppla om strypet så det inte blir ett stryp, och hjälpa föraren att träna på att inte dra.
Mycket uppskattat (och roligt för mej) brukar vara att ge kursdeltagarna ett tunt snöre/tråd och sätta på hunden, om hunden drar så går det ju av.
Jääääv...vad dom får jobba med kontakten då :rofl:

En liten fråga bara. Var var det för kurs hunden som fastnade gick i? Valpkurs? Vad hände som gjorde att hunden fastnade?

Jag använder själv aldrig skrypkoppel på min hund då det inte behövs och det sliter på pälsen. Men jag är inte emot det.

Jag har använt både kedjestryp, halvstryp och vanligt halsband.. ser inget fel i att använda ngt av dessa om man använder det med sunt förnuft.

dessa flåsande , olydiga hundar som ger själva f** i mattes eller husses slitande i halsbandet, det är fördjävligt.
Tänk själva, hur hälsosamt kan det vara?

Och är det hälsosammare att de drar på det viset i ett brett stumt halsband inbillar du dig??

Spelar ingen roll vilket halsband man har på hunden, drar den så är det något annat fel i inlärningen sedan tidigare.

Om du är instruktör, så är det ditt jobb att lära dina elever hur de får hunden att gå snyggt i kopplet utan att rycka och dra i hunden, oavsett vilket halsband de använder sig av!!

Mina hundar har MKT sällan halsband på sig överhuvudtaget förutom på planen. just för att OLYCKOR där dom FASTNAR INTE ska hända:smirk: och för att inte slita på pälsen.

Jag använder kedjor eller länkar som jag kallar det till mina hundar, inte för att det är snyggt utan för att det är lättare att korrirgera en sådan hund OM det behövs och även ur säkerhets synpunkt, jag va faktiskt på en föreläsning med en veterinär samt en instruktör för brukshundsklubben som sa att det värsta man kunde ha till en hund va just halvstryp, just för att dom inte är lika följsamma OM du behöver rycka till i kopplet eller om du nu inte tagit av halsbandet vid lek eller liknande och hunden fastnar någonstans och det blir ett "knyck". Det skadade tydligen kotor och liknande i nacke och rygg betydligt mer än vad just en länk gör som är följsam, dock har du ju kortare tid på dej att få loss en hund med länk OM den fastnar för att den inte ska strypas då såklart.

Teorin och källor kan jag inte hänvisa till men jag tycker att det låter vettigt.

Dom hade ett exempel som dom beskrev, dom hade en husse som haft med sin hund på sjön och som jag förstod det så hade dom typ lastbrygga upp till båten. Husse hade helstryp på hunden och hans hund blev rädd för ngt och började backa och trillade ner för bryggan och "hängde" sig i länken.. Han fick snabbt upp hunden och åkte för säkerhets skull in till veterinären med honom. Där sa vet till honom att om han hade haft ett halvstryp så hade det blivit en värre knyck i nacken än va ett helstryp gjorde så hunden hade kunnat få allvarliga men (om den ens överlevt) resten av livet.

Som sagt så vet jag inte vad som är bäst för hunden, men jag använder länk och mina hundar drar inte i kopplet, men samtidigt är det en trygghet om jag kanske exempelvis får möte me annan hund när jag e ute med mina och dom inte skulle hålla sej i skinnet.

Någon som skarvar lite måntro??

a143.gif
f020.gif

Jag tävlar också på hög nivå och är utbildad intruktör.
Jag har alltför många hundar på kurser med hundägare som inte kan kontrollera sina hundar och därför inhandlat ett stryphalsband.
De som har fullständig kontroll på sina hundar får gärna bära stryp, det skiter jag i , men dessa flåsande , olydiga hundar som ger själva f** i mattes eller husses slitande i halsbandet, det är fördjävligt.
Tänk själva, hur hälsosamt kan det vara?

Dessutom hade vi en hund i helgen som vi höll på att förlora pga att hon fastnat i sitt halsband, hon var i vild panik och gick inte att hålla stilla, och jag hörde hur hon lånsamt höll på att strypas ihjäl, TÄNK OM det varit i kedja, då hade vi inte kunnat rädda henne och då hade hon dött (skärde av det).

Är det så att hunden drar finns det andra metoder än ett halsband.

Är man så dum att man släpper hunden lös med halsband så tycker jag man får skylla sig själv. Går man sedan snäppet längre och dessutom släpper lös med ett halsband som inte går sönder, ja, då får man ta konsikvenserna.

Är man så dum att man släpper hunden lös med halsband så tycker jag man får skylla sig själv. Går man sedan snäppet längre och dessutom släpper lös med ett halsband som inte går sönder, ja, då får man ta konsikvenserna.

Dessutom är ju risken att fastna och sitta fast MINDRE med ett stryphalsband än med ett halvstryp eller icke-stryp...
Stryphalsbandet är, i löst läge, större än andra halsband (förutsett att halsbandet är rätt anpassat till hunden) och glider alltså lättare av hunden. Risken att hunden med helstryp skulle ha sådan otur att den fastnar med den lilla ringen på stryphalsbandet som drar åt finns visserligen, men den är väldigt liten. (men ändå tillräcklig för att undvika att släppa sina hundar lös med halsband)

Nja jag skulle säga att risken är rätt stor att en lekande hund får in en tand eller käke mellan kropp och halsband på den andra hunden, även med kedjestryp. Men att hundar inte ska ha halsband när de leker är grundläggande säkerhetstänk.

Nja jag skulle säga att risken är rätt stor att en lekande hund får in en tand eller käke mellan kropp och halsband på den andra hunden, även med kedjestryp. Men att hundar inte ska ha halsband när de leker är grundläggande säkerhetstänk.

Ja, det håller jag med om, men det jag syftade på var i första hand en ensam, lös hund. Att man inte ska ha halsband på lösa hundar är för mig en självklarhet.

kl

Jag använder stryp på båda hundarna här hemma ibland.
Då är det retrieverkoppel som gäller.

Unghunden är lös 99% av tiden och jag vill inte ha halsband på honom, därför har jag med mig ett retrieverkoppel i fickan om det skulle behövas någon gång. Jag hade definitivt lika gärna kunnat ha ett koppel-och-halsband-i-ett-utan-stryp, men har inte hittat någon sånt som jag gillar.

Nuffen använder jag stryp på för att jag har fibro och har absolut ingen lust att få mer ont i armarna än nödvändigt, vid löptikstider t ex när han kan dra sig mot någon fläck eller något. Det behövs inte många sekunder med den tyngden i mina armar för att jag ska få ont i ett par dagar efteråt så även om jag bryter dragandet fort är det ändå försent. Strypet hjälper mig med det.
I övrigt så har han ett vanligt, brett nylonhalsband på sig.

Använder inte kedja på nuffen eftersom att det fastnar mycket mer i pälsen än det andra kopplet.

Nu var det förvisso kedjestryp det handlade om - men ett retrieverkoppel borde ju rent teoretiskt vara precis lika förkastligt eftersom att det både är tunt och stryper?

Jo fast det beror ju på hur man vill träna också. I min värld är det hunden som ska hålla koll på mig och inte jag som ska behöva prata med hunden hela tiden för att få med den hit eller dit eller för att den ska gå långsamare/fortare osv.

/Nina, användare av två fasta vinhundshalband med "tjockleken" ca 6 och 10 cm men som inte tycker att i stort sett något halsband är fel så länge det används med förnuft.

Ja precis!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka