Sv: Dessa kedjestryp!
Tycker du fått gott om alternativ förutom dom två du nämnde själv.
Jag själv väljer att använda kedja för att det helt enkelt inte trasslar in sej i och sliter lika hårt på mina hundars pälsar (vilket nylon, tyg, läder/you name it gärna gör).
Förstår inte ens varför man har halsband kvar på hunden om den är okopplad. Tänk ett steg till och eliminera risken helt att den fastnar genom att ta av halsbandet i samma veva som du tar av kopplet!
På vilket sätt skulle det inte kunna vara positivt och kul med träning och inlärning för att man väljer en viss typ av halsband?
All arbetsglädje du ser ute på tävlingsbanorna bland hundarna som är kopplade i helstryp vart kommer den ifrån om det nu är så hemskt att jobba i det?
Kan du nämna ett annat alternativ, förutom att det är "snyggt och praktiskt" att använda helstryp?
Hunden som fastnade var inte i koppel.
Varför ens riskera?
En olycka händer så jä*** lätt...
Och när man minst anar det.
Tycker du fått gott om alternativ förutom dom två du nämnde själv.
Jag själv väljer att använda kedja för att det helt enkelt inte trasslar in sej i och sliter lika hårt på mina hundars pälsar (vilket nylon, tyg, läder/you name it gärna gör).
Förstår inte ens varför man har halsband kvar på hunden om den är okopplad. Tänk ett steg till och eliminera risken helt att den fastnar genom att ta av halsbandet i samma veva som du tar av kopplet!
I dagsläget finns många instruktörer som förbjuder stryphalsband på kurser (och flexi såklart, men av andra orsaker).
Det skall vara posetivt och kul med inlärning.
Jag brukar koppla om strypet så det inte blir ett stryp, och hjälpa föraren att träna på att inte dra.
Mycket uppskattat (och roligt för mej) brukar vara att ge kursdeltagarna ett tunt snöre/tråd och sätta på hunden, om hunden drar så går det ju av.
Jääääv...vad dom får jobba med kontakten då![]()
På vilket sätt skulle det inte kunna vara positivt och kul med träning och inlärning för att man väljer en viss typ av halsband?
All arbetsglädje du ser ute på tävlingsbanorna bland hundarna som är kopplade i helstryp vart kommer den ifrån om det nu är så hemskt att jobba i det?
Senast ändrad: