Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Jag har aldrig skaffat halsband pga den anledningen, inte heller känner jag någon som gjort det.
Frågan kvarstår: Har du någon konkret källa?

Däremot är det alldeles för vanligt att folk vill
"lära sina hundar att inte dra i kopplet".

Jag tycker att det är bättre att fokusera på att

"Lära hunden gå fint i kopplet istället" ;)

Alltså, istället för att slita, dra, skrika och härja när hunden drar (oavsett halsband) så kan man välja att lära hunden att gå i slakt koppel!

Då ska de ju va alla halsband isf...
Vet många som använder kedja som korrigering på träning o tävling...
Sj använder jag halvstryp i läder....

Måste bara få flika in och säga att det finns väldigt, väldigt många människor som tävlar med sina hundar på elit-nivå som har väldigt dålig hundkunskap och har värdelös koll på sina hundar utanför tävlingsplanen!!
Så att någon tävlar på hög nivå innebär inte för den skull att dom är duktiga med hund :crazy:

Där håller jag med dig!!
Det finns väldigt mycket hundar som är stjärnor på apellplan, men totalt olydiga utanför.
Är det kelpie du har på bilden? Fin!
Har själv en valp hemma...

kl

Grejen är väll att många använder strypet på fel sätt.
Exempelvis håller det hårt spänt så stypeffekten är stor konstant under promenaderna eller det ännu vanligare fenomenet jag möter flertalet gånger per dag under promenaderna, folk som sliter så hårt att hunden flyger och kedjan inte enns hinner släppa efter innan nästa ryck kommer.
Ser himla otrevligt ut :crazy:

Fast det finns dock de som kan hanterna stryp.

Själv har jag ett utställningskoppel om är helstryp (modell smalt rep med en ring i ena änden) när jag och Uno går på promenad på mer obefolkade stråk där han alltid går lös, går snabbt att dra på när vi möter någon.

Senast ändrad:

De som har fullständig kontroll på sina hundar får gärna bära stryp

Det jag tror att många reagerade på (inkl mig själv) var att i första meddelandet skrev du att alla som använde stryp genast skulle sluta för att det är skadligt.

Ett sådant halsband kan nästan klassas med stackel.
De allra flesta (dock inte alla) skaffar sig ett sådant halsband i tron om att hunden skall sluta / minska att dra i kopplet.
Men den effekten får man nästan aldrig, hunden blir "immun" till slut.
Jag känner en hundmassör som ofta får in hundar med nackskador bla pga av ryck eller olämpliga halsband .
Ett bra halsband skall vara minst 2,5 cm brett till en normalstor hund.
Dessutom fattar jag inte varför vi människor är så lata , att vi tror att ett halsband kan lära hunden att inte dra i koppel ?
OMG....

Hur vet din vän hundmassören att skadorna har orsakats av kedjestryp? Visst, de kan antagligen orsaka skada om de missbrukas men det kan andra halsband också.

Vi har haft 8 hundar och alla har haft kedjestryp... ingen har fått skador av det. Alla som använder kedjestryp rycker inte som tokar i kopplet.

Där håller jag med dig!!
Det finns väldigt mycket hundar som är stjärnor på apellplan, men totalt olydiga utanför.
Är det kelpie du har på bilden? Fin!
Har själv en valp hemma...

Det är en Kelpie på bilden, har två här hemma :)
Kelpie-valp du har?
Från?
Du kan PMa om du vill, jag blir ju nyfiken om de finns fler Kelpieägare här på forumet :)

Ångrade mig, knipper käft ist...

Kanske är bäst jag gör detsamma.

Men vill fortfarande ha en källa framställd av forskning!!!!!!

Finns liksom inget som stödjer att det skulle vara sämre än ett vanligt halsband..
Felet är oftast i andra änden av kopplet!

Kanske är bäst jag gör detsamma.

Men vill fortfarande ha en källa framställd av forskning!!!!!!

Finns liksom inget som stödjer att det skulle vara sämre än ett vanligt halsband..
Felet är oftast i andra änden av kopplet!

Precis, kunde inte sagt de bättre själv.

Hur vet din vän hundmassören att skadorna har orsakats av kedjestryp? Visst, de kan antagligen orsaka skada om de missbrukas men det kan andra halsband också.

Vi har haft 8 hundar och alla har haft kedjestryp... ingen har fått skador av det. Alla som använder kedjestryp rycker inte som tokar i kopplet.

MEN varför ens välja ett kedjestryp?
Effekt?

du har en poäng där..

Dock så undrar jag fortfarande om de BARA är kedjestrypet, och inget annat som är "skadligt"...?

På en stor okänslig hund som blivit "van" med alla slags ryck i kopplet kan det kännas tryggt för en ovan hundägare tex. Visst ska man lösa problemet istället för att ta starkare grejer, men de är ju en bit dit i de flesta fall...

...är du lika mycket emot, vad heter det? halti?

MEN varför ens välja ett kedjestryp?
Effekt?

Kedjestryp är väldigt praktiska. Förutom att de är hållbara och väldigt smidiga att trä på hunden tar de ingen plats. Den effekt de har på våra hundar är att hundarna blir superglada när de hör rasslet, de vet att det är dags för skogen då.

Varför inte välja kedjestryp? Vi skadar ju inte våra hundar med det.

Nu motioneras hundarna ofta även med sele eftersom de vintertid tränas med drag och cyklas med när det inte är snö, men ska det används halsband blir det kedjestryp.

Vilken massör som helst kan svara på exakt vad som skadas, och vad man riskerar.
Och ni kan väl faktiskt tänka er själva, ett en tunn kedjelänk, om man rycker till, gör betydligt mer skada än ett flera cm tjockt läder/nylonhalsband ? ??? ;)

Kedjestryp är väldigt praktiska. Förutom att de är hållbara och väldigt smidiga att trä på hunden tar de ingen plats. Den effekt de har på våra hundar är att hundarna blir superglada när de hör rasslet, de vet att det är dags för skogen då.

Varför inte välja kedjestryp? Vi skadar ju inte våra hundar med det.

Nu motioneras hundarna ofta även med sele eftersom de vintertid tränas med drag och cyklas med när det inte är snö, men ska det används halsband blir det kedjestryp.

Vadå smidiga?
De är tyngre än vanliga halsband och skaver upp pälsen.

Vad hade du gjort om din hund olyckligt fastnat i något så hårt att den höll på att strypas av halsbandet, och du inte får loss hunden? Du kan inte direkt klippa av det...

Vilken massör som helst kan svara på exakt vad som skadas, och vad man riskerar.
Och ni kan väl faktiskt tänka er själva, ett en tunn kedjelänk, om man rycker till, gör betydligt mer skada än ett flera cm tjockt läder/nylonhalsband ? ??? ;)

Men på sikt kan båda sakerna orsaka skada.

Men nu svara du bara på hälften, igen.

Finns ju ganska tunna typ rep stryp också, borde göra exakt samma skada, många läder stryp är också tunna och kan dra åt lika mycket...så jag förstår inte hur de kan vara så farligt med just kedja;);)

Sen kan vilket koppel som helst vara skadligt om man hanterar de fel, även om ett 5 cm brett vaderat läderhalsband kanske är lite svårare att göra skada med ;)

Vadå smidiga?
De är tyngre än vanliga halsband och skaver upp pälsen.

Vad hade du gjort om din hund olyckligt fastnat i något så hårt att den höll på att strypas av halsbandet, och du inte får loss hunden? Du kan inte direkt klippa av det...

När man binder sin hund, kopplar iaf jag om till "ikke stryp" om jag nu har ett stryphalsband just då. Om inte annat så håller ju jag i andra änden, vad skulle den då fastna i??

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka