Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Vilken massör som helst kan svara på exakt vad som skadas, och vad man riskerar.
Och ni kan väl faktiskt tänka er själva, ett en tunn kedjelänk, om man rycker till, gör betydligt mer skada än ett flera cm tjockt läder/nylonhalsband ? ??? ;)

Varför inte börja klaga på ryckandet istället för utrustningen?

Varför inte börja klaga på ryckandet istället för utrustningen?

Tänkte precis säga desamma..
Om hunden går fint i kopplet kan man ha nästan vad fasiken som helst som halsband :)
Och att lära hunden att gå utan att dra har ju, som känt är, inget med koppel-typen att göra!

Om hunden går fint i kopplet kan man ha nästan vad fasiken som helst som halsband :)
Och att lära hunden att gå utan att dra har ju, som känt är, inget med koppel-typen att göra!

Finns massor jag vill gnälla på för att det används fel. Hungård för att dra ett exempel.. Borde förbjudas helt då vissa hundar får bara komma ut då det är jakt.:cool:

Eller kanske man ska se på ägaren som bara tar hand om sin hund under jakt:smirk:.

Ett exempel då jag vet att en bra jägare tar in sin hund o ser till att den får röra på sej och låter den vara en del i flocken. Inte bara ett redskap för att få pangpanga lite!

Vadå smidiga?
De är tyngre än vanliga halsband och skaver upp pälsen.

Vad hade du gjort om din hund olyckligt fastnat i något så hårt att den höll på att strypas av halsbandet, och du inte får loss hunden? Du kan inte direkt klippa av det...

Jag kan bara tala för mig själv men alltid när jag använder stryp, vanligt eller kedja så har jag ett tunt vanligt halsband (eller fästinghalsband om det är säsong) under med "kontaktskylt", dvs. med telefonnr på. När hunden sen går lös tar jag av strypet och hunden har bara det vanliga så att inte hunden kan fastna. Fästinghalsbandet brukar dessutom ofta vara försvagade på flera ställen så att det går av om hunden skulle fastna.

Edit: märkte nu att jag upprepar mig lite, men det får vara.

Jo det var egentligen det jag ville få ut, men formulerade mej väl riktigt dåligt.
Olydiga hundar + okunniga männsikor + helstryp = ingen bra kombination SÅ ÄR DET BARA!
Men jag förstår fortfarande inte vitsen med helstryp överhuvudtaget?

Använder inte kejdestryp, men undrar om det sämre/farligare av den anledningen att de kan fastna med länkarna och låsa sig? Eller är det för att det är just helstryp? Är i så fall "vanliga" stryphalsband eller retrieverkoppel lika illa?

När man ändå är igång kanske man skulle kunna dra skaderisken med flexi...

Senast ändrad av en moderator:

Men nu svara du bara på hälften, igen.

Finns ju ganska tunna typ rep stryp också, borde göra exakt samma skada, många läder stryp är också tunna och kan dra åt lika mycket...så jag förstår inte hur de kan vara så farligt med just kedja;);)

Sen kan vilket koppel som helst vara skadligt om man hanterar de fel, även om ett 5 cm brett vaderat läderhalsband kanske är lite svårare att göra skada med ;)

Kedjorna hakar ju upp sej hur lätt som helst!! DOm tunna rephalsbanden är väl heller inge vidare...
De är ju sk "dressyrlänkar" som togs fram för att korrigera hunden under träning.

Jo det var egentligen det jag ville få ut, men formulerade mej väl riktigt dåligt.
Olydiga hundar + okunniga männsikor + helstryp = ingen bra kombination SÅ ÄR DET BARA!
Men jag förstår fortfarande inte vitsen med helstryp överhuvudtaget?

Det håller jag med om.

Jag använde stryp när vi tränade agility, sen bytte jag till ett sånt här koppel av utställningstyp, som alltså är koppel och halsband i ett, just för att det är så smidigt att ta av och på. men i vardagen använder jag aldrig stryp, då är det helt vanligt läderhalsband som gäller.

Näe, jag kan hålla med om att det egentligen inte finns någon "vits" med helstryp.
Annat än att de är snyggt och praktiskt.
Sen håller jag med om att det kan vara en fara om hunden tex. fastnar med helstryp. Helst om helstrypet är en kedja.

Jag skulle gärna, som många andra, vilja ha en källa till dina påståenden.

Och du som utbildad instruktör, och även högt tävlande, skulle väl kunna upplysa dom okunniga du stöter på i kursverksamhet osv. om hur man använder kedjan korrekt? Istället för att sitta bakom datorskärmen och beklaga sej på ett forum menar jag.

Skulle nu hunden fastna när den har kedjan på går det väl att kapa kopplet?
Eller så låter man helt enkelt bli att binda hunden där det finns risk för att den fastnar. Det måste väl ändå vara det smartaste alternativet?

Senast ändrad:

Ett sådant halsband kan nästan klassas med stackel.

Jag skulle inte klassa kedjestryp som stackel... Jag anser att ett kedjestryp är ganska "mjukt" fast det nu är stryp på det.

Men vad anser du om stryp i läder då? Ska det också klassas som stackel?

Har även för mig att det var nån som skrev för nått år sen att stryp är bättre om hunden tex drar iväg för det blir mindre "ryck" i nacken då och ett vanligt halsband är farliga i det sammanhanget.

Senast ändrad:

Jag skulle gärna, som många andra, vilja ha en källa till dina påståenden.

Och du som utbildad instruktör, och även högt tävlande, skulle väl kunna upplysa dom okunniga du stöter på i kursverksamhet osv. om hur man använder kedjan korrekt? Istället för att sitta bakom datorskärmen och beklaga sej på ett forum menar jag.

Hur använder man kedjan korrekt?

MEN varför ens välja ett kedjestryp?
Effekt?

Jag använder endast kedjestryp under dressyrträning och då av den enkla anledningen att den ger snabb eftergift vilket ger korrigering i precis rätt tidpunkt. T.ex. läderstryp ger inte efter lika bra/snabbt tycker jag och med en tjockt vanligt halsband utan stryp får jag inte den där skillnaden mellan korrigering/icke korrigering.

Vadå smidiga?
De är tyngre än vanliga halsband och skaver upp pälsen.

Vad hade du gjort om din hund olyckligt fastnat i något så hårt att den höll på att strypas av halsbandet, och du inte får loss hunden? Du kan inte direkt klippa av det...

Har aldrig hänt på våra hundar och då har det handlar om en del samojeder och jämthundar. Våra hundar har inte halsband på sig när de är lösa, endast när de är kopplade och är de kopplade har de en människa i andra änden. Hur f*n ska hunden lyckas fastna och få panik när det finns en uppmärksam ägare i andra änden av kopplet?

Jag har använt kedjestryp till min hund i korrigerinssyfte. Var väldigt effektivt och det tog mindre skada än om jag hade använt ett "stumt" halsband. Numera har han fleece. Jag tycker inte som du, att man ens i närheten kan likna ett kedjestryp vid stackel, och jag tycker inte att det borde förbjudas. Däremot kan jag tycka att det är ett redskap man ska förtjäna och som ska användas på rätt sätt. Många ägare som inte förstår vitsen med halsbandet går ju ut med hunden i tron att "om den känner att den inte får luft kommer den att sluta dra" vilket givetvis är idiotiskt. Hade dom korrigerat fel beteende med halsbandet och samtidigt jobbat med positiv förstärknin gi kontaktövningar hade det varit en annan historia.
Vad mer ska förbjudas? Sporrar? Ridspön? Man KAN ju misshandla hästen med dom..men dom KAN ju också vara förträffliga redskap i rätt händer/skänklar.

Har aldrig hänt på våra hundar och då har det handlar om en del samojeder och jämthundar. Våra hundar har inte halsband på sig när de är lösa, endast när de är kopplade och är de kopplade har de en människa i andra änden. Hur f*n ska hunden lyckas fastna och få panik när det finns en uppmärksam ägare i andra änden av kopplet?

Håller med. Tycker inte man ska lämna en hund alls i koppel fastspännd utan uppsyn. Och då ska man absolut inte ha strypet på.

Strypet är ett hjälpmedel precis som sporrar och piska till hästarna. Det ska inte missbrukas.

Jag använder endast kedjestryp under dressyrträning och då av den enkla anledningen att den ger snabb eftergift vilket ger korrigering i precis rätt tidpunkt. T.ex. läderstryp ger inte efter lika bra/snabbt tycker jag och med en tjockt vanligt halsband utan stryp får jag inte den där skillnaden mellan korrigering/icke korrigering.

Hallelulja :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 634
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka