Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Mja jag tror faktiskt att Zaga skulle sittstrejka om jag satte på henne något som faktiskt gör skitont. ;)

Haha, ser framför mig hur jag står och lockar, och minigrisen sittstrejkar ..

Nej jag pratar givetvis om den selen som går mellan frambenen på hunden som gör att den nyps/skär in om hunden drar. Det var den selen som någon annan skrev skulle vara ett bättre alt än länkstryp och det tycker inte jag.

Vanliga selar gör ingen skada så länge den passar hunden.

Testade också denna "sele" på min sambos jakthund som inte kan sluta dra.Resultatet blev inte bra......Hunden fick skavsår mellan frambenen men fortsatta att dra.....:(

Orkar inte läsa hela tråden men gissar att det är endel tjafs?
Jag har iaf kedja på min rottis, och jag är helt säker på att hon inte lider det minsta av det.
Hon drar inte i kopplet och går mest lös på promenaderna.
Dock är det en stor och stark hund och jag är inte riktigt kry i min kropp så jag känner att det är skönt att ha som säkerhet.
Dessutom är det snyggt :p

Jag tycker dock inte man ska använda sig av stryphalsband som "sluta-dra-metod". Man måste gå till botten med problemet och inte bara sätta plåster på det.
Lilla hunden har sele eller halvstryp...

Orkar inte läsa hela tråden men gissar att det är endel tjafs?
Jag har iaf kedja på min rottis, och jag är helt säker på att hon inte lider det minsta av det.
Hon drar inte i kopplet och går mest lös på promenaderna.
Dock är det en stor och stark hund och jag är inte riktigt kry i min kropp så jag känner att det är skönt att ha som säkerhet.
Dessutom är det snyggt :p

Jag tycker dock inte man ska använda sig av stryphalsband som "sluta-dra-metod". Man måste gå till botten med problemet och inte bara sätta plåster på det.
Lilla hunden har sele eller halvstryp...

Använder också stryp till båda hundarna...En drar och en inte.,men som en säkerhet till två 30 kilos klumpar vill jag ha tryggheten att kunna korrigera dem om det behövs......

när vi kom till våran grundkurs med läderhalsband, fick vi inte ha det utan var tvungna att ha ett stryp under kursen....fattar inget!!

när vi kom till våran grundkurs med läderhalsband, fick vi inte ha det utan var tvungna att ha ett stryp under kursen....fattar inget!!

Tror inte det fanns någon grund till påståendet..
Anar att alla med kedjestryp drogs över 1 kam i det här fallet.

Bara igår kom jag att tänka på vår förra hund. Hade varit stadshund och bara gått i koppel då han flyttade till oss. Där gick han lös på gården när han ville o hur mycket han ville. (långt ut i skogen).

När åldern började slå in och farbrorn blev gammal så hittade jag hans gammla kedjestryp. Plockade fram det och hunden blev tokig av lycka. Busig som en valp och skuttade runt o viftade på svansen. Så vi avände kedjan varje gång han skulle ut eller då vi skulle göra något under hans sista sommar i livet. Eftersom han förknippade rasslandet med något roligt. Hade det gjort ont och varit obehagligt så tror jag inte han blivit så lycklig.
Va väl själv runt 11-12 år då vi tog bort honom.

Jag tävlar också på hög nivå och är utbildad intruktör.
Jag har alltför många hundar på kurser med hundägare som inte kan kontrollera sina hundar och därför inhandlat ett stryphalsband.
De som har fullständig kontroll på sina hundar får gärna bära stryp, det skiter jag i , men dessa flåsande , olydiga hundar som ger själva f** i mattes eller husses slitande i halsbandet, det är fördjävligt.
Tänk själva, hur hälsosamt kan det vara?

Dessutom hade vi en hund i helgen som vi höll på att förlora pga att hon fastnat i sitt halsband, hon var i vild panik och gick inte att hålla stilla, och jag hörde hur hon lånsamt höll på att strypas ihjäl, TÄNK OM det varit i kedja, då hade vi inte kunnat rädda henne och då hade hon dött (skärde av det).

Är det så att hunden drar finns det andra metoder än ett halsband.

Hjälp..
För det första; Hur seriöst är det av en utbildad instruktör att skriva ett sådant här inlägg på ett forum, dessutom utan någon grund att stå på? (Tar detta för givet eftersom du inte kommit med något bra svar på källhänvisningen)

För det andra: Du som instruktör ska väl kunna lära ut ett bra sätt att hantera ett kedjestryp? Om JAG var instruktör och såg en person komma med en hund som drar som en galning i kopplet (och vad nu alla fel det var) så skulle ju jag direkt hjälpa den människan att hantera det rätt. Inte komma och säga att helstryp är "djurplågeri" eller hur du nu uttryckte dig. Klumpigt.

Dessutom..om det nu är så farligt som du påstår, borde inte du ha vetat det tidigare, innan din "massörkompis" berättade det för dig?

Ett koppel/halsband är inte starkare än armen som håller i det.

/A's enda kommentar utan att ha läst hela tråden.

Ett sådant halsband kan nästan klassas med stackel.
De allra flesta (dock inte alla) skaffar sig ett sådant halsband i tron om att hunden skall sluta / minska att dra i kopplet.
Men den effekten får man nästan aldrig, hunden blir "immun" till slut.
Jag känner en hundmassör som ofta får in hundar med nackskador bla pga av ryck eller olämpliga halsband .
Ett bra halsband skall vara minst 2,5 cm brett till en normalstor hund.
Dessutom fattar jag inte varför vi människor är så lata , att vi tror att ett halsband kan lära hunden att inte dra i koppel ?
OMG....

Min far hade alltid kedjestryp på sin tjänstehund ( Schäfer) hunden blev 14 år gammal och tog aldrig någon skada att ha ett sånt halsband.

Men han var ju en väluppfostrad hund som hade en husse som lärt honom att gå fot ordentligt...dvs han drog ALDRIG i kopplet när han var kopplad. I regel gick han lös med min far eftersom han var så lydig.

/KT

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18