Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag pratar givetvis om den selen som går mellan frambenen på hunden som gör att den nyps/skär in om hunden drar. Det var den selen som någon annan skrev skulle vara ett bättre alt än länkstryp och det tycker inte jag.
Vanliga selar gör ingen skada så länge den passar hunden.
Orkar inte läsa hela tråden men gissar att det är endel tjafs?
Jag har iaf kedja på min rottis, och jag är helt säker på att hon inte lider det minsta av det.
Hon drar inte i kopplet och går mest lös på promenaderna.
Dock är det en stor och stark hund och jag är inte riktigt kry i min kropp så jag känner att det är skönt att ha som säkerhet.
Dessutom är det snyggt
Jag tycker dock inte man ska använda sig av stryphalsband som "sluta-dra-metod". Man måste gå till botten med problemet och inte bara sätta plåster på det.
Lilla hunden har sele eller halvstryp...
när vi kom till våran grundkurs med läderhalsband, fick vi inte ha det utan var tvungna att ha ett stryp under kursen....fattar inget!!
Jag tävlar också på hög nivå och är utbildad intruktör.
Jag har alltför många hundar på kurser med hundägare som inte kan kontrollera sina hundar och därför inhandlat ett stryphalsband.
De som har fullständig kontroll på sina hundar får gärna bära stryp, det skiter jag i , men dessa flåsande , olydiga hundar som ger själva f** i mattes eller husses slitande i halsbandet, det är fördjävligt.
Tänk själva, hur hälsosamt kan det vara?
Dessutom hade vi en hund i helgen som vi höll på att förlora pga att hon fastnat i sitt halsband, hon var i vild panik och gick inte att hålla stilla, och jag hörde hur hon lånsamt höll på att strypas ihjäl, TÄNK OM det varit i kedja, då hade vi inte kunnat rädda henne och då hade hon dött (skärde av det).
Är det så att hunden drar finns det andra metoder än ett halsband.
Ett sådant halsband kan nästan klassas med stackel.
De allra flesta (dock inte alla) skaffar sig ett sådant halsband i tron om att hunden skall sluta / minska att dra i kopplet.
Men den effekten får man nästan aldrig, hunden blir "immun" till slut.
Jag känner en hundmassör som ofta får in hundar med nackskador bla pga av ryck eller olämpliga halsband .
Ett bra halsband skall vara minst 2,5 cm brett till en normalstor hund.
Dessutom fattar jag inte varför vi människor är så lata , att vi tror att ett halsband kan lära hunden att inte dra i koppel ?
OMG....
Ett koppel/halsband är inte starkare än armen som håller i det.
/A's enda kommentar utan att ha läst hela tråden.