Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Tycker till viss del att det är bra med förbud med kedjestryp på bruks. Varit med o sett många gånger hur folk sliter o knycker med det på träning o ledarna säger ej ett ord o står bara o ser på.
Fast samtidingt är det upp till var o en vad man har på sin hund.
Dock skall ej problem lösas med ett kedjestryp, då har du misstolkat det hela med att vara en bra ledare.

Oavsett så är ju ryckandet fel. Jag förstår inte varför det bara är fel med stryp.

Sen tror jag PIRU är den siste du ska skriva något om ang ledare mm :angel:

Tycker till viss del att det är bra med förbud med kedjestryp på bruks. Varit med o sett många gånger hur folk sliter o knycker med det på träning o ledarna säger ej ett ord o står bara o ser på.
Fast samtidingt är det upp till var o en vad man har på sin hund.
Dock skall ej problem lösas med ett kedjestryp, då har du misstolkat det hela med att vara en bra ledare.

Då är jag väl en dålig ledare vad vet ja :angel:

Men använder även kopplet vid o fostra min valp.
Ryck o lsit skulle aldrig ens komma på tanken med en valp men använder kopplet som en förlängd arm till min hund

Oavsett så är ju ryckandet fel. Jag förstår inte varför det bara är fel med stryp.

Sen tror jag PIRU är den siste du ska skriva något om ang ledare mm :angel:

Misstolkningar är lätta när man sitter o skriver så här. Lättare i verkligheten. Det är inget fel på stryp, jag har själv haft det. Men andvänt på rätt sätt. Samtidigt om man drar till i ett stryp kan det göra ondare på hunden än ett vanligt halsband. & då anser jag att du får hunden att lyda dig för att det gjorde ont på den. Alla har olika sätt att tänka med träning o hundar. Man får respektera alla. Men detta är ju en sida för diskussion o alla skall få lägga fram sin tanke o åsikt- o genom diskussioner kan man lära sig saker o se det från en annan vinkel. Sen ang. att skriva om ledare till PIRU- jag vet inget om denne person. Och du vet ju knappast något om mig!! Ska väl kunna säga sina åsikter till vem som hur kunniga eller inte de är!

Då är jag väl en dålig ledare vad vet ja :angel:

Men använder även kopplet vid o fostra min valp.
Ryck o lsit skulle aldrig ens komma på tanken med en valp men använder kopplet som en förlängd arm till min hund

Jag tror vi misstolkar varandra. Känns som vi menar samma, men skriver ett annat "språk" till varandra.

Hur i store tid kan din hund tugga i sig halsbanden när den har det runt halsen??

Jag kan förstå att det låter konstigt, men han lyckas på något sätt att trassla in dem i munnen när han har tråkigt och så suger och tuggar han på dem... Det är lite läskigt, jag blir så rädd att han ska fastna på något sätt och göra sig illa.

Jasså jag tycker det funkar bra :crazy: varför är det ett sämre alternativ? .. är bara nyfiken :angel:

Haltin om något, kan skada hunden rejält i nacke & rygg och selen som nyper till rejält i hunden skinn är ju inte hellet speciellt schysst.

Nej då forts jag med smålänkat stryphalsband till min valp istället.

Vare sig haltin eller selen är något bättre alternativ för mig.

Lite OT här men

Alltså det här med att ha stryp eller inte har väl i grund och boten med att göra hur man väljer att fostra sin hund. en del kör helt på den hårda stilen
ATT gör hunden fel så ska han veta det och det ska gå snabbt! (typ genom att ta tag i hunden i nackskinnet eller ett fast tag i kopplet)
Det som kan hända (enligt min egen mening)här är att att man trycker ner hunden FÖR MYCKET och man får en osäker icke glad hund

Andra använder sig istället av det mjuka sättet när hunden gör fel( tex ignorerar hunden om den hoppar upp på än och väntar på att han/hon ska göra rätt och belönar då hunden)
Det som kan hända här (enligt min egen mening) är att hunden blir osäker på vad den har gjort fel och den börjar göra massa andra saker för att få mattes/husses uppmärksamhet resultat = osäker icke glad hund!

Så finns det sådana som mig som gör lite av varje beroände vad som passar den hunden jag jobbar med och vilka problem den har jag tar dom delar jag tyckler värkar bäst från båda stilarna så använder jag det på mitt sätt.

Är det någon här som faktiskt har riktiga bevis för att Den duktiga tränarens hund som använder sig av den hårda metoden är mer eller mindre lycklig en hunden som har blivit uppfostrade av den duktiga tränaren som använder sig av den mjuka metoden?

Ska nämnas att jag har en tik här som är väldigt mjuk och som fiser ihop till en boll om man tittar lite sett på henne så henne skulle jag aldrig drömma om att ta i hårdare med om hon inte verkligen gjorde något VÄLDIG VÄLDIG fel som hon vet att hon absolut inte får göra (tex jaga hästarna :angel: då både hon och hästarna kan skada sig)

Men Pappas nya hund (avlad helt för att användas till blandannat skydd)är precis raka motsatsen han kan du ta upp och ruska flera gånger om och han bryr sig fortfarande inte han är helt oberörd så där är det bara lite tuffare tag som gäller annars är risken stor att han kommer och ta över hela sin värld och vi vet alla hur illa det kan sluta..

Jag har sagt det förut och säger det igen jag är verkligen glad för er som ser vad era hundar/hästar behöver och inte behöver, för att sedan jobbar utefter det!

Jag kan förstå att det låter konstigt, men han lyckas på något sätt att trassla in dem i munnen när han har tråkigt och så suger och tuggar han på dem... Det är lite läskigt, jag blir så rädd att han ska fastna på något sätt och göra sig illa.

Men när du är ute o går med han så kan du väl bara säga till honom.
Eller är de så att han har halsband på sig inne?? --Då är det ju bara till att ej ha på det när du ej har uppsikt på din hund.

Haltin om något, kan skada hunden rejält i nacke & rygg och selen som nyper till rejält i hunden skinn är ju inte hellet speciellt schysst.

Stryp på sin valp förstår jag ej. En valp kan ju verkligen springa sitt eget håll i kopplet. Och ska den då känna att ett koppel gör ont redan som valp? Är det ingen som använder mjuka vanliga halsband. Och finns väldigt bra selar som ej skär in.
Själv har jag halvstryp i nylon med bred teddy foder på insidan till min 55 kg hund.

Nu är ju hunden valp så pass länge att den hinner lära sig hur man går i kopplet, min valp är 8 månader och hon vet exakt hur man beter sig i kopplet.

Om du hade läst tråden så hade du också läst inlägget där jag skrev att min hund inte är bekväm i åtsittande halsband.

Smålänkat helstryp har fungerat bäst, vi köpte på prov ett hurrta halvstryp ( med fleeceklädd insida ) och ja hon accepterar det, men är inte alls lika följsam och bekväm som med strypet..

Senast ändrad:

Men när du är ute o går med han så kan du väl bara säga till honom.
Eller är de så att han har halsband på sig inne?? --Då är det ju bara till att ej ha på det när du ej har uppsikt på din hund.

När han är med mig i stallet till exempel har jag ju inte stenkoll på honom hela tiden, samma sak om han står och väntar någonstans.
Sak samma, jag ville mest säga att man inte behöver vara medvetet ond bara för att man har kedja, eller ge sin hund skador på grund av det.

Jo jag använder ett mjukt "vanligt" halsband som inte sitter så hårt. Dock har jag oftast hunden lös och då är han utan halsband. Men det betyder inte att jag är emot stryp halsband. Nu har jag aldrig behövt det på min hund och skulle inte ta på honom det av olika anledningar.

Mósa;10374942 Lite OT här men

en del kör helt på den hårda stilen

Andra använder sig istället av det mjuka sättet när hunden gör fel.

Så finns det sådana som mig som gör lite av varje beroände vad som passar den hunden

Är det någon här som faktiskt har riktiga bevis för att Den duktiga tränarens hund som använder sig av den hårda metoden är mer eller mindre lycklig en hunden som har blivit uppfostrade av den duktiga tränaren som använder sig av den mjuka metoden?

Tror faktiskt inte de är någon här inne som är så enspårig som de verkar att de flesta är i ditt inlägg. Snarare så att alla gör som dig och anpassar sig efter sin hund, och väljer situationer.

Själv klart kan jag se människor som jag kanske tänker "men herre gud säg åt hunde" men likväl finns det sånna jag ser och tänker "men uga, var lite bussig" dock att man BARA använder sig av ett sätt har jag svårt att tro. Givet finns det sånna, men jag tror mer de är attd e använder fel sätt vid fel tillfällen ochd e är dem man ser...

Fast jag har svårt att tro att alla selar nyps i hundens skinn, vår lilla vov har sele ibland och hade den nypt hade han dels skrikit ganska högt :D, vilket han långt ifrån gör, ens om han drar till i kopplet vilket dock händer mkt sällan.

Senast ändrad av en moderator:

Alla ni som använder helt kedjestryp på era hundar - för guds skull byt halsband!!:(
Ni skadar ju era hundar.

Det är ju inte utrustningen som skadar, det är okunnigt folk. Samma sak med sporrar och bett till hästar. såg att du hade häst, vad använder du?

Nej jag pratar givetvis om den selen som går mellan frambenen på hunden som gör att den nyps/skär in om hunden drar. Det var den selen som någon annan skrev skulle vara ett bättre alt än länkstryp och det tycker inte jag.

Vanliga selar gör ingen skada så länge den passar hunden.

Senast ändrad:

Men gud calazirya varför har du inte en sån sele istället för ett halsband som inte märks och är extremt snabbt att växla mellan "bra/dåligt" ;)

Är man så dum att man släpper hunden lös med halsband så tycker jag man får skylla sig själv. Går man sedan snäppet längre och dessutom släpper lös med ett halsband som inte går sönder, ja, då får man ta konsikvenserna.

Rättare sagt.... Då får HUNDEN ta konsekvenserna...:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18