Dessa kedjestryp!

Sv: Dessa kedjestryp!

Det har jag fler o fle brukshundklubbar förbjuder kedjestryp endra sele eller läderhalsband ska hundarna ha. Tragisk utveckling på hundsidan.

:crazy:

Där om något borde väl kunskapen finnas att det spelar ingen roll viket halsband man har på hunden?

Drar hunden som en vettvilling, så har man gjort något fel i inlärningen liksom :cool:

:crazy:

Där om något borde väl kunskapen finnas att det spelar ingen roll viket halsband man har på hunden?

Drar hunden som en vettvilling, så har man gjort något fel i inlärningen liksom :cool:

Jo visst är det så men kommer man till en brukshundklubb med ett problem som kan går enklast o bryta med ett kedjestryp o man får inte använda det utan sele eller läderhalsband då är det fel tycker jag.

Kan bara hålla med.

Vissa hundar behöver nått "skarpare" en tid för en trivsamare vardag...och vet man bara hur man ska använda det så gör det ingen skada...

Jasså det har mina öron inte hört! Men inte tusan vill jag träna lydnad med min hund i sele;)

Alla ni som använder helt kedjestryp på era hundar - för guds skull byt halsband!!:(
Ni skadar ju era hundar.

Jag är oxå en som ogillar kedjestryp. Men själva kedjan skadar ej hunden, det är pälsen den skadar. Däremot stryp i sig kan vara skadande för hundens hals & nacke. Men det beror helt & hållet på hur ägaren hanterar strypet på sin hund. (samma sak gällre ju faktiskt med bett i hästens mun).

Jag har inga åsikter om stryphalsband.. men det finns ju andra alternativ som är mycket bättre om hunden sliter mm.. ex. en sele som går under frambenen eller en grimma ;)

Jasså jag tycker det funkar bra :crazy: varför är det ett sämre alternativ? .. är bara nyfiken :angel:

Jag har inga åsikter om stryphalsband.. men det finns ju andra alternativ som är mycket bättre om hunden sliter mm.. ex. en sele som går under frambenen eller en grimma ;)

alltså är det bara jag som har sett både det det ena och det andra av både selar och grimmor som ser betydlig plågsammare ut än att helänkel ha ett stryp på hunden?

Jag tycker att kedja är jättebra, helt enkelt för att min hund glatt har tuggat i sig alla andra halsband jag har haft. Som flera andra redan sagt tror jag inte att det är själva typen av halsband det är fel på, utan om det är något fel så är det hur man använder det - precis som med hjälptyglar, bett, spö och sporrar. Sen är det klart att man ska vara försiktig. Och vill man inte ha 'strypet' kan man ju helt enkelt färsta kopplet i andra ringen.

inget smart drag att starta en tråd där du får in så väldigt många åsikter på samma plats.. hehe blir bara jobbigt.

men jag tycker inte att det är nått fel med att ha stryp om man vet hur man hantarar det, äger själv två helstryp och ett halvstyp och nu har jag helstrypet utlånat till en kompis.

om du tycket att folk som har helstryp skadar sina hundar så drar du alla med samma kamm..
då tycker jag att det är lite värre med de som har innåtvända pigghalsband på sina hundar och inte vet hur de ska använda dem(!), de är dessuton förbjudna i sverige så det är bara osmart att visa sig ute med dem på sina hundar som om det vore ett vardagshalsband.

kedjorna är det inte något fel på alls. låt de sitta på om ni vill! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner en hundmassör som ofta får in hundar med nackskador bla pga av ryck eller olämpliga halsband .
....

Man får väl iof in hundar för lite alla möjliga problem som hundmassör men de skador som uppkommer i sådana situationer som du pratar om sitter mer hos den som håller i kopplet än om det är kedja eller just si eller så många cm brett. I alla fall enligt rehab där vi varit med vår hund som "gräsligt" nog hade kedja förut.... Å nej rehab va inte för att vi ryckt i halsen.

Jag tycker inte de alternativen är bättre än ett stryp.

Jo visst är det så men kommer man till en brukshundklubb med ett problem som kan går enklast o bryta med ett kedjestryp o man får inte använda det utan sele eller läderhalsband då är det fel tycker jag.

Man ska aldrig fostra sin hund med hjälp av koppel. Förstår ej hur du menar med - o man får inta använda det utan sele...

Jag tycker att kedja är jättebra, helt enkelt för att min hund glatt har tuggat i sig alla andra halsband jag har haft. Som flera andra redan sagt tror jag inte att det är själva typen av halsband det är fel på, utan om det är något fel så är det hur man använder det - precis som med hjälptyglar, bett, spö och sporrar. Sen är det klart att man ska vara försiktig. Och vill man inte ha 'strypet' kan man ju helt enkelt färsta kopplet i andra ringen.

Hur i store tid kan din hund tugga i sig halsbanden när den har det runt halsen??

Man ska aldrig fostra sin hund med hjälp av koppel. Förstår ej hur du menar med - o man får inta använda det utan sele...

Då är jag så långt av banan som helst o springer då för jag använder kopplet som en hjälp vid varje träning mitt koppel är exakt lika viktigt som min boll eller skyddsärmen så utan de 3 sakerna då kan jag åka hem igen.

Tycker till viss del att det är bra med förbud med kedjestryp på bruks. Varit med o sett många gånger hur folk sliter o knycker med det på träning o ledarna säger ej ett ord o står bara o ser på.
Fast samtidingt är det upp till var o en vad man har på sin hund.
Dock skall ej problem lösas med ett kedjestryp, då har du misstolkat det hela med att vara en bra ledare.

Då är jag så långt av banan som helst o springer då för jag använder kopplet som en hjälp vid varje träning mitt koppel är exakt lika viktigt som min boll eller skyddsärmen så utan de 3 sakerna då kan jag åka hem igen.

Ja som hjälpmedel ja. Men nu skrev jag att fostra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 513
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 057
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18