Den siarlösa ulvleken

DL1
16.32 cirkus röstar på LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på Fio
21.02 Jfrelin röstar på LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea


Lynchas: LenaH - bybo
Varför blev texten i citatet så stor nu? Och jag får inte tillbaka det till normal storlek så 🙈

Anyway. Utifrån kvällens röstlista tänker jag att det måste varit dold(a) röst(er) inblandade. LenaH hade 2 röster öppet medan både BSF och fio hade 3 röster var öppet.

Det finns bara en röst i tråden som inte räknades och hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte utesluta någon från att ha fått fårulvens öppna röst.
Om LenaH fick den så måste fårulven röstat samma öppet och dolt + haft röstfifflarens extraröst (det skulle ge henne totalt tre röster och då skulle det bli lottning mellan LenaH, BSF och fio och lotten föll på LenaH).
Om fio fick fårulvens öppna röst så kan den dolda legat på LenaH. I så fall blev det lottning mellan LenaH och BSF. Eller så hade fio fårulvens öppna röst och LenaH både fårulven + röstfifflarens extraröst, vilket skulle ge LenaH totalt 4 röster (=> ingen lottning).
Och vide versa med BSF.
Ytterligare ett scenario är att fårulvens dolds röst låg någon helt annan stans och att LenaH hade en eller två dolda röster (i det första scenariot blir det lottning mellan alla tre, i det adra scenariot har LenaH 4 röster och då blir det ingen lottning).

Vad jag kan läsa mig till så kan lyan i alla fall inte ha säkerställt på något sätt att det garanterat inte blivit lottning? Iom två personer med tre röster var och lyan endast har en röst som inte säknas samt en dold röst så kan de som max "plocka bort" en röst från fio/BSF och lägga till en på LenaH. Sedan kan röstfifflaren så klart ha varit i farten och påverkat så att det inte blev lottning - men detta vet ju inte lyan.

Som redan nämnts så är det ju intressant om det eventuellt varit något räddningsförsök på gång i gårdagens lynch. Och i så fall är fio och BSF intressanta där.

Angående olika scenarios med dolda röster och öppna "fake"-röster så känns det som att det går att vrida och vända på i all oändlighet. Så många möjliga scenarion.

Men jag är i alla fall beredd att hålla med cirkus i att hon inte försökt rädda fio eller BSF med sin röst. Svårt att rädda någon när man lägger lekens allra första röst liksom. Med det inte sagt att cirkus är god för det, hon kan ha sett en möjlighet att lägga en relativt enkel röst på en troigt god. Men någon räddningsröst var det i alla fall inte.

Allt detta förutsätter/utgår ifrån att det varit någon form av försök till räddning, vilket inte är säkert. Det är ju inte omöjligt att det var två, eller rent av tre, goda uppe för lynch och att lyan satt lugnt i båten och helt enkelt passade på att göra det så svårt som möjligt för oss att läsa ut något ur röstlistan. Jag menar, det har ju hänt förut - att det enbart varit goda uppe för lynch (framför allt i DL1).


Här är mina mitt-i-natten-tankar. Får se om jag håller med mig själv imorgon när jag är mer vaken… 😆
 
Det hade väl varit smartare av mig att bara ändra röst till BSF istället för att dra in hela lyan i något slags räddningsförsök?

Ingen Lya har räddat mig iallafall.

fårulven måste ha lagt rösten på mig eller BSF öppet i leken men röstat dolt på LenaH

Eller så är röstfifflaren inblandad.
 
@bollen__ skulle ta alla uppdateringar idag men verkar inte ha varit inne. Jag sitter i telefoni på jobbet till klockan 11 tittar in efter det och uppdaterar om hon inte gjort det har lite svårt att fokusera mellan telefonsamtalen.
 
Nääää 😔

Innebär uppdateringen att jag också hade 3 röster? Gabbiossy stod också med men hon hade väl ingen.

LenaH 2
qitis 1
Harrysen 2
fio 3
Jfrelin 1
Blacksmithfarm 3
Kilauea 1
Med tanke på att det finns två dolda röster + en som inte räknas så är det teoretiskt sett möjligt att samtliga deltagare hade -1 till +2 röster (jämfört med vad som syns i tråden). Utifrån det är det ju inte omöjligt att du hade tre röster i gårdagens lynch, men på vilket sätt tänker du att vi skulle veta huruvida du hade någon dold röst på dig? Det vet bara LL och möjligtvis lyan eller röstfifflaren (beroende på hur rösterna låg osv).
 
Med tanke på att det finns två dolda röster + en som inte räknas så är det teoretiskt sett möjligt att samtliga deltagare hade -1 till +2 röster (jämfört med vad som syns i tråden). Utifrån det är det ju inte omöjligt att du hade tre röster i gårdagens lynch, men på vilket sätt tänker du att vi skulle veta huruvida du hade någon dold röst på dig? Det vet bara LL och möjligtvis lyan eller röstfifflaren (beroende på hur rösterna låg osv).
Ingen mer än LL kan veta hela bilden, röstfifflaren och lyan kan veta en del men inte vara säkra.


Vad skönt att det var lugn här i natt!
 
Ingen mer än LL kan veta hela bilden, röstfifflaren och lyan kan veta en del men inte vara säkra.


Vad skönt att det var lugn här i natt!
Var det inte det jag skrev? :)

"Det vet bara LL och möjligtvis lyan eller röstfifflaren (beroende på hur rösterna låg osv)."

Dvs det är bara LL som vet om Harrysen hade tre röster. Och möjligtvis lyan om fårulven röstade öppet på någon annan än Harrysen men röstade dolt på Harrysen, då vet ju lyan att Harrysen hade tre röster. Men fyra röster kunde hon inte ha eftersom LenaH åkte. Röstfifflaren kan anta att Harrysen hade tre röster (om den la extrarösten på Harrysen) men vet inte säkert (pga fårulvens röst som inte räknas). Så beroende på hur rösterna låg helt enkelt.


Håller med om att det är skönt att det varit lugnt inatt :)
 
Hm, antingen var ulvarna lika trötta som LL och glömde käka, eller så träffade ängeln rätt med sitt skydd. Skönt i vilket fall som!
 
DL1
16.32 cirkus röstar på LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på fio
21.02 Jfrelin röstar på LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea

Lynchas: LenaH - bybo
Käkas: Alla överlevde natten



Jag funderar vidare på gårdagens röstning och tänker högt. Jag tänker att de som röstade på LenaH kanske är något mindre troliga som fårulvar? Tänker utifrån sannolikhet här. Om LenaH hade fårulvens öppna röst så måste hon även haft fårulvens dolda röst samt röstfifflarens extraröst för att komma upp i tre röster. Detta skulle leda till en lottning mellan LenaH, fio och BSF och 33.3% risk att lotten föll på just LenaH.

I ett scenario av att fårulven röstade öppet på fio eller BSF och dolt på LenaH skulle det ge LenaH totalt 3 röster vilket innebär lottning mellan LenaH och fio/BSF.

Här är det även möjligt att någon med två röster fick fårulvens röst och då hade det kunnat bli lottning mellan 2-3 personer. Så 33.3%-50% risk att lotten skulle falla på LenaH.

Men det är också möjligt att LenaH hade röstfifflarens extraröst och i så fall blev det ingen lottning alls.

Så, om det var ett räddningsförsök av fio eller BSF så skulle ju alternativ 2 vara "mer gynnsamt" ut lyans perspektiv eftersom det är större risk att lotten faller på LenaH.

Å andra sidan fick LenaH sin andra röst (i tråden) 21.02 och det var 6e rösten i ordningen. Så jag vet i tusan om lyan räknade med att LenaH skulle åka? Vet inte vad jag ska tro om fio eller BSF och vem som ev skulle kunnat bli räddad. Eller om det var två eller tre goda uppe för lynch.

Men om en av fio och BSF är ond och blev räddad igår så funderar jag på om fårulven röstade på den andra (= röstat samma öppet och dolt). För om den hade röstat någon annan stans hade lyan kunnat ändra den dolda rösten till den andra personen och på så vis lägga upp personen på 4 röster (förutsatt att fårulven var inne) och i ett sånt scenario hade inte LenaH kunnat hamna i lottning mot någon av fio eller BSF.

Eller så var det flera goda uppe för lynch och lyan kunde luta sig tillbaka och bara röra till det så mycket som möjligt.



Jag vet inte. Tror inte jag kommer så mycket längre i tankarna nu så jag kommer släppa gårdagens röstning lite nu. Men postar detta i alla fall eftersom jag ändå skrivit ner det (och om jag raderar det lär jag glömma det 😅)
 
Med tanke på att det finns två dolda röster + en som inte räknas så är det teoretiskt sett möjligt att samtliga deltagare hade -1 till +2 röster (jämfört med vad som syns i tråden). Utifrån det är det ju inte omöjligt att du hade tre röster i gårdagens lynch, men på vilket sätt tänker du att vi skulle veta huruvida du hade någon dold röst på dig? Det vet bara LL och möjligtvis lyan eller röstfifflaren (beroende på hur rösterna låg osv).
Just det, tänkte inte på att en röst inte räknas !
 
Om Lena lyckades få både fårulvens dolda röst och röstfifflarens så är det en bedrift. Iom att det inte finns någon info så behöver fifflaren inte ens rösta.
Jag hade nog inte velat avgöra för en god i DL1 på det viset.

Jag tror fårulven röstade dolt på Lena. Ulvarna vill såklart bli av med henne så fort som möjligt.
Antingen blev det lottning mellan oss 3 eller så röstade fårulven öppet på mig eller BSF och då blev det lottning mellan Lena och mig/bsf.
Jag tippar på det sistnämnda.
 
DL1
16.32 cirkus röstar på LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på fio
21.02 Jfrelin röstar på LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea

Lynchas: LenaH - bybo
Käkas: Alla överlevde natten



Jag funderar vidare på gårdagens röstning och tänker högt. Jag tänker att de som röstade på LenaH kanske är något mindre troliga som fårulvar? Tänker utifrån sannolikhet här. Om LenaH hade fårulvens öppna röst så måste hon även haft fårulvens dolda röst samt röstfifflarens extraröst för att komma upp i tre röster. Detta skulle leda till en lottning mellan LenaH, fio och BSF och 33.3% risk att lotten föll på just LenaH.

I ett scenario av att fårulven röstade öppet på fio eller BSF och dolt på LenaH skulle det ge LenaH totalt 3 röster vilket innebär lottning mellan LenaH och fio/BSF.

Här är det även möjligt att någon med två röster fick fårulvens röst och då hade det kunnat bli lottning mellan 2-3 personer. Så 33.3%-50% risk att lotten skulle falla på LenaH.

Men det är också möjligt att LenaH hade röstfifflarens extraröst och i så fall blev det ingen lottning alls.

Så, om det var ett räddningsförsök av fio eller BSF så skulle ju alternativ 2 vara "mer gynnsamt" ut lyans perspektiv eftersom det är större risk att lotten faller på LenaH.

Å andra sidan fick LenaH sin andra röst (i tråden) 21.02 och det var 6e rösten i ordningen. Så jag vet i tusan om lyan räknade med att LenaH skulle åka? Vet inte vad jag ska tro om fio eller BSF och vem som ev skulle kunnat bli räddad. Eller om det var två eller tre goda uppe för lynch.

Men om en av fio och BSF är ond och blev räddad igår så funderar jag på om fårulven röstade på den andra (= röstat samma öppet och dolt). För om den hade röstat någon annan stans hade lyan kunnat ändra den dolda rösten till den andra personen och på så vis lägga upp personen på 4 röster (förutsatt att fårulven var inne) och i ett sånt scenario hade inte LenaH kunnat hamna i lottning mot någon av fio eller BSF.

Eller så var det flera goda uppe för lynch och lyan kunde luta sig tillbaka och bara röra till det så mycket som möjligt.



Jag vet inte. Tror inte jag kommer så mycket längre i tankarna nu så jag kommer släppa gårdagens röstning lite nu. Men postar detta i alla fall eftersom jag ändå skrivit ner det (och om jag raderar det lär jag glömma det 😅)
Jag tror inte en god dold röst sett till att vara avgörande på DL1. Där endast ulvarna känner till varandra. Därav tror jag inte den låg på LenaH.
 
DL1
16.32 cirkus röstar på LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på fio
21.02 Jfrelin röstar på LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea

Lynchas: LenaH - bybo
Käkas: Alla överlevde natten



Jag funderar vidare på gårdagens röstning och tänker högt. Jag tänker att de som röstade på LenaH kanske är något mindre troliga som fårulvar? Tänker utifrån sannolikhet här. Om LenaH hade fårulvens öppna röst så måste hon även haft fårulvens dolda röst samt röstfifflarens extraröst för att komma upp i tre röster. Detta skulle leda till en lottning mellan LenaH, fio och BSF och 33.3% risk att lotten föll på just LenaH.

I ett scenario av att fårulven röstade öppet på fio eller BSF och dolt på LenaH skulle det ge LenaH totalt 3 röster vilket innebär lottning mellan LenaH och fio/BSF.

Här är det även möjligt att någon med två röster fick fårulvens röst och då hade det kunnat bli lottning mellan 2-3 personer. Så 33.3%-50% risk att lotten skulle falla på LenaH.

Men det är också möjligt att LenaH hade röstfifflarens extraröst och i så fall blev det ingen lottning alls.

Så, om det var ett räddningsförsök av fio eller BSF så skulle ju alternativ 2 vara "mer gynnsamt" ut lyans perspektiv eftersom det är större risk att lotten faller på LenaH.

Å andra sidan fick LenaH sin andra röst (i tråden) 21.02 och det var 6e rösten i ordningen. Så jag vet i tusan om lyan räknade med att LenaH skulle åka? Vet inte vad jag ska tro om fio eller BSF och vem som ev skulle kunnat bli räddad. Eller om det var två eller tre goda uppe för lynch.

Men om en av fio och BSF är ond och blev räddad igår så funderar jag på om fårulven röstade på den andra (= röstat samma öppet och dolt). För om den hade röstat någon annan stans hade lyan kunnat ändra den dolda rösten till den andra personen och på så vis lägga upp personen på 4 röster (förutsatt att fårulven var inne) och i ett sånt scenario hade inte LenaH kunnat hamna i lottning mot någon av fio eller BSF.

Eller så var det flera goda uppe för lynch och lyan kunde luta sig tillbaka och bara röra till det så mycket som möjligt.



Jag vet inte. Tror inte jag kommer så mycket längre i tankarna nu så jag kommer släppa gårdagens röstning lite nu. Men postar detta i alla fall eftersom jag ändå skrivit ner det (och om jag raderar det lär jag glömma det 😅)
Det är väl ungefär så pångt jag kommit i mina tankar med. Förutom då att jag vet att jag inte blev räddad, såklart.

Cirkus och Jfrelin är då troligtvis inte fårulv eftersom jag håller med om att det är mindre troligt att båda dolda rösterna låg på LenaH, vilket de hade behövt göra om någon av ovanstående var fårulv.
Tror också, som Kilauea skriver, att en god röstfifflare skulle backa från att avgöra med sin dolda röst i DL1, om nu inte den goda riskerade att ryka - men då borde fio eller jag åkt ut eftersom vi båda låg lika illa till.
 
Och ska jag leta vinkningar sånär det väl möjligen bland de som röstat på fio jag skulle kunnat tänka mig en. Då de andra som fått 2 eller fler röster fått de tätt, eller av LenaH dom vi vet var god.

Samtidigt så känner ju jag att om det nu var ett räddningsförsök (= som då troligast var lottning mellan 2 eller 3 spelare) så är fio i så fall ulven. Ett alternativ är ju att fårulvens öppna röst låg på fio vilket skulle ge möjligheten att rädda fio utan att någon annan än lyan kunde vara säkra på att det var en räddning.

Jag kommer väl att jag trillar tillbaka i nybörjartänket lite iom att det är så få specialroller i denna leken genom att vilja reagera på Lobelia och qitis som röstade på mig. Man lenahs röst på mig bevisar ju att det inte räcker som enda anledning för att misstänka nån.

Så jag är ganska clueless, men funderar på om det är värt att syna fio?
 
Försöker sammanfatta lite:

Möjliga vinkningar i obligatorisk fråga:

Inte sett filmen, gör inget val: BSF, Harrysen (gör sedan val i nytt inlägg) , heffaklumpen, Niyama
Minns dåligt, väljer Jack Nicholson: qitis, Kilauea, Harrysen
Väljer Fredrickson: fio, LenaH
Väljer han med glasögon: Glimra
Väljer Chief Bramden: cirkus, Lobelia
Väljer Taber: Gabby_Ossi
Väljer Martini: Jfrelin

DL1
16.32 cirkus röstar på LenaH
17:21 Blacksmithfarm röstar på qitis
20.31 fio röstar på Harrysen
20.32 Kilauea röstar på Harrysen
20.40 Harrysen röstar på Fio
21.02 Jfrelin röstar på LenaH
21.20 Gabby_Ossi röstar på fio
21.20 Niyama röstar på Jfrelin
21.22 Lobelia röstar på Blacksmithfarm
21.24 qitis röstar på Blacksmithfarm
21.26 Glimra röstar på fio
21.28 LenaH röstar på Blacksmithfarm
21.29 Heffaklumpen röstar på Kilauea

LenaH: 2 (3)
qitis: 1
Harrysen: 2
fio: 3 (2?)
Jfrelin: 1
BSF: 3 (2?)
Kilauea:1

Lynchas: LenaH - bybo

Röstordning för de som fick flera röster:

LenaH: cirkus - 4h30m - Jfrelin
Harrysen: fio - 1m - Killauea
fio: Harrysen - 40m - Gabby_Ossi - 6m - Glimra
BSF: Lobelia - 2m - qitis - 4m

uddaröster:
BSF - 4h8m till DL, 11 kvar att rösta
Niyama - 10m till DL, 5 kvar att rösta
heffaklumpen - 1m till DL, 0 kvar att rösta

Rösterna på LenaH: Om cirkus är ulv skulle Jfrelin eventuellt kunnat försökt vinka med sin röst, även om den kommer sent så tror jag inte Jfrelin var inne direkt tidigare under dagen. Sedan måste ju LenaH även ha haft en dold röst från antingen röstifflaren eller fårulven. Dock så borde varken cirkus eller Jfrelin kunna vara fårulv eftersom en av rösterna i tråden då inte hade räknats (sålänge inte både fårulver och röstfifflaren lagt dolda röster på LenaH).

Rösterna på Harrysen: Kom i princip samtidigt så borde inte vara ulv + svart får med avsikt att hinta men skulle såklart kunna vara två onda som råkat rösta på samma.

Rösterna på fio: Första kommer från Harrysen, "hämndröst" för att fio lade första rösten där? Harrysen har i detta läget två röster på sig men väljer ändå att lägga rösten på någon ny och inte på en av de två som redan har röster, men det är ju nästan en timme till DL och många kvar att rösta. Jag är den som lägger andra rösten och jag vet min roll och att jag inte försökte vinka till någon. Tredje rösten kommer från Glimra och om Harrysen är ulv skulle det kanske vara möjligt att Glimra är svart får som vill visa sig. Frågan är om Glimra hunnit snappa upp i förra leken att det är ett sätt man kan visa sig på och om hon då skulle våga göra detta? Sedan har vi ju dethär med att fårulvens öppna röst evetuellt ligger ligger på fio eller bsf eftersom vi då får högre sannolikhet för lotten att falla på LenaH, vilket den ju gjorde.

Rösterna på BSF: Kommer alla ganska tätt och nära DL. Lobelia först och sedan q ett par minuter efter. Frågan är om q i det läget sett Lobelias röst? q har ändå skrivit ganska mycket text i sitt röstinlägg och det får mig ändå att tänka att hon troligen bestämt sig för att rösta på bsf innan Lobelias röst i tråden. Men de skulle såklart fortfarande kunna vara i lyan ihop och bestämt att rösta på bsf. LenaH lägger sista rösten och nu vet vi ju hennes roll, hon hade förberett röst på Harrysen antagligen för att ha chans att rädda sig själv men skrev sedan att hon tyckte BSF var mer skum och lade rösten där istället, i det läget hade både Harrysen och Bsf två röster vardera. fio hade dock tre röster så med tanke på osäkerheten i rösterna borde hon kanske lagt rösten där istället, men sista rösten på fio kom senare än de två rösterna på Bsf så hon hann kanske inte se det heller. Det finns ju ingen annan roll fio kan ha som en god LenaH-bybo skulle kunna veta om och vilja skona.

Tänker vi att den ogiltiga rösten från fårulven alltså legat på antingen fio eller BSF för att öka sannolikheten att lotten föll på LenaH, finns det alltså Harrysen, Glimra, Lobelia eller qitis kvar som något troligare kandidater än resten.

Vad gäller uddarösterna var ju Bsf 2a att lägga sin röst och fick även en del misstankar mot sig därför. Niyamas röst kommer ganska nära DL men ändå med tillräckligt många kvar att rösta för att den skulle kunnat bli betydelsefull, medans Heffaklumpens kommer i sista minuten och troligtvis med flit läggs för att inte påverka utgången.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 975
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 186
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 458
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 409
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp