Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Haha ser ut som min gamling när vi skulle hoppa ;) Han älskade hoppning så inte så konstigt.
Tog en tur på honom igår och vad härligt det kändes. Han är äntligen finare i fötterna nu så blev att hålla sig till skogsvägarna och undvika grus, han var riktigt nipprig och fjantig. Blåste väldigt mkt så var nog därför. Vilken skillnad det är på balans emot unghästen xD
men det var super härligt, pigg som vanligt och springa orkade han göra dessutom. Får se om jag kanske tar mig ett sista dressyr pass med hästen när vi får gruspaddock om några dagar :') Bara för att avsluta saker lite grann <3

+ Ingela_S

Tack snälla! Jag håller också tummarna för att det får fungera nu. Ska försöka leva på känslan från sista träningen så gott det går och försöka ha den i åtanke även om nästa blir skräp.

Man får försöka lugna sig med att inte alla träningspass går superbra. Under vissa perioder kan det kännas som att inga träningspass går bra, sen plötsligt släpper det och så går det bra igen.

Idag blev det en härlig kort och lugn tur i vårvädret. Motionerade både sambo och häst under samma halvtimme haha :p Jag red och sambon joggade. Men både häst och karl tyckte nog det va lite jobbigt, Trott tycke det va lite jobbigt att trava lugnt och fint, och sambon för att tempot blev lite högre än hans kondis egentligen ville ha. Men mysigt va det att få sällskap, och Trott skötte sej jättebra. Vi travade på helt långa tyglar ett par vändor utan att det blev full rulle :) Provade även att rida utan nosgrimma, vilket jag inte gjort på honom tidigare, då han har tuggat och gapat ganska mycket, men det var inga problem alls! Han peta ut tungan mellan läpparna lite, men det gör han med nosgrimma+bett eller med hackamoret också.

Ja, där får man väl avgöra själv hur pass mycket det behöver stämma för att man ska vilja fortsätta. För min personliga del går ju gränsen just vid en längre övervägande negativ period, blir det inte bra då ger jag hellre upp och satsar på en häst som har förutsättningarna för en bättre, jämnare samvaro. Lite som med vilket förhållande som helst.

Piggar upp tråden med en härlig öronbild från i lördags när jag och pållen var ute en hel timme barbacka(!) vilket inte har hänt sen innan vintern :) inget skav på mig iaf, ryggen var rund och go.
På vägen mötte vi två tigrar och ett lejon så ett par gånget trodde jag faktiskt att jag skulle åka av men istället sitter jag här nu med en jädra träningsvärk för att jag klamrade mig fast med benen :p
Och så en bild på muppen efter ridningen ;)

image_zpsb1ccb5d4.jpg

image_zps9e87255e.jpg

Kl

Hej, hängt många år på Buke, men första gången med ridtravare. Försökte starta en tråd under ridning-ridtravare och blev tipsad om denna- kul!!

Är tant med en tant på foder som plockades av banan i höstas pga åldern. Försöker nu peta i henne mat samt bygga muskler. Försöker variera paddocken, skog, longering, promenad för hand, tömkörning m.m

:eek: Verkligen i en annan del av Sverige. Vad lycklig du ska vara som har en så fin ridsträcka :)

Idag har jag och plutten varit ute en sväng på promenad, blev inte så långt utan bara lite traskande fram och tillbaka tills han lyssnade perfekt och var lugn och avslappnad. I helgen ryker broddskorna och mest troligt ska han få traska barfota, blir spännande att se om han är ömfotad då jag alltid haft skor.

KL.
Red ett riktigt bra paddock-pass på Zamba härom dagen. Han lyckades trava långsamt, bärigt från bakdelen och i form i båda varven, flera varv i taget. Därefter en långsammare galopp än vi fixade i höstas. Han var helt underbar och därför blev passet ca 20 minuter kort.

Under vintern har jag ju inte kunnat använda paddocken, framför allt inte till att galoppera en 165 cm hög travare i högt tempo eftersom jag är rädd för att greppet skulle ha varit för dåligt.

Därför har jag jobbat en del under vintern med att försöka hitta en trevlig form med lätt tygelkontakt i skritt och trav, och jobbat med att böja häst och flytta och ställa.

Resultatet märktes ju nu i att han är mycket mer bärig i både trav och galopp. Han är duktig på att lyfta ryggen i alla gångarter, vilket jag också är glad för.

Zamba har jag ju som ett ritkigt träningsprojekt, för att se vad det går att göra ridmässigt med en stor vbl-travare.

Flera av er här inne har ju visat bildet på väldigt välridna hästar vilket är kul.

Innan Zamba, har jag haft en vbl-travare som aldrig gick på trav. Hon var bara 142 cm hög, och fick hjärnhinneinflammation som treåring med lite sviter på framför allt vänster fram. Hon var som bäst när hon var tio år gammal, fick aldrig till något riktigt bra travarbete men galoppen var fantastisk. Hon kunde tempoväxla, samla sig, göra byten i språnget ner till var tredje steg.
Efter ca tio års ålder, började hon få mer och mer taktmissar i trav, fick aldrig till takten igen i vänster varv oavsett försök att minska volt, få mer tryck bak, rida snabbare och långsammare trav och så vidare.
Eftersom hon hade lite lös sammansättning och mycket pass och tölt, var jag osäker på taktproblemen om det var hältor eller något annat, så hon fick vila ganska mycket.
Sista året jag hade henne red jag i stort sett inte alls. När hon just fyllt 13, i slutet på januari för ett år sedan, valde jag att avliva henne eftersom hon då hade så pass dålig koll på benen att hon upprepade gånger gick omkull i hagen.
Ville inte komma hem och hitta henne med brutet ben efter någon omkullspringning utan valde att köra henne till slakteriet.

Usch ja, inte så kul att tänka tillbaka på det där sista året med osäkerhet på om hon var halt eller svag eller vad som var fel.

kl

Jag och min medryttarhäst kan ju vara med i den här tråden också :D

Här är jag och fina Rising Crown, vi håller på att lära känna varann och jag jobbar på min ridrädsla, som synes sitter jag ju däruppe iaf :)

Han är 16... tror jag, och jättemysig och snäll och stor, haha!

486709_10151358468130614_487374185_n.jpg

400631_10151358468155614_942919492_n.jpg

528404_10151358468120614_820962154_n.jpg

kl

Jag och min medryttarhäst kan ju vara med i den här tråden också :D

Här är jag och fina Rising Crown, vi håller på att lära känna varann och jag jobbar på min ridrädsla, som synes sitter jag ju däruppe iaf :)

Han är 16... tror jag, och jättemysig och snäll och stor, haha!

486709_10151358468130614_487374185_n.jpg

400631_10151358468155614_942919492_n.jpg

528404_10151358468120614_820962154_n.jpg
Superfin häst! Han ser ut att kunna bota din ridrädsla :) Lycka till!

Grattis till medryttarhästen, han ser jättetrevlig ut.:)
Fin modell, hur hög är han? Stam? *nyfiken i en strut*

Och jag som tycker det är kasst runt stallet… :p Det är typ enda vägen på minst 1 mils omkrets. Jag längtar till sommarbetet, DÅ kan vi snacka ridvägar ;)

Cambodia: Vilken sötis! Jättelik en herre som står på "min" gård :) Blir nog bra ska du se!

Fick till ett Superpass på ridbanan igår! Som sagt, vinterns skrittövningar har verkligen gjort nytta :) Pållen SÅ underbar att rida!! :p Bärig, lugn, taktfast trav, och galoppen - Hmmmmmm. Lugn, avslappnad, och i form. Fantastiskt när allt bara stämmer och man vill bara skrika rätt ut av glädje. Ibland är ridning bara SÅ roligt.

kl

En väninna fick rida min tant för ny tränare idag, tyvärr klaffade inte kemin just idag utan det var en häst som slog med huvudet och knappt tog framåtdrivande hjälper. Fast det blir ändå 100 gånger bättre än när jag rider och vi älgar runt som ett montéekipage, så jag är nöjd ändå.

Jag tycker det är så synd och för den delen konstigt att Anna alltid tappar framåtbjudningen med henne, hon rider fint och när min häst inte gillar en ryttare brukar hon snarare köra upp huvudet och dra eller stå på stället och studsa. Men jag hoppas att det löser sig med tiden, jag vågar inte rida för någon ny tränare så jag hade tänkt försöka övertala henne att fortsätta, haha.

vlcsnap-2013-04-30-17h06m23s29.png

vlcsnap-2013-04-30-14h12m14s10.png

vlcsnap-2013-04-30-14h11m40s178.png

vlcsnap-2013-04-30-14h17m29s77.png

Man får vara nyfiken :D
Vet inte riktigt hur hög han är, jag inbillar mig att han är runt 170 men så är jag själv 155 så allt däröver känns jättestort :p

Här kommer stam:

Namnl%C3%B6s.png

Och ja, som jag förstår är det en hel del vassa hästar i hans stam! Och han kan själv vara rätt tuff mot sina hästkompisar, men mot oss människor är han en stjärna :love:

Han har sprungit rätt bra också, tycker jag!
Livs: 54, 4-10-5, 149 250 kr, 17,6k 16,5m 18,7l *15,4ak 16,4am 20,0al
Det sista är väl tider men det förstår jag inte så mycket om :p
Verkar ha startat senast 2004 :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 659
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 992
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 529
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka