Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kanske är det bara ett hästbyte du behöver? Rida en annan häst än Anna, tillfälligt eller "permanent". Gällande storleken behöver det ju inte ha med höjden att göra, kan ju räcka med en häst som helt enkelt har mer massa. Min förra häst var ca 155 och kändes som 165 för hon var så pass grov i kroppen (50% nordsvensk).

Den här hästen var till och med tunnare än Anna (svårfödd, liten i maten och näringsfattigt grovfoder efter skitsommaren), men jag har aldrig suttit bra på små hästar oavsett grovlek. Har suttit på ardenner och fjording och ändå känt mig som en flaggstång, men det här var första gången jag satt på något över 170 cm och tyckte att det kändes riktigt bra. Antar att det kanske har lite att göra med "hur" man är lång också, proportionerligt alltså.

Men ja, jag jagar sommarhäst för fullt (förmodligen mission impossible, men det är värt ett försök) och hoppas även få rida tränarens häst snart igen. Det hade varit fint att få tillbaka den där glädjen igen.

Kan ju vara inspirerande att byta häst - det är därför jag har många.

Har du gjort något särskilt? Dina foton ser lite - besvärliga - ut. Såg i islandshäst någon som lyckats med samma bedrift.
Åtminstone hamnar de upp och ner i min dator. Jobbigt att titta på, faktiskt (och nej jag gnäller inte alls) och mina smileys är också upp och ner!

Edit: ser att alla bilder är upp och ner. Första april, kanske?

Min_prins.jpg

Min fina pojke:)

Idag är det vår!
Emiro och jag har travat lite mjuk grusväg på morgonen. Härligt!
Han känns väldigt mjuk och fin trots (eller tack vare) vilan.
I3404956W640H480V20130328T163241Z.jpeg

Bjuder på ett par öron. :D

Jag bestämde mig för att ta ut gamlingen, trotts alla vinterns komplikationer med honom. Stackaren. Han fick en rejäl avborstning, all päls så gott som försvann. HÄRLIGT! Sedan så gick jag ut och gick med honom. För första gången löst, var tvungen att testa ju! :D

Allt gick jätte bra, blev mkt tränging för matte också. Vill inte rida honom för att han har slitit sönder ena framhoven så han går utan skor fram nu vilket han aldrig gjort i sitt liv tidigare x) Dock var han inte alls öm, kan bero på den extremt mjuka grusvägen.

Dum som jag är hoppar jag upp efter en stund och han tar galopp direkt ända tills jag säger stopp, tänka sig vad lydig han blivit :)
Jag får ta fler sådana turer, utan sadel och träns, det kändes super härligt :D

Härligt det låter! Han blev väl glad att äntligen få röra lite på sej och fått lite vårkänslor ;) Och kul med lydnaden, hoppas min gamling kan lära sej lyssna på ordet stopp med haha :rofl:

Idag blev det en skön runda i vårvärmen, 10 grader varmt och nästan vindstilla! Provade rida ut i den nya dressyrsadeln, och det funkade bra, och jag tror skrutten förstod galoppskänkeln lite bättre nu än i westernsadeln, blev väl tydligare eller nått :) Men har ännu en gång fått erfara att tredelat inte funkar att galoppera på, han blir på tok för stark, så det får blir kimberwick (stav?) nästa gång :)
536911_10152701490155114_1746308167_n.jpg

KL

Hejsan allihop! Det var längesen jag skrev här, men läser nån gång ibland :-) Jag har haft min häst William utlånad på foder sen aug 2011. Men nu har saknaden blivit för stor så jag har bestämt mig för att ta hem honom i juni, och jag längtar sååååå mycket! Ska kika på en stallplats i morgon som ligger ca 2 km från där jag bor - perfekt, gångavstånd ju! :-) Är sugen på att dra igång med distans igen när jag får hem honom, det tycker ju både jag och William är kul :-) // Ellen

Senast ändrad:

Härligt. äntligen, ÄNTLIGEN är all snö och is borta från ridbanan, så nu går det att få lite kvalite på dressyrpassen, har tröttnat på alla dessa skrittövningar som har varit det enda man kunnat åstadkommit.
Men oj vad mycket snö det fortfarande ligger kvar i skogen, hallå, det är nästan mitten av april!

Men Pållen känns mjukare, formbarare och lydigare än någonsin, skönt. Kanske allt tragglande i skritt äntligen gett resultat...... :idea:

Kl. Har varit och kikat på stallplats här om dagen. Det var så länge sen jag hyrde in mig i ett stall där "allt" ingår, så jag vet inte vad som är ett rimligt pris eller ej. Det är nybyggda boxar i en gammal lagård. Spolspilta och sadelkammare på G. Ridbana finns på gården. Dom sköter alla fodringar och in och utsläpp. Spån ingår, havre ingår, 10 kg hö per dag ingår. Stora fina hagar. Dom vill ha nånstans mellan 1800 och 1900 kr per månad för det.
Låter det rimligt eller vad tycker ni? // Ellen :-)

Kl. Har varit och kikat på stallplats här om dagen. Det var så länge sen jag hyrde in mig i ett stall där "allt" ingår, så jag vet inte vad som är ett rimligt pris eller ej. Det är nybyggda boxar i en gammal lagård. Spolspilta och sadelkammare på G. Ridbana finns på gården. Dom sköter alla fodringar och in och utsläpp. Spån ingår, havre ingår, 10 kg hö per dag ingår. Stora fina hagar. Dom vill ha nånstans mellan 1800 och 1900 kr per månad för det.
Låter det rimligt eller vad tycker ni? // Ellen :-)

Jag tycker det låter ganska rimligt beroende på var det är såklart. Ridvägar runtomkring?
När jag stod en mil utanför stortstan betalade jag 2000/mån och då ingick utsläpp alla dar, morgon-, lunch- och nattfodring (em turades vi om), obegränsat med halm/hö och det fanns en mindre bra ridbana på gården.

Det finns väl hyffsat med vägar tror jag, men mest landsvägar, inte så mycket skog. Det bästa är ju att det tar 5 min med bil, 20 min att gå hemifrån mig. Och ridbanan är ganska nygjord. Så det känns kanske rimligt ändå. :-)

elarn; Låter faktiskt rimligt tycker jag :)

Trott: Haha ja vårkänslor har han allt. Här om dagen fick gamlingen fnatt och "slet" sig. Höll inte i honom men han brukar gå med så snällt. Ganska säker på att de var fåren som skrämde honom, de brukar inte se får så ofta här xD Och de kom springades så han fick fnatt och sprang åt andra hållet = stackars Mattiz hängde inte alls med x) Meeeen ingen fara skedd, hittade honom på stallplanen så ;)

Fullt rimligt.
Tycker att allt under 2000 för fullservice och foder är billigt såvida man inte bor i någon mörk enslig skog i Norrland.

Det är billigt även om man bor i en mörk enslig skog i norrland. Eller speciellt om man gör det. Galet ont om stallplatser att hyra in sig på här.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 540
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråd