Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Idag har jag och Emiro plus min son och hans shettis varit på snitzeljakt. Emiro var superstressad först, trodde nog att det var löp på gång men slappnade sen ute i skogen. Mitt mål för dagen var att inte ramla av och det gjorde jag inte heller, trots tre stycken vattenfyllda diken som skulle hoppas över. Det var jättekul och jag är väldigt nöjd.
I3411703W640H480V20130501T151858Z.jpeg

KL.
Har ridit Zamba i paddocken några pass nu när paddocken är perfekt i skick.
Så nöjd med pålle!
Han klarar att hålla en fin form i både skritt och trav, lagom djup, och klarar att jobba ganska samlat i traven också. Det vill säga, han sätter bakbenen ordentligt under sig och blir självbärig och klarar ner till tio meters volt i traven nu.
I skritt jobbar vi lite på inåt- och utåtställning på volten, för att mjuka upp mer.
Galoppen är betydligt lugnare än tidigare och han behöver inte riktigt hela ridbanans bredd och funderar lite på form, halleluja!

Vad kul att det går framåt. :)
Vi har också haft ett fint pass på ridbanan idag.
Han går i form i skritt, trav och höger galopp.
Vänster har vi än så länge bara gjort fattningar i då den har varit svår för honom. Men idag klarade han av att galoppera på tygeln även i vänster!
Den är lite knackigare än höger men lugn och fin.
Så jag kan glatt konstatera att vi är tillbaka där vi var innan skadan och till och med lite förbi! Tjoho!
I3412851W640H480V20130505T173754Z.jpeg

Glada hälsningar från oss.

Vad kul att det går framåt. :)
Vi har också haft ett fint pass på ridbanan idag.
Han går i form i skritt, trav och höger galopp.
Vänster har vi än så länge bara gjort fattningar i då den har varit svår för honom. Men idag klarade han av att galoppera på tygeln även i vänster!
Den är lite knackigare än höger men lugn och fin.
Så jag kan glatt konstatera att vi är tillbaka där vi var innan skadan och till och med lite förbi! Tjoho!
I3412851W640H480V20130505T173754Z.jpeg

Glada hälsningar från oss.

Va kul :-)

Vad roligt det lät med snitzeljakt och kul att det gick bra! :)

Jag har precis kommit hem efter tre månader med pluggande i New York och är jätte glad att äntligen få träffa min fina häst! Varenda ridtur är super härlig och jag har vart i stallet och pysslat flera timmar de senaste dagarna. Det är till och med kul att mocka haha! Idag blev det ett pass på ridbanan på Lill Uffe som kändes som en studsboll. Han har blivit riden när jag var borta men inte hoppad så när han fick hoppa några skutt idag var öronen spikrakt framåt, söthäst! Ursäkta bildbomb, jag är bara så lycklig av att vara hemma igen! :)

dsc_1634_51869b96e087c33147209e60.jpg

dsc_1649_51869bdbe087c331376df054.jpg

dsc_1655_5186af5addf2b30d9d2f097b.jpg

dsc_1665_5186afb59606ee095dc4dad4.jpg

dsc_1670_5186affc9606ee092171cf6b.jpg

kl

Här går allt rent åt helvete efter den där "positiva" stunden där jag fick hjälp med Anna, hittade en bra tränare och då allt kändes lite okej igen. Hamnade under gårdagen i konflikt med en tjej i stallet som mer än en gång snackat skit om mig på FB och anser att jag inte gör något för att försöka bli kompis med min häst igen (att kolla upp hästen så att hennes beteende inte är hälsorelaterat, börja jobba henne från marken, byta utrustning och rida för bra tränare räknas tydligen inte). Och när jag reagerade på den här gångens skitprat och lade upp precis allt jag försökt med hette det att jag överdrev.
smirk.gif

Så nu har jag officiellt lessnat och är i full färd med att hitta ny stallplats, och fram till dess är min far snäll nog att ta hand om hästen så jag slipper vistas mer i det där stallet. Är det helt omöjligt att hitta ett inackorderingsstall där det förr eller senare inte uppstår skitprat och konflikter?

Det går även extremt dåligt med Anna. Red igår för tränaren som ryttaren i förra bildserien red för, och jag fick inte ens fram hästen i skritt. Fick ett spö av tränaren och blev tillsagd att rappa till ordentligt för att hon inte skulle befästa olaten att bara skita i mig. Rappade. Hästen vred inte ens på ett öra. Hon vägrade trava. Däremot lydde hon på en sekund när jag gav galoppskänkel. Dessutom var allt på ridbanan farligt, exakt samma saker som hon inte ens tittade på när väninnan red. Dagen avslutade hon med att slita sig när jag ledde hem henne, sticka hem och trava runt stallet och vägra låta sig bli infångad. När en förbipasserande lockade henne med gräs, DÅ kom hon däremot fram. Och det första hon gjorde när jag fick in henne i stallet var att tigga efter godis.

Det är ju uppenbart att hon av något skäl helt tappat respekten för mig och att det är det som ligger till grund för allt hon sysslat med det senaste året, men jag har verkligen ingen aning om hur jag ska råda bot på det.

Ska i alla fall släppa henne på bete från juni till augusti eller september, då hon ska få gå helt orörd med en stor flock, och sedan får vi väl se.

Senast ändrad:

kl

I måndags var en riktig skit dag, det mesta trist och tråkigt och inte sugen på att rida. Tvingade mig upp (vilket går mkt bättre, hon står still och ingen behöver hålla i)
Började rida lite- efter ca 10 minuter kommer en stall kompis som brukar träna WE måndagar, JA! Det hade jag glömt, genast fick jag annat att tänka på och träna. Förra gången (alltså första gången jag var med) kunde jag gå över bomar, men absolut inte sidled, jag och då även "Lilla Tanten" hade stor respekt för den långa pinnen, samt hästen som då och då reste sig på bakbenen (nån medveten rörelse, jag kan inte så mkt om det) i övrigt red jag mest runt och hade ingen riktig plan.
Nu, 2 veckor senare känner jag att jag planerar ridningen mkt bättre, känner mig inte bara i vägen.... Vi kunde gå sidvärtes över en bom, in i lilla fållan utan problem och den långa pinnen var helt ofarlig. När den, ifrån galopp, sattes i tunnan vid ett tillfälle och hoppade ur igen så brydde hon sig knappt att den landade strax bredvid henne (sånt gör mig trygg) den andra tjejen hoppade, alltså med långa pinnen i ena handen, ibland var vi mkt nära men hon var hel cool mitt hjärta.
Som ni förstår är jag en liten fegis....

Tack! :)

Idag har jag och Lill Uffe busat runt i en hage och försökt lista ut om den duger att bygga lite terränghinder i. Har en liten tanke på att vi kanske ska starta en startfälttävlan i sommar, vi måste ju träna i så fall. :)

Här kommer en väldigt vacker bild på min fina häst från idag!
dsc_1776_518d3eee9606ee5f239a5ff3.jpg

Idag har min gamle skrutt fått löshoppas, vilket han både gillade och va duktig på! Första gången jag ser honom hoppa, och han tog sej över 1 meter i slutet utan problem :) bjuder på en bild på det mindre hindret :) Och han galopperade! Vilket jag nästan var mest stolt över :P
947391_10152795495985114_341356481_n.jpg

Eftersom unghästen vilar för tillfället och ska göra ett tag så har jag och min gamla ridtravare mycket roligt ihop ;)
Mestadels klicker/trickträning och sånt, men vi tar en tur då och då för att lätta på trycket!

Idag blev det en härlig rodeorunda i skogen med grimskaft runt halsen x) Han fick nog lite väl mycket frihet, för efter mycket skritt så tog vi galopp och då blev de en massa bus med bockningar och hopp rakt upp i luften. Tur man är född med klister i baken, jag satt mest och skrattade. Men det behövdes nog för han skötte sig till hundra procent resten av rundan, hel mysigt och super härligt att han fortfarande har så mycket GO i sig, trotts de krassliga bakbenen! :)

Här får ni en liten bild med, när rundan är över och Knuten visar ett av sina trix (Flabba med läpparna)
Och ja jag vet att han är helt sned i käften, inget att göra åt när han brutit av käken någon gång mellan 0-6års ålder. Alltså innan vi fick honom. Men han är fet som en jäkla tunna så ingen nöd på honom ;)
DSC00380_zps1540ee49.jpg

Hade du inte sagt nåt så hade jag inte sett att han var sned. :p Skönt att han inte har problem i alla fall. :)

*kl*

Här har vi firat Lidos födelsedag idag - hela 20 år fyllde gammelhästen. Han har inte samma ork som tidigare (tycker jag märker skillnad bara jämfört med ifjol) men han verkar inte ha några större problem med sina skavanker i alla fall. Nu går han ute dygnet runt och väntar på att bli släppt i beteshagen när gräset växt till sig lite mer. Sen får vi se hur han håller sig i sommar och hur det ser ut för oss båda till hösten. En dag i taget.

WP_20130512_002_zps0e39b5f2.jpg

Lidos och min pappa

IMG_0541_zps66e1e23a.jpg

Lidos och jag, redo för en körrunda

IMG_0548_zps36608c8a.jpg

Var tog äpplena vägen..? :p

haha man vet aldrig vilka som märker det eller inte ;) Ja det är härligt att han inte mår dåligt av det. Den dagen han inte kan få i sig ordentligt med mat pga tänderna så tar jag bort honom, han är trotts allt 21år gammal nu, så han har levt ett långt liv här ute. Och vi firade 10år tillsammans den 6maj (A)
Härliga tider vi har haft han och jag <3

Vad fin han ser ut ändå! Ser inte direkt gammal ut tycker jag. Jag tycker det är lite tragiskt att min häst inte tappat någon ork, tycker nästan han är piggare än förr, han borde förstå att han är gammal nu. Rider jag för mycket nämligen så sväller höger ben upp. Har inte märkt att han har ont av det, men vill inte testa gränserna lix. Så rider 1 gång i veckan i princip, då håller sig benen fina :)

Grattis! Eller vad man säger. Han ser ändå jättefin ut. Hoppas att sommaren blir bra för er båda.

Jag har hittat en tillfällig lösdrift där Anna ska få gå de närmaste tre veckorna med en äldre shettis, vilket jag tror blir bra. Kanske inte den bästa lösningen för hästen, men det måste ju fungera för mig också. Sedan ska jag åka ner till Håkan Lundell med henne, och se om han kan få permanent ordning på det här med SI-leden, och efter det blir det semester för både henne och mig. På hela det här området ska hon få gå ända fram till i höst med en stor flock och bara vara häst, och jag ska ha en sommar med konserter, öl och sol där jag bara får vara människa.
wink.gif
Så hoppas jag att vi kan ta nya tag i höst igen med en ny stallplats - har förhoppningsvis fått plats bara ett stenkast från det förra stället, jättefint fräscht stall - och ny ork.

IM13.bmp

Åh håkan är jätteduktig! Vi har en av hans minst lika duktiga medarbetare som kommer då och då :)

Nu har våra pållar blivit släppta på bete :) några veckor senare än vanligt. Nöjda och glada mumsar de på gräset! Bild från idag när de fick en ny hage.

IMG_20130515_191207_zps278c9c01.jpg

Vad härligt! :) Vårt gräs har inte växt tillräckligt för att hästarna ska kunna släppas i beteshagen än, de skulle äta upp det på en vecka... Brukar också släppa dem i början på maj annars. Men bättre sent än aldrig antar jag. :P

Kommer inte att släppa Zamba på bete. Har visserligen en beteshage men i somras gick han ner i vikt på betet så jag ska ha honom kvar hemma i vinterhagen och fodra som vanligt. Det är lättare att hålla koll på hästen på det sättet. Ska bara släppa fyra hästar i min "egen" beteshage i år men har fem eller sex som ska på bete hos olika kompisar. Det är unghästarna som får åka bort på bete medan de vuxna hästarna som jobbar blir kvar här hemma.

Igår gjorde Zamba nya framsteg. Visst har han lite jobbigt med att böja sig åt höger men det blir bättre och bättre.
Formen är stadig i skritt, finns rätt ofta i trav och jag har börjat lite med att böja utåt och inåt på volten och flytta bogar även i trav.
Igår klarade han att fatta vänster galopp direkt ur skritt, och vid försök i höger galopp lade han in enstaka travsteg.
Dessutom är han numera så pass balanserad att jag kan rida nersuttet i galopp. Tidigare har jag stått i lite fältsits för att balansera mig själv, och det har gått ganska fort i galoppen så det har känts lite obehagligt.

Fina hästen! Vilken tur jag hade att ägaren ville låna ut eller ge honom till mig (vi valt att inte registrera ägarbyte i norska travförbundet; hästen är inte svenskregistrerad).

Grattis! Eller vad man säger. Han ser ändå jättefin ut. Hoppas att sommaren blir bra för er båda.

Jag har hittat en tillfällig lösdrift där Anna ska få gå de närmaste tre veckorna med en äldre shettis, vilket jag tror blir bra. Kanske inte den bästa lösningen för hästen, men det måste ju fungera för mig också. Sedan ska jag åka ner till Håkan Lundell med henne, och se om han kan få permanent ordning på det här med SI-leden, och efter det blir det semester för både henne och mig. På hela det här området ska hon få gå ända fram till i höst med en stor flock och bara vara häst, och jag ska ha en sommar med konserter, öl och sol där jag bara får vara människa.
wink.gif
Så hoppas jag att vi kan ta nya tag i höst igen med en ny stallplats - har förhoppningsvis fått plats bara ett stenkast från det förra stället, jättefint fräscht stall - och ny ork.

Det gör ni rätt i, att bara få vara sig själv gör underverk. Håkan Lundell hade jag på min extremt sneda kbl travare, ett besök och vips så har jag snart en startklar räcer :d

Vad härligt! :) Vårt gräs har inte växt tillräckligt för att hästarna ska kunna släppas i beteshagen än, de skulle äta upp det på en vecka... Brukar också släppa dem i början på maj annars. Men bättre sent än aldrig antar jag. :P

Vi har samma sak här, vi måste vänta ca 1 vecka eller mer till innan vi kan släppa våra på bete, men de blir nog bra när de blir dags :)
Blir nog mycket bus iår då jag numer har två unghästar som sällskap till min gamla travare och den inhyrda travaren. Så de blir mycket foton sen :D

Vi har dessutom köpt in foder för nästa år och året där på nu, fick tag i en super bra bonne inte långt här ifrån. Detta fodret är inte lika protein rikt som det vi har nu, utan precis lagom. Då gamlingarna är runda som köttbullar kan de behöva det. Det når självklart den kvalité vi vill ha, men det vi har nu är helt enkelt för mkt :) Så det ser jag fram emot sen, att få alla i en bra jämn vikt x)

Åh längtar också tills min pålle och hans vänner blir släppta på betet men hoppas att det inte blir lika mycket ståhej som förra året. Hagen dom kommer gå i är den som syns i bakgrunden på några av bilderna, den med mycket stenar och träd. :)

Vi hade ett kanonpass på banan idag. Igår när vi red där sa det klick och allting började fungera mycket bättre i ridningen! Samma känsla fanns där idag, superkul! Här kommer en liten bildbomb som vanligt från mig! :)

dsc_1851b_51967f16ddf2b33564438f16.jpg

dsc_1863b_51968116e087c3411355baa8.jpg

dsc_1867b_51968162ddf2b33574d16355.jpg

dsc_1875b_519681be9606ee590b1b860a.jpg

dsc_1879b_519681f1e087c3411355bac1.jpg

dsc_1881b_519682299606ee58c0d63b79.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 659
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 992
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 529
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka