Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl. Åhh är så glad så jag nästan spricker! Imorn kommer han äntligen hem, min älskade häst! Har haft honom utlånad i nästan 2 år. Så det känns underbart att få hem honom :-D
DSCF0749.JPG

Senast ändrad:

kl

Jag har fått en helt ny häst sedan vi flyttade. Plötsligt springer hon inte längre iväg från mig i hagen eller ser ut att hata mig när vi står och pysslar, utan hon kommer självmant fram och vill klia, kela och buffa. Därtill är hon mycket trevligare att rida, otroligt pigg och taggad och håller inte alls på och tjurar med att vägra ta skänkeln eller inte ens röra sig framåt. Jag hade väntat mig att hon skulle bli ett än mer asocialt och grinigt stressmonster av att få flytta från stallet hon trivdes så bra i och sina kompisar som hon var så fäst vid, men hon verkar tvärtom ha blivit nöjdare. Jag förstår det inte men jag är sjukt glad över att för första gången på väldigt länge kunna njuta av att umgås med min häst igen!

IMG_2577.jpg

Härligt!

kl
Här går det inte så bra. Har varit och kollat på det andra stallet och det går inte att ha en häst av Busters storlek där. Eller rättare sagt, det går inte att ha häst där alls. Visst finns det stora hagar, men allt verkar undermåligt, stallet var litet och trångt, "lösdriften" var bara ett tak som stack ut från stallbyggnaden på två stolpar och så lågt att Buster inte ens skulle få plats där under utan att skrapa i ryggen, plus att den var full med skit, ingen ren och torr plats att ligga på. När det är -20 och blåser storm måste han ha ett torrt ställe i lä där han kan ligga i skydd från vinden. Hästarna var i dåligt hull, de flesta av storhästarna var väldit tunna på gränsen till magra vilket säger mig att fodret är dåligt och det snålas på mängden.

Nä, där vill jag inte stå...

Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Börjar nästan tappa hoppet...

Inhale: Vad himla tråkigt att inte kunna hitta ett stall som har acceptabel standard.... :(

Stormkast: Så jättehärligt det låter att din Anna och Du fungerar så bra nu, hoppas utvecklingen fortsätter åt det hållet. :)

Vad härligt det låter! Hoppas verkligen det håller i sig för er båda. :)

Inhale: Usch, vad tråkigt... Särskilt som det finns en viss tidspress också, om jag förstod det hela rätt. Det vore ju synd, för dig (och oss) om Buster blev spanjor istället för est. Du och pojkvännen har inga funderingar på att bosätta er i Sverige? Jag har ingen som helst koll på Estland, men det låter som att det kan bli svårare att hitta vettigt stall där än här.

*kl*
Så här mycket action blev det när hästarna fick börja gå ut i sommarhagen några timmar om dagen :p

WP_20130520_003_zps6efd63aa.jpg

Tidspressen består av en mjuk deadline som är första veckan i juli då mina föräldrar kommer på besök. De ha möjlighet att packa bilen med diverse hästsaker om det behövs, så man slipper skicka. Den hårda deadlinen är i september då de faktiskt flyttar.

Blir så frustrerad... Jag hade gärna flyttat till Sverige, problemet är väl dels att nu är jag här, med alla mina saker, möbler osv, och dels är sambon inte så sugen på att flytta hit, han är så beroende av sina vänner att han inte vill lämna dem. Jag har inga vänner som jag umgås med på det sättet, har bara vänner via nätet, så för mig spelar det ingen roll var jag bor.

I de södra delarna av Estland finns det jättefina stall, det är där alla hästarna finns också, håller för det mesta svensk standard. Här i de norra delarna är det dösvårt att hitta på rimligt avstånd från stan. Finns inga direkta lagar heller kring djurhållning så stallen får lov att se ut i princip hur som helst utan att någon bryr sig. Jag blir helt chockad när jag ser vissa stall medan andra hästmänniskor här i Estland inte tycker det är något farligt. Sambons syster har ridit hela livet och även jobbat i Tyskland, men även hon är helt likgiltig över saker jag tycker är under all kritik. T.ex. detta stallet vi var i nu, jag påpekade att lösdriften inte skulle funka, men det enda hon tyckte var att man kunde ju se om stallägaren kunde höja taket lite så min häst skulle få plats. Att det var en meter med bajs där var inget hon reagerat på, inte heller att höet låg ute direkt på marken under bar himmel utan skydd.

Blir beklämd faktiskt när jag ser sådana stall och ingen tycker det är något konstigt att ha hästarna så. Två hästar där hade föl vid sidan och på båda två syntes revbenen och de var vassa över ryggen, inget idealiskt hull för digivande ston..

Betessläpp idag! Wiiioooo :D

iNHALE: Jag hoppas verkligen du hittar ett bra ställe till din häst!! Fortsätt kämpa, än behöver du inte ge upp hoppet! :)

Bildbomb på gamlingen;

971254_10151601192633094_780416920_n.jpg

970005_10151601203308094_1423300433_n.jpg

482628_10151601207373094_1235044420_n.jpg

984011_10151601206443094_813612768_n.jpg

Kämpar på än. Det behöver ju inte på något sätt vara lyxigt, bara det är säkert och hästen mår bra där, högre krav har jag inte.

Precis, så länge det är rent och fräscht, stora hagar, mycket utevistelse och bra mat så är det ju lugnt :) Som du skrev, jag hade också reagerat skarpt på att hästarna i en lösdrift står i drivor med hästskit. :S

En till fin häst.

Jag var väldigt nöjd med Zamba igår. Red honom en stund i paddocken. Visst har vi våra svårigheter, särskilt med att böja i höger varv, men han blir allt duktigare ändå.
Formen börjar vara stadig i traven också, och igår klarade han två-tre steg i galopp där han valde att välva ryggen och sänka huvudet och slappna av i nacke och mun och faktiskt galoppera i form!
Fattningarna ur skritt fungerade igen i vänster galopp, lite svårare i höger men även i höger galopp klarade han enstaka steg i trav. Tempot har sjunkit också.
I höstas kändes det lite otrevligt och osäkert med galopp i paddocken, pga att det gick ganska fort. Nu känns det inte obalanserat längre och det är gott om plats i paddocken. Har vågat minska lite på voltstorleken och kan nog klara 14-15 meter nu.
Sidvärtsrörelser i skritt fungerar bra, både med stöd av staket och "fritt". Inte så lång sträcka åt gången kanske men ändå.
Vi jobbar med att ställa om på volt: lite ställd/böjd inåt omväxlande med att ställa/böja lite utåt och vara noga med att flygga bogarna. Bakdelsvändning åt vänster börjar också fungera såtillvida att han flyttar framdelen på korrekt sätt och sladdar inte med rumpan. Åt andra hållet är det jobbigare så det får jag lägga lite mer energi på.
Underbara häst, som dock alltid är lertäckt (grått är som vanligt vårens modefärg) och därför inte är så rolig att fotografera.

kl

Just hemkommen från H. Lundell, och jag kan bara fråga mig själv varför jag inte åkt dit tidigare. Det tog väl tio minuter från det att Anna klev in på stallgången, sedan hade han tittat och känt på samt knäckt loss henne i SI-lederna så att huvudet, ögonlocken och underläppen bara hängde och hon nästan somnade. Aldrig sett henne så nöjd ens under de bästa behandlingarna av equiterapeuterna här hemma.

Nu har jag ju självklart inte ridit henne än och således hunnit inte känna någon skillnad, men bara hennes reaktion och hans kunskap ("det är högersidan va?" innan jag hunnit in i stallet) säger mig att de här 44 milen var värda varje krona och sekund. :bow:

Senast ändrad:

Vad skönt, hoppas det håller i sig! :)

*KL*
Till helgen/början på nästa vecka, åker min pärla till sin fodervärd!
Med den nya hästen jag har kvalificerar jag mig inte här längre, men kommer hålla koll på er ändå ;)

Härliga bilder här i tråden!

Stormkast: Skönt med din Anna, Lundell är väldigt duktig :)
iNHALE: lider med dig :( hoppas du kan hitta nåt bra snart!

Jaha, bara 6 dagar kvar tills Ridtravar Riks, men här näms det inte med ett ord...... Ska ingen Bukefalist vara med???? :confused:

Har dålig koll på Ridtravar-riks. Gäller det både vbl och kbl? Separata klasser?

Har tränat Zamba ett kort och intensivt pass i paddocken. Han blir gradvis allt starkare, och idag travade vi nedsuttet på ca 12 meters volter åt båda håll. Klarade byta volt utan att tappa bärighet eller lugn (min paddock är ca 25 meter i kortsida).
Galoppen blir också allt bättre, red väl på 15 meters volt i galopp. Vänstergaloppen är starkare än den högra, och idag galopperade han ett halvt varv i vänster galopp i form. Hurra!!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 464
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat