Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN
Tidspressen består av en mjuk deadline som är första veckan i juli då mina föräldrar kommer på besök. De ha möjlighet att packa bilen med diverse hästsaker om det behövs, så man slipper skicka. Den hårda deadlinen är i september då de faktiskt flyttar.
Blir så frustrerad... Jag hade gärna flyttat till Sverige, problemet är väl dels att nu är jag här, med alla mina saker, möbler osv, och dels är sambon inte så sugen på att flytta hit, han är så beroende av sina vänner att han inte vill lämna dem. Jag har inga vänner som jag umgås med på det sättet, har bara vänner via nätet, så för mig spelar det ingen roll var jag bor.
I de södra delarna av Estland finns det jättefina stall, det är där alla hästarna finns också, håller för det mesta svensk standard. Här i de norra delarna är det dösvårt att hitta på rimligt avstånd från stan. Finns inga direkta lagar heller kring djurhållning så stallen får lov att se ut i princip hur som helst utan att någon bryr sig. Jag blir helt chockad när jag ser vissa stall medan andra hästmänniskor här i Estland inte tycker det är något farligt. Sambons syster har ridit hela livet och även jobbat i Tyskland, men även hon är helt likgiltig över saker jag tycker är under all kritik. T.ex. detta stallet vi var i nu, jag påpekade att lösdriften inte skulle funka, men det enda hon tyckte var att man kunde ju se om stallägaren kunde höja taket lite så min häst skulle få plats. Att det var en meter med bajs där var inget hon reagerat på, inte heller att höet låg ute direkt på marken under bar himmel utan skydd.
Blir beklämd faktiskt när jag ser sådana stall och ingen tycker det är något konstigt att ha hästarna så. Två hästar där hade föl vid sidan och på båda två syntes revbenen och de var vassa över ryggen, inget idealiskt hull för digivande ston..