Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

munkpeppar ska vara bra för hormoner i obalans, lugnar vid besvärlig brunst och tar tom bort brunsten- så man kan alltså inte betäcka då tex. Hoppas ngn som kan det bättre hoppar in och förklarar....

Finaste, goaste, mest underbara Pålle! Ja, han har jag stående i stallet (eller rättare sagt, gående ute i sommarhagen)

Hade tänkt hoppa lite igår. Och eftersom jag blivit världens fegaste när det gäller hoppning (är det åldern??) så var det lite fladdrigt i magen. Men eftersom jag bestämt att jag SKULLE hoppa så var det bara att bygga upp en liten bana för mina behov. Har bara hoppat något enstaka hinder med honom innan (förutom löshoppning), ingen bana.

Och vad gär min Prins? Jo, han bara sträcker på halsen, spanar på hindren och spetsar öronen. "Åh, kul Matte, ska vi HOPPA!!"
Och mjuk som en katt bara flöt han över hindren, och mitt nervösa fladder i magen bara försvann. Underbara häst!!

Och döm om min förvåning när jag mätte hur högt vi hoppat (jag tordes höja hindren efter hand)-jag trodde det var 60 cm, men visade sig vara 90 cm :D

KL

1005074_10200570775964244_484799823_n.jpg

Meget deilig ridetur i dag !

*kl*

Laddade in nytagna bilder på datorn och börjar inse att det har blivit skillnad. För alla hårda ord jag tagit emot, det jag har gråtit för, när jag har tvivlat över mig själv och bara velat sälja.. När jag har blivit kallad djurplågare, när jag har sågat ned all min kunskap eftersom jag trott att andra vetat bättre, när jag hållit tyst fast jag egentligen vetat bättre.. Nu vet jag att jag gjort rätt. Att jag haft rätt.

Här är min prins, den nedre bilden igår och den övre bilden i slutet på oktober 2012. Åtta månader sen.

hvl9.jpg

t0w1.jpg

Visst har vi långt kvar och mycket muskler att bygga, men jag är stolt över att vi tagit oss dit vi är och är otroligt kär i min "lilla" häst :)

Räknas kallbloden också som ridtravare?
1044838_478830865537931_138844822_n.jpg
427571_423747834344072_1341973548_n.jpg

Samma häst. Westernbilden från förra sommaren, dressyrbilden från idag.

Vad roligt med en kallblodstravare i tråden också. Klart de räknas! :)

*kl*

Svårt att ta bilder på pållen när man är själv och kör, men bjuder på några nya. Det märks att djuren gått på bete... :p Tyvärr märks det även att det varit torrt länge, så det är inte mycket gräs kvar nu. Så vi kanske kan få ordning på den där kalaskulan inom snar framtid ändå. ;)

WP_20130615_003_zpsdff02e9c.jpg

IMG_1312_zps186e5211.jpg

IMG_1350_zpsea2cc136.jpg

Och så gör vi lite sånt här också ibland.. :angel:
WP_20130527_002_zpsf0966ae6.jpg

Härligt att se att den gamle gubben håller sin form ;) :D

*kl*
Uppdaterar väldigt sällan här, men men... Går iaf bra med pållen i nuläget, har varit på några lingondressyr på klubben samt en Pay and Ride-dressyr. Hade egentligen tänkt debutera på riktig tävling i våras, men fick inte ihop något med mitt schema och unghästens tävlingsschema... Så det blir en träningssommar och debut till hösten i stället är tanken :)
Pay and Ride gick mycket bra, ca 66 % i LB:0 och ca 68% i LC:2 samt mycket beröm av domaren (högsta poängen i båda klasserna :D ) Fick även ett par 8: or för galoppen :)
2 bilder från ett pass för ett par veckor sen

IMG_3930_zps09984c11.jpg

IMG_3955_zps57cc81f1.jpg

KL

Nu är det ju väldigt länge sedan jag skrev i denna tråden, men hoppar in tillbaka. Tindra har gått mycket framåt och vi har startat våra första små hopptävlingar. Det gick resultatmässigt inte så bra men jag är mycket nöjd över hästskrället. Nu ska Tindra få gå på bete och så tar vi nya tag på hösten igen :)

Tränat Zamba i paddocken igen idag. Ett riktigt bra pass, även om det förstås inte är perfekt. Har börjat jobba mer med olika ridvägar i trav, skifta mellan rakt och böjt spår, mellan fyrkanten och volt, snett igenom och så vidare. Lite svårt blir det för honom att förstå, men han har snart vant sig. Från att rida nästan bara på volt och försöka kontrollera tempot, till att få honom att jobba i hyfsad form (inte stadig, inte perfekt form) i trav och att över huvud taget klara att galoppera, till att faktiskt rida i någorlunda stadig form i trav och hålla stabilt tempo, och att våga lämna volten mot en oval i galoppen och att kunna galoppera på ca 15 meters volt och faktiskt lite galopp i form.
Glädjande utveckling även om det uppenbarligen är stor skillnad mellan Zamba och nordisen. Nordisen har jag haft i snart fyra år, och han har lätt för sig. Zamba har jag haft i ett år, han har gått mycket mer på trav, och har inte så lätt för sig med sina långa ben.

Kikar in för första gången i tråden och slänger upp ett par bilder på min kallblodstravare. Har haft honom ett par månader och han var helt outbildad i ridningen nnär jag köpte honom så jag håller på att rida in honom.

20130619_3084_3533-1-1.jpg

20130627_184643_274-1-picsay.jpg

Min häst hade blivit livrädd av att ha en gigantiskt kyckling på ryggen. ;) Skämt åsido, det är en fin häst du har. :)

*kl*

Lidos har fått ett nytt regntäcke, eftersom det förra (1 år gammalt...) envisades med att börja läcka som ett såll efter tvätt... Blev ett Amigo den här gången, även om jag inte är helt förtjust i att deras täcken inte går att justera i storlek i bogen.

Och jo, det är en valack jag har. Och nej, täcket är inte rosa - det är vinrött. :p

Man lär ju miljöträna ;-)

Fint täcke! Min har inte behövt regntäcke än, han har ganska tjock päls så verkar inte bekymra sig över regnet än så länge.

Jaha, ja.
Här händer det inte mer än vanligt: jag rider och är mestadels nöjd.
Zamba har förstått konceptet "växla mellan böjt och rakt spår" i trav, åtminstone. Börjar hålla formen bättre och bättre även om det kräver lite jobb för att få huvudet lodrätt och inte snett när vi jobbar, och för att hålla halsen rakt fram när jag bryter från volten och går ut på fyrkanten. Har inte vågat testa skänkelvikning i trav än, men börjar jobba lite mot öppna på volten.
Igår gjorde han en så fantastiskt fin galoppfattning i vänster varv ur skritt: hade lyckats lösgöra honom bra i skritten, hade en bra form, tog galopp som satt som ett smäck och formen var kvar. Jag blir så glad för varje tecken på att han jobbar mer och mer korrekt.

Har just nu två kbl-travare. Den som jag lade ut ett par bilder på, och en som jag hjälper en kompis att skola om. Kompisens häst kommer att bli en jättetrevlig ridhäst: redan fjärde ridturen har jag lyckats få honom att skritta i en trevlig remontform och vara stabil i detta. Han behöver ganska hög hastighet för galopp, men har redan börjat begripa att det är meningen att han ska galoppera. Verkligen kul att få klorna i en sådan häst.

kl

Min häst har fått en ny stil, han har äntligen fått hoppa i westernkläderna (jag fick hem min sadel i dag, har tidigare lånat stallägarens engelska sadel) :D

Och eftersom det är westernridning jag håller på med tycker jag ju att han blev ÄNNU snyggare i rätt utrustning! :love:
998184_10151544973606775_1020124632_n.jpg

1045076_10151544954491775_542663835_n.jpg

kl

Har inte träffat min dam på tre veckor nu, men såg att någon på FB varit på betet och plåtat, och av hullet att döma verkar fröken inte vantrivas.

1045063_10201220972754021_926771721_n.jpg

*kl*

Livet i lingonskogen består av jobb, och jobb.. Igår blev det lite början till tömkörning med Ralli, vilket han tyckte var superkul, fick dock vara försiktig då han är väldigt lätt och känslig i munnen och jag inte kör så ofta. Sen blev det en svängom med kallblodstravaren som jag inte visat i tråden innan, lite mjukisbyxdressyr då jag köpte henne för några veckor sen och inte ridit henne innan. Det går bra att ignorera min sits också.. ;) Men det var roligt att vara tillbaka på hästryggen och rida "på riktigt".

lneb.jpg

mm06.jpg

Och så var karlns syster iväg och travade runt damen i skogen idag så jag passade på att knäppa några bilden på Ralli när han flåsade runt i hagen. Och såklart tycker jag han är finast i världen.. Lyckan att ha dom hemma båda två är stor, när jag skriver det här så hör jag Ralli frusta bakom husknuten :love:

647o.jpg

fc1p.jpg

kl

Hälsade på Anna på betet idag, första gången på en månad, och jag blev nästan så glad att jag började gråta
blush.gif
när jag ropade på henne 20 meter bort, och hon gick iväg från flocken och kom och mötte mig. Hon har tappat muskler men det är väl inte mycket att göra åt, hon verkar i alla fall avslappnad och nöjd och ser ut att trivas med flocken.

1000080_156889407830522_526463668_n.jpg

I dagens avsnitt av Säker Med Häst: Instängd mellan en Annaröv som ville bli kliad mellan bakbenen och tre ettåringar.
angel.gif

1044015_156889387830524_567379061_n.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka