Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Hade en JOBBIG lektion för våran nya tränare i går. Vi jobbade mycket med galoppen, och strävade att få Pållen att sätta in inre bakbenet bättre. Det är så himla kul att ha en ridtravare som har blivit så stark att man kan jobba med "finliret" istället för att bara behöva stärka upp honom.

Jobbade också mycket med min handställning (:o) Jag vet att jag gärna lägger ner handen! Så min tränare plågade mig med att sätta ett spö bakom min rygg, vilande i armvecken - Tjena, hur svårt var det inte att rida så! Men hon fick fram det hon ville, när spöet togs bort så öppnade jag upp bröstkorgen och handen hamnade automatiskt där den skulle vara. Pållen blev mycket stadigare när han slapp att balansera upp mig lika mycket.
Men hur varmt var det inte att träna i går kväll-PUST!!!

Ser redan fram emot nästa veckas lektion. :D

KL

Endelig på hesteryggen igjen. 1 1/2 mnd pause har vi hatt, hesten ser ikke ut til å ha mistet noe form i det hele tatt. Nice.
970688_10200914616840051_2057116919_n.jpg

(Fullblodsaraber som håndhest)

I morse vid kvart i 6 när jag skulle ut och kolla Pållarna kände jag att nu, NU har det blivit höst! Bara 6 grader varmt, dimman låg tät och låg över hagarna så jag fick nästan gå tätt inpå hästarna för att se dem. Vill inte att sommaren ska ta slut :(

Hur många av er har stallat in era hästar?
Jag har fortfarande mycket bete än, så mina Pållar får gå ute ett par veckor till om det inte blir skitväder. Bor på Småländska höglandet, hur har ni andra det?

Usch ja, vi har ännu inte haft så kallt, ligger runt 14 grader om natten nu. Dock har vi haft sån torka och värme så gräset har inte vuxit. I helgen kommer våra hästar flyttas till stallet, men de får fortfarande gå ute medan vi fixar sånt som måste fixas innan de kommer in. Men det blir lättare att stödutfodra och att sätta igång tjockisen igen :)

Oj! Här i Dalarna är det fortfarande svettas-så-jag-dör-varmt, det har visserligen äntligen regnat lite någon dag här och där, men kallt blir det aldrig. Hästen kommer nog hem från betet om två veckor, men hon kommer fortfarande gå ute dygnet runt i någon vecka till. Dock med stödfodring, det har knappt växt något här på grund av torkan som varit heeela sommaren, känns som om det regnade typ en dag juni-juli.

Här går de fortfarande ute. De som är i beteshagen har tillräckligt med mat, övriga fodras ju året om men går ute så jag slipper "mecket" med att leda in och ut, mocka et c.

Så länge det är väder, får de fortsätta vara ute dygnet om.

Zamba har för tillfället vila eftersom han är lite oren höger fram. Sitter högt, i bogpartiet. Beror säkert på att det var väldigt halt i hagen pga rikligt regn och han springer som en tok och har rimligen sträckt sig. Tänk, så det kan gå. Nåja, det blir bättre och bättre så han kan säkert börja ridas igen i nästa vecka.

Nordistravarna fortsatt duktiga. Lukas just nu väldigt ostadig i traven eftersom jag hittat bättre aktion fram och han orkar bara enstaka steg än.
Pål trevlig och avslappnad, mjuk i munnen och klarar galopperna. Dock självklart inte bärig nog för form än, efter två månader som ridhäst.

Smyger mig in i tråden som nybliven ryttare av ridtravare. Eller tävlingstravare för den delen med. Jag ska rida en 4-åring 1-2 dagar i veckan samtidigt som han tränas för start i trav.

Har blivit lite kär i denna lilla räka :love: En helt underbart känslig och lättlärd individ. Jag som bara ridit travare ett fåtal gånger förut är otroligt imponerad av temperamentet, trots att han bara är riden på uteritter 1 dag i veckan senaste halvåret är han hur stadig som helst och supercool för det mesta, även om han såklart har mycket unghästbeteende i sig.

Har hittills ridit omkring fem pass på bana och han börjar redan hitta lite form, i skritten tog det bara något pass och nu sist började han även försöka bära sig i igångsättningarna till trav. Så otroligt kul med en häst som gör framsteg vid varje ridpass!

Tar gärna emot tips på bra nybörjarövningar och på sådant som just travare brukar ha svårt för och behöver träna extra på!

Jag har plockat in mina från betet, varmblodet började tunna av lite nu (på bara några dagar..) så det kändes som dags för stödfodnring. Ute går dom dygnet runt året runt men betet har inte haft vindskydd så nu får dom komma in till lösdriften. Hade två nöjda hästar igår, Lillen tryckte i sig hö som aldrig förr och la sig sedan uppepå det för att fortsätta äta. Nu låter det som att dom aldrig fått mat, men gott om bete har det varit :D Grannen har mätt upp 3 grader under natten och träden börjar gulna så vi får väl acceptera att det är höst snart..

Våra hästar går ute fortfarande. Stödfodras med hö i hagen och Lidos får även lite betfor och lusern när jag pysslar om honom. Vi brukar ha dem ute till slutet på oktober, beroende på hur vädret är.

kl

Har precis hämtat Anna från betet. Hon har ju kommit fram till mig hela sommaren och varit så social och kelig, nu tvärvände hon och drog så fort jag fällde ned transportrampen. :D Det var tydligen vanligt att hästarna där inte ville bli fångade när de skulle åka hem, någon fick ägarna alltid jaga i 4-5 timmar... men jag förstår dem, med så stora ytor och underbar miljö hade jag inte heller velat åka hem om jag varit häst.

I skrivande stund på väg till nya stallet, litet privatstall med två hästar och en (supertrevlig) ägare, tror det kommer bli toppen. Mindre risk för fler skitpratande besserwissers eller olika åsikter om hästhållningen.

Är SUR! Skulle rida för vår tränare igår, hade sett fram emot det hela veckan. Och vad gör Hästa-Skrället? Jo, trampar av sig en sko:banghead: Så det var bara att ringa in en ersättare som kunde ta min tid. Pållen är så himla ömfotad och jag har inga boots, så det blir ingen ridning utan några dagars semester för honom nu.
Varför sitter inte min hovslagare och bara VÄNTAR på att få ett telefonsamtal från mig, och kasta sig i bilen och komma hem och sko om hästarna :D

KL*****

Vad har ni för märken på era sadlar? Har precis köpt mig en söt ridtravare. Han har stor markerad manke och rak rygg, har normal mot vid. Ute efter en billig dressyrsadel. Ska därefter när muskler kommit köpa dyrare:)

TIPS?=)

Min häst har visserligen ingen hög eller markerad manke, men väl rak rygg och normal mot vid, och jag har en Crown Ideal Jessica till henne. Hade tidigare en Otto Schumacher Profi. Billigt och billigt, men det går ju att få tag på begagnat för bra priser. Jag betalade 6000-7000 för mina två och sålde den senare för 5000.

kl

Fröken och den efter betet alldeles för långa manen.

1170806_712965448729910_824203394_n.jpg

JAG MÅSTE BARA TIPSA ER OM VÄRLDENS BÄSTA RIDÖVNING:bump::bump:

Jag har börjat rida för tränare nu med min ridtravare. Vi jobbar med "öppna" på volt i trav. Vi har tränat för tränare tre gånger nu och skillnaden är STOR ! Öppna hjälper ju hästen att lära sig att belasta sin vikt på bakdelen och på så vis få in bakdelen under sig. Dom två första gångerna gick det ur dåligt. Men sen 3:e gången så var det helt AWESOME ! Så träna på att rid öppna :bump::bump::bump:

Jag är ute efter precis en sån sadel till min pålle! (Crown) har letat i två år men lite arbetslöshet har satt käppar i hjulet också:meh:

precis satt igång efter tre månaders ledighet och jag trodde vi skulle köra på lite lugnt - i helsike heller sa pålle och drog järnet över fältet innan jag hann reagera. Haha jaja inte bara jag som gillar stubb ;) tog några meter innan jag hann få stopp på busen som var helnöjd :p

Jag håller verkligen tummarna för din skull att du får tag på en! Jag är verkligen supernöjd med min, så bekväm sadel.

Hoppar in i tråden, kommer kanske inte skriva jättemycket men läsa desto mer och titta på alla fina bilder.
Har själv ridtravarsto 20 år, skogsmullehäst men bra barnhäst, min 8-åring rider gärna henne och det går bra:)
Har även arabiskt fullblod.:)

KL*****

Vad har ni för märken på era sadlar? Har precis köpt mig en söt ridtravare. Han har stor markerad manke och rak rygg, har normal mot vid. Ute efter en billig dressyrsadel. Ska därefter när muskler kommit köpa dyrare:)

TIPS?=)

Använder en Stübben focus till Zamba, och till nästan alla andra hästar också. Suverän sadel som faktiskt passar många olika hästar. Det är Stübbens islandshästmodell.
Billig var den inte men för mig är det betydligt billigare att ha en dyr sadel som passar tio hästar än att köpa tio billigare sadlar som passar en häst var.

Zamba fortfarande besvärad av höger bogparti, till och med sämre.
Han har fått gå i hagen med sina ston, vilket har visat sig inte vara så bra eftersom han hållt på att springa av sig själv i hagen och därmed försämrats i bogen.
Han har stått på box igår och idag, och idag har jag fått tag i veterinär.
Rådet var att se till att han inte kan springa. Så ikväll blir det till att slå i ett par stolp och dra trådarna till en minimal sjukhage. Behövs bara två nya stolpar och att sträcka upp trådarna så är det klart.

Inte mycket de kan göra åt muskelskador i bogpartiet enligt veterinären men om han inte är bättre i början av nästa vecka ska jag höra av mig igen.

Nej, det är väl så. Muskelskador i bogarna verkar det som om man endast kan försöka vila bort, och det kan ta tid. Bara han blir ohalt så gör det inget att han får vila. Kelgris.

kl

Hästarna rusade omkring i panik fram och tillbaka längs staketet idag pga. alla insekter - det har varit midsommarvärme här - så de fick inviga det helt nybyggda stallet för att komma ifrån flugorna. Stressad dam först...

IMG_3443.jpg

...men så nöjd när jag öppnade dörren och lät henne gå in och ut till hagen som hon själv ville, och ställde sig slutligen och vilade medan shettiskompisen också knödde sig in. Hon verkar mycket gladare och framför allt mer social och nyfiken här än i förra stallet, kanske inte bara var jag som vantrivdes trots allt.

IMG_3446.jpg

IMG_3449-1.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 500
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka