Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN
Ja, öppna är en bra lösgörande och styrketränande övning. Man behöver dock komma ihåg att det är inner bak man skolar, och att det är ytter bak som behöver stärkas mest om man tänker på galoppen och mer samling.
Sluta skolar ytter bak mer, men många hästar har svårt att få med sig kroppen i den övningen.
Förvänd öppna lägger mer vikt på ytter bak så det kan man växla med. Förvänd sluta kan vara en väg att hitta till rättvänd sluta (när jag skriver om förvänd öppna och sluta så menar jag på volt; på rakt spår blir det ju samma övning som rättvänd medan övningen tränar något andra muskelgrupper när man gör det på volt).
Just Zamba har jag inte börjat träna i skolorna i trav än, men har börjat med skänkelvikning mot staketet i trav. Öppna och sluta tränar jag i skritt än så länge.
Lukas, som är kbl-travare, går ju lite svårare dressyr än så: med honom jobbar jag visserligen på kvaliteten på öppna och sluta i trav, för att göra det på ett sätt som godkänns av dressyrdomarna i medelsvår klass, och så jobbar vi med galoppsluta, lite skänkelvikning i galopp (inte en övning som ingår i några dressyrprogram men det är inte så tokigt att få hästen med sig sidvärtes i galopp), piaff och nu också lite mer mot passage.
Men det är skillnad på häst och häst. Zamba fick jag som åttaårig nybliven travpensionär, han är vbl-travare och 165 cm i mkh dvs har långa ben att träna in ordningen på. Just nu alltså vila pga sträckning i bogen...
Lukas är kbl-travare som pensionerade sig från trav som fyraåring eftersom han inte ville springa fort, han hade inte hunnit bli "steltränad" inom travet. Och han är 158 cm i mkh, och väldigt rörlig och har lätt för samling.
Pål, kbl-travaren som jag rider in åt min kompis, blev pensionär som femåring pga gaffelbandsskada och rids in nu som sexåring. Han är liksom Lukas mjuk i kroppen, men har en väldigt lång rygg och därför inte så lätt att samla sig. Han har varit ridhäst sedan midsommar, ridits 2-3 dagar per vecka. Han klarar nu öppna på volt i trav, och i höger varv klarar vi förvänd öppna i trav också. I vänster varv är det svårare eftersom han gärna går före med höger bog så det är lite svårare att lura in honom i förvänd öppna.
Pål var mycket sympatiskt körd: har inte kommit på att hänga sig på bettet så det går bra att jobba honom.
Det är i min erfarenhet stor skillnad i dressyr-ridbarheten på varmbloden jämfört med kallbloden.