Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN
Okej ingen häst man har koll på än då med andra ord
Jadu min travare har tyvärr ett långt register av skador och det sitter tyvärr i skallen på honom. Han var lovande som unghäst men fick en skada och han hade redan då ganska vasst humör, det ena ledde till det andra och fler skador uppstod och han har aldrig varit speciellt rolig att köra. Han blir het samtidigt som han blir fruktansvärt munvek, vill bara springa och det ska gå fort fort fort. Enda gången det är roligt att köra honom är när man kör intervaller eller banjobb, problemet kan bli hur man får stopp eller om han blir för het.
Av den anledningen så ridtränas han enbart hemma, träningsmöjligheterna jag har nu gör att jag väljer att enbart rida honom trots att jag kan köra honom men jag väljer att inte bråka med honom, han har alltid varit en högpulsad häst och jag tror att han hela tiden har svårt att sänka pulsen i justd för att han är så stressad. Kommer du till en tävlingsdag och kollar in i boxen där han står fullt påselad kan du aldrig någonson tro att han är en hetsporre att köra då han ofta står och sover, det är inte fören du kör ut på banan som han vaknar till liv och blir morsk, han är ganska hård (kommer nog från stammen). Gubbarna skrattar åt mig när jag säger att han är het, men när de får köra honom själv tar de alltid tillbaka de jag sagt, nog för att han har lugnat ner sig betydligt nu när han är lite äldre.
Jag har haft å göra med hästen sedan han var 2 år gammal och nu i årsskiftet blir han 8, jag fick chansen att köpa honom som 5 åring då han fortfarande var ostartad, han hade inte ens gått premie eller kval. Han har gjort 25 starter för mig och tagit 2 segrar och sprungit in 110 000, hade han hållit sig på benen i loppen hade han haft betydligt mer pengar på sig. Hade han haft friska ben hade han haft bra mkt mer deg på sig än vad han har nu .. men vi kämpar på så länge vi båda tycker det är roligt.
Apropå träningen så ridtränas han enbart hemma som sagt. Nu har vi skrittat i 3 månader men är på väg att börja vinterträna, vi joggar bara lätt motion nu fram tills snön har lagt sig och fixat fina träningsvägar så ska vi börja hårdträna inför kommande säsong. Under sommaren har vi en rundbana på 700m som vi rider varvat med alla stigar i skogen. När det är dags för jobb på banan kör vi så långsamt det går och så länge det går, han har speeden i sig så han behöver inte gå några korta jobb, kör oftast 30/3000m och då i bakvarv för att han inte ska bryta ut vilket han gör i rätvarv. Han rids motion varannan dag när han är startklar, mellan varven rider vi i skogen, i paddocken. Det är lite olika hur vi båda känner