Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Kl

Slänger in lite bilder på min fina kille från igår! :)

dsc_2544_51e1cd9cddf2b35f3aa215c4.jpg

dsc_2583_51e1cfbee087c36c4f868320.jpg

dsc_2587_51e1d03be087c36b9b2e208d.jpg

dsc_2626_51e1d2c8ddf2b35f3ca5655a.jpg

dsc_2643_51e1d4a29606ee0f3432babb.jpg

dsc_2677_51e1d513ddf2b35fa1cd3697.jpg

Vilken härlig äng ni har att rida på. :)

*kl*

Kidnappade en kompis som kameraansvarig idag. De enda bilderna jag har på vår körning tidigare är vinterbilder, så jag tyckte det var dags att skaffa ett par med sommarutstyrsel också. Varning för bildbomb:

IMG_1385_zps5f8c5841.jpg

IMG_1399_zpsbf7c7a69.jpg

IMG_1401B_zps956254d9.jpg

IMG_1400_zpsf1ab6d46.jpg

IMG_1402_zps11fe22c0.jpg

IMG_1407_zpsa9e45991.jpg

IMG_1415_zpsad4fc885.jpg

Ja finns massa bra hagar att rida i! Det som är bra med hagar är att man kan stänga grinden om man skulle få för sig att ta en flygtur och hästen vill fortsätta själv ;) Fina bilder :)

Trevligt, trevligt.

Zamba har utvecklats en del ridmässigt senaste veckorna.
Har lyckats få ut honom på vänstertygeln vilket var något av en utmaning.
Så nu har vi orkat hitta en trevlig trav i ganska stadig form - han orkar inte hålla formen hela tiden - och Zamba sänker hastigheten av sig själv och stundtals hittar han vila i steget och bärighet. Från omöjligt att sitta ner till OK att sitta ner till ganska jobbigt igen pga bärighet och aktivitet, kul.
Han har också blivit bättre på att behålla formen i trav när jag växlar mellan böjt och rakt spår.
I galoppen blir det också bättre och han har dämpat hastigheten kraftigt i vänstergaloppen, som han tar ur skritt i nästan helt bibehållen form, och i högern har han hittat en funktionell form och lugnare tempo dock inte lika bra som i vänster. Han orkar hålla galoppen utan att gå ner i trav även när jag sträcker ut volten till en lång oval och med lite mer träning ska han väl klara att galoppera på fyrkanten också. Det är ju lättare att hålla ihop hästen på en volt, där spåret hjälper till att placera bakbenen under hästen.
Testade lite sidvärtes i trav härom dagen också. Det var mycket svårt men det gick några steg med stöd mot staketet, och då behövde inte Zamba göra mer den dagen.

Visst ja, är på westerntävling med nordisen den här helgen men hittills har det inte gått bra. Får se om vi lyckas bättre idag.

Gud vilka mysiga bilder!

kl

Kobran går fortfarande på betet och verkar ha det lika allmänt fantastiskt som tidigare. Kommer när man ropar och stannar och kelar även om resten av flocken går iväg utom synhåll. Dock är hon sönderbiten som fan på bringan och vid juvret, vilket jag har rätt dåligt samvete över, men det gör ju ingen skillnad om jag sprayar henne en gång varannan vecka, för jag gissar att det inte finns några medel som har effekt i typ en vecka (utan regn)? Hoppas att det kan bli en regnperiod snart så allt jäkla otyg och ffa bromshelvetena håller sig borta.

IMG_3132.jpg

Zamba har semester den här veckan, liksom Lukas. Eftersom kallbloden också räknas, lägger jag upp en bild på Lukas...
1010850_544115088984647_1299125905_n.jpg

Jaha, då var det slut på årets semester :( Då måste man ju börja försöka lägga sig i någorlunda vettig tid, så de sena mys-ridturerna får man nog skippa. Det är så underbart att bara skritta ut barbacka VÄLDIGT sent när den värsta värmen (och flug, bromsinvasionen) har lagt sig.

Vi har börjat träna för en ny tränare som har fått oss att jobba på ett helt annat sätt, intressant.
Pållen har musklat på sig ännu mer, och nu för tiden är det en DRÖM att sitta på honom i kort galopp på ridbanan - så mjuk, följsam och lösgjord. Allt arbete har visat sig ge resultat.

Har en kompis vars dotter har börjat hoppa honom, (jag tycker det räcker med att hoppa 80 cm, ja, jag vet - jag är en FEGIS :D) Hon ska snart ge sig ut på tävlingsbanorna med vackraste Pållen, ska bli kul.

Satte igår igång Zamba igen efter hans semestervecka. Han gick trevligt, jobbade på i bra form. Har hittat en vettig bärighet i både trav och vänster galopp, så han orkar hålla en lugn hastighet. Det är roligt när det går att rida i galopp, lugnt och prydligt och balanserat, varv på varv på volt.
Nästa steg blir att försöka behålla galoppen ut på rakt spår - här tappar vi gärna bakdelen och det blir trav. Strategin får väl bli att förlänga volten till en oval som så småningom blir hela ridbanan.
Jag hade samma problem med min förra vbl-travare: när galoppen var trevlig på volt, insåg jag att vi inte fixade den i närheten lika bra på rakt spår. Men det beror ju på att voltspåret i sig är lite samlande.

Vad kul o läsa om alla framsteg! :)

Mindre kul - min fina prins fick idag somna, 18 år gammal. Kommer sakna honom alltid, men det var bäst beslut för hans skull. :'(

Usch vad tråkigt. Vet precis hur du känner, idag är det 1 år och 3 månader sen jag fick ta bort min 20-åriga ridtravare. Det har varit ett stort hålrum i hjärtat sen den dagen.....:(
Trodde väl aldrig att jag skulle hitta någon lika underbar häst, men se det gjorde jag!

Men usch så tråkigt... Det är en klen tröst att veta att man tog rätt beslut, det är ändå vi människor som blir lämnade ensamma. *tröstkram*

Stormkast: Tack! :) Din drake verkar trivas kanon på sitt bete - skönt för er båda! Ultra Shield "ska" vara i 14 dagar (om det inte regnar), det hade kanske varit värt att prova? Jobbigt när de blir sådär sönderbitna och man inte kan ha dem inomhus 24/7 för att skydda dem.

*kl*
Lidos gör inte många knop nu när det är så varmt. Jag tror inte att det är jag som projicerar mina känslor på honom (åtminstone inte enbart ;) ), han tycker värmen är lika jobbig som jag ändå. Vi vill ha höst nu..!

Hittade ett bromsbett på pållens mage, som han tyckte var ofantligt skönt att bli kliad på. Att klia tillbaka på sin kompis är tydligen en reflex - hoppas jag i alla fall, annars är min häst bara korkad. :p

http://youtu.be/Mm6igA7vEr8

(Ber om ursäkt för något skakig film, det är svårt att klia med ena handen och filma med andra...)

Nej men vad söt haha! Vi har en häst i stallet som typ ramlar på en när man kliar honom för att han tycker att det är så skönt :p

Min häst har förövrig gått och blivit dressyrhäst! Köpte en dressyrsadel och den är så skön, vill knappt rida i hoppsadeln längre. Och bara för att illustrera hur dressyriga vi är kommer lite bilder. :)

dsc_2876_51ed3caeddf2b351fd51e17c.jpg

dsc_2831_51ed3ae8e087c312eca6c22c.jpg

dsc_3522_51fed357ddf2b30e27013523.jpg

dsc_3380_51febe729606ee0b5241ad32.jpg
dsc_3485_51febf62e087c357fd20b572.jpg

Fina bilder, hästen ser väldigt välriden ut! Härligt!

Jobbar vidare med traven på Zamba, behålla formen i olika ridvägar, pressar genom att minska voltstorleken allt mer, har börjat låta honom länga lite på långsidor eller snett igenom eftersom han nu tar avsaktningen bra utan att fastna på bettet. Galoppen jobbas fortfarande mest på volt men har lyckats behålla högergaloppen runt fyrkanten även om jag måste låta honom vara ganska utåtställd och före med högerbogen just när jag rider på fyrkanten.
Kan inte räkna med så snabba framsteg nu: han tog sig ett rejält hack uppåt när han hittade formen ordentligt och nu lär det vara fortsatt styrketräning på den nivån ett bra tag innan vi kan göra så mycket mer.
Förutom förstås att jag har börjat introducera sidvärtsrörelse i trav med stöd mot staketet. Jag kan inte påstå att det är någon kvalitet på det, men han har åtminstone fått med sig benen vilket är första steget.
Min förhoppning/preliminära plan är att kunna starta honom LB dressyr våren -14 och då kommer han att ha varit ridhäst i knappt två år.

KL
Upptäckte häromdagen att min medis kan båda tölta och passa, och hästen hon går med töltar gärna om han känner att han kommer för långt efter. Inte illa med travare med fem gångarter, problemet är bara att efter att vi snubblat in på passa ville hon absolut inte trava eller galoppera :D Någon annan som har travare med nån gångart för mycket?

Min har passgång i sig, men hon tar bara fram den när hon är riktigt spänd eller stressad.
Om hästen inte längre ville trava eller galoppera skulle jag faktiskt kolla upp den. Min erfarenhet av travare - både starthästar och ridhästar - som "fastnar" i passen, är att de ofta har allraminst en spänning eller låsning någonstans.

I så fall kan min också vara så att hon passar när hon är spänd, för det var bara just den ridturen som det inte gick att ta de andra gångarterna. Vi höll på att träna lugn trav, vilket hon har tyckt varit väldigt jobbigt men bättrat på sig alltmer, men troligtvis blev det för mycket just då :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 500
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka