Delad ekonomi

Så jävla vidrigt beteende! Usch! Att man ens kan med att leva med sig själv efter något sådant 🤮 Där blir det tydligt hur viktigt det är att skriva papper/gifta sig.

Tänker ibland på hur man som arvtagare på minst dåliga sätt löser såna grejer när personerna man ärver lever ihop med människor de på pappret så att säga har som hyresgäster. Har otroligt svårt att tro att jag skulle hiva ut någon på det viset och kontrollera på det så noga men självklart ska personen ut så småningom, om man inte är villig att hyra ut bostaden åt dem. Man lär ju dock ge dem en chans att hitta nytt och låta dem plocka på sig prylar de köpt gemensamt tänker jag.

Nu vet jag inte hur de har skrivit sinsemellan men försöker mina kusiner göra något liknande med mosters sambo om hon går bort före honom kommer jag att läsa lusen av dem (och ta dem i örat om det behövs). Klart att man ska få tid att sörja sin partner i lugn och ro samt hitta något nytt. Något annat är så omoraliskt att det finns inte.

Ett skötsamt par i trettioårsåldern bor ihop sen något år i en lägenhet som ägs av hans mamma. Dom flyttar in där gemensamt. Han dör i en olycka. Mamman kommer och slänger ut tjejen innan begravningen ens ägt rum. Hon kontrollerade noga så tjejen bara tog det hon köpt själv.

Det där är så vedervärdigt beteende av svärmodern så ord saknas.

Men, jag tänker att det är skillnad om man är gifta. Då är det maken/maken och eventuella barn som går först.
Så som sambo gör man nog alltid rätt i att ha nån form av samboavtal.

Ge inte varandra total insyn i allt ni gör. Tillexempel telefonen har funktion för spårning använd den inte hela tiden utan när det finns fog.
Jag är gift men min man behöver inte veta om jag gick förbi stan på hemvägen och tog en fika.
Vill personen man lever med kontrollera så gör den det även om du inte aktivt låter denne spåra din telefon. Vet en person vars expartner styrt och modifierat teknik för fullt. Denne ska bland annat ha installerat dolda grejer i teknik som följt med dit så denne fått koll på allt möjligt de gjort hos andra föräldern. Kan lova att det finns många som gör sådant. Förhållandevis enkelt om barn/vuxen inte har järnkoll på sin teknik och typ sover med den i stadigt grepp.

Nu vet jag inte hur de har skrivit sinsemellan men försöker mina kusiner göra något liknande med mosters sambo om hon går bort före honom kommer jag att läsa lusen av dem (och ta dem i örat om det behövs). Klart att man ska få tid att sörja sin partner i lugn och ro samt hitta något nytt. Något annat är så omoraliskt att det finns inte.
Ja verkligen. Inte fan ska man i panik behöva fly och i värsta fall bli hemlös mitt i detta.

Det jag menar är att argumentet att partnern får titta på blomman är ju helt meningslöst.
Nu kanske just exemplet med blomman ger viss trevnad till hemmet (även om jag också är helt ointresserad av blommor), men en häst ger inte trevnad för fem öre för någon som inte är hästintresserad själv. Ett svindyrt klädesplagg ger inte trevnad för någon annan än bäraren. En motorcykel ger inte trevnad för partnern om denna inte är intresserad av motorcyklar. Man måste väl få ha egna intressen även om man är i en relation? Jag skulle inte vilja leva i en relation där han gör precis exakt samma saker som jag precis hela tiden, jag hade blivit helt kvävd och gjort slut på en sån relation ganska kvickt. Så jag håller med dig.

Nu kanske just exemplet med blomman ger viss trevnad till hemmet (även om jag också är helt ointresserad av blommor), men en häst ger inte trevnad för fem öre för någon som inte är hästintresserad själv. Ett svindyrt klädesplagg ger inte trevnad för någon annan än bäraren. En motorcykel ger inte trevnad för partnern om denna inte är intresserad av motorcyklar. Man måste väl få ha egna intressen även om man är i en relation? Jag skulle inte vilja leva i en relation där han gör precis exakt samma saker som jag precis hela tiden, jag hade blivit helt kvävd och gjort slut på en sån relation ganska kvickt. Så jag håller med dig.
Men va? Vi som har gemensam ekonomi lever ju knappast i förhållanden där vi gör precis exakt samma saker hela tiden.

Jag har två ponnys inackorderade. Jag älskar dem, de gör mig glad. Min make vill se mig glad, alltså ser han inget problem med ponnysarna. Min make älskar att laga god mat (f.d kock) och där tickar pengarna gärna iväg. Good for him, han ska få göra det han mår bra av så jag ser inget problem med det trots att jag har 0 intresse av mat (vi äter inte samma mat). Man sitter inte ihop för att man har gemensam ekonomi.

Men va? Vi som har gemensam ekonomi lever ju knappast i förhållanden där vi gör precis exakt samma saker hela tiden.

Jag har två ponnys inackorderade. Jag älskar dem, de gör mig glad. Min make vill se mig glad, alltså ser han inget problem med ponnysarna. Min make älskar att laga god mat (f.d kock) och där tickar pengarna gärna iväg. Good for him, han ska få göra det han mår bra av så jag ser inget problem med det trots att jag har 0 intresse av mat (vi äter inte samma mat). Man sitter inte ihop för att man har gemensam ekonomi.
Fast jag hade känt det som att jag hela tiden måste fråga om lov om jag använder hans lön till att bekosta mina intressen. Han kanske inte hade sett det så, men jag hade känt det så och då kan jag väl få välja att inte ha helt och hållet gemensam ekonomi?

Jag har aldrig sagt att det inte fungerar, för det finns säkert par som det fungerar för. Däremot är det inte ett alternativ som jag vill ha. Jag vill heller inte glatt förespråka det till andra, eftersom det mycket väl kan leda till kontrollbehov och otäckheter med "fel" partner.

Jag skulle inte vilja leva i en relation där han gör precis exakt samma saker som jag precis hela tiden, jag hade blivit helt kvävd och gjort slut på en sån relation ganska kvickt.

Fast vem har sagt att det måste vara så?
Jag har mina intressen, han har sina.
Vi delar bara på kostnaderna.

En grej har jag förresten betalat av egna sparpengar, det var när jag laseropererade ögonen.

Det scenariot har jag sett i verkligheten. Ena parten betalar in ett miljonbelopp på den andra parterns konto för ett gemensamt köp. Den andra partnern omkommer i en olycka innan man hunnit genomföra köpet. Dennes anhöriga står som arvtagare och den överlevande parten hade i princip förlorat sitt livs besparingar. Vet inte hur det löste sig.
Det är riktigt dåligt.
Ett gemensamt ägt konto hade varit så mycket bättre i ett sådant läge.

Sen kan det ju hända olyckor också. Du och sambon har genensam ekonomi. Ungefär lika löner. Inga barn. Inga papper skrivna. Ni bor i hans gamla lägenhet. Du betalar mat o inredning - det där som behövs varje månad. Hen hyran eftersom det var så från början. Ni sparar till hus på ett konto som står i hens namn. Ni har också genom åren sparat ihop till ett nytt badrum som höjt värdet på lägenheten. Hen har flera dyra cyklar som hen köpt nu när hen hade råd eftersom ni är två som bidrar till hushållet. Så dör hen knall o fall. Vad har du då?
Skriva papper är alltid bra.
Typ testamente och så.
Det går ju att reglera om man vill varandra väl.

Om min exmake hade dött knall och fall så hade jag ju ärvt allt samt även fått en präktig livförsäkring. Det hade vi ordnat även före äktenskapet.
Inbördes testamente, vi ägde ett hus.

Fast jag hade känt det som att jag hela tiden måste fråga om lov om jag använder hans lön till att bekosta mina intressen. Han kanske inte hade sett det så, men jag hade känt det så och då kan jag väl få välja att inte ha helt och hållet gemensam ekonomi?

Jag har aldrig sagt att det inte fungerar, för det finns säkert par som det fungerar för. Däremot är det inte ett alternativ som jag vill ha. Jag vill heller inte glatt förespråka det till andra, eftersom det mycket väl kan leda till kontrollbehov och otäckheter med "fel" partner.
Absolut kan det ju vara skitdåligt för andra personer. Vissa upplever att de behöver ha egna konton med pengar den andra inte ser och hade jag levt med en så kontrollerande partner hade jag nog avskytt att ha gemensam ekonomi och förhoppningsvis aldrig gått in i sådan.
I dagsläget lever jag med en som inte är kontrollerande och pengarna rullar in utan större bekymmer i dagsläget. Inget spelmissbruk hos någon av oss men jag har häst. Hade han varit en person som skulle ha åsikter om vad jag lägger pengarna på hade vi nog lagt det annorlunda.

…och det är väl det som är pudelns kärna - hur man som individ känner inför vissa situationer.

Mina föräldrar satte ett riktigt skräckexempel för mig där mamma jobbade deltid när barnen var små, pappa kunde obehindrat jobba på och bygga upp sin datorfirma. Han var/är en riktig snåljåp och dessutom elak och kontrollerande, så han hade mycket bättre bil än henne, en egen hylla i kylen med delikatesser (som hon inte fick röra men var tvungen att köpa åt honom), han köpte skräddarsydda kostymer på NK och hon hade aldrig råd att köpa kläder för hennes lön gick åt till att köpa mat och bensin och kläder till barnen. Och han klagade på att hon hade gamla/fula kläder (och på en massa annat också). Han var också otrogen, och tog varje tillfälle i akt att klaga på henne och kontrollera allt hon gjorde.
De var gifta i 31 år och när hon slutligen tog mod till sig och begärde skilsmässa så blev hon barskrapad. Han hade fått henne att skriva på äktenskapsförord under resans gång och sett till att precis allt stod på firman så när de separerade hade hon inte rätt till någonting. Han är mångmiljonär, men är helt ensam nu på ålderns höst. Varken jag eller min syster har haft kontakt med honom på nästan 20 år.

Så för mig har det alltid varit viktigt att varit ekonomiskt oberoende av en man, men så tog livet lite olika vändningar och jag råkade träffa en man som tjänar tjugofem gånger mer än mig. Det i kombination med att jag lever i ett land där barnomsorgen och föräldrarättigheter är väldigt annorlunda mot Sverige har gjort att vi lever på hans lön sedan vi fick barn. Och jag var väldigt misstänksam och obekväm i början. Men han är en väldigt godhjärtad och generös individ och vi har varit gifta i 19 år vid det här laget. Vi har både gemensamt konto och egna privata konton och likadant med konto-och kreditkort. Han har hela tiden betalat mitt pensionssparande på samma nivå som när jag jobbade. Det finns definitivt inget äktenskapsförord. Vi ser oss som ett team där vi båda drar vårt strå till stacken och alla pengar som kommer in är våra pengar. Självklart diskuterar vi större inköp, t.ex. ny bil eller diskmaskin eller soffa eller vad det nu kan vara, men vill han köpa nya golfklubbor så gör han det och behöver min häst ett nytt träns eller ett nytt täcke så köper jag det. Ingen höjer på ögonbrynen eller ifrågasätter. Hade det varit så så hade jag lämnat för länge sen.

Jag har också, när jag var ung, levt med en man där allting skulle delas på minsta öre. Det kändes väldigt mycket mer kontrollerade, där var man tvungen att redovisa alla inköp och sitta ner varje vecka och gå igenom kvitton.

Så det finns ju inga rätt eller fel egentligen, utan det är vad som passar just det förhållandet med de individerna.

@Sunshine Jag vill trycka gilla på delen om hur du har gjort nu, men arg gubbe på delen om din pappa, så kommenterar det istället när det inte går att trycka på två symboler. ;)

Sen kan det ju hända olyckor också. Du och sambon har genensam ekonomi. Ungefär lika löner. Inga barn. Inga papper skrivna. Ni bor i hans gamla lägenhet. Du betalar mat o inredning - det där som behövs varje månad. Hen hyran eftersom det var så från början. Ni sparar till hus på ett konto som står i hens namn. Ni har också genom åren sparat ihop till ett nytt badrum som höjt värdet på lägenheten. Hen har flera dyra cyklar som hen köpt nu när hen hade råd eftersom ni är två som bidrar till hushållet. Så dör hen knall o fall. Vad har du då?

Allt. Eftersom jag naturligtvis hade skrivit testamente i ett sådant läge (och också hade det innan vi gifte oss).

Jag har också, när jag var ung, levt med en man där allting skulle delas på minsta öre. Det kändes väldigt mycket mer kontrollerade, där var man tvungen att redovisa alla inköp och sitta ner varje vecka och gå igenom kvitton.

Jag hade också känt mig mycket mer kontrollerad om allt skulle räknas på, delas upp och redovisas.

Självklart diskuterar vi större inköp, t.ex. ny bil eller diskmaskin eller soffa eller vad det nu kan vara, men vill han köpa nya golfklubbor så gör han det och behöver min häst ett nytt träns eller ett nytt täcke så köper jag det.

Precis!

Min sambo har dessutom ett barn som alltid bott hos oss på heltid. Jag har aldrig ifrågasatt att jag betalar lika mycket för henne (förutom underhållsbidraget från hennes mor), hon ingår ju liksom i vårt gemensamma liv.
Jag har haft häst, shoppar mycket dyr inredning och jobbar dessutom deltid, så vi är nog lika kostsamma bägge två.
Kanske därför det funkar.

Sen tycker jag det är extremt avtändande att hålla på att räkna på kronor och ören och då är jag ändå tionde generationens smålänning.

Som inlägg i tråden så uppfattar jag det som att det handlar om en ideologisk skillnad i hur man ser på förhållandet. Ser man på ett förhållande som att du och jag väljer att bo tillsammans och vara i en relation, men vi är två individer, så faller det sig naturligt att ha uppdelad ekonomi och säkra upp för alla eventuella risker ett förhållande kan medföra.

För vår del så ser vi på vårt förhållande som att vi har valt att leva tillsammans och skapa ett gemensamt liv, dvs. det är vårt hus, våra pengar och vår bil. Vi delar inte upp våra ägodelar och vi arbetar gemensamt för att kunna upprätthålla/förbättra vår gemensamma livskvalité. Under några år bidrog han mer medan jag studerade, sedan bidrog jag mer medan han startade upp företag, vilket gör att han nu bidrar mer ekonomiskt till vårt gemensamma. Och eftersom vi är gifta, utan äktenskapsförord, så kommer vi att dela allt lika om vi skiljer oss. Dör någon får den andra allt.

Att ha gemensam ekonomi kräver väl dock att man resonerar likadant kring pengar. Inte att man har liknande utgifter/intressen, utan värderingar. Vi sparar på sådant som behövs, men inte nödvändigtvis är roligt, medan vi ger varandra utrymme att spendera på det som höjer vår livskvalité och gör oss glada. Såklart inom rimliga ramar så att vi har ett sparande för det som behövs. Vi diskuterar dock ofta vad vi vill uppnå inom de närmsta åren och hur vi ska göra det, och hur vi prioritera vår ekonomi blir då en naturlig del av det. Sedan är det ju bra om man inte missunnsam gentemot sin partner.

Det finns inga rätt och fel i hur man vill ha det.
Jag har haft helt gemensam ekonomi när jag var gift, det var win för mig som tjänade mindre och hade två hästar som tränades och tävlades. Min exman hade inga problem med det men det kändes ändå lite skavigt för mig och jag trivdes inte jättebra med den lösningen.

Med min nuvarande har vi delad ekonomi. Tjänar ganska lika, hyran delas rakt av, jag betalar el och hemförsäkring, han bredband och Netflix. Har varsitt kreditkort som är kopplade till samma faktura som vi använder för mat och annat gemensamt, fakturan splittas rakt av. Sambon äter mer än mig så det har vi löst genom att jag köper mat till mina djur på kortet.
Fungerar jättebra för oss 😊

Men han får titta på sticklingen, eller har du ett eget rum med bara dina blommor?

Jag handlar för hans pengar, han handlar för mina, men vi tänker inte så, det är våra pengar för vi har valt att leva ihop.
Alltså, han ser ju ingen skillnad på sticklingarna, så det är ju inget han har glädje av öht. Om något så tycker han att de blockerar fönstren, men står ut eftersom vi bor ihop och jag vill ha dem.

Har ni några privata saker, eller är allt ni äger bådas?

Alltså, han ser ju ingen skillnad på sticklingarna, så det är ju inget han har glädje av öht. Om något så tycker han att de blockerar fönstren, men står ut eftersom vi bor ihop och jag vill ha dem.

Har ni några privata saker, eller är allt ni äger bådas?

Jag har nog inte tänkt på det så. Vi äger nog det mesta ihop, men det klart, padelracken och golfklubborna ser jag som hans, likaväl som jag ser vissa grejer som mina, även om vi köpt dem av gemensamma pengar. Mer ett känslomässigt ägande än ett juridiskt.

Vi har dock varsin katt, men de hade vi med oss i boet. De är också fascinerande nog ovänner efter snart 11 år ihop, så de är nog det enda där det verkligen är uppdelat, min katt och din kattfan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 195
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 479
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVII