Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Hihi vad söt :p

*kl*

Ska precis börja rida en 06a som har börjats sättas igång efter sparkskada. Första turen blir i eftermiddag :bump:
Det blir skritt ett par veckor till och kommer inte kunna börja rida "ordentligt" på ett antal veckor. Men som jag sa till ägaren, vi får väl ta tiden till att lära känna varandra ordentligt istället :D
Han är en fullblodsvalack e Funambule och tror han är ca 165 cm och kommer nog växa ett tag till enligt några i stallet som kan det där lite bättre.
Han har innan skadan gått lite som förhäst i träning av galopphästar och har även ridits i dressyr och är inhoppad.

Här är då Excon

17134_1265131681261_1618837653_690597_6746752_n.jpg

Ska ta lite bilder när jag är i stallet ikväll men för närvarande är han rätt smal då han blev deprimerad under sin konvalescens och inte ville äta stackarn.. Nu har han gått i hage ett par veckor och har skrittas i snart två och han är nu glad och pigg igen.

Här med sin halvbror Dust i hagen (samma pappa)

dsc03658_76703412.jpg

Åh Jeeeesus vad ont sånt gör! Har själv åkt av otaliga gånger på exakt samma vis...blir ju så när man rider mycket unghästar!:D

Du kommer nog vara öm både här o där imorgon....vad sa lilla pållen efter det hände? Ibland kan dom ju bli lite rädda när det händer sånt här.

Mjo är lite mörbultad:cool:
Hon blev mest förvånad, tvärstanna och titta rakt på mig såg ut som om hon tänkte "vad gör du där?":confused:

Men efter att jag hade hämtat mig så hoppade vi det här
12065_1267639669.jpg

Å jag är så glad för min 06:a börjar äntligen ta sig o se ut som en häst!

Så här såg hon ut 11 januari 2010 när jag fick henne:

30242575.jpg

1 månad senare:

30421051.jpg

Och idag:

30541166.jpg

På dessa veckor har hon lärt sig att stå i stallet själv, åka transport, löshoppa, ridas utomhus i alla 3 gångarterna! Superpsyke på denna brud!:bow:

*kl*

Igår red jag Excon för första gången!

Han är så liten, han har ju varit konvalescens i 1-2 månader så några muskler är inte att tala om.

Han skötte sig i alla fall utmärkt, skulle ha ridit med ett par andra i stallet men dem var redan klara på volten när jag kom ut från stallet, så det blev att rida själv. Det börjar med att vi blir omkörda av en bil, lill-hästen rörde inte en min. Sen fick vi rida ifrån två hästkompisar precis utanför stallet och det blev inte ens några protester!

Han skrittade på snällt, var lite tveksam några gånger men det räckte att jag tryckte på lite lite och så gick ha framåt och verkade tänka "okej, du vet säkert bäst så då går vi". Uppe på volten jobbade vi i låg form på volt och lite blandade ridvägar så att han inte skulle bli uttråkad. Skötte sig bra, han orkar inte bära sig i form så länge så krävde inte så mycket.

På söndag ska jag rida honom igen och då blir det att rida ut en liten sväng på en plogad grusväg. Hoppas på sol!

Ska försöka ta lite bilder på söndag, men han ser inte vacker ut i kroppen just nu så ni får inte vara för hårda mot honom..

*KL*

Idag hade vi lite kommunikationssvårigheter...:crazy:
http://www.youtube.com/watch?v=9HtSNXNo6t4

Ajdå! Jag flyger av titt som tätt jag med. Det är bara att le och upp igen! Heja! Vi ska hoppa på lördag och då hoppas jag verkligen kunna visa lite bilder efter det. Var ju 85cm sist och det är verkligen ett wow för Rosie har verkligen inte gillat hoppning tidigare.

Igår var det dressyr, gick kanon bra, tränaren tycker att vi bättrat på kommunikationen och att hon går bättre och bättre. Ibland känner jag dock inte riktigt om hon går bra eller ej, tycker att det är svårt från ryggen. Någon som har bra tips på det?

Novali01 Bra jobbat! Skönt för henne med mer hull, och ett plus för att hon är så duktig :bump:

*KL*
Suck, idag känner jag inte för att rida, red senast i tisdags..
Hur mycket rider ni på era nu?
Tänkt att rida imorgon och helgen, lite lugna utepass i skogen men det innebär att det blir två dar av och tre dagar på..men det borde väl inte vara så skadligt då vi kör llugna skogspass?

Någon som vill presentera sitt ridschema;).
Kan just nu inte drilla på bana då jag inte kommer härifrån så det är mycket skogslull..

*KL*
Suck, idag känner jag inte för att rida, red senast i tisdags..
Tänkt att rida imorgon och helgen, lite lugna utepass i skogen men det innebär att det blir två dar av och tre dagar på..men det borde väl inte vara så skadligt då vi kör llugna skogspass?

Någon som vill presentera sitt ridschema;).
Kan just nu inte drilla på bana då jag inte kommer härifrån så det är mycket skogslull..

Jo men det klart du ska ut i det fina vädret! Det är ju hur härligt som helst, solsken piggar upp och hovar som låter mot marken. Självklart ska du ge dig ut! Pepp Pepp!!! :d

Vi har inget speciellt ridschema, men rider väl ca 4ggr/v beroende på om jag kommer hemifrån med släpet. Något som vi infört är att vi en gång i veckan iaf hoppar annars är det allt möjligt med snöpulsning, uteritter, hoppning, dressyr, AR, ja vi testar det mesta men mest är det dressyr som står på schemat men för att hålla damen glad så är det stor variation

Ha,ha. Alltid bra med pepping men nä, jag får nog balla ur. Hos mig är det nordanvind, dammsugarn pockar:crazy:, jag ska iväg å jobba kväll.
Fast ca fyra gångar i veckan är nog vad mitt snitt är också och det känns rimligt och lagom. Blir lite okonsekvent just denna gång, men hon får vila på måndag;).

Själv planerar jag inte så mycket än men skriver lite "dagbok" om vad vi gjort och när jag ridit eller tom varit iväg för instruktör.

Ja man gör ju sitt bästa för att hjälpa till ;) Min dammsugare har inte sett mig på ett bra tag...stackaren..

Vi för också dagbok, eller försöker åtminstone. Det är himla roligt att gå tillbaka nu och läsa om inridningen förra hösten. Allt gick så lugnt och stilla till och hon verkligen tog till sig situationen, är så himla stolt över min tjej!

Kl

Jezzie har gjort illa sig i hagen idag och kommer nu stå på 12 dagars boxvila.
Vet var hos oss och sydde, skrev ut massa penicillin som vi ska ge henne.
Efter hennes 12 dagar får hon börja gå i sjukhage 1 timme/dag.
Stackars ponny :(

Tråkigt för er!
Hoppas att hon blir bra så fort som möjligt...

Kl.
Har varit sjuk så jag har inte ridit på hela veckan. Men imorgon planerar jag att rida en sväng i skogen.

Polly P: Som det ser ut just nu (med all denna snö och kyla) så rider jag 2-3 dagar / vecka och enbart i skogen. Jag linar honom en dag / vecka.
Läängtar efter att snön ska smälta så jag kan börja rida "ordentligt" på banan. Har inget ridhus vid stallet och kommer helt enkelt inte iväg till ridhus:(

Visst kan bet bli lite ojämt med ridningen ibland.
Jag försöker komma ut 4 dagar /v. Men det blir oftast 3-4. Nu sista har det blivit vila två rida två, inte det bästa, men man får anpassa efter verkligeheten också. ;) Jobb, nordanvind och "snöstorm", andra uppbokade aktiviteter mm sätter sina käppar i hjulen ibland.

Tar man lite kortare pass och framför allt kolla av hästen och vad den säger, ja då går det bra att ta ett par dagar på raken ibland.

PS, nu är det snart vår. Min dam har börjat fälla :cool:

kl

Jag har ridit väldigt sporadiskt under denna vargavinter. Senast för ungefär två veckor sedan. Hon är oskodd och nu när det töat och sedan fryst på igen är det väldigt halt på vägarna. I skogen är det mycket högt med snö med skare. En av nackdelarna med oskodd och obrodda häst, Men vi promenerar och tömkör när det inte är för halt för även de aktiviteterna. Desto roligare när det väl blir en ridtur:)

Ajdå, det lät inte roligt alls. Stackaren. Sånt är så himla tråkigt, jag har (peppar, peppar) inte råkat ut för något på någon utav mina hästar hittills..

Har funderat en del på det här med vila en dag rida nästa. Vi har inte riktigt något schema för hur dagarna skall falla ihop. Tänker på att jag rider när jag hinner, vilket kan resultera i tre dagar på raken och vila två, eller ja, det kan bli hur som helst. Tror Ni att de stör henne utbildningsmässigt? Hon har bra ork nu och verkar tycka att det är skoj.

Visst räcker det med vintern nu?? Är så förbannat trött på is och snö, halkade senast igår när hästarna skulle ut på morgonen. Det resulterade i att jag blev vansinnig, tog ut sista hästen och gick in och tjurade. Jag gillar inte vinter....

Min ska snart gå på vila, vi ska rida en liten skogsrunda på lördag men sen är det nog. Han ska få vila huvudet och ta in allt som hänt det senaste halvåret. Så vi rider inte mycket alls ;)

Trött på vintern är bara förnamnet...

Red en sväng i skogen idag, min häst hamnar lite utanför stigen och vips har vi snö upp till magen:(
Han är tvungen att ta jätteskutt för att komma upp och trampar givetvis av sig ena framskon. Typiskt.
Jag vill ha vår nu!!

Jag instämmer....Skit är detta m all snö!!
Vi kan inte heller rida ut pga snödjupet. Min drog av sig en sko han oxå..Fördelen med det för vår del var att jag tömkört m gott resultat ett par dgr tills hovis kunde komma! :)
Men nu är jag trött på detta o vill komma igång med inhoppningen ordentligt!
Men visst känns det som vår i luften o ljusets timmar..!?:angel:
/ C

Igår var det dressyr, gick kanon bra, tränaren tycker att vi bättrat på kommunikationen och att hon går bättre och bättre. Ibland känner jag dock inte riktigt om hon går bra eller ej, tycker att det är svårt från ryggen. Någon som har bra tips på det?

Jag antar att din tränare säger till när det ser ut som hon går bra? Men det är inte alltid känslan stämmer överens med hur det ser ut....så du får nog gå på din känsla istället för vad ngn säger.

Men för att kunna tipsa dig lite mer skulle jag vilja veta mer hur du menar? Att du inte känner att ryggen kommer upp o hon bär istället för skjuter på bakifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar