Del IIII Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del IIII Hur går det för era 06:or?

Vad kul! Ser inte så mycket av Maraton i henne men har iofs ingen superkoll på honom heller.;)

Nu i helgen ska vi på träningshelg, ska bli mycket spännande. Hon är väldigt positiv nu för tillfället med rejäl framåtbjudning, tycker det är såååå kul att bli riden och har börjat röra sig riktigt br aäven under ryttare nu!!

Tänkte fråga er med halvblods 06:or, hur höga är era nu och hur höga beräknar ni att de kommer att bli ?

Jag räknar in Dolly bland halvbloden;) Hon är ca 174.

Min häst ligger på ca 170 cm. Tror inte att han växer så jättemycket till men någon cm blir det nog...

Hur hög är din häst?

Jag har ju inget halvblod men för mig är 170 HÖÖGT!! :eek:
Min är ju runt 150....

KL

Igår var det dags för en liten hoppträning med klubbkompisarna. Det slutade med en pigg häst, tre avramlingar och att bommarna låg på 70cm. :d Hon skötte sig exemplariskt som vanligt men jag har stött på ett problem, är väl egentligen inget problem utan en positiv egenskap hos henne men för mig blir det svårt. Enligt de andra som ser på när vi hoppar så säger de att hon hoppar väldigt bra med god bakbensteknik, detta resulterar i att hon blir extremt rund när vi hoppar ett hinder, detta gör att jag skjuts ur sadeln och resten kan ni ju räkna ut. Jag flyger rätt ner i backen.
Finns det något som jag kan göra eller är det bara för mig att träna mer? Nu menar jag mig själv. Om hennes teknik är bra vill jag ju inte förstöra den men jag kan alltså inte hålla mig kvar.
Hur gör Ni? Jag är ju ingen erfaren hoppryttare...

Jag hade en ungponny som gjorde så, hoppade med GRYM rygg teknik, men jag vet hur svårt det är att hålla sig kvar.. Det bästa knepet var faktiskt att ha en riktigt bra hoppsadel, då det många gånger var så att den allround sadeln vi hade från början sköt mig ur sadeln när hon hoppade så mycket med ryggen. Nu har du kanske det, men om inte så var det nästan det enda som hjälpte. (och rejäla mantag);)

Kul att hon hoppar så bra iallfall, och duktigt av dig att inte ge upp efter tre avfallningar..:bow:

Okej! Skönt att det inte bara jag som har en "jätte" ;) Min är också ca. 170 men högre bak fortfarande, vill helst inte att hon blir högre men det lär hon nog bli..

Ja det verkar ju som om jag har en häst med bra teknik :) Jag har en Jacson santacruz, celine, ligger inte helt okej på henne så det är säkerligen som du skriver att det är dags för en bättre. Ska till Horse SHowen i Gbg nu i helgen så jag får väl kika på sadlar då.. Hade ju inte riktigt tänkt att satsa på hoppning men hon gillar det och jag är inte omöjlig att konvertera ;) Har ju ridit barbacka en hel del och tack och lov för det för resten av passet satt jag ju kvar så lite smidig är man ju allt :p

Ja visst är det roligt! Hon är alltså så duktig att en utav tjejerna som var med sa att om något år och att vi kommit upp i höjderna så tycker hon att vi ska gå med dem och hoppa lag (De tävlar 120/130). Låter som rena skräcken för mig men vi får se vad framtiden ger... :D

samam här, ca 170 men högre bak...så han kommer ju bli större. Vill helst inte det.

Min Ella är 172 men lätt i typen som tur är.
Hon landar nog på kring 175 skulle jag tippa.
Hade hoppats på 168 men det kunde jag ju se mig i stjärnorna efter ;)

Min är ca 167-168. På treårs mätte dom till 168 men jag opponerade mig;), då skrev dom 167. Hoppas på lite till faktiskt. Har ju inte mätt henne riktigt nu men tycker hon står still..Hon får gärna maffa sig också..

Min 06a är ca 160cm nu men lite högre bak så jag hoppas på 2-3cm till! Både mamma o pappa är 168 så jag hoppades på det men hon blir nog strax över 160.

Min tjej mätte 161cm på treårs och är nu 162cm, jag hoppas verkligen att hon växer en del till. Min förra kuse var 171 och det var lagom :crazy:, så ni som vill att era ska stanna, ni kan skicka växtkraften hitåt :D

Hemma går det sakta frammåt igen, var ju lite "tjaffsig" med huvudet ett tag, men nu när tandbytet har lugnat sig så har hon hittat formen igen och är mycket trevligare. Vi ligger lite efter er andra, men hon börjar hitta formen bättre och bättre i skritt och trav nu. Har inte börjat "kräva" form i galoppen ännu. Tänker att hon kan stärka sig och hitta ordentligt rätt i skritt och trav först så ger det sig kanske lite automatiskt sen.

Vi rider på mestadels ute, ridhusunderlaget hemma dammar så mycket att det undviker man helst. Tyvärr har träningarna blivit inställda pga dammet också. Men jag hoppas jag kommer iväg till några träningar på bortaplan istället.

Å en till som håller sig runt 160, skönt att man inte är ensam. ;)

Mamman och pappan till min är 165 och 169, halvbrorsan (samma mamma) är över 170 och växte fortfarande vid fem års ålder så jag vi får se vad det blir.

Jag hoppades på 167 eller så :angel:

Bellis ägare träffade henne "live" för första gången på ca 2 månader häromdagen (sett bilder och filmer på Bellis under tiden).
Första orden hon sade var:
- Vad stor hon har blivit:eek:

Vi gjorde en snabb mätning och den visade att hon är ca 167-168 cm
På treårstestet var hon 163 cm (hade inte växt något under sommaren enligt ägaren) och hon var liten när jag började rida henne.

Helbrodern är ca 160 cm, mamman är 156 cm och pappa (Lipton) 168 cm
Ingen trodde att hon skulle bli så hög (har cob stl på tränset):rofl:

.

KL

Nu är nya ponnyn hemma :)
Resan ner med Jackie gick superbra och även där fick jag reaktionen: VAD STOR HON HAR BLIVIT :eek: även fast hon mäter ynka 145-150 :p

Resan hem med nya ponnyn gick bra även den. Jezzie som den heter verkar supertrevlig. Alla i stallet tyckte hon var jättesöt :love:

Ja, det blir spännande att se vad dom landar på våra "små", men jag har bestämt mig att inte tappa hoppet om några cm till förrän vid 6 års ålder. :D
Tränaren var övertygad om att "Å jo, hon kommer att växa mera, se här bara hon har ju inte växt i skinnet än" så tog hon och "ruskade om" i löst hals skinn :p. (har/hade lite problem med sadel som inte vill ligga still trots att den passar henne. Men nu med antiglidpadd under är det mycket bättre)

Det är i alla fall så att hon uppfattas som större än vad hon är, hon har kort rygg och är högrest så hon ser inte ut som en liten plutt. Men det är klart att jag märker att hon inte är så hög. Jag är själv 172 och har långa ben. men andra säger att vi passar ihop i alla fall ;)

Så gör det ju stor skillnad nu när dom börjar muskla på sig med. I alla fall så ser min tjej mycket större ut nu mot treårs, men det skiljer bara 1 cm.

KL

Min är 1.63 nu (i och för sig inget halvblod, utan en quarterkorsning) men mycket högre i bak, så han blir nog hyffsat stor. Han har växt flera cm sen oktober, lite avmaskning och rätt mat gjorde saken ;)

Vi har haft ett litet bakslag ett tag. Han har inte velat gå bort från gårdsplanen utan började resa sig så fort vi gick för långt, och när vi väl var ute så var han stressad och på helspänn. Men efter lite envishet så löste det sig och i onsdags gick han riktigt fint!

Snart är det dags för vila i två veckor, vi ska iväg så han ska bara få skrota i hagen. Sen blir det fullt kör igen :devil:

KL
Liten travsnutt:

http://www.youtube.com/watch?v=ZoRIqfSWfMI

Hon har stått rätt mycket och har knappt några muskler. Verkar inte trivas på det bettet heller. Första gången jag red, på ett helt nytt ställe. Hon skötte sig jättebra men var tvärt emot Jackie hihi. Vi kommer nog hitta rätt knappar snart. :)

KL

30513989.jpg
[/IMG][/IMG]

Bild från idag. Vi harvar på längs dom vintriga skogsvägarna;).

30513842.jpg

30513055.jpg

Inga höjdarbilder men "tvingade" min febriga&snuviga dotter;).

Pållelåll sköter sig, pigg, lite överambitiös med en matte som längtar att kunna komma inom ridhusets fyra väggar snart...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
56 57 58
Svar
1 147
· Visningar
82 074
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 759
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 385
Senast: mrkarisma
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 049
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar