Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Nu är jag precis hemkommen efter en tur till ridhuset. Löshoppade lite och tränade på lösgalopp i båda varven. Han var lite piggare idag än senast vi var iväg men jisses vad överbyggd han är nu. Man tänker inte så mycket på den när han bara går i hagen och skrotar men på lite håll så.............

Nu laddar vi inför utställning på söndag, samma domare som på treårstetet så det ska bli jättespännande, har inte ställt för henne sedan han var ett och då tyckte hon att han var en häst för framtiden.

kl

Denna annons:

DU OCH DIN HÄST FRÅN START!!
Har du skaffat unghäst? Vill du få den inriden och funderar på att lämna bort den? Strunta i det!! ta med dig och din häst till mig så tar jag er tillsammans igenom inridningens alla stadier. Hos mig får du och din häst använda hjärnan och kroppen, finna lugnet som tar er till uppsuttet med lugn och harmoni i kroppen.Varje individ är unik och behandlas därefter, ta steget in i den härliga världen av samexistens med din häst från första början, vi lägger grunderna och ni fortsätter som ett mer komplett och sammansvettsat ekipage!Jag finns till tjänst från och med 1 Maj så ring nu och boka tid alla är välkommna

hittade jag på bukeanonnserna och jag greppade den direkt och mailade och fick detta till svar:

I mina lektioner börjar vi först i grunden att utveckla ett förtroende tillsammans med hästen på marken i olika övningar. Innan upp sittning skall hästen kunna kommandon som du senare skall kunna använda i kombination med dom hjälper du vill använda just på din häst när du är upp sutten.Mina lektioner bygger på att arbeta upp en relation med din häst och en förståelse för hur just din häst fungerar, Man kan inte dansa om man inte kan stegen som det heter. Tanken är att det i slutändan inte ska finnas någon rädsla kvar när du sitter upp för din häst kommer tala om för dig att det är oki!Harmoni, humor och trygghet är A och O. Jag kommer till dig eller du till mig och lektionen är en timme lång men det kan variera lite om hästen blir fort mentalt utmattad och jag tar 250 kr timmen. Mvh Jenny

så alldeles nyss ringde jag och hon ska komma ut redan idag och kika om hon kan hjälpa oss...Mycket spännande tycker jag!!Skriver sen hur det gått!

Skrev visst svar till fel person: Ska vara till galopiruette:

Du gör helt rätt! Var och en måste ta allt i sin egen takt. Ofta märker man när det är dags för nästa steg. Både man själv och hästen måste vara mogna för det man gör. Jag tycker ibland att jag har tragglat länge med promenader och träning av kommandon m.m. När jag till sist satte upp var det som om vi aldrig gjort annat, alltså var vi mogna för det. Jag siktar dock inte på varken tester eller tävlingar och har därför ingen press på oss överhuvudtaget. Att ta det lugnt innebär för oss att vårt samarbete gynnas i hantering, samvaro och träning. Sedan är det olika, olika dagar. Har en ganska envis liten häst så ibland får vi jobba hårt för att hålla intresset uppe. Samtidigt gillar hon att jobba och är nyfiken på allt, samt känslig för beröm.
Keep up the good work:)

Senast ändrad:

Tappsveded- det dar later ju interessant, jag har en tjej som ar Monty tranad, aven fast hon inte ar bara NH tank, och hon ar jatte duktig och har varit med och kollat in varan tomkorning etc...fats hon flyttar nu sa ska forsoka hitta nan annan...
skriv och beratta hur det gar...

gallopp piruette- jag har bara suttit pa min kille fyra ganger, sista gangen red jag kanske 10 minuter det var det langsta vi har ridit, med en langsida trav...han har varit saaaa troott hela varen och det ar inte forran nu som han borjar orka jobbas lite langre, ta det lugnt du....
vi ska ta det ratt lugnt med ridingen, jag vill ha honom inriden i sommar, alltsa skritt trav och gallopp och kunna rida ut nagorlunda sakert...och sa ska han visas upp..sen ar jag gravid och vantar barn till i jul, sa i vinter far han nagra manader ledigt....:angel::D

*kl*

Idag var det dags för ridlektion igen, jätte nöjd med ponnien idag. Verkligen! När vi kommer ner i paddocken så ser vi att det står sockerbitar och bommar framme, T frågar om han ska plocka bort eller om vi ska trava över. Jag säger att nej det är ingen fara vi ska nog klara oss över ett litet kryss i trav.

Vi travar över krysset två gånger i varje varv, ponnien tycker att det känns onödigt att lyfta allt för mycket på fötterna så T höjder upp det till ett mini rättuppstående (50cm?) och vi travar över det två gånger i varje varv. JÄTTE ROLIGT tyckte han.

Efter hans lilla "hoppdebut" som kom tidigare än jag hade väntat men han tyckte bara det var jätte roligt, roligare när dom är högre upp än på backen, sa han. ;) Så blev det dags för lite galoppfattningar, tidigare har vi bara tagit någon fattning när vi ridit ut men idag var det dags i paddocken. Döm av min förvåning när han fattar nästan bara för galoppskänkel i båda varven och tar RÄTT galopp varje gång (ca 3 fattningar i båda varven). Jätte glad blev jag!

Sedan tränade vi lite på serpentinbågar i trav och volt tillbaka innan det var dags att ge sig för idag. Både ponnien och jag var jätte nöjda. På tisdag är det dags för lektion igen. :)

FILM FINNS HÄR!

7_36369911.jpg

02_36369883.jpg

kl
Imorgon ska jag på körkurs, skogs- och brukskörning, dock ej med egen häst. Det blir nästa gång. Nu ska matte lära sig lite först. Det ska bli jättekul!

Så roligt att det går bra för Er allesammans!!! :d
Till Er nykomlingar så behöver Ni inte alls stressa upp Er för att man ej hunnit långt. Man tar det i den takten man känner man själv och framförallt hästen orkar med. :laugh:

Uppdateringar från oss;
Efter samtal i söndags med tjejen som riden in Rosie så fick jag ännu mer saknad. Hon är jätteduktig :love: och går redan i form i alla gångarter. Hon har ingen ork i galoppen men det är ju inte så konstigt.
Inridaren tycker att Rosie är ett riktigt dressyr objekt, kul att höra kanske inte riktigt min inriktning men man kan väl testa...:D
Vi bestämde även att om allt fortsätter att hå lika bra som det göra nu och att Rosan hänger med i tempot så åker jag upp och hämtar henne den 22maj. På hennes 3-ÅRS DAG!!! :banana:

kl

Denna annons:

DU OCH DIN HÄST FRÅN START!!
Har du skaffat unghäst? Vill du få den inriden och funderar på att lämna bort den? Strunta i det!! ta med dig och din häst till mig så tar jag er tillsammans igenom inridningens alla stadier. Hos mig får du och din häst använda hjärnan och kroppen, finna lugnet som tar er till uppsuttet med lugn och harmoni i kroppen.Varje individ är unik och behandlas därefter, ta steget in i den härliga världen av samexistens med din häst från första början, vi lägger grunderna och ni fortsätter som ett mer komplett och sammansvettsat ekipage!Jag finns till tjänst från och med 1 Maj så ring nu och boka tid alla är välkommna

hittade jag på bukeanonnserna och jag greppade den direkt och mailade och fick detta till svar:

I mina lektioner börjar vi först i grunden att utveckla ett förtroende tillsammans med hästen på marken i olika övningar. Innan upp sittning skall hästen kunna kommandon som du senare skall kunna använda i kombination med dom hjälper du vill använda just på din häst när du är upp sutten.Mina lektioner bygger på att arbeta upp en relation med din häst och en förståelse för hur just din häst fungerar, Man kan inte dansa om man inte kan stegen som det heter. Tanken är att det i slutändan inte ska finnas någon rädsla kvar när du sitter upp för din häst kommer tala om för dig att det är oki!Harmoni, humor och trygghet är A och O. Jag kommer till dig eller du till mig och lektionen är en timme lång men det kan variera lite om hästen blir fort mentalt utmattad och jag tar 250 kr timmen. Mvh Jenny

så alldeles nyss ringde jag och hon ska komma ut redan idag och kika om hon kan hjälpa oss...Mycket spännande tycker jag!!Skriver sen hur det gått!

Spännade!!! Hur gick det?!?

Det gick super! Hon var bara ut och tittade lite men jag fick några bra goda råd faktiskt...hon sa att hon såg i Thengilyas ögon att hon var en avslappnad och lugn tjej och att det inte skulle bli några problem att rida in henne. Hennes tjurighet förklarade hon att det var det ända Thengan hade att ta till eftersom jag tagit kontrollen över henne på andra områden så hon testar en massa. Det ska vi jobba bort nu och inte förns jag litar på henne 100% så ska jag inte sitta upp. Så redan i går när jag skulle fixa vattnet började jag. T brukar alltid stå och pilla på mig när jag häller i vattnet vilket jag ine ritkgit gillar så jag satte ut en gräns där hon inte fick gå innanför och så fort hon föröskte komma in släppte jag allt och puttade ut henne igen. Hon försökte några gånger men gav sedan upp.

Och det var skit härligt att för första gången stå bredvid henne i hagen tätt intill hennes kropp utan att hon ens nuddade mig med sin mule! hon stod bara helt stilla och kollade rakt fram! Det känns toppen och hon ska komma ut nästa torsdag igen...då ska vi gå hinderbana!

Det gick super! Hon var bara ut och tittade lite men jag fick några bra goda råd faktiskt...hon sa att hon såg i Thengilyas ögon att hon var en avslappnad och lugn tjej och att det inte skulle bli några problem att rida in henne. Hennes tjurighet förklarade hon att det var det ända Thengan hade att ta till eftersom jag tagit kontrollen över henne på andra områden så hon testar en massa. Det ska vi jobba bort nu och inte förns jag litar på henne 100% så ska jag inte sitta upp. Så redan i går när jag skulle fixa vattnet började jag. T brukar alltid stå och pilla på mig när jag häller i vattnet vilket jag ine ritkgit gillar så jag satte ut en gräns där hon inte fick gå innanför och så fort hon föröskte komma in släppte jag allt och puttade ut henne igen. Hon försökte några gånger men gav sedan upp.

Och det var skit härligt att för första gången stå bredvid henne i hagen tätt intill hennes kropp utan att hon ens nuddade mig med sin mule! hon stod bara helt stilla och kollade rakt fram! Det känns toppen och hon ska komma ut nästa torsdag igen...då ska vi gå hinderbana!

Va härligt!!!! Kul att det fungerar. :laugh: Att det ger resultat direkt visar på bra att du kan ge tydliga och bra signaler (genom kommunikation) till din häst och hon förstår. Därför är det så underbart med horsemanship. :bump:
Ett stort lycka till inför nästa gång!! :laugh:

*kl*
En långt uppda. från oss. Haft så otroligt mkt att göra med jobb och allt så har inte hunnit sitta på buke nästan alls.

Vi har tagit stora storm steg tillsammans, rider nu i skritt och trav, allt har gått smärtfritt och vi jobbar med att ställa sig rätt, vilket han visar sig ha talang för. :) får börja jobba tidigt så man inte slarvar. haha... galopp står på schemat i morgon nu är an så pass stadig i trav så nya bäckar att kliva över.

Löshoppningen går väl si så där, hoppat 110 cm, men vi har en bra bit kvar innan han visar upp sig bra. Men vi ska nog hinna, han är ju inte löshoppad mer än 4 gånger hittils.

Lite bilder på den stor växta grabben på 174 cm +

27229829.jpg

27229771.jpg

27229844.jpg

Tyvärr har jag ingen bild uppsutten då jag fått fixa inridningen helt själv. hoppas kunna dra ut någon som kan ta kort i helgen, blir så avensjuk på alla er som har bilder när ni sitter på. Men får gotta mig med att jag klarat av allt själv.. eller nått.. haha..

Idag blev det även galopp som planerat, han är så duktig och skönt att han är stark i sig själv också. Måste fixa någon som kommer och tar bilder..

Men andra bilder från idag i alla fall:
27243573.jpg

27243554.jpg

Mamma jag myser med din sko :P
27243494.jpg

kl

Nu är lilleman schamponerad och piffad inför morgondagens utställning. Håll tummarna alla för att han ska visa den fina traven som vi brukar få till här hemma och för att jag ORKAR springa med honom, kondisen är verkligen inte vad den borde:angel:

Klart det ska hållas tummar, bilder vill vi gäääärna se sen om möjligt :)

*kl*

Jag är så stolt över min älskade ponnie idag.. :) Red ut och H gick med mig, skrittade, travade och galopperade utan problem. Han tyckte det var super roligt bara. Inga bocksprång heller. Och galoppfattningarna var SUPER! Bara lägga till galoppskänkeln åt båda galopperna och han fattade galopp!! Så imponerad, sen när vi skulle vända så tänkte vi passa på och träna på "början till framdelsvändning" som vi skulle, och det funkade.. :) Åååååå så glad över honom idag!!

Efteråt fick han sig ett bad, haha och efter det fick han äta gräs och torka i solen. Muuums!

020_36540022.jpg

035_36540308.jpg

Sådärja, lite lätt matt efter en lång dag på utställning.

Poängen blev 88788-39p så det var helt ok. Däremot var det INTE ok med en sjua på benen (bla veka kotor bak). Undrar lite om det beror på att jag haft ny hovis i ca 6månader eller om han bara är i växtfas (rätt ordentligt överbyggd:D). Han har tidigare aldrig haft sämre än 8 på benen så jag blir lite sur eftersom det är samma domare på treårstestet i maj.

Finingen skötte sig iallafall UTMÄRKT och ett helt gäng personer kom fram och påtalade hur trevlig och väluppfostrad han var:love:.

En liten bild ska vi vär skicka med också, orkar inte lägga upp allt ikväll. (vill kunna ladda upp direkt från datorn:devil:)

DSC_0672.jpg

foto Johan Gustafsson

Hej igen!!

Jag har påbörjat ytterligare ett projekt:DSvärfars treåriga nordsvenska sto Dimma. Satt upp på henne för andra gången idag och red ut i skogen med sällskap. Det tog väl ca 10 min innan hon fattade vad tygeln var för en konstig sak, sen travade vi en liten bit på platt backe och galopperade upp till en liten sjö vi har uppe på ett av bergen här. Jättemysigt och lilla Dimma tyckte att det var jätteskoj! Öronen framåt och kikade på precis allt. Speciellt en liten dam i röd och vit joggingdress som kom knallandes ut ur skogen med cykel, påsar och korg.

Corona är som ett litet yrväder och gör inte alls som matte vill. Så sätter man sig upp på Dimma med världens bästa psyke och knallar rätt ut i skogen och gör sådant som jag borde kunna göra med Corona nu efter flera månaders tragglande. Tyvärr har jag en inställning i skallen (som jag vet är fel) att det "inte går att göra så med ett halvblod" vilket det egentligen borde gå att göra. Vad är skillnaden?Häst som häst, eller?

Kram från en idag alldeles jättelycklig Karoline:love:

Denna tjej som kom ut höll inte på med horsemanschip och vi båda kom överens om att det inte funkar så bra på min häst tyvärr. Hon behöver regler och ibland måste man ta i rätt hårt mot henne men som sagt huvudsaken är ju att det funkar iallafall...

Längtar tills på torsdag! ska föröska ta lite bilder på damen snart!

Idag blev det uteritt för bebben. Red ut med J, en ny vända igen (haha nya ridvägar varje gång, jätte skoj). Gick förbi forsande vatten och vägskyltar och det ena och det andra men han brydde sig inte. Tittade lite på skyltarna innan han insåg vad det var. Stod helt blickstilla när jag satt upp!! Han har lärt sig nu.

Var väl ute och red i ca 1 timme. Innan en av galopperna förvarnade hon mig om att det var en stock på ca 50 cm längre fram på stigen, ok sa jag inga problem. Haha strax innan bryter jag av honom till trav så att han hinner se stocken, han hoppar med världens språng. Super rund i ryggen som om stocken ska äta upp honom, jag sitter i dressyrsadel med långa läder men joodå jag satt kvar! Han hoppade ca dubbelt så högt som själva stocken i själva verket var.. Haha han är bra rolig, ponnien!

I morgon kommer hovslagaren, då ska han få skor. :) Får väl hoppas att det går bra, är nog i skolan då.

Denna tjej som kom ut höll inte på med horsemanschip och vi båda kom överens om att det inte funkar så bra på min häst tyvärr. Hon behöver regler och ibland måste man ta i rätt hårt mot henne men som sagt huvudsaken är ju att det funkar iallafall...

Längtar tills på torsdag! ska föröska ta lite bilder på damen snart!

Okej. Det lät som det i annonsen. Men härligt att du hittat ett sätt som fungerar med din häst. :laugh:

Själv håller jag på att längta ihjäl mig till den 22maj.... :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 184
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar