Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Har så mkt att göra så sitter sällan här, men en uppdatering från oss.

Killem har nyss haft en vila på 1 ½ vecka, både kroppen och psyket behövde en vila. Nu igång igen och nu ska ridningen finslipas och vi hinner med en sista löshoppning innan 3-års.

Ridningen går bara bra, han är trevligt att jobba med och positiv till de mesta, pigg och sprallig när han kommer ut i naturen och skipper banan.

Löshoppningen är enligt mig en katastrof, stannar aldrig, bjuder på bra men han ingen teknik, före han river, efter en rivning rättar han sig trevligt och får runda fina språng med bra rygg och taxering.

Tur att han inte ska gå in som hopphäst utan är en dressyrstammad pöjk.

Lite bilder från oss, rid bilderna är från 5.e uppsuttna ridningen några andra bilder har jag tyvärr ej från rid tillfällen :(

http://www.pixbox.se/pic_show_id27457419.html

Och nu märker jag att jag inte kommer att få upp bilderna direkt, så klicka på denna länk i stället:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1057902_page0.html

återommer med bilder i kväll när jag sitter hemma, går inte att få upp bilderna här.

Härligt när det går bra för Er!
För vissa unghästar tar det längre tid att förstå det här med hoppningen, även om han är dressyr i grunden så trillar säkert poletten ner en gång och benen hänger med.

Cool hjälm förresten!! :)

Planer för sommaren:

I slutet på juni blir det inkörningskurs:). Annars är planen att fortsätta med tömkörning, vänja vid ljud bakifrån och från sidan. Ska dra med mig lite tomburkar el dyl. på promenad. Rida ut med sällskap av annan ryttare och häst, och/eller med min sambo som stöd. Löslongering vilket funkat sådär tidigare och löshoppning. Vi tar det allt eftersom. Dagsformen får avgöra takten och vilka nya saker vi prövar. Vilodagar i hagen mellan träningarna.

Gud vad jag längtar till sommar och semester!

*kl*

I måndags var Twix med på lektion för min ena tränare, henne som jag rider för oftast. Vi fick hänga på sista stunden i knattegruppen för att hon skulle få lite draghjälp. Vi red travdelen i LC:2-programmet på led, och twix gick nästan bäst av alla ponnyerna :p Sen red vi på stora volter och gjorde övergångar trav-halt-trav-halt o twix var jätteduktig, tappade bara koncentrationen ibland när det kom bilar förbi i hög fart eller skäck-ponnyn som hade hoppträning i andra änden laddade för mycket! Kossor som hoppar tycker twix är konstigt! :angel: Efter en halvtimme var twix mentalt slut och det gick saaaakta när hon tillsammans med en annan liten ponny fick skritta runt gräsbanan för att varva ner.

Hemma så skickade jag in twix i transporten och hon gick in själv utan att blinka, men på bortaplan var det inte lika lätt ;) Efter en stund fick jag hjälp för att slippa bråka, så jag följde med henne in i transporten och två stycken lyfte in den stackars trötta fjordingen :angel:
Vi stod och snackade en stund efteråt med dörren öppen så twixen fick vara med i diskussionerna och hon stod lugnt och fint.
Appropå att ge hästar godis så försöker jag ibland, däribland i måndags, ge twix lite godis när jag ridit som belöning för att hon är duktig. Men eftersom hon inte har fått godis tidigare i livet så innebär det att hon ofelbart spottar ut det igen! :p Svindyrt eggersmann-godis var det som hon ratade dessutom - oförskämda häst! :angel:

hur som helst så var det nyttigt för henne att komma ut och miljöträna eftersom hon oftast är alldeles för lätt att rida hemma. Troligtvis blir det väl en gång till i sommar innan det blir vila.

Senast ändrad:

japp någon gång ramlar nog poletten ner, fast mitt eget fel då jag varit så seg med hoppningen på denna grabb.. hiih.. ja visst är hjälmen cool :)

löshoppade dock kille en sista gång nu innan treårs, bjuder på lite bilder:
27586726.jpg

27586745.jpg

fattar inte varför de ska tjorva att lägga in från pixbox, skit också.. hela albumet hittar ni här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1062798_page0.html

inte som i vinkel snyggast bilderna då jag var själv och fick vara en som drev på och vara fotograf men jag lyckades lite i alla fall :)

På schemat idag står promenad + öva visning för hand, sen hinner jag bara rida han två gånger tills testet och på lördag smäller de.. :P

Då hoppas jag verkligen att det kommer att gå vägen för Er! :laugh: Ska tänka på Er på lördag!
Själv håller jag på att förbereda mig inför hämtningen utav min häst till helgen. Åker på fredag och stannar tills på söndag. Skall rida för henne som ridit in henne. SKA BLI SÅ UNDERBART ROLIGT!!! :love:

Ska din visas i Högbo?
Här är min som ska visas där på lördag i alla fall :)

4334_90878699121_719864121_2578488_.jpg

Val AerlineH-Goldlöwe

Min åker på bete tom Sept ( hoppas jag ) på torsdag. Skall bli välförtjänt för honom!:)

Min 06:a blev riden fför första gången igår! =D Min kompis satt upp och så ledde jag henne, gick kanonbra och hon var så lugn och duktig. Blev en kort sväng på ungefär 5-10 minuter och när vi slutade hade hon redan börjat fatta lite av broms och igång för skänkel! =D
Idag blir det longering, så imån får hon vila för på torsdag ska hon bli löshoppad för första gången! =D

Lägger in en ny film på min lilla gosse idag.
Vi hoppade lite på volten när jag longerade. Nästa vecka tror jag att det blir lite uppsutten hoppning.
Har ridit 6-7 gånger nu och vi kan snart svänga bra trav, galopp och broms fungerar hyfsat.
Här är filmen: http://www.youtube.com/watch?v=fjWH4fOik1w

nej visas i åstorp. lycka till med din snygging :)

Blev för övrigt de 10.e ridpasset i grabbens liv idag, och sista passet före treårs. avslutade med att galoppera en 100 m ute på grusväg, han älskade det :) andra uppsuttna ute ritten för han för den delen med.. :) nu bara vila och bad som gäller och på lördag smäller det. :)

jag har aldrig fattat, rent utbildningsmässigt vad ger de att hoppa en 2,5 - 3 åring uppsuttet??

kl

Idag har vi varit på genrep inför treårstestet på söndag. Grabben skötte sig (som alltid) bra och hoppade helt ok. Han är fin i kroppen om än lite (läs MYCKET) överbyggd men det är sånt man får ta och jag ser det som positivt att han faktiskt växer eftersom han är i minsta laget.

Efter testet är planen att han ska få en månad ledigt för att sedan ridas in ordentligt och säljas eller lånas ut.

kl
vi fortsätter med arbete för handen :

och så är vi ute på klättringsturer. Allt för att stärka honom innan vi kör igång och jobbar.

Ett tillägg; det är inte jag på filmen utan instruktören. Vi turas om.

red min kille for attonde gangen igar..jag aktiverar hononm typ tre dagar i veckan, en promenad ute i skog och mark, garna med lite klattring involverat. en gang uppsuttet, och en gang, loshoppning/tomkorning/cavaletti eller bara inhand arbete
han ar en PRE sa mognar lite langsammare sa jag tar det lugnt, han har framatbjudning och ar kanslig for vikthjalper etc, vi har travat tva ganger tidigare och igar foll han i galopp av sig sjalv pa en langsida, jatte harligt:love:
varldens basta palle..nu maste vi bara fa till lastningen, han gar pa slapet bra, men kan slanga sig ut baklanges innan man far upp bommen, men han blir battre var dag:)

kl

Här är vi ute på vägen utan "ledare" för första gången. Nyttigt att se på bilder. Min sits behöver förbättras och sadeln sitter inte riktigt bra.
DSCN2130.jpg

DSCN2129.jpg

Avslutar med lite träning i paddocken. Vilda har färdkost i munnen. Det lilla matvraket.
DSCN2137.jpg

Roligt hade vi i alla fall!:D

kl
Har precis köpt mig en treårig islänning. Hon är inte så mycket hanterad mer än gosad med och gått in och ut från hagen. Så har börjat borsta och träna hovlyftning med henne. Har hunnit med att löshoppa en gång lite försiktigt och börjat longera två gånger. Aktiveras några gånger i veckan bara. Hoppas på att kunna hoppa upp i höst.

Här är nya bilder på min 06a..

25maj-009_39917104.jpg

25maj-004_39917451.jpg

En fråga till er, hur mycket mer tror ni han kommer växa, har precis börjat dra iväg i bak igen, mäter 161 i manken och 165 bak... hur stor tror ni han blir?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar