Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

UPPDATERING!
Nu har jag ÄNTLIGEN fått hem min lilla cob. Det tog hela 5,5timma hem i söndags så lillan var helt färdig när vi lastade av. Hon kände igen sig direkt :)
Allt har gått bra, har tränat 4 pass (35min) i helgen och hon är så duktig. Lägger in lite bilder så får Ni se hur det gått.

Snälla titta inte på min sits, den ser förj*vlig ut!

RosieKarlskoga3.jpg

RosieKarlskoga2.jpg

RosieKarlskoga1.jpg

Jådå, det gick ok.
Det blev 45p i dressyr och 43 i hoppningen. Det var väldigt halt i ridhuset och många hästar gick omkull. Min halkade bara lite men jag hade ingen lust att jaga runt honom för att hålla igång galoppen och det drog ju ned både galopp och hopp betyget ordentligt.
Men jag är nöjd, han är supertrevlig att ha med sig ute, han äter och dricker och han är en sån häst som folk lägger märke till även om han bara står undangömd i ett hörn.
Jag måste erkänna att jag är sådär småflicksbarnsligt förtjust i den här hästen!

Jådå, det gick ok.
Det blev 45p i dressyr och 43 i hoppningen. Det var väldigt halt i ridhuset och många hästar gick omkull. Min halkade bara lite men jag hade ingen lust att jaga runt honom för att hålla igång galoppen och det drog ju ned både galopp och hopp betyget ordentligt.
Men jag är nöjd, han är supertrevlig att ha med sig ute, han äter och dricker och han är en sån häst som folk lägger märke till även om han bara står undangömd i ett hörn.
Jag måste erkänna att jag är sådär småflicksbarnsligt förtjust i den här hästen!

Kul att det ändå gick bra!! :) Det måste verkligen vara något speciellt med 2006års Welsh cobbar, det du skriver skulle lika gärna kunna vara om min lilla tjej.
Har du ingen bild att lägga ut på honom? Jag vet inte hur många som frågat mig om Rosie verkligen är 3år, just för att hon är lugnet själv men ändå pigg och glad. Me Love!! :love:

kl
Igår mätte jag Vilda igen: 141cm över korset och 138 i manken. Hon växer och frodas beräknad vikt ca 381kg. Försökte även mäta ut för ny sadel. Har läst mängder av sadeltrådar i dag, blir bara mer och mer förvirrad, men jag tror jag vet på ett ungefär nu. Den sadeln vi har nu är en billig som jag köpte för att vänja henne med. Den glider dock fram, är för stor för min sits och är för svängd. Efter att ha sett detta på fotona vi tog sist så blir det ännu mer uppenbart att jag måste fixa en bättre. Ledsen om det var OT, men det är svårt med sadel till en växande liten häst.

Han blev mätt till 139.5 på treårstestet med 20.5 på skenan så han är en stadig kille!
Han är E. Henfynyw Tywysog RWC 3 U.Vallas Ida E. Vallas Caracas. Han är uppfödd av "Welsh" här på buke!

Nu har jag en liten fråga till Er med erfarenhet av unghästar. Var iväg och små tränade lite med hästen. Då kommenterar en utav tjejerna att Rosie inte går ner tillräckligt i form. Alltså hon går i form men för högt upp. Förstår Ni vad jag menar??? Hur långt ner skall man få dem? Sedan undrar jag hur mycket en tre-åring skall kunna?
Blev lite små ilsk :mad: för de kommentarer jag fick...

knapplån

jasså..det är här 06 orna håller till.
själv ska jag köpa en 06:a...bara väntar på att transporten har tid att hämta pållen

Då är du välkommen hit sen :) Vad är de för en?

Det är en valack som står i Tyskland. Han är ca 170 i mkh. :laugh:
Hans pappa är den fina dressyrhästen Riccione.
han är klinikbesiktad, så jag väntar på transporten..han skulle kommit igår men transportfirman fick ställa in den turen...jag har abstinens :D

ah härligt med en bamsig till :) Min har varit hemma 172 - 173, men fick en avslappnad häst vid mätningen på tre års + ridhusbotten och vipps var han "bara" 171 cm ..

Rapporten från treårs då

Vårt treårs test är över och jag är så djupt besviken så har dragit mig för att rapportera. Hästen galopperade inte, hoppade fram som en spänd kanin hela tiden. Fick dock en 6.a på galoppen, vilket jag tycker var överdrivet högt då han inte visade en galopp. Fick en 8.a på typen resten 7or. total poängen minns jag inte nu. Snält dock på skritten då han skrittar bra, traven har jag aldrigt aft förhoppningar på då han är så stor och så valpif så han mest kastat fram bena.

Galoppen har alltid varit hans starkaste gångart och så skiter sig allt Han har en bra galopp annars, men ja bara att bita i de sura äpplet och gå vidare.

Hoppningen var jag chockad över dock för att inte alls galoppera rent hoppade han tills sig 7,7. Även kommentaren var att för att inte ha en galopp hoppar han kanon. Trist bara att hemma har han alltid rättat sig efter ett nedslag men var obrydd över de när de väl gällde. Var ju trots allt inte mer än 5.e eller om de nu ar 6.e gången i sitt liv han hoppade.

Vi filmade allt så får återkomma med filmen när jag fått upp den på nätet. Återkommer då också med bilderna.

Jaha, treårstestet avklarat med godkänt resultat (se separat tråd)

Min går nu på bete sen 2 veckor tillbaka. Rastlös och odräglig är hon! Kommer gnäggandes i full fart när man kommer och följer efter som en hund i hagen, inte en chans att hälsa på de andra hästarna.

Hur länge tänkte ni som ridit in era hästar låta dom vila på sommarbete? Jag undrar när det är dags att ta upp träningen med min igen. Planen är att sätta igång henne ute i skogen, hon är ju egentligen inte riden så många gånger, så komma igång lite mer under ryttare. Sen senare i höst när hon är lite igång börja lite med bommar och inhoppning och sen vila i vinter igen. Sen är det ju snart vår igen och då är dom helt plötsligt 4 och får komma ut på tävlingbanorna:eek: Känns nästan skrattretande när jag ser min odrägliga knubbis i hagen, hur ska hon kunna bli tävlingshäst:p

*kl*

ja och här har det hänt massor... och nu när det lugnat sig lite tänkte jag rapportera lite:

vi genomförde treårstest med klass 1 i både hopp och dressyr vilket var superkul.
hon var stel och lite matt efter vår intensiva vår så det får vi verkligen vara nöjda med.

släpptes på bete dagen efter testet och lyckades veckan efter få ett sår på överarmen vänster fram vilket det dagen efter ledde till septisk artrit vä armbåge:eek:
ilfart till strömsholm där hon fortf står kvar. de första dygnen förberedde de mig på att vi skulle få ta bort henne inom några dagar:cry:.
det visade sig att hon hade en mycket ovanlig bakterie som var svårbehandlad men man bytte antibiotika och *peppar, peppar* är hon idag feberfri och mår bättre.
dessa veckor har verkligen varit fruktansvärda för både hästen och mig.
men nu håller vi tummarna att det håller hela vägen:laugh:

lite bild och film från treårs iaf:
trers007.jpg

*kl*
jaha, jag för snabb med rapporten.
de har precis ringt från strömsholm och skatan är sämre idag, mer stel och halt men ingen feber ännu.
de tar nya prover och hoppas att det inte vänder åt fel håll med feber under uppsegling.

Åh stackars er, fy vale vad hemskt. Hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll. Hon hoppar ju jättefint:)

Jag är ingen expert, men en 3-åring orkar ju inte bära sig i en korrekt form. Sen är det ju svårt att veta hur din går. Om det går med huvet rakt upp eller.
Min går då inte i någon bärig form ännu, jag vill dock att han ska söka sig framåt nedåt men det gör han inte ännu så mycket när jag rider. Men när jag jobbar honom för handen. Kan visa en filmsnutt

Inte jag på filmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar