Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Jag red henne idag. Gubben min ledde mig. Hon var hur duktig som helst. vände huvudet mot mig som om hon tänkte vad gör du där uppe. Satt bara i skritt max 5 min. Bättre och skynda långsamt. Vad har du för welsh? Min är efter Paddock Carmaqe, morfar är Wärnanäs Peng. Vet inte hur jag får in bilder o forumet.

SÅÅ roligt!!! :) Roligt när det går bra. Jag har ett welsh cob sto. PrimaRose, Hennes far heter Janton Herald, och mor Nebo April Rose.
Här är en bild från i våras, när vi lekte i ridhuset.

DSC00580.jpg

Ladda upp bilder gör du enklast på photobucket.com

min tystnad är fn för att jag inte orkar skriva -läget är oförändrat men det betyder ju också att hon är vid liv=bra.

Som du säger, så länge det är oförändrat så är det ju bra. Då finns i alla fall ett hopp och en chans till att det går vägen.
Jag lider med dig och hoppas verkligen på det bästa för er!

min tystnad är fn för att jag inte orkar skriva -läget är oförändrat men det betyder ju också att hon är vid liv=bra.

Vad säger vet. då? Finns det inget de kan göra? Med dagen mediciner tycker man att en infektion borde gå att bryta ner...:confused:
Hur som så hoppas jag att hon tillfrisknar för dig

man har spolat leden 2 ggr och gett antibiotika rakt i leden 3 ggr och hela tiden gett ytterligare antibiotika i blodet.
byter även idag sort (tredje sorten). den bakterien hon har är väldigt ovanlig och mycket svårbehandlad, så tyvärr är det inte mycket mer de kan göra:(

man har spolat leden 2 ggr och gett antibiotika rakt i leden 3 ggr och hela tiden gett ytterligare antibiotika i blodet.
byter även idag sort (tredje sorten). den bakterien hon har är väldigt ovanlig och mycket svårbehandlad, så tyvärr är det inte mycket mer de kan göra:(

Det är väl så, att de gör allt de kan. Men ibland så vill man att det ska finnas superkurer. Läste om artrit innan och det verkar vara en elak bakterie. Jätte tråkigt!
Men 3-åringar är pigga rackare och ger sig inte första taget så kämpa på!!! :bow:

Nu är hästen mer halt igen.. Åkte ut på förmiddagen igår och hästen var ännu haltare än iförrgår. Ringde ut distriktsveterinären som kom och kände med visitertång, gick inte så bra för han ömmade inte på något speciellt ställe. Hon gjorde bandage och skrev remiss till Strömsholm då hon misstänkte antingen djupt sittande hovböld eller fraktur.

Blev att spruta i han lite Metacam så han skulle klara av resan och sedan lasta. Väl framme lastade vi ur och de klämde och kände med visitertång men hittade ingen speciell punkt. Röntgade honom efter lite lugnande och inget syntes på plåtarna varken böld eller fraktur. Han blev ordinerad boxvila tills på måndag då vi ska tillbaka och spruta lederna då de nu tror att det är en mjukdelsskada som inte syns på röntgen. Trots deras misstankar om mjukdelsskada så fick han på sig ett rejält våtvarmt omslag på hoven som ska sitta till söndag om han inte har trasat sönder det totalt innan dess.

Min lilla ponny håller på att klättra på väggarna för att han har så himla tråkigt när han måste stå på box. Ska se om vi kan fixa ihop en mini hage åt honom så att han åtminstonde får vara ute. Nu håller vi bara tummarna för att han ska bli frisk så fort som möjligt.

INTE kul med boxvila på en unghäst:crazy:.
Jag håller tummarna att det ger sig snart!

oförändrat är bättre än sämre, håller alla tummar och tår för att hon ska klara sig.

trist med ännu en skadad av våra små. Min stog på boxvila efter kasteringen, accepterade ganska snabbt att stå där. Ibland kan en mindre hage bli värre än att stå inne helt, första dagen ör ofta jobbigaste men sen brukar de acceptera det. Men de är ju också individuellt. Hoppas han snart blir frisk.

Fått ut en fotograf som har tagit ridbilder på oss :) 14.e gången jag rider min klippa.

Vinkar till fotografen :P
27938549.jpg

27938552.jpg

27938620.jpg

travar av på lååånga tyglar
27938735.jpg

uppställda
27938736.jpg

Det ser ju lugnt och avslappnat ut :) Den ser stor ut, fast min är ju "bara" ca 157 så jag tycker många ser höga ut.

Idag blir det lastträning, han har börjat krångla på slutet så nu börjar vi om och lägger lite krut på träning.

Senast ändrad av en moderator:

Sänder en tanke till er med skadade hästar. :cry: Jag känner starkt med er och hoppas att
de blir återställda.

vad tråkigt med skada häst! jag har också erfarenheten att det är lugnare att ha dem på box än i sjukhage, men det är säkert individuellt.

min pålla hänger i än så länge, varken sämre eller bättre.

Havregryn -vilka härliga ridbilder! ser avslappnat och fint ut!

30rrwk0.jpg

Idag tog jag av det gigantiska bandaget som de satte på, på Strömsholm. Inge svullen men varm på "framsidan" av benet och fortfarande halt. Sätter endast ner tån. :crazy:

Han har fått gå i mini mini hage och accepterar det då han har fri tillgång på mat. I morgon bitti ska jag ringa till Strömsholm och höra vilken tid vi ska åka in. Blir ju bara mer och mer orolig.. :cry:

Havregryn: Gud vilken fin och avslappnad häst, men stor, när man är van med en på 150.. :)

Goldi: Tack!

hannacecilia: Skönt att det iaf går "bra" än så länge. Jag är så orolig just nu för att det ska vara senskada. Jag tar hellre bort han än ställer han 6 månader på box. :crazy:

*kl*
jag skall nu åka och hämta hem skatan!!! hon är inte friskförklarad och fortf i riskzon men skall iaf bli underbart skönt att se henne!
både läskigt och så fantastiskt roligt att hon kommer hem, en av de konstigaste blandning av känslor jag känt de 14 sista dagarna:p

bara 12' kvar till försäkringstaket så komplikationer och försämringar frånsäger vi oss bestämt:devil:
så i prncip är hon nu utan veterinärvårdsförsäkring 11,5 månader...:crazy::crazy::crazy: men just idag tänker jag ej täna på det mer.
nu får vi ta en dag i taget:laugh:

Vad skönt att hon får komma hem! Hoppas verkligen att det går på rätt håll nu! :)

Vad skönt att hon får komma hem i varje fall! Nu håller vi tummarna för att hon blir bättre och bättre och snart får komma ut på bete!

30rrwk0.jpg

Idag tog jag av det gigantiska bandaget som de satte på, på Strömsholm. Inge svullen men varm på "framsidan" av benet och fortfarande halt. Sätter endast ner tån. :crazy:

Han har fått gå i mini mini hage och accepterar det då han har fri tillgång på mat. I morgon bitti ska jag ringa till Strömsholm och höra vilken tid vi ska åka in. Blir ju bara mer och mer orolig.. :cry:

Havregryn: Gud vilken fin och avslappnad häst, men stor, när man är van med en på 150.. :)

Goldi: Tack!

hannacecilia: Skönt att det iaf går "bra" än så länge. Jag är så orolig just nu för att det ska vara senskada. Jag tar hellre bort han än ställer han 6 månader på box. :crazy:

Hemskt jobbigt det där låter...:( Nu antar jag att Strömsholm kollat igenom hela benet etc. Men ändå vill jag berätta om en kompis vars häst sprang och lekte i hagen. Vips! så tog hon inte ett steg fram och när hon gjorde det så gick hon på tre ben.
Vi tog in henne i stallet och det enda vi märkte var att hon var mycket varm på hoven. Inget annat, alltså ingen svullenhet eller dylikt. Vi pratade med hovslagare och rådfrågade vet via tel.
Åkte till Slöinge där vet röntgade och konstaterade hovbensfraktur :eek:
Inte konstigt att hon inte gick på hoven. Lite samma sympton som din, men som sagt, troligen har de väl kollat det....
Hoppas att han blir frisk snart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 193
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar