Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

*kl*
jaha, jag för snabb med rapporten.
de har precis ringt från strömsholm och skatan är sämre idag, mer stel och halt men ingen feber ännu.
de tar nya prover och hoppas att det inte vänder åt fel håll med feber under uppsegling.

Fy vad tråkigt!!!! :( Håller verkligen alla tår och hovar vi kan för att det ska gå bra för din lilla tjej.

Jag är ingen expert, men en 3-åring orkar ju inte bära sig i en korrekt form. Sen är det ju svårt att veta hur din går. Om det går med huvet rakt upp eller.
Min går då inte i någon bärig form ännu, jag vill dock att han ska söka sig framåt nedåt men det gör han inte ännu så mycket när jag rider. Men när jag jobbar honom för handen. Kan visa en filmsnutt

Inte jag på filmen.

Nej det har du helt rätt i. Har fått mer feedback i helgen på att hon bär sig någorlunda. Alltså det kan ju ta flera år innan en häst orkar bära ordentligt så jag tog nog åt mig lite för mycket. Man gör gärna det när det gäller ens käraste. :)
Rosie söker sig neråt hela tiden och är ingen sk stjärnkikare. Ska träna dressyr idag så vi får se vad det ger för resultat. ;)

Sen är det lite drygt med många hästfolk, ett fasligt tyckande och tänkande från många utan egentlig kunskap. Lyssna på dem som kan unghästar. Och det kan som du säger ta lång tid innan de orkar bära sig i korrekt form. Och det låter som ni är på god väg om hon söker sig framåt nedåt, en mycket bra början. :) Lycka till framåt

*kl*

Jahapp, i lördags skulle vi åkt iväg på TREC-tävling, jätte taggade hade vi vart hela veckan, både jag och hästen. Tänkte ta de som en kul grej med miljöträning. Kommer ut till stallet på lördag morgon och går ut i hagen. Hästen är tvärhalt på vänster bak. Tar ut honom och känner efter och han är varm över kotan. Kollar hoven så att inget sitter i. Travar några steg och då vill han knappt belasta benet. Ställer in hästen i transporten och kör honom till stallet (ca 300 meter) då han hellre hoppar på tre ben än går..

Väl framme lastar vi ur och går in och kyler benet, eftersom han också har ett litet litet sår på insidan så gör jag rent det. Tempar hästen som har 38,6. Ringer sedan distriktsvet. eftersom han är så "extremt" (hittade inget bättre ord) halt.

Vet. säger att han ska ringa innan han åker ut och jag ställer in hästen i en box så länge. Åker däremellan och lämnar transporten. Vet. kommer ut och känner igenom benet/kotan och säger att det troligen är en vrickning och ger Metacam som han nu kommer att äta i 4-5 dagar.

Igår gav jag "sista" dosen Metacam, egentligen skulle han haft det tills på onsdag men efter samrådan med veterinär så gav jag sista igår istället. Jätte fin i benet nu, inge varm eller svullen och idag fick han gå ut i sin gamla hage igen. Var en väldigt lycklig häst som fick komma till sina kompisar och äta gräääääs!! :)

Sen är det lite drygt med många hästfolk, ett fasligt tyckande och tänkande från många utan egentlig kunskap. Lyssna på dem som kan unghästar. Och det kan som du säger ta lång tid innan de orkar bära sig i korrekt form. Och det låter som ni är på god väg om hon söker sig framåt nedåt, en mycket bra början. :) Lycka till framåt

Tack för det! :) Vi var igår iväg på vår första dressyrträning tillsammans och min tränare blev tok förälskad i lilla Rosie. Hon sa att det är sällan man ser så lugna och trevliga men samtidigt arbetsvilliga unghästar. :love: Då sa jag att det är något speciellt med 06:orna...
Vi ska hinna med en träning till innan semester för både mig och lill tåssan!

:laugh:
*kl*

Jahapp, i lördags skulle vi åkt iväg på TREC-tävling, jätte taggade hade vi vart hela veckan, både jag och hästen. Tänkte ta de som en kul grej med miljöträning. Kommer ut till stallet på lördag morgon och går ut i hagen. Hästen är tvärhalt på vänster bak. Tar ut honom och känner efter och han är varm över kotan. Kollar hoven så att inget sitter i. Travar några steg och då vill han knappt belasta benet. Ställer in hästen i transporten och kör honom till stallet (ca 300 meter) då han hellre hoppar på tre ben än går..

Väl framme lastar vi ur och går in och kyler benet, eftersom han också har ett litet litet sår på insidan så gör jag rent det. Tempar hästen som har 38,6. Ringer sedan distriktsvet. eftersom han är så "extremt" (hittade inget bättre ord) halt.

Vet. säger att han ska ringa innan han åker ut och jag ställer in hästen i en box så länge. Åker däremellan och lämnar transporten. Vet. kommer ut och känner igenom benet/kotan och säger att det troligen är en vrickning och ger Metacam som han nu kommer att äta i 4-5 dagar.

Igår gav jag "sista" dosen Metacam, egentligen skulle han haft det tills på onsdag men efter samrådan med veterinär så gav jag sista igår istället. Jätte fin i benet nu, inge varm eller svullen och idag fick han gå ut i sin gamla hage igen. Var en väldigt lycklig häst som fick komma till sina kompisar och äta gräääääs!! :)

Gudars!! :( Så himla tråkigt när de skadar sig. Skönt i allafall att han nu mår bättre. Ska släppa mina idag på stort bete, ska bli kul att se hur reaktionen blir...

Kl

Thengilya går på bete och njuter en del, tyvärr hinner jag inte göra så mycket med henne nu då hennes mamma behöver all tid pgr av ont i kotorna fram och knäna bak. Väldigt tråkit men vi får träna intensivt sen när hon blivit bättre...Men thengilya klagar ju inte direkt...

*kl*

strömsholm har meddelat att de ej kan göra mer för min häst i nuläget.
hon får antibiotika och smärtlindring men vid försämring kommer hon avlivas.
oddsen för tillfrisknande är mycket små.

Fyy vad tråkigt, en sån fin häst. Jag håller tummarna för ett mirakel.

NOOO!!! Usch så tråkigt!! Att det kan vända så himla fort...:cry:

Vi håller tummar vi med!!!

Fruktansvärt. :crazy:
Det vore den värsta av mardrömmar att vara med om det. Var själv med på Kumla med min fröken och jag tror jag såg er där. Det var ju verkliogen inte länge sedan och nu detta.

Jag håller verkligen tummarna för att det inte blir värre.
*Kämpa på och många kramar*

nej så trist, fruktansvärt :( Håller alla tummar och hovar för att hon ska klara sig på nått mirakelsätt.

*kramar*

Jag som just skulle uppdatera om min kille och så läser jag de hannacecilia just är med om :( så trist.

min kille går på halvbete tillsammans med en annan treårig valack, har fått vila helt sen treårs men red honom åter igen idag och detta pass idag var nog de bästa hittils :) nu ska han ridas tila jag är helt nöjd med honom så jag har mindre jobb till hösten, Har flyttat honom till nytt stall med så havet är inom räckvidd :) så ska rida diten dag och mysa, men måste få med mig en fotograf dit :)

Jag blir tårögd av att läsa om din häst. Så fruktansvärt. Jag håller alla tummar jag kan och önskar att det slutar väl.
Kram

Håller alla tummar å hovar å tår å allt som finns för din häst!! :( :cry:

Helt plötsligt känns det som att även om min ponny var halt igen idag så är det ingenting emot vad du går igenom! Och hältan idag är troligtvis bara för att han överansträngde sig igår när han skulle busa igen.. Efter ytterligare prat med veterinären så tyckte han att han ändå skulle fortsätta gå i sin stora hage, så länge det inte blir värre.

Har fått hem en tre-årig welsh. Jag har börjat gå med henne i skogen. Hon är så lydig och lyssnar på mig bra. Vi tränar övergångar och att gå undan för tryck. Hon är helt otroligtsammarbetsvillig och cool. Hon har inga som helst problem och gå ut i skogen utan dom andra hästarna. Tänkte sitta upp på henne snart(förra ägaren har ridit henne några gånger) Jag har ingen direkt som kan hjälpa mig men det kan väl inte vara nån fara att sitta upp utan ledare om hon lyssnar på mig och ha haft ryttare förrut? Hur mycket motion får era tre-åringar? Jag har varit ute och gått i skogen ca en timme/5 dar i veckan. Då stannar vi även och tränar på och flytta fram och bakdel. Hon är inte speciellt trött när vi kommer tillbaka.

Har fått hem en tre-årig welsh. Jag har börjat gå med henne i skogen. Hon är så lydig och lyssnar på mig bra. Vi tränar övergångar och att gå undan för tryck. Hon är helt otroligtsammarbetsvillig och cool. Hon har inga som helst problem och gå ut i skogen utan dom andra hästarna. Tänkte sitta upp på henne snart(förra ägaren har ridit henne några gånger) Jag har ingen direkt som kan hjälpa mig men det kan väl inte vara nån fara att sitta upp utan ledare om hon lyssnar på mig och ha haft ryttare förrut? Hur mycket motion får era tre-åringar? Jag har varit ute och gått i skogen ca en timme/5 dar i veckan. Då stannar vi även och tränar på och flytta fram och bakdel. Hon är inte speciellt trött när vi kommer tillbaka.

Kul med Welsh!! :love: De flesta welshar är samarbetsvilliga och mycket tillgivna. Jag satt upp på min med hjälp, en tjej som ledde mig två varv i ridhuset sedan skrittade jag två själv, så var det bra sedan. Jag tror om det är som du skriver att hon haft ryttare på sig innan, att det kommer gå galant utan hjälp. Men det är en trygghet att ha någon med sig, trots att de är hur coola och goa/lugna som helst, så får man inte glömma av att de bara är 3år. Mycket brall och spring i de fyra benen. ;)
Rosie har varit på inridning i två månader nu och man ser och känner att hon är trött i kroppen. Hon har dessutom kommit in i en växtperiod, så vi ska bara ta en dressyrlektion till sedan är det dags för semester.

Har du ingen bild?

Jag red henne idag. Gubben min ledde mig. Hon var hur duktig som helst. vände huvudet mot mig som om hon tänkte vad gör du där uppe. Satt bara i skritt max 5 min. Bättre och skynda långsamt. Vad har du för welsh? Min är efter Paddock Carmaqe, morfar är Wärnanäs Peng. Vet inte hur jag får in bilder o forumet.

håller tummarna att din tysthet i tråden nu i mer än ett dygn att de inte är för att hon blivit sämre. Vi alla hoppas på goda beskeed.

Trots de dystra att en av oss i trådens häst kämpar för livet. Vill jag ge oss alla lite trevliga tankar :)

Min är släppt på halvbete och fått en 3.årig kompis i hagen :) Väl behövt och han bara njuter. Blir att rida han ca 1 - 2 veckor till sen ska han gå på helbete och bara vara och så får vi varva med härliga promenader i stället.

27907384.jpg

sen må jag säga att de är lite väl mkt hoppehäst över han, dagsatt plocka fram dressyrsadeln :P
27907402.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 193
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar