Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

jag har haft nagra utav Monty roberts recomended associates ut till min kille, det har val varit ok, fast han ar nog lite som din tjej, man kan inte dalta med honom, firm but fair da funkar det bast...

ser fram emot bilder

jag har justy fatt hem min trailer, det ar en ratt gammal trailer med tra golv sa vi har borjat med last traning varje dag nu...han far maten inne i slapet, eller ja han kommer in med frambenen men inte langre an sa lange, fats det far ta den tid det tar..jag ar tyvarr alltid ensam med all traning,mer eller mindre i alla fall, och kommer att vara ensam med traning och tavling och lastning likasa, sa han maste helt enkelt vare jatte saker att ha och gora med sa den har traningen far ta sa lang tid some det tar helt enkelt...
Idag ska jag ha Faraon i en liten hage brevid transporten sa ska han fa se hur hans lille kompis Billy lastas nagra ganger, sa kanske det kan hjalpa likasa, om dom far se hur nan annan klarar det galant....

*kl*

Idag var det då dags för ponnien att få skor. :) Jätte skönt eftersom han blivit lite öm i fötterna på sistonde, blir så när han springer runt och busar hela dagarna. Han var jätte snäll att sko, stod stilla och sov.. Och så gäspade han ungefär 10 gånger på rad också..

Innan det var dags för skoning så gick vi ner i paddocken med repgrimma och lååånga grimskaftet och tränade lite på att gå lös. På slutet gick han lös efter mig, stannade när jag stannade, vände en framdelsvändning så fort jag vände, gick slalom mellan koner, gick över bommar och stannade, stod still och kom sedan på inkallning!! Jätte stolt över honom faktiskt!

En av dem som stod och tittade på sa sen att "oj vad duktig han va" och när jag berättade att det var första gången vi sysslade med något sådant blev hon väldigt förvånad "då va han ju verkligen jätte duktig".. :)

Jag har nu i "paniken" testat lite mer... ;)

Vi har kunnat gå ut bland träden och styra runt.
Vi kan svänga, vi kan stanna och lille plutt går ditt matte vill fast lite ovilligt ibland. :love:

Kl

Här kommer lite bilder på mig och Thengilya från den 30 april då tränaren var ut och hjälpte oss.

sådär...ni kan ju titta på hästen å inte på mig =) hihi

Det ser väl bra ut:)
Här kommer en färsk bild på killen.
Vi ägnar oss mest åt arbete för handen och så är vi ute i skogen. Klättrar och går lite fritt.
Styrketräning;)
Moonlight3r007.jpg

loshopp8_37648313.jpg

Han kan han, emellanåt ;)!!

Löshoppning var det dags för idag. Efter att hovslagaren varit ut och slagit på BÄGGE framskorna.. För idag när jag kom så hade han trampat av sig den andra också. Smart ponnie, trampar av sig den andra också när den ena har lossnat. Började löshoppa med första hindret på 50 cm och andra på ca 60 cm. Höjde efter några språng upp det andra till ca 80 cm, tog det ett par gånger helt klockrent så höjde det till 105 cm, det tog han också bra! Jätte nöjd även om jag sprang mer än hästen kändes det som.

Han var lite seg och skulle emellanåt hoppa stillastående = katastrof. Men sen galopperade han några språng, sträckte över halsen över tråden och åt gräs från utkanten av ridbanan. Hungrig häst såklart!! Efteråt fick han äta lite godis och gå ut och äta grääääs med sina kompisar. Nu går dom på sommarbete! :D

snygging_37648209.jpg

Snyggingen!

Lite bilder på min tjej tagna på treårstestet.

27357964.jpg

27357972.jpg

dressyrdiplom och klass1 hoppning.

kl*
Idag tog vi första galoppen. :bump: Det skedde i en uppförsbacke.
Va´kul det är med unghäst med dessa små framsteg:love:. Jag passade på idag:devil:, han var nämligen lite trött, iallafall i huvet efter att ha sovit ute första natten. Men han var framåt i ridningen.

*kl*
I lördags travade vi uppsuttet för första gången. Det gick jättebra, en skön lätt-trav. Vilda var enormt uppmärksam och vinklade sitt ena öra bakåt för att lyssna på ev. nya kommandon. Jag försökte även tänka mer på min sits och balans för att ge tydliga hjälper, vilket gjorde susen.

Igår fick hon ha bett i vid träning för första gången. Det gick ok, men eftersom hon är som en myrslok efter allt gräs var jag tvungen att dra upp huvudet på henne, vilket inte var så kul med bettet i munnen. Hon satte sig på tvären en del och jag tappade lite koncentration på min sits, men markarbetet funkade kanonbra, så jag växlade mellan avsuttet och uppsuttet för att undvika att dra henne i munnen så mycket.

Hon är envis som ett russ ibland, men cool som en nordsvensk :D(om man nu ska genaralisera)

*kl*

Hur ser era planer för sommaren/hösten ut?

Ella kommer på gå på bete i 3 månader förutsatt att betet räcker.

Twix ska jobba på med ridning och främst körning fram till premieringen i juli, för att där kunna vara i så gott skick som möjligt och avlägga ett bra körprov. Efter premieringen ska hon få semester ett tag och när vi tar upp jobbet igen i höst får vi se var vi lägger det, helt beroende på om hon smält intrycken under vilan eller om vi behöver "börja om" igen. Sen kommer det att bli vintervila i några månader och sen får vi se vad som händer nästa år..

Eftersom vi har jobbat på rätt så intensivt (allt är relativt) med att få allt i ordning till treårs testet nu så kommer hon få gå på bete och bara vara i ett par månader i alla fall. Lite borstande, mysande och någon promenad för hand blir det säkert, men inget arbete.

Sen blir det väll till att mjukstarta lite i Augusti för att jobba vidare på ridningen och så :)

Planeringen inför sommaren är i full fart :) Skall hämta hem Rosie på Fredag nästa veckan, sedan är det planerat att rida för tränare 1gång i veckan, fram tills dess att vi känner att vi har hittat varandra. Sedan skall det bli 4v ledighet.
Jag har aldrig haft unghäst innan, men hur länge bör de vila? Är 4v för kort?

Har så mkt att göra så sitter sällan här, men en uppdatering från oss.

Killem har nyss haft en vila på 1 ½ vecka, både kroppen och psyket behövde en vila. Nu igång igen och nu ska ridningen finslipas och vi hinner med en sista löshoppning innan 3-års.

Ridningen går bara bra, han är trevligt att jobba med och positiv till de mesta, pigg och sprallig när han kommer ut i naturen och skipper banan.

Löshoppningen är enligt mig en katastrof, stannar aldrig, bjuder på bra men han ingen teknik, före han river, efter en rivning rättar han sig trevligt och får runda fina språng med bra rygg och taxering.

Tur att han inte ska gå in som hopphäst utan är en dressyrstammad pöjk.

Lite bilder från oss, rid bilderna är från 5.e uppsuttna ridningen några andra bilder har jag tyvärr ej från rid tillfällen :(

http://www.pixbox.se/pic_show_id27457419.html

Och nu märker jag att jag inte kommer att få upp bilderna direkt, så klicka på denna länk i stället:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1057902_page0.html

återommer med bilder i kväll när jag sitter hemma, går inte att få upp bilderna här.

Tja!
Idag var det 6:e gången jag red på min pluttis. Vi gick en runda i skogen alldeles ensamma för första gången. Han är inte lika säker på mig när jag sitter på som när jag går bredvid men jag fick honom tillslut att passera läskiga sakerna (kor) utan problem. Bråkade lite ett tag men det gick att övertala honom. (vårt första "gräl")
Det är så roligt! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 184
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar