Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Vad ni är snälla! Skönt med lite peptalk ibland. Idag var jag så stel så det gick inte att ta sig upp i sadeln. Men imorrn då ska vi upp igen!!jag vet ju att det inte finns något ont i hästen och jag kan inte med att bli arg på henne. Hon gör ju bara sånt här när hon inte förstår. Vi övade idag på att gå över vit balplast och att dra prasslande pappåsar på hennes hals, rygg och över öronen. Hur duktig som helst, så jag är allt lite stolt över henne iallafall:love:

Håller på o rider in min hyresvärds Bponni, blir säkerligen liten Cponni, vet att jag är lite för stor för henne (162cm och ca 56kg) menmen... Hon behöver ridas in.

Blivit mycket lugnare sen arbetet startade för ca 2 veckor sedan, longerad, accepterar bett i munnen. Longerad med sadel på. Uppsutten på och riden med handledare i skritt :) Jag som ridit henne.
Skall försöka mig på att hoppa upp o skritta lite imorgon utan handledare eftersom hon förstår innebörden av tygeltag och stanna. (även om stoppsträckan är ganska lång :P)

Bild på lilla söttrollet Monna (Monteq)

24181_1239399210.jpg

56323_1239400110.jpg

Monna med min pojkvän Erik, Erik är ca 1.80cm så hon är inte stor ser man :)

Uppdatering kommer!!

I måndags fick lilleman skor runt om och vi passade på att "tömmköra" på volt ute på en äng. Han var SKTITDUKTIG, och kunde variera både form och tempo i båda varv. Däremot tycker han det är rätt onödigt att galoppera så jag börjar hysa vissa tvivel angående lösgaloppen på treårstestet!
Vi har också försökt träna lite visning vid hand och har kunnat konstatera att matte har alldeles för dålig kondis för att det ska gå riktigt bra.

Utställning 26/4 sen någon veckas vila innan vi satsar stenhårt med löshoppning inför treårstesten 24/5. Efter det får vi se hur han mår (växer lite just nu), om jag rider in honom ordentligt och sedan släpper på bete eller om han får ett par veckor ledigt innan inridning och bete därefter.

Uppdatering igen:
Nu har Vilda varit hos tandläkaren och dragit sina små vargtänder. En nyttig upplevelse då det medförde en del lastträning innan. Hon var duktig, men lite svettig när vi kom dit. Jag skadade tyvärr handen när hon skulle få den lugnande sprutan. Assistenten hann inte ens sticka henne innan hon ryckte bakåt och min hand följde med in i boxväggen.

Det var nu två veckor sedan, så handen är bättre. I helgen tänkte jag pröva med bett. Annars har jag försökt jobba på att få framåtbjudning vid tömkörning och "ridning". Jag har jobbat mycket med markarbete, med att få henne att gå "fot", rygga m.m. på kommando och när jag tömkör eller är uppsutten har oftast någon gått bredvid. Hon blir alltså förvirrad när hon inte har någon bredvid sig, så hon vänder mot mig istället för att gå framåt.

Jag har nu testat att jobba från marken med långa tyglar och börjat med att gå bredvid bogen för att sedan komma tätt bakom henne, med hjälp av smackningar och "duttande" på baken med pisken/spöet, fattade hon till sist. Jag prövade sedan detsamma från ryggen och då gick det galant:)

Hoppas hon kommer ihåg detta, ska jobba mer med det i helgen.

Lite nya bilder på min fällande smutsgris:

hon är 165 nu och mer överbyggd och gänglig än vad bilden ger sken av.
helbrorsan som är 4 år 168 nu. så 170 kanske?
fast för mig räcker det som hon är nu... men vi får väl se:p

kl
Idag har vi varit ut på en skapligt lång ridtur där vi red en stig uppför ett berg och sen vägen ner. Så hästarna fick jobba lite. Moonlight var pigg och orkar mycket mer sen jag börjat jobba honom kontinuerligt från marken. a´la AR.
Vi fick sällskap av en tjej som ska bli medryttare på ett sto i stallet så nu kanske jag kan få lite mer sällskap på turerna. Det gick bra och nästan all snö var borta. Lite kvar som vi fick gå försiktigt på då broddarna åkte av i torsdags.

Häromdagen red jag honom på banan och det gick bra. Han bär sig bra i traven och har ett mycket härligt spänstigt steg.
Färsk bild.
Sombra001.jpg

Lägger med en liten filmsnutt också.

Senast ändrad av en moderator:

I fredags vart det promenad i skogen, jätte mysigt tyckte han och vi var väl ute och gick i lite över en halvtimme. Igår blev det också promenad. Idag tänkte jag rida lite i paddocken men han ömmade lite så jag beslöt mig för att ta en kortis ut istället, ensam. :) Första gången vi va ut i skogen ensamma då, han kändes super fin i traven så jag vart jätte sugen på att prova galoppen och det gjorde vi! Sa bara "galopp" och skänklade lite och vips så gjorde han några glädjeskutt innan han rullade över i den mjukaste, underbaraste galopp jag någonsin ridit i! SUPER PONNY!

014_35894143.jpg

Jag har börjat att sitta på Bianca och skritta korta bitar (typ 50 m). Har nu suttit upp 8 gånger, både med och utan sadel vilket går bra, hon rör sig inte ur fläcken när jag sitter upp (första gången var jag helt själv och hon stod som ett ljus, så jag satt där kanske i 5 minuter innan jag satt av igen). Hon är lite osäker om hon verkligen ska gå när jag sitter på henne, men får hon bara lite fart på benen så går det bra. Måste bara hitta en sadel till henne, den jag har till min andra häst är lite för böjd i bommen. Arbetar henne också vid hand.

27044372.jpg

27044371.jpg

Tredje uppsittningen

27120658.jpg

Femte uppsittningen

27058813.jpg

Arbete vid hand

27058795.jpg

27058808.jpg

*kl*
verkar som alla fått ett uppsving nu i det fina vårvädret -det händer mycket i tråden!

vi har varit på unghästkurs med förberedelse för treårstest.

hästen skötte sig jättebra, summeringen av dagen blev att vi borde fodra på lite och att vi måste träna vid hand för att hästen har gångarterna bara jag kan visa dem. ridningen var godkänd så den kommer vi bara underhålla litelitegrann. så nu lutar det åt anmälan!

liten bildbombning:
unghastkurs090419018.jpg

unghastkurs090419036.jpg

unghastkurs090419041.jpg

I går var jag och en kompis ute på långtur. Det blev ca 2 timmars ridning plus fika. Gud vad det var härligt, hästarna tyckte oxå det var jätte mysigt. Wille skrittade på bra och tyckte det var skitskoj. Dock så blev han trött i slutet så vi plockade av honom sadlen och gick sista biten till transporten. Då fick "Fabror Eddie" vara packåsna, han tyckte vi var skitjobbiga som först la på honom Willes westernsadel sen hans egen sadel ovanpå. Men snäll som han e traskade han på ändå stackaren.....

Jag och Wille
27167318.jpg

Janet och Wille under fikan
27167312.jpg

Kissepaus
27167321.jpg

Fabror Eddie som packåsna :rofl::rofl:
27167325.jpg

Senast ändrad:

gu vad mycket det ar som hander...!!

For oss ar det full fart framat, pojken har ridits fyra ganger nu, och igar sa travade vi en hel langsida...ohhh vilken trav:love:

jag aker och hamtar transporten pa Lordag sen ar det last tranbing hela den veckan och sen borjar vi aka ut pa utstallningar...eeek...

ska forsoka ta lite kort i veckan och ladda upp

kl

Måste bara säga: att skaffa en unghäst är det bästa jag någonsin gjort. Särskilt som det är min första egna häst och inte helt lätt då jag haft ett längre upehåll från ridning och hästar överhuvudtaget innan.

Vilken lycka när man tillsammans prövar sig fram och det funkar:) (ibland iaf ;))
Vilken lycka när relationen till hästen blir allt starkare och man börjar lära av varandra och båda lär sig hur den andre fungerar.

Hade jag inte haft fullt upp som det är med ungar, jobb och diverse djur, så hade jag nog haft ett stall fullt av unghästar;)

Ville bara dela med mig av denna fantastiska känsla, hoppas ni andra känner liknande.

Hästen ser mycket trevlig ut, en snygging. :)

Instämmer att det är en otrolig känsla när man gör framsteg med sin unghäst.

Själv red jag ute i skogen igår min min 3 åriga fjordvalack, sambon gick med som sällskap. Tog ett par travsteg med och han skötte sig som han aldrig gjort annat. Dok blev han lite grinig när vi skulle hem, han gillar inte att vända och gå hem utan han vill fortsätta. Totalt så är det femte gången jag rider på honom.

Hoppas jag får hem min loksele snart igen så skall han snart vara i rockarden med :)

I natt har det varit kallt, någon minusgrad faktiskt. :/ Burr!! Idag var det då uteritt som gällde. Red ut med J en sväng som jag aldrig ridit förut, mycket i skogen och ponnien tyckte det var lite konstigt att han nästan skulle gå över tallarna och stubbarna, men öronen spetsade som vanligt och pigg och glad. Blev mest skritt men lite trav och även några härliga galoppsprång. Jag älskar ponniens galopp!! Vänta bara tills det blir sommar!

När vi nästan var framme vid stallet mötte vid A som skulle ut och skritta en liten tur, eftersom vi inte varit ute sååå länge och ponnien var pigg och glad så beslöt jag mig för att hänga på J och A en sväng till. Sammanlagt var vi nog ute nästan en timme men vart ju mest skritt. Väl framme i stallet igen var ponnien inte det minsta trött, han såg jätte nöjd ut men trött, inte det minsta! :) Tokponny! Eftersom det blir lika kallt i natt som förra natten så fick han på sig ett fleecetäcke under regntäcket, så slipper han frysa. :)

Jätte härligt var det att rida idag i alla fall, han är så snäll och så himla duktig! I morgon får han vila eller en liten promenad.

Jag fortsätter i samma anda. :) Idag var vi ut på en skapligt lång tur igen.Klättring på stig uppför ett berg och grusväg hem. Idag var vi ute själva. Efter ett tag skrittade (Mållgan som han heter idag) på mycket bra och myste av att vara i skogen. Vi fick tråckla oss runt några stora surhål och det gick jättebra. Hästen var mycket nöjd och jag med. Det här var den bästa ridturen hittills. Helt underbart att kunna gå i skogen igen. Har bara gått här en gång tidigare sen jag började rida och då hade vi sällskap. Det har ju varit så mycket snö så det hade varit för jobbigt för honom. Han skötte sig perfekt och turen tog ca 1 timme. Mycket bra träning som bygger fina muskler i rumpan. ;)Vi var båda avslappnade, jag har ju känt mig lite osäker sen jag flög av. Har nu ridit i westernsadeln istället och då känner jag mig tryggare så nu kändes det som vanligt igen. Kanon!!!!!!
Och igår kom en till häst till stallet, ett halvblod, korsning morgan/fullblod. Hon är född på gården men har varit borta 5 år. Hon är nu 8. Hon har fått en skada i bakbenet och höll inte som hopphäst så hon köptes tillbaka. Jag var den första som satt på henne när hon reds in. Hon är helt toppentrevlig. Så nu blir det nog betäckning istället och föl nästa år, Yipppie.
En trött och nöjd Mållgan.
DSC00830.jpg

Vad långt alla verkar ha kommit med sina småttingar.
Jag har suttit upp på och ridit på min 2 gånger bara...
Idag provade vi att vända och svänga.
Jag kliver upp på båda sidor och kliver av på båda sidor.
Har alltid varit själv.
Har ingen sadel så jag står på en hink som står på en stol då jag ska upp på ryggen, lägger bara benet över ryggen sas. Har hänt att allt rasat då vi traskar iväg för lillen kan inte låta bli att putta till stolen. Men det rör honom inte i ryggen....
Ska jag få paniken för att jag inte hunnit längre?!
Han ska inte visas på något test...

Du behöver absolut inte få någon panik! Jobba på du bara i er egen takt, var och en gör som det passar bäst. Finns inga regler!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 161
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA