Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

*kl*

Idag har jag o Twix galopperat för första gången! :D Vi går ut hårt och börjar direkt med förvänd galopp! :angel:

Underbara bilder. :love:
Vårat hav består av snösmältningen som nu är i full gång. Fortfarande snö på skogsvägarna och pölar och små bäckar. Bra träning för killen. Idag fick vi sällskap ut på en längre tur och det blir ju stor skillnad med mycket draghjälp. Annars stannar han gärna för att lyssna och speja.
Vi hade med kompisens 2 hundar som far runt benen. Men det går bra. Rätt som det är kommer 3 lösa hundar farande mot oss, 3 labradorer. De är normalt lydiga och vänder när de möter hästar men nu när vi hade hundar med oss så var vi ju intressanta. Den andra kusen blev rädd och for runt men Macho tog det med ro. Reagerade på den andra hästen bara. Ja det var en skön tur i solen mitt i vårvintern. :)
Han orkade mycket mer idag och det kan nog bero på att jag sista veckorna lagt krutet på att jobba honom från marken och det har gett resultat.:)

Jag åkte ju av min med dunder och brak för några veckor sen. Han gjorde som din fast han fullföljde. Han var som ett U fast upp o ner. Hur som helst. Jag hoppade ju upp och red igen och när han försökte busa då så hann jag med och det kändes bra. Men det har setat i denna jobbiga osäkerhet som kan infinna sig. Det jag har gjort är att jag backar lite och gör små turer och slutar medans det går bra. Så självförtroendet byggs sakta men säkert upp igen. Jag var även iväg för första gången och red för instruktör några dagar efter och det var mycket bra. Det kändes tryggt med någon som tittade på mig och hjälpte till. Sen har jag också jobbat mycket från marken både med ledarskap och arbete i rätt form. Vill att han ska stärka sig och hitta egen balans så blir det lättare för honom sen med ryttare, men det är en annan historia.
Ta det lugnt och följ din egen takt, ta små steg så släpper osäkerheten undan för undan!

Lycka till:)

Nä det är inte så speciellt kul, hon har varit tjurig ända sen ja efter jul ungefär. Så fort jag gör någt som inte passar så vänder hennes humör å hon lägger öronen bakåt. Har haft lite problem i stallet med men nu får hon stå lös vilket hon verkar trivas bättre med men hon rör sig ganska mycket så då får man ju säga till vilket upprör damen med. Jag vet inte om det är hormonerna faktiskt...svårt att säga. hon kan gå från jättemysig till jätte tjurig och bita efter en så..till och med attackera om det går så långt... Nu är jag lite glad iallfall då jag fått hem våran nya transport så vi kan träna mer med den. Blir mera possetivt att träna eftersom honh är så duktig så det blir mera beröm nu. Men som sagt jag vet inte riktigt hur jag ska tackla hennes "aggresivitet"...Gräsridbanan blir förhoppningsvis klar och ridbar i mitten av sommaren så det är en bit dit...

Var iväg och löshoppade igår. Tyvärr hade han tappat en (fram)sko så jag var tvungen att plocka av den andra innan vi åkte så jag skyller på det för att han var lite seg i hoppningen.
Han skötte sig som vanligt bra men blev väldigt flåsig så han fick inte hoppa speciellt mycket. Tror flåsigheten är en kombination av lite ömma fötter fällning och att han är på väg in i en växtperiod.
Iofs behöver han växa men kunde han inte väntat till EFTER treårsteset?

KL

Pratade med henne som håller på att rida in/till min lilla nu. Det går jättebra och hon charmar alla, sa hon :love:. Hon har redan fattat grejen med att söka sig neråt och arbeta med ryggen. Har dock svårt för galoppen då kondisen är väldigt dålig.
Nu känns det inte alls så jobbigt som tidigare, verkar som om hon har det bra ändå. :)

Jobbigt att era stretar emot, men kämpa på, det släpper snart! :laugh:

*kl*

och här ha vi nu ridit 4 ggr på Skatan. hon är nu någorlunda styrbar i skritt och trav, start och stopp fungerar bra.
så nu skall vi ut i skogen och hitta ännu mera framåtbjudning och komma till galopp.
vi siktar fortf på att kunna visa på treårs, men det närmar sig så fruktansvärt fort så det känns tveksamt om det kommer gå.
skall på unghästkurs 19 april, så då tänkte jag be om rådgivning.
vi får se, hinner vi så hinner vi:laugh:

Kan inte grinigheten minska om du ger magnesium. Jag gav det till mitt sto när hon blev grinig och känslig, hörde att det skulle funka. Jag köpte biomag. Jag gav det iofs tillsammans med B-vitamin vid pälslossningen så det kan ju ha varit B-vit. som gjorde att det blev bättre. Men du kanske kan kolla upp om magnesium kan hjälpa.:idea:

I vilken foderbutik som helst.
Kan också rekomendera örtblandningen "stroppy mare". Hade suveräna resultat på en galoppör med det, från att vara icke ridbar till att börja vinna löp. Sen slutade vi med örterna och hon blev häxa igen.........

take it easy...allt kommer att ga bra, lite bakslag ar det jatte latt att fa och sa hispar man upp sig for det minsta for att man inte vill "forstora" nat...min tranare sa i forra veckan till mig, lita pa din instinkt och kor pa, trana, trana , och trana...vi har lite probs med lastning och just nu kanns det som om han ALDRIG kommer att kunna lastas,men jag lkovar ge mig 6 veckor sa kommer allt ga som smort och jag kommer att ha glomt att det var ett problem...

man far ju rakna med att man kan fa drutta i backen med en unghast ocksa, sa det ar ju bra om du kan ha nagon dar nar du rider, annars tror jag att du kommer gora ett jatte fint jobb..astt du overhuvudtaget tanker i dom har banorna visar ju att du haller olika tillvagagngs satt oppna och att du inte ar fast i ett sarskilt tankande men att du kan variera din traning till att passa din hast...Lycka till!!

Igår var det då dags för lite longerhoppning igen. Satte först upp 2 kryss med 5,5 meters mellanrum. Gick klockren i högervarv och bra i vänstervarv. Efter några hopp höjde jag upp bägge till rättuppstående (ca 50 cm). I höger varv gick det fortfarande klockrent men i vänster hoppade han första hindret och sedan ut genom infångarna. ÄVEN om man höjde infångarna till ca 1 meter :P Knäppa ponnie.

Efter en stund lossnade det och han slutade springa runt och sparka bakut. :P

Film finns HÄR!

hopp1_34469850.jpg

Idag har ponnien blivit tömkörd för första gången på jätte länge. Jätte jobbigt tyckte han, i början var han istadig i galoppfattningarna och skulle ifrågasätta en hel del, men när han insåg att det inte hjälpte så gav han med sig tillslut. Jätte fina fattningar, speciellt i höger varv.

I morgon ska vi nog ta och rida lite, får se om det eventuellt blir lite lektioner nu framöver. Beror på hur det går i morgon och vad dom säger. :)

Film finns HÄR!

tom6_34475075.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Vilka mysiga bilder, och häst!

Jag tänkte precis fråga om det var Uddevallabron i bakgrunden, sedan såg jag att det står ort: Uddevalla på dig så där fick jag ju svar på det! :D

Ja örter håller jag mycket på med då min familj äger örtagården salsta. Munkpeppar har jag testat men det verkar inte riktigt fungera...Nä några örtblandningar vill jag inte andvända sådär... för man vet aldrig hur mycket av örterna hästen får i sig per dag...tar hellre var för sig i en påse. Men tack för tipset.

Ok!
Jag vet inte mycket alls om örter och brukar inte använda det men just på den hästen så var skillnaden som natt och dag. Och när vi dessutom fick omvänt resultat när vi slutade kändes det verkligen som att det var örterna det berodde på.

det ar ju inget kul om hasten ar sadar grinig hela tiden, visst en del kan man nog saga kan vara personlighet, fast det skulle ju kunna vara nan vajsning med hormon balans eller nat annat ocksa...hoppas att hon blir battre snart och att det inte ar nagot allvarligt:)

jag red min kille for tredje gangen igar, funkade helt ok...tranade lite stopp och start i skritt sa han skulle borja fa nat hum om vad sknaklarna betydde...gick ratt bra, fast han var mer lyhord for dom forhallande hjalperna an dom framatdrivande...:angel: men, men...

idag ska han fa ha en dags ledigt, och imorgon skall vi ut och promenera i backar och skog..sen fredag ar det loshoppning:D skall forsoka fa till lite kort:)

*snor tråden*

Red ut med två hästar i stallet idag. Gick jätte jätte bra! Första uteritten i "nya" stallet. Vi skrittade mest, travade en liiiten bit. Sen kommer det en liten bäck och eftersom han inte är nå rädd för vatten så tog jag för givet att han skulle gå över (vi kom i skritt), men nej han laddar och tar världens skutt över. Tokponnien, jag hade ju tänkt och vänta med uppsutten hoppning till hösten. ;)

När vi kom från vår lugna uteritt så red jag några varv i paddocken för T som vi ska rida för på tisdag nästa vecka. :) Han var jätte trevlig och förstod precis hur jag menade. :D Super taggad!!

kl

idag tog vi å transport tränade lite.. hade transporten utan bil och med ben stöd i bak så transporten skulle stå stadigt..men en grej hade jag inte kollat till... Thengan gick in flera gånger hur duktig som helst och stod kvar mycket längre än hon brukar göra så jag var är så stolt...grejen var den att i fram på transporten så satt inte stödhjulet riktigt hårt åtdragen så helt plötsligt vickar transporten frammåt å t tyckte det var lite läbbigt..men vi kom ut helskinnade och då fick ja se att den åkt ner helt i backen...snacka om tur i oturen... varken häst eller transport skadade sig iallfall...jag hoppas t inte kommer tycka det är läskigt att gå in nu...jaja...

Var ute på en lång härlig uteritt igår och det var så roligt!
Red ner till havet och Chili stannade på stranden för att undersöka tångruskor för att sedan plaska rätt i vattnet. Vi skrittade och travade lite i vattnet och Chili tyckte att det var riktigt roligt att gräva i det. På vägen hem så gick vi i en liten damm också för att skölja bort all lera och salt från ben och skydd. Där knallade hon också rakt i (duktiga tjejen!)

Blev några oplanerade skutt över diken och små bäckar också (eller ja, det brukar inte vara bäckar där men vårfloden hade uppenbarligen startat). Chili gick i ibland men hoppade helst över allt ihop. Och jävlar i min lilla låda vad hon kan hoppa! :D

grymma bilder :love::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 129
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar