Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Jag red Corona häromdagen ute. Jag hade Maria min medhjälpare med mig som hade longera linan på henne "ifall att". Coronis uppförde sig perfekt tills vi kom till ett par skyltar som hon passerat MÅNGA ggr. Denna gången var dom tydligen farliga och innan jag reagerat så stod damen rätt upp. Jag blev så paff så jag råkade rycka henne i munnen:o. Då kommer hästen ner på backen och konstaterar att det var inte så farligt som hon trott med dom där skyltarna och dessutom tyckte inte matte om att jag gjorde så...sen skritta hon vidare som värsta coola hästen:cool:jag är lätt förälskad i denna dam:love:

jag är också väldigt kär i min prinsessa just nu:love:
var i helgen iväg på löshoppningskurs och hon är så underbar att ha att göra med.
stod utan problem hela dagen i ny miljö och käkade, drack, rullade och vilade för att sedan kliva in och lugnt löshoppa det vi bad henne om och
sedan skickade jag in henne själv i kärran och åkte hem.
hon är så härligt tillitsfull och positiv att man blir tårögd!

för ett par dagar sedan satt jag upp för första gången och sedan åkte vi efter ponnyn ett par varv i paddocken och det var samma där -positiv och tillitsfull:laugh:

så nu blir det en kort vila och sedan fokus på ridningen för att ev kunna starta treårs.

Va kul!Hannacecilia. Vi planerar inte att vara med på treårstestet. Min fröken har inte pappren för att delta och dessutom är det skönt att inte känna den pressen.

Hej hej...
Min lilla dam, e. Qalle-Eloge, är tömkörd ett par ggr och longerad i kapson med mig på ryggen 3 ggr. Hon är jättesnäll på alla sätt och vis men dock lite arg på det där bettet ;) Har kollat munnen på henne för ett tag sedan och det verkade vara ok så hon tycker nog bara att den där järngrejen är fruktansvärt irriterande. Får hoppas att hon vänjer sig och önskar även lite tips: Bettbyte? Idag har hon ett smalt tre-delat swett-Iron bett. Sedan skulle jag vilja kunna longera henne på träns, hur sätter ni fast era longer-linor? På min gamla märr gick det alldeles utmärkt att bara fästa i den inre bett-ringen men jag tror nog att det kan bli lite strul med denna här :D

:bump:

det kan ju handa lite i munnen pa en unghast sa om det var ett tag sen som du kollade kanske det ar dags igen snart...

sen kan det ju vara sa att hon inte tycker om det bettet som du anvander, eller att hon inte har haft tillrackligt med tid pa sig att vanja sig vid det..

jag brukar lata dom ha bett i munnen fast inte jobba dom genom bettet, istallet a en kapson pa som jag faster longer line eller sa i...sa far bettet bara vara i munnen och dom kan fa vanja sig vid det hela i lugn och ro...

jag skulle inte longera en unghast fran bettet, jag skulle ha kapson pa och sen ta av nosbandet och satta pa transet pa utansidan sa kan du om du vill satta inspannings tyglar genom bettet fast du inte longerar fran det...

Min kille har tandlakare och hovslagare ut pa fredag, jag har suttit pa honom tva ganger, utan problem, fast han har inte fattat vad skanklarna ar till for, men det kommer nog, han blir aktiverad typ varannan dag, fast bara riden en gang i veckan...an sa lange

Idag var ponnien bästare än bästast! Har ju knappt kunnat trava med honom under vintern pga underlaget och nu är ju träningen i full gång. Travade flera varv i bägge varven och han tyckte ju att det var jätte kul självklart. När man saktade ner till skritt så ville han ju trava mer.. :)

Efter att jag ridit en stund så plockade E fram två bommar som vi skrittade över, efter ett par gånger höjde vi upp "varannan ände" med varsin sockerbit så att han fick lyfta lite mer på fötterna. Jätte duktig var han! Och det var toppen väder och då blir man bara ännu gladare! :D

Filmklippet från idag finns HÄR!

1april2_33993063.jpg

Snygg ponnien!

härligt! han ser ser nöjd och glad ut!

vi har nu ridit ut en gång, skritt och trav blandat ca 15 min.
sedan arbetar vi på töm och med lösgalopp. det har nu glädjande visat sig att hon har otroligt lätt för sig och på tömmen är hon superduktig.
hon går i form alla gångarter och hon kortar och länger sig utan minsta problem. serpentiner och 10 m volter utan att blinka.
mina funderingar nu är om det är klokast att stanna på denna nivå hela 2009 eller om jag kan gå vidare om ett tag?
vill ju att hon skall hänga med mentalt också.

*kl*

Jag har nu ridit Wille ca 10-12 gånger och de flesta gångerna själv på ängen eller ute i skogen.
I går provade vi på en ny runda som vi aldrig har ridit innan, men vi har tömkört. Han knallar på som om han alltid gått där. Vi går förbi springande hästar, en man som står och klyver ved och mötte även en människa med hund utan några större bekymmer. Han stannar till och tittar, sen traskar han igen :banana:
Det ända han reagerade på var en fladdrande plastpåse, men då tog han ett skutt till sidan och ställde sig och tittade på den en lite stund, sen smög han förbi :rofl:. Är så stolt över min lillkille :love:

Har ingen ny ridbild så ni får nöja er med denna från i går
26882494.jpg

hannacecilia: jag tycker att du kan gå vidare litegrann ifall du känner att hon hänger med, det beror ju helt på från individ till individ.. :)

Hade tänkt att longerhoppa idag men ponnien var jätte trött så bestämde oss bara för att gå bort till stallet och borsta och pyssla. Och så fick han ju en liten promenad i alla fall. På vägen tillbaka till lösdriften mötte vi en traktor och en postbil och han brydde sig ingenting, när postbilen åkt förbi så vände han hela huvudet ditåt och skulle ha velat nosa på den. :) Underbara häst!

004_34057562.jpg

Hej!
Jag är ny här så jag tänkte presentera min häst. Han är en arabval, som jag nyss har fått hem så jag har inte hunnit göra något med honom än. Det ska bli spännande att börja jobba med honom:).
Tänkte försöka lägga in en bild på honom men jag vet inte hur man fixar sånt, så om någon vill så får ni gärna skriva och säga hur jag ska göra.

Idag blev det ett ridpass på ponnien igen. Han vilade ju upp sig igår så idag var han full med bus. Försökte bocka lite men gav sig när man sa åt han.. Haha! Busig är han! Det blev trav över bommar idag, gick jätte jätte bra, var ju första gången han travade över dem med mig på ryggen.

Sen blev det slalom mellan koner också, förbättring av styrförmågan. Det roliga är att han svänger mycket bättre i trav än i skritt. Busponnien!

Filmklippet från idag finns HÄR!

liten_34177623.jpg

:)

*kl*
Lite bilder från vad vi pysslat med det sista :)
DSCF0175.jpg

DSCF0171.jpg

Och idag fick Chili leka allroundhäst så att jag kan börja träna på att rida med stjärtlapp igen ;)
DSCF0219.jpg

DSCF0221.jpg

DSCF0225.jpg

kl

Usch var fuskigt bra det verkar gå för er! Själv tampas jag med en tjurig aggresiv liten gris som blir arg och hotar så fort jag tex lägger en hand på henne. Vet inte hur jag ska få bort det riktigt...bryr mig inte så värst om det men det är inte alltid skoj.. dock går hon skit bra när vi tömkör så vi fortsätter med det ett tag...Längtar rejält efter våran gräsridbana så även jag kan börja rida lite...

kl

Jag har inte skrivit här på jättelänge. Så här går det för oss. Jag satt på honom för första gången på julafton, men vi har bara suttit på honom kanske tre gånger sen dess. Sen har vi tömkört, löshoppat och promenerat i skogen, avsuttet alltså. De senaste två veckorna har vi dock börjat lite mer och nu kan man starta, styra och stoppa i skritt utan att nån leder. Han vinglar inte så förskräckligt längre och han är lugn och väl till mods med att ha en människa på ryggen.
Han fick tänderna kollade för knappt två veckor sen. Han håller på och ska tappa mjölktänderna!
Jag tycker att de flesta 06-orna verkar vara världens bästa hästar just nu? :p Jag räknar nog min pålle till dem också!

*kl*

Jag har varit med i den gamla tråden men inte i denna, så jag kör väl en snabbpresentation på nytt:

Samwise är född i slutet av augusti 2006. Hans mamma är i vår ägo, hon är en korsning mellan nordsvensk brukshäst och halvblod. Sams pappa är fullblodshingsten Stravinsky xx.

JessikaochSamwise.jpg

Sååå... idag skrittade jag på honom för första gången! Vi kommer väldigt bra överens på marken och vi litar på varandra, tränar longering, lastning, går promenader o.s.v. men idag när vi skrittade kändes det bara ganska så läskigt faktiskt... :(

Han var som vanligt stencool när jag hoppade upp, detta har vi nött så många gånger nu... jag hade en medhjälpare som ledde honom och eftersom allt kändes bra tog vi några steg framåt i skritt, sedan ptroade jag på honom och han gjorde halt. Jätteduktig bäbis.

Så gjorde vi ett par gånger, sedan var det som att han kom på att shit, detta kanske är något farligt? Jag kände hur hela hästen spände sig, han kutade ryggen och sprattlade till med benen, absolut ingen big deal men jösses vad läskigt det kändes! Jag kände liksom att jag inte hade någon aning om vad han skulle göra härnäst eller vart det skulle bära av, det kändes som att han skulle explodera rakt upp i luften. Jag blev väldigt sur och besviken på mig själv över att jag blev skraj - jag brukar alltid behålla lugnet på spända hästar som skuttar och hoppar och far både hit och dit - inte så att jag inte behöll lugnet idag kanske, men jag kände hur jag darrade i hela kroppen efter Sams lilla sprattel.

Jag tyckte ju att vi helt klart var redo för lite skritt nu men kanske är jag helt enkelt inte rätt ryttare att rida in honom ändå? Man får ju inte bli helt darrig för en sån liten sak menar jag... :(

Hur som helst så skrittade vi och gjorde halt, skrittade och gjorde halt några gånger till efteråt och då gick allt hur bra som helst. Så egentligen gick det ju bra, det är bara det att jag känner mig så osäker på mig själv nu när jag känt hur jag tacklade den minsta lilla tvekan från Sam.

Hur gör ni egentligen? Det verkar gå så himla bra från början för alla, bara att hoppa upp och rida ungefär. Jag vet att allting handlar om tillit, men på marken fungerar ju den perfekt... han lyssnar jättefint på kommandon, han går förbi bilar, folk, hundar, presenningar... det är mycket fullblod över honom och han ÄR väldigt tittig och tvekar till en början inför saker, men det räcker med en klapp och lite prat så har jag övertygat honom och han pustar ut och går förbi/fram till eller vad det nu är vi ska göra.

När han spände sig så med mig på ryggen idag kändes det inte som att han inte litade på mig, snarare som att han reagerade just på att det var något på ryggen... när jag pratade med honom så lyssnade han ju och stannade, men det kändes så himla osäkert efteråt - vad sjutton gör man om han skulle få panik egentligen? Klamrar sig fast i skenturen eller vad det nu blir, och väntar tills han blir trött? Börjar om från början efter det?

Om någon annan hade skrivit detta så hade jag själv tyckt att det inte låter som att ekipaget är redo för skritt om man känner att det finns risk för panik och sken, men hur sjutton ska vi förbereda oss mer då? Allting känns ju bra på marken, vad mer kan man träna på innan man sitter upp och rider?

Hur skulle ni ha gjort?

Bara att fortsätta, du är på rätt väg!
Jag upplever också att det är skillnad på att rida in egen häst som man känt länge och på andras som man fått enkom för att rida in. Med den egna är allt så himla viktigt och man vill att det ska vara perfekt från början och att kommunikationen ska funka prickfritt i alla situationer.
Med andras så är det lixom inte lika viktigt, där är fokus bara på att hästen ska bli ridbar och man har mer överseende med att det är en grön unghäst och man kanske är mer beredd på att den "okända" hästen ska vara lite svårare och därför inte blir så besviken när det inte går helt enligt planerna.
Med den egna lägger man alldeles för mycket känslor och tar det nästan som ett personligt misslyckande. GÖR INTE DET!!!!!!!

Alla kommer vi att få bakslag, alla kommer vi förr eller senare (helst senare) dimpa i backen. Tänk på att det vi skriver/läser här är bara en liten del av vardagen med våra unghästar. Tror inte alla dagar är rosenröda för någon av oss. För mig är de definitivt inte det men det är roligare att skriva här de dagar allt gått bra än de dagar då det är skit.

Jag ska för övrigt åka på arrangerad löshoppning idag! Har har ju bara hoppat en gång tidigare så det ska bli jättespännande att se hur det går. Men kraven är låga och jag tar det mest som en träning i att lasta och komma till ett nytt ridhus och vara ute bland andra hästar.

Usch, det är inget roligt när de beter sig sådär..
Min kan ju också vara en liten surmupp. (Speciellt under brunsten)
Hon kan inte ha nåt vajsing med hormonerna?
När blir gräsridbanan ridbar?

Var ute på en lång härlig uteritt igår och det var så roligt!
Red ner till havet och Chili stannade på stranden för att undersöka tångruskor för att sedan plaska rätt i vattnet. Vi skrittade och travade lite i vattnet och Chili tyckte att det var riktigt roligt att gräva i det. På vägen hem så gick vi i en liten damm också för att skölja bort all lera och salt från ben och skydd. Där knallade hon också rakt i (duktiga tjejen!)

Blev några oplanerade skutt över diken och små bäckar också (eller ja, det brukar inte vara bäckar där men vårfloden hade uppenbarligen startat). Chili gick i ibland men hoppade helst över allt ihop. Och jävlar i min lilla låda vad hon kan hoppa! :D

Bildbomb:
DSCF0283.jpg

DSCF0286.jpg

DSCF0299.jpg

DSCF0343.jpg

DSCF0350.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 137
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar