Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Min lilla kille har åkt transport ca: 5ggr i sitt liv och han är verkligen jätte duktig. han går på med en gång och står där snällt när vi sätter upp bomen och stänger luckan inte de minsta nervös, och när han skall av så får man knuffa på bra innan han går ut, nästan så han tycker om att åka :) han går på med vilja och de känns jätte skönt nu när de börjar nalkas åkning till löshoppning m,m :)
hoppas de går bra med lastträningen!

Mvh Jiovedi!

Jag lastade min lilla för andra gången i förrgår med annan häst. Det gick inte alls bra! Den andra hästen bet min lilla, vilket var mitt fel. Hade bundit dem för löst, så se till att de är bundna tight, hästar behöver inte kunna flytta allt för mycket på huvudet.
Sedan ska man ju som förare vara medveten om att det är mycket svårare att köra runt på två ovana hästar än en.

Lycka till!!! :D

Om maskoten är lättlastadd och resvan så är det en jättebra ide men inte annars, då är risken att de stressar upp varandra.

Fronturlastning är GULD vid lastträning tycker jag! Jag har det inte själv eftersom mitt fullblod som är den som åker mycket är extremt lättlastad (shettisen också) så jag har inte haft behovet.

Jag kommer att gå in i transporten nu på morgonen igen bara för att göra det till rutin för 06:an. Målet är ju att han ska "lasta sig själv" när utställingssäsongen drar igång.

jepp maskoten gar pa no problem, men ska nog prova utan maskoten anda tror jag...
aterkommer med rapport och pics..:)

har en liten fråga här till er som redan börjat "rida" på era 06or, hur gör ni? har ni sadel eller börjar ni barbacka? jag har ju suttit på min nu 1gång barbacka! skall jag fortsätta med de eller ta sadel nästa gång? va tycker ni är säkrast? de jobbiga är att den enda sadel jag har som sitter bra är en dressyrsadel, är de dumt att ta den? va använder ni för sadlar?

tacksam för svar :) så roligt att följa era framgångar :D..!

kramar från oss!

min dressyr sadle passade min kille bra sa jag borjade med att longerar med den , utan stigbyglar forst sedan med stigbyglar som hanger och dinglar, sen har vi varit ute och gatt med sadlen ocksa, sa borja du med sadel och dressyr sadel om den passar ar helt ok tycker jag:)

Eftersom min dressyrsadel var den sadel som passade bäst så är det den jag rider i också. Sen gillar jag bäst den med, jag sitter bra och säkert i den och det känns bra.
Varför skulle det vara fel att ha dressyrsadel om den passar?

Ang hur jag gjorde så vart det så här: hängde på henne barbacka både ute och inne i boxen, sen satt jag upp inne i boxen barbacka, la på sadel som fick vara med på våra promenader för hand, satt upp i sadel i boxen, satt upp i sadel utomhus, sen satt jag upp och "red" lite i skogen, sen lite på vägen osv.

Jag har alltid haft sadel ute då jag suttit på henne, red ut i skogen och jämte vägen från start utom en gång i gruspaddocken.

Tack för era svar!

Min kille har haft sadel på sig sedan 1,5 års ålder vid promenader och longering, och de är inge som helst problem, har hängt lite i byglarna och sådär utan reaktion, och har ju skrittat på honom barbacka nu också, men tänkte att vid nästa uppsittning använda sadeln, och tänkte då höra om de är ok men en dressyr. vet inte vad jag fått de ifrån att de inte skulle gå bra med en dressyrsadel, Men då kan jag använda mig utan den alltså, de känns ju jätte skönt så jag inte behöver jaga något annat ännu..

Tack för era svar!

Min kille har haft sadel på sig sedan 1,5 års ålder vid promenader och longering, och de är inge som helst problem, har hängt lite i byglarna och sådär utan reaktion, och har ju skrittat på honom barbacka nu också, men tänkte att vid nästa uppsittning använda sadeln, och tänkte då höra om de är ok men en dressyr. vet inte vad jag fått de ifrån att de inte skulle gå bra med en dressyrsadel, Men då kan jag använda mig utan den alltså, de känns ju jätte skönt så jag inte behöver jaga något annat ännu..

Det kommer alldeles säkert gå jättebra. Ett tips är att du hänger på honom på sadeln en liten stund innan du sitter upp. Även om han är van vid sadel så är det helt annorlunda när du kommer på. Självklart är det bäst om någon kan hjälpa dig leda honom medans du hänger.
Jag hände två gånger på min lilla innan jag satte mig upp på henne. Hon blev livrädd när jag satte mig ordentligt men det gick snabbt över. Sedan var det bara att skritta iväg :laugh:

Vid sadelinvänjningen hade jag en gammal, gammal värdelös sadel. Jag tycker att om det är de första gångerna hästen har sadel (inte i ditt fall) så är det bra om man har en slit och släng. Om något skulle gå fel.
Köpte för 2v sedan en ny Jacson sadel till henne som är helt underbar. :love:

*snor tråden lite*

Idag var busponnien riktigt busig. Han har fått vila några dagar för nu när det börjar tina i backen så har det varit jätte halt utanför hagen. Idag vart det att rida en pyttesväng, bara på vägen och tillbaka. Ett litet bocksprång fick han till busponnien.. Haha, å så såg han lite förvånad ut efteråt.

Tror att han börjar ha nån tand som sitter lite löst igen för han grejsar lite med bettet, får väl se. Massa vårkänslor har han iaf!

Hej
Idag har det varit kanonväder! jag har hunnit med (med hjälp) att motionera samtliga hästar och Corona fick sig en dust hon med. För en gång skull var kameran med så här kommer en bildbomb!!!:D

Idag har vi övat på att gå, stå och släpa på plast..man måste inspektera allt med tänderna så hon passade på att kolla vad som fanns under den också.

Sen hade hon och min andra pojk roligt i hagen. Som busade som aldrig förr! det var kul och komma ut i stoooora hagen för första gången på länge.
26726296.jpg
[/url][/IMG]

*ursäkta för min bomb*:cool:

Så fina!! Här kommer jag också med lite bilder från helgen. Vi har övat galoppfattningar, vilket med delade meningar gått ganska bra, även varit vid stranden och badat benen. :laugh:

DSC00620.jpg

DSC00629.jpg

DSC00630.jpg

DSC00632.jpg

DSC00638.jpg

Rosie har alltid älskat vatten!!!

Ursäkta min bildbomb!! :angel:

jahaja, lastningen i lordags gick sisadara...han ville inte ga upp helt pa slapen=t kom nastan hela vagen in men sista bakhovarna ville inte pa...vi provade med linor men da vart det mera panik sa slutade med det och bara mutade med godis och korde lite back up ovningar utanfor...ska prova nasta gang men det verkar som on=m han blir lite klaustrofobisk nar han kanner sig for instangd...hander det inte ett underverk nasta helg sa far vi stalla in showen:( men men

jahaja, lastningen i lordags gick sisadara...han ville inte ga upp helt pa slapen=t kom nastan hela vagen in men sista bakhovarna ville inte pa...vi provade med linor men da vart det mera panik sa slutade med det och bara mutade med godis och korde lite back up ovningar utanfor...ska prova nasta gang men det verkar som on=m han blir lite klaustrofobisk nar han kanner sig for instangd...hander det inte ett underverk nasta helg sa far vi stalla in showen:( men men

Jag känner inte din häst, det gör du bäst själv, men när min lilla trotsade så som du beskriver att din gör så var det endast för att testa mina gränser. Mitt råd är att du inte ska ge dig!
Ta fram transporten idag och lasta honom. Ta hjälp utav folk om det behövs. Tänk att han ska in!
Jag gjorde så att när Rosie ställde sig på bakbenen, då i princip låg jag ner på golvet i transporten bara för att orka hålla kvar henne på lemmen. Sedan när det kopplade i hennes lilla huvud att man inte ger sig så gick hon på hur bra som helst!
Linorna kan du ju använda för att ge hästen en skjuts in i transporten, låt två vänner dra i varsin lina, fungerar det inte första gången så fortsätt. Det går!
Träning är det enda som hjälper!

HEJA HEJA!!!

Hoppas att mitt lilla pepp-talk fungerar!!! :laugh:

tack sa hemskt mycket, det hjalpte, vi far forsoke igen, tyvarr kan jag inte fa tag pa transport forran nasta vecka...min blev stulen nagra manader sedan:mad: och har inte hunnit skaffa ny an, men det ar pa gang det med

tack sa hemskt mycket, det hjalpte, vi far forsoke igen, tyvarr kan jag inte fa tag pa transport forran nasta vecka...min blev stulen nagra manader sedan:mad: och har inte hunnit skaffa ny an, men det ar pa gang det med

Ja kämpa på nu!! Det kommer att gå jättebra! Finns det ingen du kan låna? Hör med närmsta stall om de kan låna ut sin några timmar! :)
Vi håller tummar och hovar här borta! :bump:

*kl*

Igår var de löshoppning på schemat. UNDERBART att se han hoppa med vilja och dra i från matte och hoppa själv om och om igen :) 90 cm var höjden på i går och han bara älskade det. Nu lite vila 2 veckor från löshoppningen och sen ska vi sätta fart igen. Börjat nu att lägga på sig så hoppas kunna börja rida han snart :)

Härligt med ute dusch, då är de verkligen vår :)

Kul att det går så bra, testade att hoppa över en bräda igår när vi red. Hon har lite svårt att förstå att man måste lyfta benen, det positiva i det är att hon inte är super rädd om benen. Är väl iof både bra och dåligt.

Ja visst är det :laugh: Det var helt underbart hemma i lördags!!! :bump: Gör ju inget heller att hästen man duschar älskar vatten, det blir roligare då..:rofl:

min pre loshoppades i gar, tredje gangen, och han grod hoppar mest men fick till nat bra hopp, sen sa fick han en dush ocksa, sotis..nasta helg ar det sommartid ohhhhh:bump: sa ljusa kvallar:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar