Sv: Del II Hur går de för era 0.6or
Da borjar det narma sig helgen, min kille har haft fem dagar ledigt, men tankte att vi maste borja trana last traning den har helgen, den 13 april ar det var forsta spanska utstallning eek....jag har min klader, hatt, bolero typ jacket etc...men killen ar radd for transport sa nu maste vi ova som sjutton...tankte att forsta dagen blir jag ju glad om han bara kan ga pa, det far ta den tid det tar, sen om han star lugnt och fint kanske man vagar lagga upp bommen och luckan sa far han sta i litet omrade bara ta det lugnt, forhoppningsvis nasta helg kan vi tom prova kora lite, far se hur det gar....men om vi tranar varje helg sa borde vi nog kunna bli fardiga tom the 13 april, eller vad tror ni?
saaa nervos, vi ska in i en klass dar man visar hasten vid hand, den heter Novice handler, sa vi ska tavla mot hastar av all aldrar och olika kon...sa jag tar det mest som traning men det skulle ju vara jatte roligt om det gick bra
tips pa last traning vore toppen!!!
Så roligt det låter!!!
Alla har vi olika varianter av lastträning, men jag kör enligt den gamla reglen. Hästen ska på, till varje pris.
Min madam gick på jättefint de första gångerna, sen bara hon bestämde sig för att inte alls gå på, hon stegrade sig etc.
Börja med att hänga in mat framtill i transporten. Om du har möjlighet så bredda även mellanväggen så hästen inte känner att det blir för trångt.
Sedan brukar jag bara gå på, vägrar h*n, ut igen och gör om samma procedur. Hjälper inte detta, använd longerlinor, fungerar inte det så kan man testa annat men börja där och se hur det går men
ge dig inte.
Det kan handla om en testperiod eller rädsla men det gäller ju att få din häst att lita på dig i transporten.
Min tjej brukar tveka två, tre ggr nu innan hon går på (skall tilläggas att hon slängde sig ut ur släpet innan), ställer sig så snällt och väntar på att jag ska gå bak och fästa bommen. Hon har tillochmed blivit så duktig att hon går in på smal mellanvägg.
Jag tror säkert att du hinner lära h*n, men jag skulle tro att du behöver träna ca. 3dgr/veckan. Det är ju bara tre veckor kvar.
~~~~~~~~~~~~~~~
För våran del så går det bara framåt
Hon är så himla duktig!!! Skulle ju fixat kort, men jag glömde kameran hemma, så är det när man är tankspridd.
Igår ringde jag och pratade med henne som skall rida in henne (ingick i priset när jag köpte henne). Skall köra upp henne redan nästa helg
Kommer bli så tomt...
Hon ska vara iväg i 2 månader.
Någon som har bra tips vad det gäller 40mils resa med unghäst??