Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

tack, tack...ja det kanns helt fantastikt!! speciellt eftersom han inte brydde sig ett dyft...
fast vi ska ta det ratt lugnt han ser fortfarande ratt valpig ut och rasen mognar sent sa vi tar det lugnt och nu har han fem dagar att bara njuta av varvadret, vi har 16 grader varmt och torrt och solsken har i England, sa han ska bara fa ta det lugnt och falla ut vinterpals och ata sommar gras:D

HÄRLIGT det låter med värme...:bump:
Vi ska vila tills imorgon, så om det lyckas bli bra väder så blir det en tredje uteritt med min lilla prinsessa. Ska se om jag kan fixa kort då med. :laugh:

Skönt att höra att det går bra med alla små stjärnor!

SMHI har lovat vår i minst 7 härliga dagar!:D Min lillflicka fick sig en riktigt pärs när hon efter 2 veckor i hagen fick komma ut på 45 min promenad runt dalgången. Mycket att titta på och mycket som man kan spela lite rädd för så att man kan busa lite. Hon är suverän...när vi kom hem så satt jag upp och skrittade 250m och vände. Inget stort egentligen men för mig kändes det underbart:love:

Tackar :) aa kräver inte så mycket av han i longeringen just nu då han är vääääldigt intresserad av alla dom nya hästarna runtomkring.. men det börjar ta sig.. han hade JÄTTE svårt för avsaktningar och övergångar mellan trav - skritt och skritt - halt förut men det börjar fästa sig det också. :)

Här kommer lite ifrån oss..

joviss-1.jpg

jovi09073.jpg

jovi09082.jpg

Första gången jag sitter på min lilla pojke..
trodde inte att han skulle vara så oberörd som han var, de var som om att de alltid suttit någon på honom :)

frstagngen16mars.jpg

jag är lite osäker om de är förtidigt att forsätta sitta och börja rida lite fram över.. tycker ni han ser alldeles för ojämt ut nu?
bilderna är tagna förra veckan!

tacksam för svar!

Söt han va :)
Tycker inte han ser sådär jätte ojämn ut.. Ta det lugnt bara så kan du nog fortsätta sitta osv på han utan problem :)

Söt han va :)
Tycker inte han ser sådär jätte ojämn ut.. Ta det lugnt bara så kan du nog fortsätta sitta osv på han utan problem :)

Tack Tack!
Dock är pälsen inte fin, har precis kommit hem från fodervärden för nästan 3 veckor sedan, fick där inte tillräckligt med mat och var väldigt tunn (är de fortfarande) men försker göda honom sagta men säkert. och pälsen var förskräcklig.. sträv och nästan kluven på något vis... Inte kul!...

kl

idag har jag och thengilya varit ute på promenad, tanden sitter så löst nu så jag hoppas hon tappar den snart så vi kan komma igång med tömkörningen.

Trådkap

Jag ska skynda mig hem idag efter jobbet så jag hinner rida i detta fina vårväder :love: :bump: :banana:
Någon mer som ska passa på...?!?!

nope, killen har en veckas ledigt, han har varit ratt trott och faller pals som sjutton, sa han ska fa ta det lugnt och ata vargras, falla pals och jag hoppas att han ska vaxa lite till;)

men vi har 18 grader varmt och underbart solsken, ta lite bilder sa vi far se hur ni har det:D

Vi skrittade till paddocken från lösdriften och sen lite i paddocken innan vi red tillbaka igen. Medans vi red i paddocken så körde det förbi en stor traktor med någon skrapa som lät massor, Ramell tittade inte ens åt den. Däremot är han väldigt intresserad av att flirta med fjordingstona som står några hagar ifrån hans egen, där rider man nämligen förbi påväg till paddocken. :) Något annat positivt är också att han börjar söka sig mer och mer nedåt. :)

a4_32499103.jpg

Skritteli skritt, ignorera att jag ser ut som en michelingubbe. Dags att köpa en säkerhetsväst som sitter nära kroppen inte två meter utanför..

liiten_32499133.jpg

Bonusbild

Lite OT men...

Har en 05a så jag hör inte hemma här men var bara tvungen att kommentera din häst! Så otroligt lik min så det är inte klokt!
De är faktiskt släkt, din hästs farfar är samma som min hästs mormorsfar.
Min pålle:
081006a.jpg
090211b.jpg

*kl*

Lite uppdatering från oss :rofl:

I lördags var jag och Wille i väg på riddarträning. Jag tog med Wille för miljöträning. Han tyckte fanorna var skitläskiga och han tyckte de andra hästarna var dumma i huvudet som sprang runt med fanorna fladdrade runt dom i galopp, men kunde dom så kunde han......eller han accepterade iaf fanan så länge den inte rörde honom. Han brydde sig inte jätte mycke om att som galopperade runt honom utan han ville mest springa med :rofl: Är så stolt :D över honom han fick jätte mycke beröm från de andra :D

I dag var vi ute i skogen jag och Wille, tänkte att jag skulle skritta en bit i skogen men han var så framåt att vi red vidare. Skritta det tyckte han var onödigt nej här skulle springas :angel:. Vi travade med bra framåt bjudning och fick till och med galopp utan problem :banana:
Han till och med busade i dag, huvudet mellan benen och började stutsa :rofl: det var ju skit skoj att vara ute i skogen..... har aldrig varit med om en unghäst med en sådan framtår bjudning så tidigt i utbildningen :banana:

Da borjar det narma sig helgen, min kille har haft fem dagar ledigt, men tankte att vi maste borja trana last traning den har helgen, den 13 april ar det var forsta spanska utstallning eek....jag har min klader, hatt, bolero typ jacket etc...men killen ar radd for transport sa nu maste vi ova som sjutton...tankte att forsta dagen blir jag ju glad om han bara kan ga pa, det far ta den tid det tar, sen om han star lugnt och fint kanske man vagar lagga upp bommen och luckan sa far han sta i litet omrade bara ta det lugnt, forhoppningsvis nasta helg kan vi tom prova kora lite, far se hur det gar....men om vi tranar varje helg sa borde vi nog kunna bli fardiga tom the 13 april, eller vad tror ni?
saaa nervos, vi ska in i en klass dar man visar hasten vid hand, den heter Novice handler, sa vi ska tavla mot hastar av all aldrar och olika kon...sa jag tar det mest som traning men det skulle ju vara jatte roligt om det gick bra

tips pa last traning vore toppen!!!

Da borjar det narma sig helgen, min kille har haft fem dagar ledigt, men tankte att vi maste borja trana last traning den har helgen, den 13 april ar det var forsta spanska utstallning eek....jag har min klader, hatt, bolero typ jacket etc...men killen ar radd for transport sa nu maste vi ova som sjutton...tankte att forsta dagen blir jag ju glad om han bara kan ga pa, det far ta den tid det tar, sen om han star lugnt och fint kanske man vagar lagga upp bommen och luckan sa far han sta i litet omrade bara ta det lugnt, forhoppningsvis nasta helg kan vi tom prova kora lite, far se hur det gar....men om vi tranar varje helg sa borde vi nog kunna bli fardiga tom the 13 april, eller vad tror ni?
saaa nervos, vi ska in i en klass dar man visar hasten vid hand, den heter Novice handler, sa vi ska tavla mot hastar av all aldrar och olika kon...sa jag tar det mest som traning men det skulle ju vara jatte roligt om det gick bra

tips pa last traning vore toppen!!!

Så roligt det låter!!! :laugh: Alla har vi olika varianter av lastträning, men jag kör enligt den gamla reglen. Hästen ska på, till varje pris.
Min madam gick på jättefint de första gångerna, sen bara hon bestämde sig för att inte alls gå på, hon stegrade sig etc.
Börja med att hänga in mat framtill i transporten. Om du har möjlighet så bredda även mellanväggen så hästen inte känner att det blir för trångt.
Sedan brukar jag bara gå på, vägrar h*n, ut igen och gör om samma procedur. Hjälper inte detta, använd longerlinor, fungerar inte det så kan man testa annat men börja där och se hur det går men ge dig inte.
Det kan handla om en testperiod eller rädsla men det gäller ju att få din häst att lita på dig i transporten.
Min tjej brukar tveka två, tre ggr nu innan hon går på (skall tilläggas att hon slängde sig ut ur släpet innan), ställer sig så snällt och väntar på att jag ska gå bak och fästa bommen. Hon har tillochmed blivit så duktig att hon går in på smal mellanvägg. :D
Jag tror säkert att du hinner lära h*n, men jag skulle tro att du behöver träna ca. 3dgr/veckan. Det är ju bara tre veckor kvar.

~~~~~~~~~~~~~~~

För våran del så går det bara framåt :love: Hon är så himla duktig!!! Skulle ju fixat kort, men jag glömde kameran hemma, så är det när man är tankspridd.
Igår ringde jag och pratade med henne som skall rida in henne (ingick i priset när jag köpte henne). Skall köra upp henne redan nästa helg :cry: Kommer bli så tomt...:( Hon ska vara iväg i 2 månader.

Någon som har bra tips vad det gäller 40mils resa med unghäst??

Ja, du har nog ratt...det ar klart dom ska pa slapet, man far helt enkelt ta det lugnt men ha en positiv bild i huvudet att det helt enkelt kommer att lyckas...

jag ar jatte forvantansfull/nervos/och spand, men ska forsoka halla mitt lugn, och bara kora pa, det ska nog ga bra tror jag..han ar ratt enkel att ha och gora med och litar nog mer pa mig nu sa forhoppningsvis ska det ga vagen...den har helgen kor vi nog bara att han ska upp och sta lugnt pa slapet, och nasta vecka skall jag se omn jag kan kora honom nanstans...och sista helgen innan tavlingen ska vi forhoppningsvis kunna aka nastans, lasta ur och sen lasta upp och hem ocksa...ohhh:bump: excited ar bara fornamnet:D
ser fram emot bilder :D

Jag lastade min kille på vägen ut i hagen imorse. Han har inte åkt sedan augusti så jag tänkte att vi skulle testa några gånger så att jag vet att jag inte blir stående ensam med en häst som vägrar att gå in om jag åker någonstans.

Han har haft sina perioder när han varit "svårlastad" men han är inte ett dugg rädd så men honom är det hårda bandage som gäller. Framåt och stilla är ok men bakåt är tvärfel och blir obehagligt.
Idag (jag var ensam som vanligt) så la jag kedjan över nosen (vet sedan tidigare att det funkar väldigt bra på honom om han strular med något) och när han backade så höll jag emot så att han fick ordentligt tryck och givetvis lättade det så snart han började tänka framåt. Han reste sig ett par gånger men då blev matte heligt förbannad så det la han ner på direkten.
Det tog kanske 5 min innan han var inne första gången men han backade ut ett par gånger utan att jag bett om det så då fick vi börja om från början. Lastade kanske 5ggr och slutade när han backat ut på mitt kommando två gånger.

jag har ju fram urlastning, sa jag hoppas att om jag faller ned fram luckan sa kan jag fa upp honom och sa ar han intresserad nog av vad som hander pa utsidan sa jag kan fa upp bommen och sen kan jag nog prova att stanga om hnom ocksa...om det gar fint forsta gangen hoppas jag att vi skall kunna aka nagot litet nasta helg, sa man far ju hoppas att allt gar bra...han har ju en liten kompis som kanske far folja med som maskot forsta gangen i transporten...ar det en bra ide?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 572
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 103
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV