Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Kul att se. :) Så typisk unghäst.

Idag fortsatte jag med arbete från marken. Det blev en riktig dust. Han är en riktig tuffing och det märks ju i många lägen. Speciellt i höger varv där är han väldigt dominant. Går emot mig när jag vill flytta bogen utåt i igångsättningen. Vänder upp mot mig och upp på bakbenen. Vi höll på en bra stund innan han gav sig. Och flyttade undan för mig och var avslappnad. Han var trött sen i huve´t.

Har bestämt mig för att jobba på mer med detta så det sitter. Då blir det förhoppningsvis färre duster från ryggen. Eftersom han är dominant så är det ju väldigt viktigt att fokusera på detta nu. Kan ju skritta ut uppsuttet och pulsa i snön medans den finns kvar och klättra lite.
Mollefeb-09020.jpg

Kl.

Idag var tredje turen på lillan. Det blev en tur på 30 min ungefär. Försökte bocka lite i galoppen men sen gick det bättre och vi mötte både bilar och andra hästar:) Duktig liten häst!

ah härligt att se när dom är så unga och gröna :) trevlig häst..

Liten upp da. från oss .. Det går segt framåt för oss men vi siktar än på tre års testet.. fast grabben måste äta upp sig lite till innan jag sitter på honom igen. Har för andra gången idag haft lite lösa inspänningar på honom, idag trampade han på bra framåt och bjöd på utan att protestera alls.

lite bilder
lortgrisen i hagen:
26600378.jpg

taniga babyn
26600391.jpg

26600393.jpg

26600395.jpg

26600377.jpg

i morgon ligger andra löshoppningen i hans liv på schemat :)

*kl*
det är så kul att läsa om era bebisar och se alla bilder och filmer!

och nu har då äntligen min prinsessa landat!
vi har aklimatiserat oss några dagar och llärt känna varandra lite.
idag har hon haft sadel och träns på under promenaden och det gick toppen!

på torsdag kommer hovslagaren så då blir skor och sedan sätter vi fart med ridningen. -spännande!

Santonia E:Saigon-Flemmingh:
SANTONIA003.jpg

Igår "red" jag på min lille för första gången. Gick ut i skogen och kravlade upp från en stubbe så fick han bära mig till nästa stubbe där jag klev av. Så höll vi på sådär hela vägen hem och de sista 3-4 gångerna klev jag upp i stigbygeln. Superduktig på att stå till både på och av!

Och jisses vad bekväm han var att sitta på:love:. Ok att jag vet att en cob sväljer mycket ryttare men nog trodde jag att han skulle kännas mindre. Han är ju bara runt 140cm. Det var inte ens nära till de små öronen!

kl

för oss går det lite segt faktiskt...väntar fortfarande på att tanden ska ramla så att vi kan ta och tömköra mera. Thengan har varit rätt aggresiv mot mig nu ett tag och jag funderar på om hon kan vara lite stel i kroppen. Hon har även gått utan täcke en hel del under vintern...kanske inte världens bästa päls men jag har tyckt att hon klarat sig..Men kanske tycker damen annorlunda. Fundera på om hon stått och spänt sig lite...nä det bli å ta ut massör och köra med laser och nålar...

kl

Lite uppdatering. Det går finfint här, ska inte klaga. Galoppfattningarna börjar kännas okej. Var iväg och löshoppade lite idag, det gick också bra. Ska för första gången testa lägga upp bilder, hoppas det funkar.

Mor och dotter i transporten, Smilla är den med bläs:
th_P3070141.jpg

Smilla i trav, tyvärr dålig bild och jag ser mongo ut med säkerhetsväst under västen. Men håll tillgodo, ska försöka ta bättre bilder:
th_P3070142.jpg

Mor och dotter busar, Smilla den som är längst bak:
th_P3150155.jpg

Hoppas hoppas det funkar!

La upp dina bilder i större format :)

P3070141.jpg

P3070142.jpg

P3150155.jpg

Oopps, dubbelt.

Senast ändrad av en moderator:

Hade tidigare ett sto som jag hade hem en equiterapeut till. Hon sa att ston kan vara känsliga för att bli kalla. Tror att det beror på att deras njurar ligger ytligare än på pojkarna. Och speciellt unga ston känner av det. Jag började "täcka" henne mer efter det och det blev bättre faktiskt. Ett enkelt sätt att prova i allafall. Bara tips. Det finns säkert olika synpunkter på detta. Hoppas det löser sig. :)

Stoet blev också grinig vår och höst vid pälssättning och det avhjälptes med B-vitamin.

Gud så fina och duktiga era hästar är!

Update från oss!

I fredags kväll kom det hem en tredje häst som skall vara sällskap när min lilla tjej ska iväg på inridning. I lördags var jag ute och red på Rosan :love: för första gången. Hade två äldre ston som sällskap men det gick jättebra!!! Lite trav fick vi också med, det gick till och med bra med bilarna. :laugh:
Eftersom hon skötte sig så exemplariskt i lördags så var vi ute även igår i det underbara vårvädret som vi hade på västkusten.
Då fick vi till och med till första galoppen :banana: ! HELT UNDERBART!!!! :love:

Jag längtar med skräckblandad förtjusning till vår första galopp :D, än så länge är det skritt och trav ute på vägen som gäller. Det har gått helt klart över förväntan och hon sköter sig SÅ bra. *peppar peppar* Nu rider jag i sidepull pga vargtänder. Men jag har beställt tid på klinik den 31:a mars, sen efter det så blir det vanligt träns med bett.

Vi var på vår tredje löshoppning i söndags, gick rätt så bra. men fröken har dålig kondis :o, inte lätt när man inte kommit ur hagen på ett par veckor pga ishalka. Men nu är det bara att jobba på så ska det nog gå vägen. :laugh:

Det stämmer nog för mamman till Thengilya är väldigt känslig för att bli kall och får då njurproblem så henne har jag täckte på i princip hela tiden och det har hjälpt....jo som sagt jag har funderat på det lite för jag hade på henne vintertäcke några dagar runt helgen och hon kändes gladare på något sätt, mindre stridslysten....blir nog så att jag får ta och beställa ett regntäcke, likadant som mamman har för jag har då aldrig varit med om ett bättre täcke som sitter så bra som detta!

Maste bara fa vara med pa ett horn...satt upp pa min lill kille for forsta gangen i sondags...vi hade jobbat lite med tomkorningen och han var sa duktig, sa jag bestamde mig for att hoppa upp...tog vikten i stigbygeln och satt upp...killen brydde sig inte det minsta..

sa "walk on" och sa skrittade vi upp langs langsidan, vande, skrittade ner igen, gjorde en halt och sen fortsatte ner, haltade och jag satt av...helt utan problem, men vi ska ta det lugnt och lata honom vaxa lite till innan vi rider mera...men har i alla fall borjat
har ar vi
IMG_0331.jpg

IMG_0334.jpg

anvande inspannings tyglarna som tyglar..:angel: och vad jag gor med skankeln pa den bilden vete sjutton..men, men:angel:
valdigt stolt matte:bump:

Blev lite longering igår i det superfina vädret. Idag får han nog vila eftersom paddocken är bokad hela eftermiddagen pga lektioner. Men HÄR hittar ni gårdagens filmklipp. Kan ju bjuda på en bild på snyggponnien också. :) I morgon blir det förhoppningsvis att rida lite, får se.

009b_32337814.jpg

Påväg ner till paddocken

vilken fining du har dar, rorde sig valdigt latt och luftigt tycker jag, harligt med sno och stralande solsken ocksa:)

tack, tack...ja det kanns helt fantastikt!! speciellt eftersom han inte brydde sig ett dyft...
fast vi ska ta det ratt lugnt han ser fortfarande ratt valpig ut och rasen mognar sent sa vi tar det lugnt och nu har han fem dagar att bara njuta av varvadret, vi har 16 grader varmt och torrt och solsken har i England, sa han ska bara fa ta det lugnt och falla ut vinterpals och ata sommar gras:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar