Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Bildbevis:).
Tyvärr klarar jag inte annat än att länka men,men..
Det går framåt. Hon är pigg och glad. Red på banan en liten stund i alla gångarter och fattade galopp lydigt i båda varven, helt otrolig är hon:banana: http://www.pixbox.se/alb1023495

*kl*

Igår var jag och Wille ute i skogen med en kompis och hennes häst som draghjälp. Det var första gången jag skrittade ut i skogen(mer än 50m) utan ledare, men Wille knatade på och tyckte det var jätte roligt att gå och naffsa Mojje i svansen (vilket inte var uppskattat :grin:) När han inte gick i rumpan på Mojje var han på väg ut i skogen på äventyr, ni vet att gå på stigen är ju inget äventyr nej här ska vi ut bland stubbar och träd :rofl::rofl:
Men Wille skötte sig jätte bra och lussnade hyfsat på mina hjälper. Vi travade en lite bit och sen rullade vi upp i galopp för första gången :banana::banana:
ohhh gud vilken galopp han hade, riktigt gungshäst galopp med höga knälyft (har ju steg som en körhäst = höga knän)

Är så stolt över honom!!! Vi var ute i 40 min men han hade nog kunnat vara ute lika länge till för han ville bara springa på vägen hem :idea: även fast det räckte för hans lilla hjärna......:angel:

Nu har jag longerat min lilla donna med sadel och stigbyglar det var inte meningen att stigbyglarna skulle hänga på så tidigt men jag glömde dom så man kan lugnt säga att hon blev lite upprörd så mycket bock blev det i linan men helt plötsligt lugnade hon sig och accepterade dem.

Har märkt en rolig sak med denna häst (och ja hon är väldigt speciell). När hon har träns på sig och står uppbunden inte i tränset utan i grimman under så går det hur bra som helst att borsta hennes man vilket hon annars inte tycker är alls trevligt utan far upp och ner med huvudet hela tiden. Nu står hon stilla och ser riktigt harmonisk ut :D Så får hon bara pyssla med bettet i munnen så slutar hon bryr sig om det.

Konstig häst jag har.

Och nu har hon äntligen börjat accepetera att man kratsar hovarna... borsta svansen är inte helt ok än :crazy:

Har aldrig haft en sådan känslig häst som hon innan.. Ska bli spännande att rida in henne :angel::eek::crazy:

Idag har vi varit till ridhus igen. Tänkte rida på allmän ridtid. Det brukar vara lugnt. Tyvärr hade några tänkt sig hoppträning och byggt bana. :( Så vi marktränade, och det var jättebra igen!!
Sen kom de andra 2 in och började rida fram och galoppera runt. Vi fortsatte med vårat och det blev bra träning för huvet på grabben som jobbade på lugnt och avslappnat trots de andras framfart.
Han blev trött och nöjd och orkade knappt gå på släpet, krånglade ett tag men vi tog det lugnt och väntade ut honom. Så efter en kvart gav han upp försöken att backa ut och tog fart och gick på. :)

Hej igen...

Nu måste jag ha ur mig helgens besvikelse...På lördagen skulle vi iväg och träna i ett ridhus här i närheten. Men nehe sa Corona och vägrade gå på släpet. Efter övertalning och godis gick damen på. Precis när vi skulle lyfta lämmen slänger sig hästen ut och proceduren påbörjas igen. och igen och igen....:crazy:efter ett par tim trasslande med godis, beröm och tillslut linor så gav jag upp.

Hon går på som ingenting men så fort hon märker att vi är på väg att stänga så slänger hon sig handlöst och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Dom ggr jag har haft problem med lastning så har det varit att få hästen att gå på släpet inte att stanna där. Någon som har några tips?:cry:

Du lägger väl på bommen bakom hästen innan du fäller upp lämmen eller?

Kl

Nu har vi börjat sätta igång våran donna efter vintervilan. Skor har hon fått på sig fram pga av problem med hovarna. I lördags så red vi i korallen i skritt och trav gick jättebra och vi hoppas att det fortsätter så. Ska rida henne i morgon igen så håll tummarna:D

Så roligt att det går så bra för Er!! :)
Själva var vi hos DV idag och plockade bort hemska vargtänderna som skavt ett tag. :( Rosan tyckte det var fruktansvärt jobbigt att få lugnande och morfin, hon ville hela tiden lägga sig ner. :laugh:
Annars gick det super, fick bort tänderna och medans han raspade så trillade tre st till ut. Så stumpan har börjat lossa tänderna nu. Någon annans bebis som tappar tänder?
I övrigt är det en veckas vila nu, återkommer med uppdateringar till helgen. :D

Absolut!men jag kommer inte åt bommen innan hon slänger sig.

Har "haft" exakt samma problem med min lilla jag med. Det kommer och går. Något som fungerat för oss är att antingen ha en höpåse fram så hon har något att pyssla med eller en hink med havre. Just för att det ska finnas något annat att tänkta på när jag traskar ut. Sedan gör jag alltid så att jag inte spänner fast henne utan lägger grimskaftet över ryggen så man lätt kan få tag på det om hon backar ut.
Sedan går jag längs med mellanväggen, bak, och sätter dit bakbommen. Detta fungerar ju endast om hästen går in i den "smala" delen, alltså inte lastas brett.
Rosan har blivit så duktig nu att jag lastat henne helt själv de senaste gångerna. :bump:
Det är ett hårt slit med de hästar som man har lastningsproblem med, men ge dig inte. Stod själv i över 1,5h med min ett tag, just för att hon bestämt sig för att inte gå in. Nu går hon på efter två försök.
Övning ger färdighet (och en trött hästägare...;))

Min har tappat en tand än så länge :P

Idag var det dags för det första träningspasset i nya stallet. Som vanligt möttes jag av en glad Ramell som snällt traskade mot grinden. :) Sen blev det lite pyssel innan sadeln och tränset åkte på, longerade honom med det idag nämligen. När vi va påväg ner till paddocken så mötte vi en traktor som kom brummande för fullt, men Ramell tittade inte ens på den utan var mer intresserad av hästarna som gick i hagen bredvid. Haha!

Han var jätte fin att longera idag, vi tränade mest på övergångar mellan halt - skritt - trav - skritt - halt och han var jätte duktig. Fast det svåraste är ju fortfarande att sakta ner, det är ju sååå roligt att springa. I morgon blir det att rida lite ifall underlaget i paddocken är lika bra som idag. :) :banana:

nu maste jag fa skriva av mig lite...varen nalkas med stormsteg och alla showerna som jag hade tankt att vara med pa med min kille verkar vara just runt hornet,...och jag kanner att jag inte ar fardig pa langa vagar...

jag har ingen transport an, (forra stals och jag brakar for tillfallet med forsakrings bolaget om ersattning,) sa lastnings traning ligger vi redan efter med..
senaste veckorna har jag bara kunnat "jobba " med killen pa helgerna, fast sommartiden ar ju runt hornet sa forhoppningsvis sa blir det lite battre sen..
aargh vi har hingst premiering i may, och jag vete fan om jag kommer ha transport tills dess, om jag inte har det far han vanta tills nasta ar:( kanske inte ar nagon panik men anda....ahh vad jag onskar att jag hade mer stalar och inte behovde jobba...
tandlakeren kommer iallafall ut den 3e april sa vi far se om allt ar ok sa vi kan satta fart med inridningen, jag skulle ju vilja komma upp pa honom den har varen och rida honom lite latt under sommaren..sen kan han fa vila nan manad eller tva i host igen, men just nu verkar jag inte ens komma igang med tom korning ens..
har ar dom i alla fall med sitt nya hus, bada pojkarna ar hingstar, men den lille ska bli kastrerad den har manaden..eeek
IMG_0305.jpg

IMG_0308.jpg

IMG_0315.jpg

kl

Vi red ut på våran donna igår. Gick jättebra med tanke på att detta är andra gången på två-tre månader som hon rids:) Hon var lite vild ibörjan när vi longerade henne men sen fungerade det som sagt fint. Skritt och trav blev det:)

*kl*

usch, här har vi stött på bekymmer..:(
Väldigt nerkortat och sammanfattat men ändå långt..

Kopierar från en annan tråd jag skrev i:
Åkte ju till klinik den 11/2 och drog vargtänderna. Då hittades också en foderinpackning som vi nu bråkar med. Då fick hon stå på finadyne i 5 dagar och återbesök den 4/2.
Fortsatte med igångsättningen mellan besöken och chili var trevlig och verkade inte ha ont.

Vid återbesöket konstaterades det att fickan verkligen är djup (ca 2 cm) och hon fick den rengjord och vi bestämde oss också för att göra en skallröntgen för att se så inte de permenenta tändernas rötter som kommer under har blivit påverkade. Dock syntes det en minskad bentäthet i käkbenet vilket innebär att det är en abcess (böld) på roten.
Så det blev finadyne i tre dagar och penicillin i sex. (Positivt är dock att jag lärt mig spruta intramuskulärt och att Chili trots medicinerna är bra i magen:))
Vet plockade också ut en mjölkframtand som suttit lite knepigt.

Chilis diagnos är "Foderficka mellan p3-p4 i vänster underkäke. Drygt 2 cm djup ficka ner mot tandrot med minskad bentäthet och infektion mot tandrot"

Min stackars lilla tjej har varit så duktig och snällt åkt i transport (ca 14 mil t&r) vid varje besök. Hon har gått på transporten utan större krusiduller trots att hon nog vet vart hon ska.
Dessutom har hon stått snällt när jag skulle lära mig att spruta också ;)

Dock syns det på röntgen att det verkar bli bättre. De nya tänderna växer upp som de ska och när de väl är framme kommer de förhoppningsvis att trycka ihop fickan.
Nu blir det återbesök den 23 igen och förhoppningsvis är hon lite bättre då.

Nu har alltså Chili vilat i en och en halv vecka och det märks verkligen att hon tycker det är pyton och vill jobba. Hon kommer springande i hagen när man kommer ;) Får se om det blir ännu mer vila eller om jag ska börja sätta igång henne. Känns inte bra att göra det om jag inte vet att hon till 100% inte har ont.
Det enda som är bra (förutom all miljöträning och Chilis goda humör) i allt det här är väl att det verkligen är en abcess, för då gick försäkringen in åtminstone ;)

*kl*

Nu blir det återbesök den 23 igen och förhoppningsvis är hon lite bättre då.

Nu har alltså Chili vilat i en och en halv vecka och det märks verkligen att hon tycker det är pyton och vill jobba. Hon kommer springande i hagen när man kommer ;) Får se om det blir ännu mer vila eller om jag ska börja sätta igång henne. Känns inte bra att göra det om jag inte vet att hon till 100% inte har ont.
Det enda som är bra (förutom all miljöträning och Chilis goda humör) i allt det här är väl att det verkligen är en abcess, för då gick försäkringen in åtminstone ;)

Jobbigt det låter...:( Skönt att hon ändå står ut och att du kan se att hon vill ut och ha roligt med dig. :) Var ju själv iväg igår och plockade ut lite tänder på Rosan, han hittade lite packningar men inget extremt, får tro att hon slipper undan det. :crazy:
Ska se om jag kan ta ut gamlingen på en liten tur idag, så får Rosan vara sällskap. :laugh:

ouch ouch...men det later ju som om det kommer bli bra sa smaningom..

*kl*

för oss går allt sakta framåt, har i alla fall löshoppat killen nu ca 70 cm, en ok början i alla fall så hoppas han kan bli klar till tre års. Longerar annars inspänd för att komma upp lte och bygga muskler så jag kan sitta upp på han igen, och dagarna varvas men låååga mysiga promenader ute på vägarna...

"mamma du har en snor kråka jag ska torka bort ...
26560796.jpg

stilige killen min
26560798.jpg

Jag önskar att det är så enkelt som unghästfasoner blandat med brunst...vilket jag upptäckte dagen efter. Min gamle valack var till och med intresserad. Han var tvungen att visa upp sig för den lilla damen. Titta på mig!:bump:

Tänkte ni skulle få se mina små..så nu ska kameran fram!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 571
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 100
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar