Sv: Del II Hur går de för era 0.6or
*kl*
usch, här har vi stött på bekymmer..
Väldigt nerkortat och sammanfattat men ändå långt..
Kopierar från en annan tråd jag skrev i:
Åkte ju till klinik den 11/2 och drog vargtänderna. Då hittades också en foderinpackning som vi nu bråkar med. Då fick hon stå på finadyne i 5 dagar och återbesök den 4/2.
Fortsatte med igångsättningen mellan besöken och chili var trevlig och verkade inte ha ont.
Vid återbesöket konstaterades det att fickan verkligen är djup (ca 2 cm) och hon fick den rengjord och vi bestämde oss också för att göra en skallröntgen för att se så inte de permenenta tändernas rötter som kommer under har blivit påverkade. Dock syntes det en minskad bentäthet i käkbenet vilket innebär att det är en abcess (böld) på roten.
Så det blev finadyne i tre dagar och penicillin i sex. (Positivt är dock att jag lärt mig spruta intramuskulärt och att Chili trots medicinerna är bra i magen
)
Vet plockade också ut en mjölkframtand som suttit lite knepigt.
Chilis diagnos är "Foderficka mellan p3-p4 i vänster underkäke. Drygt 2 cm djup ficka ner mot tandrot med minskad bentäthet och infektion mot tandrot"
Min stackars lilla tjej har varit så duktig och snällt åkt i transport (ca 14 mil t&r) vid varje besök. Hon har gått på transporten utan större krusiduller trots att hon nog vet vart hon ska.
Dessutom har hon stått snällt när jag skulle lära mig att spruta också
Dock syns det på röntgen att det verkar bli bättre. De nya tänderna växer upp som de ska och när de väl är framme kommer de förhoppningsvis att trycka ihop fickan.
Nu blir det återbesök den 23 igen och förhoppningsvis är hon lite bättre då.
Nu har alltså Chili vilat i en och en halv vecka och det märks verkligen att hon tycker det är pyton och vill jobba. Hon kommer springande i hagen när man kommer
Får se om det blir ännu mer vila eller om jag ska börja sätta igång henne. Känns inte bra att göra det om jag inte vet att hon till 100% inte har ont.
Det enda som är bra (förutom all miljöträning och Chilis goda humör) i allt det här är väl att det verkligen är en abcess, för då gick försäkringen in åtminstone